Annons:
Etikettrensning
Läst 5719 ggr
terkina
1/8/11, 3:04 AM

PROJEKT STORSTÄDNING!

Jag vet att det är många, liksom jag, som känner att 2011 är året då det är dags att starta på ny kula, trimma motorn så att den spinner bättre eller helt enkelt bara göra det här året som kommer till ett superbra år!

Med Feng Shui och Karen Kingston i bakhuvudet har jag därför inlett: Projekt Storstädning! Nu ska här bannemig putsas, dammas och rensas som om jag inte visste bättre! Sen tänkte jag avsluta det hela med att platsrena lägenheten tänkte jag.
Hela hösten har jag gått runt och ältat mig i min egen destruktion och ämlighet, utan att för den sakens skull haft ork att göra nånting åt det.
Men nu har jag insett att det finns bara en väg, och det är framåt. Och är det ingen annan som sopar den vägen åt mig, ja, då får jag väl göra det själv! Skrattande

Nu undrar jag givetvis om det är någon som vill, vågar, orkar eller bara vill göra ett försök att haka på?
Det är ju alltid roligare när man är flera (och sambon har jag gett upp hoppet om för länge sen), så jag söker min tröst till er, kära vänner!Kyss

Jag tänkte här att det vore kul att höra om varandras framsteg, men även hjälpa varandra om vi kör fast. Vad sägs om det?Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
terkina
1/8/11, 3:07 AM
#1

Jag tänkte att jag kunde börja med att berätta lite hur jag tänkte gå tillväga och vad jag har framför mig. Ni får jättegärna göra detsamma, så att vi vet vad vi alla har att tampas med!  Ta gärna en bit i taget dock, så vi inte blir överväldigade och trötta innan vi ens börjat.Flört

Själv är jag en kvällsmänniska och drar gärna igång stora projekt (eller ommöbleringar Oskyldig) när det egentligen är dags att gå och lägga sig. Så givetvis har denna fredag kväll varit startskottet för Projekt Storstädning!

Jag, min sambo och våra två illrar bor i en trea på 78 kvm. Förutom de vanliga rummen som sovrum, kök, vardagsrum, badrum och kontor, har vi också ett förråd i lägenheten. Detta är dock det enda förrådet vi har, på gott och ont.
På gott: eftersom det är ganska litet kan vi inte samla på oss onödiga prylar, utan vi har den platsen som finns att tillgå.
På ont: vi samlar på oss prylar iafl. Oskyldig Detta resulterar i att det ständigt är en väldig oreda (överallt, eftersom förrådet svämmar över), samt att jag knappt kommer åt min garderob (eftersom jag har alla mina kläder i detta förråd).
Varje gång jag ska rensa där brukar också resultera i att jag släpar ut alla saker i vardagsrummet, plockar lite i det tills jag tröttnar (eller dagen helt enkelt tar slut) och sen ligger de där i vardagsrummet ända till vi väntar besök. Då får man stuva in de lite provisoriskt i förrådet igen (och man är tillbaka på ruta ett!).

Hmm, det blev en liten avstickare där (men det kanske visar var mitt största problemområde finns Tungan ute)

Jag har iafl redan börjat med att ta mig an hallen, eftersom den symboliserar hur vi ser på omvärlden, när vi tittar ut, och, framförallt, oss själva, när vi tittar in. Så jag tänkte att det var en bra start att ha den ren, eftersom det kommer att hjälpa mig att se klarsynt i resten av lägenheten också!
I hallen har jag plockat undan alla onödiga saker, rensat i alla lådor, dammsugit och våttorkat alla ytor jag kunde komma på. Glad

Det enda jag gick bet på var när golvet hade torkat efter att jag "tvättat" det. Då fanns fortfarande spår kvar av kattsandsmärken (som inte syntes när det fortfarande var blött).
Någon som har något bra tips för att få bort dessa lerfläckar?

Sen gick jag lös på badrummet! Golvbrunnen, vattenlåset, spegeln och handfatet är nu strålande rena!Skrattande 

Här gick jag istället bet på toalettstolens insida som är hiskeligt svårt att få ren tycker jag! Har googlat fram några tips som jag ska testa imorrn tänkte jag, men är det någon som har ett dunderknep för att få rent där tar jag tacksamt emot det!
Det svåra är ju att få medlet att stanna på kanterna och inte rinna ner direkt!

Det blev ett vääälidgt långt inlägg det här! Hoppas att någon orkar läsa det, samt nappar på idén. Ni får selektera bland texten om ni storknar! Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Clary
1/8/11, 9:56 AM
#2

Vilken härlig tråd du skapat, Terkina. Jag hakar på Skrattande

Nu är jag tvärt emot dig, morgonmänniska, så om jag inte kommer igång direkt efter morgonfikat brukar det inte bli mycket gjort.

Vi har ungerfär lika stort boende, har också ett förråd inne men även ett i ett hus en bit härifrån. Det förådet finns det en del som jag misstänker skulle kunna slängas/säljas men eftersom det mesta är gubbens så får det vänta tills han blir pigg nog att ta itu med det själv.

Förrådet inne har vi satt upp hyllor på ena väggen, ett linneskåp och klädstång finns det också. Har en hel del lådor som passar perfekt i hyllorna där jag förvarar nostalgiprylar/foton, sånt som bara används ibland. Resväskor får också plats, symaskin och andra större apparater. Ordningen där blev bra när hyllsystemet kom på plats.

Ler igenkännande åt ditt sätt att beskriva förrådsröjningen som kommer av sig. Har gjort precis som du tidigare, ut med allt och sen när jag tröttnat har det åkt tillbaka huller om buller Skrattande

Att starta i hallen var ett smart drag, ska titta över min idag, tror det kan behövas Skäms 

Leran efter kattsanden kan du nog bara blöta upp och använda en borste och gnugga bort, ska inte behövas några speciella medel direkt.

Badrummet, ja mitt fick en grundlig omgång före jul men det är dags att ta ett svep igen har jag en känsla av.

Toalettstol, coca cola läste jag skulle vara effektivt…..finns ganska många gamla knep. Du får berätta vad som funkar bäst Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Pagan
1/8/11, 12:19 PM
#3

Sicken energiTungan ute

Blir på gott humör direkt.Ska ta mig en funderare på förråden jag oxå.

Appråpå skit - all lort består i stort sett av fett, tvål, kalkrester. Så det kan ju krävas ett fettlösande medel o ett kalklösande. I min dusch brukar jag varva med allrent ena gången, tar tensider. Gången därpå tar jag kalkväck som tar hud & tvålrester sas.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
1/8/11, 12:22 PM
#4

Jag ler också igenkännande i det där att man bär ut allt i ett rum, och in i ett annat, där det blir liggande, tills man ger upp och bär tillbaks allt och tänker " en annan gång"FlörtSkäms.

Jag har ett gästrum som nu används som prylbod…allt jag inte vet vart jag ska lägga hamnar där. Just nu står alla julkartonger huller om buller, där jag bara lagt ner allt utan ordning. Denna helg har jag inte någon tid att ordna detta, och veckorna är fullproppade så då får jag sällan något gjort.

I gästrummet står också ett skåp som är svärfars, jag har bett honom hämta det ett år nu….och så står två otympliga vita skåp som fann här när vi flyttade in.De väger massor, så jag klarar inte att lyfta, och tja….maken har inte tagit tag i detFlört. Jag har tänkt att vi ska köpa nya garderober dit, för vi har inga garderober alls, utan förvarar våra kläder i byrålådor, och extratäcken inproppade i ett skåp i källaren.

Förutom detta så står också en dator där inne, så sonen sitter där och det blir fyllt med apelsinskal, vattenglas  etc etcFlört. Det är helt enkelt ett rum fyllt med bråte o skräpRynkar på näsan! ( hjälpsamma områden ligger därObestämd) Och jag VILL få ordning där , helst innan sommaren. Men det krävs som sagt ett kraft-tag, och HJÄLP med att bära….

TIPS TOASTOL: ättika mot kalkavlagringar.

(Funkade f.ö superbra när jag totalskurade akvariet , för att få bort alger från glaset.Men var noga med att skölja ordentligt efteråt, för fiskarna blir nog inte glada om det finns ättikarester kvar sedan.)

Tiana
1/8/11, 2:48 PM
#5

Här hakar jag på, men på mitt eget lilla sätt som vanligt. Flört Just nu bor jag ju delvis hos pojkvännen, eller mestadels egentligen, och har min lägenhet kvar än så länge. Jag har det mest nödvändiga med mig här, och har sett hur bra jag klarar mig med det. Så jag kommer att försöka minska mina sker i lägenheten rejält.

Här hos pojkvännen kommer jag att städa igenom huset rejält, och försöka få ut gamla energier och få in mina egna i hörnen istället. Skrattande

terkina
1/8/11, 3:42 PM
#6

Vad roligt att så många vill haka på! Även om jag är fylld med energi nu, kan jag ju inte garantera att jag är det under alla faser, så då är det bra att kunna få lite hjälp och boost härifrån! Glad

Det är intressant att höra att det verkar vara ungefär samma problem vi tampas med allihopa också. Då får vi verkligen en anledning att göra det tillsammans!

Clary: Det låter bra det där med organisering och bra hyllor i förrådet, det är det största jag känner att jag saknar i vårt och det är säkert därför det aldrig blir någon ordning därinne. Det är inge kul att ta tag i det när man vet att det ändå inte kommer att bli som man vill, eftersom möjligheterna inte finns!

Just coca cola-knepet är en sån grej jag tänkte testa idag faktiskt! De borde ju lukta godare efter det också, än alla kemikaliska rengöringsmedel Tungan ute

Pagan: Det är ju bland annat med hjälp av alla era kommentarer i andra trådar som lyft min energi, så jag bara tackar och tar emot och försöker väl på det här sättet ge lite tillbaka själv också!Kyss

Szirius: Kan du inte lägga ut skåpen till försäljning på internet: "Gratis mot avhämtning"? På så vis slipper du "beblanda dig" med dom och du blir av med dem på ett bekvämt sätt!Cool
I samma veva får du passa på att nypa svärfar i öronen och säga: "På lördag (t.ex) tänker jag lägga ut en del möbler och skåp till försäljning och har du inte hämtat ditt skåp innan dess säljer jag det också!"

När du väl fått bort skåpen därifrån får du kanske rum med både garderober, dator och återvinningsbehållare! Då har sonen inga ursäkter att låta skräpet ligga, utan det blir till att snällt lägga det i rätt behållare när han reser på sig och går därifrån!Flört

Ättika ska jag definitivt köpa hem också. Det går ju att använda till jättemycket verkar det som!

Tiana: Självklart ska du göra det på ditt sätt, nån annans vore konstigt! Tungan ute
Det är klurigt det där när man har fötterna i flera boenden. Under en period i mitt liv var jag splittrad på fyra (nästan fem) olika boenden! Dels hade jag skilda föräldrar med varsitt boende, så där hade jag mycket saker kvar, dels veckopendlade jag 13 mil till mina studier. På helgerna bodde jag hos min pojkvän och vi hade även lite prylar kvar i hans föräldrahem. Obestämd

Men det är ju jättebra att du får chansen att boa in dig ordentligt där, så det känns som ditt hem också! Sen är det kanske bra ibland att få chansen att se hur bra man faktiskt klarar sig utan sina prylar. Oftast bättre än man tror!Glad

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
terkina
1/8/11, 3:47 PM
#7

Tänkte på en till sak: belöning!

Det är ju jätteviktigt att belöna sig själv när man gjort framsteg, eller slutfört nåt.

En lugn stund med en kopp te och smörgås blir mina små regelbundna andningspauser under arbetets gång tror jag. Det är flera år sen jag kunde unna mig sådant med gott samvete sist.

Sen funderar jag på att köpa en guldfisk när jag är klar med allt.
Har en skål och sand och sånt sen tidigare, så det är bara fisken som fattas.Glad Men jag tänker i så fall vänta tills det blir "helt" klart (det blir det väl aldrig, men helt klart för den här gångenTungan ute), för jag vill ju inte förstärka det negativa genom att "feng shuia" för tidigt.

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

terkina
1/8/11, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Måste lägga in en bild på hur fint handfatet blev!

Så här har jag haft i princip ända sen vi flyttade in för två år sen, men för första gången på riktigt länge fick jag tillbaka den där härliga känslan av att befinna sig i ett hotellbadrum efter att jag hade städat och gjort rent alla stenar ordentligt!Glad

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

szirius
1/8/11, 4:21 PM
#9

#6 bra tips, men saken är at jag behöver skåpen, fast jag tänkte ha dem nere i källaren i stället, till julsaker,vinterkläder etc.

Det behövs en släpvagn för att svärfar ska kunna få bort skåpet, så liiite krångligt är det ju, men jag ska jobba på detFlört

Papperskorg har jag redan fint placerad bredvid datorn, han behöver bara få in vanan att använda denTungan ute

TheWildRose
1/8/11, 4:21 PM
#10

ÅH vilken härlig tråd! Jag har nyss börjat måla mitt kök och påbörjat projekt här hemma(dock har jag lägenhet men ändå) så jag hakar på :D

szirius
1/8/11, 4:27 PM
#11

Organisering är ofta a och o för att lättare kunna behålla ordningen. Bra förvaring i form av lådor och skåp, märkta kartonger  i förråd osv. Sånt är också riktigt roligt att pyssla med. Men detta kräver ju också sitt förarbete - och pengar att inhandla. Obestämd

Av nån anledning har jag själv snålat ur flera, flera ggr när jag varit på väg att köpa en garderob. Jag står där i affären, tycker att det är dyrt och tänker " nämen, vi klarar ju oss bra som det är…".

Och så finns det kanske andra saker att prioritera. Varje vinter inser jag tex att vi VERKLIGEN behöver täta fönstren…gasräkningarna är inte roliga i december och januariTyst - men vi har 18 enorma fönster, så bara tanken på det stora jobb , gör att jag "förtränger "det .Även om jag tänker att man kan göra ett fönster om dagen , så skulle det ändå ta nästan en hel månad! Obestämd

Pagan
1/8/11, 5:08 PM
#12

Vi har alla olika prioriteringar, ekonomi och önskelistor. Jag har en enda regel egentligen - var sak på sin plats. Har alla prylar sin plats så behöver det ju inte bli rörigt. Klart man samlar på sig, och lägger saker på fel ställen (min sämre hälft är duktig på det - lägger prylarna där de får plats o inte där de låg!!) men en röjning kring vår o vinter så har man det ju rätt schysst igen - om saker har en given plats att vara på. Det tror jag är största bekymmret för många att de lägger saker på ett ställe "så länge" och där ligger de sedan ivägen. Min hall ex.vis ändrar skepnad under olika årstider. Jag har korgar för mössor och halsdukar mm i i hallen. När de åker in i förrådet igen så åker dynor o sommar grejer ner i hallen. Klart jag hade önskat mig större o mer inbjudande hall utan korgar o prylar - men ibland måste ju funktionen få styra.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

terkina
1/8/11, 5:45 PM
#13

#10 Härligt att du följer med på tåget! Vad blir det för härlig färg i köket då? *nyfiken*

Pagan, det är ju bra att du gör det bästa av situationen i alla fall! Korgar och sånt är ju ändå rätt sjysst, för man slipper se allt plåtter och så kan man faktiskt märka upp dem med vad som ska vara i, så får verkligen var sak sin plats!Glad

Szirius visst är det konstigt att man gör sådär när man ska köpa nåt "stort"? Eller inför stora renoveringar, som dina fönster t.ex, för den delen. Fast det kanske är bra iofs, att man tänker efter.

När vi flyttade in i vår lägenhet så hade vi bestämt att vi skulle köpa en stor garderobslösning för att ha på ena kortväggen i sovrummet. Vi kom aldrig riktigt till skott och det är jag sååå tacksam för idag! Sovrummet hade blivit klaustrofobiskt att sova i med den stora bjässen som mötte ens blick varje morgon!
Nu har vi istället en enkel, stilren byrå där vi får rum med det "viktigaste" typ underkläder och överkastet till sängen. Alldeles lagom!Glad

Nej, nu ska jag gå å hälla coca cola i toaletten, sen är det tvättid kl 17:00!

Kram på er!Kyss

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Tiana
1/8/11, 6:44 PM
#14

Kramkram!  

Idag har jag bytt sängkläder till nya och vädrat sovrummet, undrar bara vem det är som envisas med att lägga allt damm under sängen… Flört

Några maskiner tvätt och två matlådor till jobbet nästa vecka. Det blev dagens resultat. Nu ska jag bara ta och gotta mig resten av kvällen. Gubben är ute på kebab, så jag har TV- och sticktid bara för mig nu.

Tiana
1/8/11, 6:45 PM
#15

Vet nån av er förresten nåt bra knep att få ett handfat rent från missfärgning? Handfatet är gammalt, och fanns här redan när min pojkvän köpte huset för 10 år sedan, så det skulle behöva en uppfräschning…

terkina
1/8/11, 6:50 PM
#16

Kanske funkar det med coca cola eller ättika på dina missfärgningar också Tiana? Fast är det sån missfärgning som verkligen sitter fast i porslinet så kan det nog vara svårt att få bort.

Min toastol står och jäser med sin cola nu, så vi får se vad resultatet blir! Glad Återkommer med utvärdering!

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

terkina
1/8/11, 7:13 PM
#17

Hör å häpna!

Jag skulle precis dra med mig sambon ner till tvättstugan för att hänga maskinerna som var klara. Då säger han: "Jag kan väl gå jag, du har ju gjort så mkt annat ändå" Förvånad

Den smittas visst, min städmani!Cool

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Tiana
1/8/11, 8:03 PM
#18

Det var inte illa det! Gjorde något som jag sldrig skulle gjort nu, tittade ner i duschavloppet… Gissa vad jag ska göra imorgon??? Tungan ute

terkina
1/8/11, 8:50 PM
#19

Grattis till avloppsrensningen, Tiana, alltid lika roligt! Flört

Tänkte berätta hur det gått för toaletten och coca colan nu också:

Visst har det hjälpt lite, men det är fortfarande mkt kvar som inte går bort, trots att jag gnuggar och gnuggar!

Ska testa att häll i lite ättika nu istället så får vi se hur det går med det!Glad

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Clary
1/8/11, 9:13 PM
#20

Här är ni flitiga märker jag men det har jag också varit.

Julen är över här, allt nerplockat och nerpackat i sina lådor som åkte upp på översta hyllan i förrådet. Det som finns kvar av mina blommor har fått en putsning, inser att det blir en del nyinköp till våren. Det är alldeles för varmt för de flesta här inne men det finns ju nya i affären Flört

Vad läckert det var med stenarna i handfatet terkina, den idén ska jag stjäla Skrattande

Tiana, det heter änglatofflor det där som bor under sängen Flört

När toalett och handfat är riktigt jäkliga har jag använt Citek, hällt i och låtit det stå över natten sen är allt borta om det överhuvudtaget går att få bort.

Och ja, terkina, städ och rensmani brukar kunna smitta av sig på ens närmaste, en härlig biverkan Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
terkina
1/8/11, 9:20 PM
#21

Gör så Clary! Jag har själv fått den från Jesper(?tror jag han hette?) i äntligen hemma, så det ska jag inte ta åt mig äran för!Flört

Hehe, änglatofflor, den va bra! (här har vi tyvärr gitarrfodral istället, eftersom de inte får rum i det berömda förrådet Obestämd)

Jag brukade använda citek förut, men tycker inte att det har hjälpt lika bra de senaste gångerna, tyvärr. Kanske har jag haft lite dåligt tålamod och borstat bort det för fort, jag vet inte.

Just nu har jag ingen citek hemma iafl, så det blir till å prova med ättika först!

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Clary
1/8/11, 9:23 PM
#22

Jag försöker låta det verka över natten, testa det med ättikan det kanske funkar bättre då, är ju ett miljövänligare alternativ så vi håller tummarna för det Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
1/8/11, 11:11 PM
#23

Ättikan funkade super! Tack Sziruis för det tipset! Flört

Fast det är svårt att få det att fastna på kanter och där är det också beläggningar. Ska testa ett tips jag läste på internet: att blanda ättikan med potatismjöl och på så sätt få en "pasta" som man låter ligga på ett tag.
Sen läste jag också att man kan gnugga med bakpulver, eller salta på en citronhalva och använda den som "svamp" och gnugga.

Får testa imorrn. Glad

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Pagan
1/8/11, 11:14 PM
#24

snacka om husmorsknep - kanske en ny rubrik på sajtenSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tiana
1/9/11, 12:30 PM
#25

Hmm… ut och handla ättika idag alltså Flört

TheWildRose
1/9/11, 2:10 PM
#26

13# Det var orangegult först( en sån färg man hade på typ 60 talet) Och nu blir det en sandfärgad nyans som är lungnande för mig :) Kan lägga upp bilder på det sen :D hihi

terkina
1/9/11, 2:27 PM
#27

#26 Det låter som att det blir en förbättring iafl! Va kul att få måla om lite. Det finns ingenting som ändrar karaktären på ett rum som när man får måla om!

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Tiana
1/9/11, 2:28 PM
#28

Skrubba, skrubba badrum…

Pagan
1/9/11, 2:56 PM
#29

#26 jaa, före o efterbilder är alltid kul att se.

Låter som ett heldagsprojekt TianaSkrattande

tror jag ska slappa lite idag, fast jag borde kanske……

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

terkina
1/9/11, 8:12 PM
#30

"Borde" är inget bra ord Pagan. "Jag skulle vilja!" heter det! ;0)

Blir det fint då Tiana? :0)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Clary
1/9/11, 9:42 PM
#31

Skönt att se att ni är så flitiga för jag har inte hunnit ett dugg Flört

Sandfärgat låter lungt och behagligt TheWildRose och vi ser naturligtvis gärna bilder på resultatet.

Jag gillar att måla för det går snabbt och lätt att förändra.

Hur gick det med din toastol terkina, fick du den ren eller?

Tiana, ditt skrubba, skrubba badrum lockade fram en melodi i mitt huvud, den ska jag plocka fram när jag börjar skrubba mitt badrum Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
1/9/11, 10:15 PM
#32

Har varit borta på utbildning hela dan, men jag kanske ska sno ihop den där pasta och ha på innan jag går å lägger mig. Så det får verka riktigt ordentligt hela natten!

"Skrubba, skrubba, skrubba, skrubba bort din toastol" Tungan ute
Nä, då har man nog skrubbat lite väääl hårt!

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Tiana
1/10/11, 8:06 AM
#33

Jodå resultatet blev kanon, särskilt i duschhörnan där jag skrubbade hörnen med tandborste och fick bort sånt där envist som sitter där. Kände mig renare själv när jag suschade igår kväll Skrattande

Nu vill jag ge mig på att skrubba hallgolvet (gammal brunmönstrad plastmatta) men här finns inget bra verktyg för att rengöra det. Så jag får shoppa loss först innan jag kan fortsätta…

Före och efterbilder vill vi gärna se!

terkina
1/10/11, 10:54 AM
#34

Var det ättika du använde i duschhörnan också Tiana?

Skulle behöva ge våran hörna en omgång också! :0)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
szirius
1/10/11, 11:16 AM
#35

Vad duktiga ni är Glad ! Här har helgen varit full med annat, men jag småplockar ju för det mesta iofsFlört

terkina
1/10/11, 12:51 PM
#36

Fem saker om dagen på sin plats, eller hur var det nu? :0)

Jag tror att det är småplocket som gör skillnad i slutänden. Det "farliga" är ju när man låter det gå så långt att det inte längre hjälper att småplocka, utan måste ta fram gaffeltrucken för att forsla bort det :0P.

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

szirius
1/10/11, 3:00 PM
#37

Jag kom faktiskt på att jag rensade ut två skåp i köket igår kvällGlad. Jag tog ut alla skålar m.m som jag ändå aldrig använder, utan bara tar plats. Så nu är det mer plats i skåpen. Sakerna ska ner i källaren…dit har jag ännu inte kommit, det står på köksbordet än så länge.

Var sak har sin tid. lite i taget….var det inte så det var ?Flört

Tiana
1/10/11, 6:12 PM
#38

Nä, tyvärr ingen ättika. Glömde ju självklar köpa det, så jag körde redan inhandlade kemikalier och tandborste…

Clary
1/10/11, 6:20 PM
#39

Szirius, vad ska sakerna ner i källaren för, sånt du aldrig använder……..hur är det nu källaren - det undermedvetna eller Flört men måste väl erkänna att jag känner igen det där fast här åker det upp i förrådet om jag inte är på min vakt.

Städat kylskåpet har jag gjort, alltid lika kul, för vissa saker förstår jag inte alls varför de ligger kvar där Obestämd kan ju bero på att jag inte varit i kökstjänst sen julafton annan än en snabbsväng, gubben min har haft den biten på sin lott eftersom jag mått som jag gjort.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tiana
1/10/11, 9:05 PM
#40

Idag har jag bara städat bort mina torra hårtoppar. Mycket välbehövligt eftersom det var i somras jag var hos frissan sist. Skrattande

terkina
1/10/11, 9:13 PM
#41

Nä, det är farligt att hamn i "så-länge"-fällan!
Mina "utrensade" saker brukar hamna på rad i hallen istället. I väntan på väg ut. Tyvärr brukar oftast den där väntan bli väldigt lång.
Sen när jag väl fått tummen ur, så ligger de ytterligare några veckor i bakluckan på bilen (och då ligger ändå mitt kontor bara nån kilometer ifrån Återbruket Skäms)

Steg nummer 1: RENSA!

Steg nummer 2: GÖR DIG AV MED SK*TEN!

Måste definitivt jobba på nummer två.Oskyldig

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
terkina
1/10/11, 9:14 PM
#42

Det är bra Tiana! Sin egen utrensning är icke att förglömma! Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Clary
1/10/11, 9:23 PM
#43

Gubben min brukar säga att "det får ligga här i första omgången" behöver jag säga att den första omgången oftast är den sista tills jag ryar i Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
1/11/11, 10:15 AM
#44

#31 I detta fall ska jag faktiskt ta sakerna till stugan , där jag kan ha nytta av demFlört, men i annat fall, så visst erkänner jag gärna att jag är ganska fast i " kan vara bra att ha nångång"- tänket och sparar onödiga sakerTyst. Tills jag blir less.Tungan ute

Clary
1/11/11, 8:44 PM
#45

I morgon startar mitt projekt storstäd för nu har jag latat mig tillräckligt Flört Få se hur mycket spännande bra-att-ha-saker som dyker upp denna gång

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tiana
1/11/11, 9:11 PM
#46

Hihi Clary, det där kunde jag lika gärna skrivit. Idag har jag inte lyft ett finger, vare sig hemma eller på jobbet. Bara en sån där dag idag Cool

Clary
1/11/11, 9:20 PM
#47

Skönt att vara lite lat ibland Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
1/11/11, 9:27 PM
#48

Härligt att höra Clary!

Här fortsätter stöket i maklig takt. Just nu håller sambon på att såga till hyllor till förrådet. Jag ska få ett riktigt förråd! Yippie! Skrattande

Så nu står halva förrådet ute i vardagsrummet igen, men den här gången är det värt det, för nu ser jag att det blir av! Nu händer det!

Dessutom kommer de grejerna som står utanför nu att genomgå hårda tester innan de ens sätter sin fot innanför förrådsdörren igen:

"Älskar jag den helhjärtat?"

"Blir jag glad när jag tittar på den?"

"Har jag användning för den?"

"Har jag flera liknande?"

Det kommer att bli kalasbra det här när det blir klart! Cool

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Pagan
1/11/11, 9:53 PM
#49

Clary - fullt ös tösSkrattande så gott att du e på G. Rusa inte på nu bara o tänk på belöningearna

Ojojoj rena triss lotten - Plötsligt händer det Terkina.

En annan har ju fått vardagen i nyllet, rejält! just nu ganska knockad Övertid redan första o andra dagen så min energi ligger i skosulenivå här hemma.

Nåväl - jag får gilla läget denna "korta" tid och se framför mig att det kommer dagar med ökad energi o bättre inspiration.

Så länge får jag skriva mina listor, o läsa om Er. Kram på er

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

terkina
1/11/11, 10:03 PM
#50

Försök att fokusera på allt det positiva som ändå finns kvar Pagan, det är det jag har gjort nu i en och halv vecka (istället för att gräva ner mig Tungan ute) och snacka om att proppen har släppt!

Fick till exempel veta igår att företaget som jag och sambon jobbade åt hela/halva december (som visserligen ägs av min bror) tänker bjuda oss på en SPA-weekend! Förvånad

Jag som har gått runt halva sommaren och hela hösten och bara lääängtat efter att få komma iväg en stund. Men har man inte slantarna som krävs är det svårt. Därför blev jag jätterörd och superglad när det helt plötsligt bara dimper ner i knät på mig!
Det finns nån mening med saker å ting ändå trots allt!Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

szirius
1/12/11, 11:02 AM
#51

# 50 åh, grattis till det - du ser, energierna rör på sig på alla möjliga sätt.Glad

#49 Samma visa här…har iofs redan jobbat hela förra veckan också, men det är fullt ös i början på året och jag hinner inte med mig alls. Obestämd

Då tappar jag även motivationen att göra nåt, så det får vara.Vinden vänder igen, det vet jag.Flört

Pagan
1/12/11, 9:24 PM
#52

Spa weekend, Grattis till det Terkina. Vilken bonus.

Så sant SZirius - vindarna vänder. Som jag brukar säga man får inte hänga läpp - för då blir man deppSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

terkina
1/12/11, 10:49 PM
#53

#51 Ja, det verkar inte sämre än att vinden har vänt! Flört

#52 Tack Pagan! Känns kul att kunna dela med sig av framgångar också, och inte bara hur kämpigt det är med röjning etc hela tiden. Glad

#45 Hur har din storstädning gått Clary?

Idag har jag till och med tagit tag i en betungande sak gällande mitt arbete, nämligen att ringa folk!
Trots att det är en av mina "största" arbetsuppgifter har jag inte lyckats få in det i vardagen än. Jobbar med direktförsäljning och är alltså "min egen", vilket betyder att jag också måste vara min egen chef (något som innebär självdisciplin, ett ord jag nästan måste slå upp för att veta vad det betyder Tungan ute)

Men under den här våren har jag tagit break ifrån skolan och går tillbaka till mitt gamla jobb på halvtid, och den andra halvan av tiden ska jag ge min business en ärlig chans.
Då funkar det inte att komma med undanflykter, nu är det bara upp till bevis som gäller!Skrattande Å det ääär ju så sköönt när man lyckas med nåt och genomför det man har lovat sig själv, så varför har jag skjutit upp det så länge?! Det blir ju inte lättare för var dag som går direkt.Obestämd

Nu blir det te och kex med brieost och fikonmarmelad, en ny kärlek jag upptäckte på julafton! Kyss Kram!

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Clary
1/13/11, 10:47 AM
#54

Jodå, startat har jag, började med bokhyllan som alltid innehåller mer damm (och katthår) än vad som syns. Vi har 8 stycken som är fullproppade med böcker så det tar sin lilla tid eftersom jag samtidigt försöker få ordning i den, där kom lilla pedanten in Skäms Tar en bit taget och idag ska jag äntligen få ut gubben mins elmoppe som stått inne sen han fick den. Gissa om det känns skönt.

Spa, det är ljuvligt. Jag har ett presentkort till Hasseluddens Spa som jag ska utnyttja när det blivit varmare ute och min dotter har tid att följa med. Det är verkligen en belöning att se fram emot.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

dagdrivarn
1/13/11, 2:55 PM
#55

Har läst igenom tråden och skrattat igenkännande åt enormt många saker.

Bland annat kan jag tala om att jag just nu i en DRYG veckas tid haft nästan alla julsaker liggande på matbordet i vardagsrummet. Tanken var att samla allt där så att jag kunde stuva ner det i en-två kartonger och förvara allt på en och samma plats… har en förmåga att sprida ut mig, lite här, lite där, lite i det skåpet några i det skåpet osv… vilket ju blir ENORMT rörigt! Och man hittar inget när man ska ha det. Att det blivit så är för att jag missat saker och sen inte orkat lägga undan där det skall vara utan istället har det hamnat i första bästa skåp typ…

Det där med att börja men inte saker gjorta och så hamnar de till slut akut iväg i närmsta vrå eller tillbaka där de var känner jag alltför väl igen.

Likaså saker som fastnar på väg ut… har nu en säng och några bräder som stått i hallen sen i september inte undra på att det känns som om allt står still Förvånad

Nej, nu skall eländet UT!

Jag är helt med på projekt storstädning…. vet inte riktigt vilken ända jag skall börja i dock….

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Annons:
szirius
1/13/11, 4:01 PM
#56

Och jag märker att jag är pedant tom när jag ska packa ner julsakernaTyst. Adventssaker i en låda, helst i en viss ordning tom, allt eftersom jag brukar packa upp demTungan ute. Juldukar o gardiner i en annan( som jag först tvättat såklart) Julkulorna i fin ordning, jag har tom klippt kartongbitar och gjort "rutmönster" av, så att de ska ligga fintOskyldig

Pagan
1/13/11, 8:29 PM
#57

Szirius - det måste ju betecknas som överkurs (rutmönstret) har du färgkodat oxå?Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tiana
1/13/11, 9:48 PM
#58

Jag känner för att åka till tippen på lördag och göra mig av med saker. Jag vet bara inte vad än, men det hinner jag förmodligen ordna fram till dess… hoppas jag i alla fall! Cool

Ja du szirius… HAde jag varit så noga som du hade jag aldrig fått något gjort! Skulle bara planera smarta lösningar hela tiden. Men tummen upp för dig! Det fungerar ju Skrattande

terkina
1/13/11, 10:59 PM
#59

Härligt Dagdrivarn, ännu en passagerare på rensningståget!Flört

Visst är det härligt när man fått nog och bara vill slänga ut allt!? Passa på att utnyttja den energin nu i resten av huset också! Det går med en väldig fart bara man tagit de första stapplande stegen vettu! Flört 

ojojoj, hur många gånger har man inte fått "akut-plocka-undan" på grund av att man först rivit ut allt för att sen "organisera" det innan man tänker plocka tillbaka allt på sin plats…Skäms

Jag är också lite av en organisations-fascist, måste jag erkänna.. Har nog varit och skurit i en å annan kartongbit för att göra "praktiska" fack (som rasar ihop av sig självt efter en tids användningTungan ute) jag med.

Lycka till på lördag Tiana! Alltid hittar du nåt att göra dig av med!Flört Man kan alltid rensa igen julsakerna, det är sådant som har en tendens att hänga med år efter år "bara för att"….

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Tiana
1/15/11, 10:21 PM
#60

Idag har det röjts och rensats! Inte kom jag till tippen, men har slängt tre jackor som var gamla och/eller sönder på något sätt, och gått igenom garderoberna och slängt ännu mera. Så mycket lättare det var nu när jag inte har varit här i lägenheten på ett tag! Skrattande

En sak till ska ut innan jag åker tillbaka till gubben, och det är att rulla ihop vardagsrumsmattan och slänga ut den med. Mina jourkatter som jag hade här i höstas tyckte den var en mycket bra klösmatta…

terkina
1/16/11, 2:59 AM
#61

Härligt Tiana, fortsätt så!

Här har jag legat på "latsidan" i veckan. Har haft mkt med det sista i skolan inför uppehållet, samt att jag ska tillbaka till mitt gamla jobb igen.

Men nu har jag skrivit den sista tentan, så imorrn blir det nog åka av igen! Om inte inkommande hosta sätter käppar i hjulen förstås, fast det betyder väl bara att jag har skräp i hälso-utrymmet kan jag tänka!Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

terkina
1/17/11, 6:59 PM
#62

Hur går det för er ute i stugorna?
Själv har jag dragit på mig en förkylning, vilket gjort att hemmet hamnar lite i stiltje, tyvärr.

Försökte dock ge mig på kristallkronan igår, utan större resultat. Har läst att man ska spraya på en blandning av citronsaft, ättika och vatten i lika delar och sen bara låta det rinna av. Men jag tyckte snarare det resulterade i att man såg dammet ännu mer, å så luktade det fruktansvärt!
För väl ge det en omgång till, och kanske anstränga mig och ta med den in i duschen och spola av den ordentligt.

Uppdatering toalettskrubb:

Citron med salt fungerade inte! Nu blir det bakpulver- och ättikspasta som nästa försök! Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
dagdrivarn
1/18/11, 5:11 PM
#63

Egentligen skulle man gå ihop i grupper och hjälpa varandra… har suttit här och tänkt att TÄNK om man var några stycken vad fort det skulle gå att få utrensat och vad mycket lättare att se saker med ett par extra ögon….

Feng Shui och rensarträffar kanske skulle vara något :-)

Känns inte som om jag får något alls gjort nu, men det kanske är för att det är sånt kaos hemma och så mycket annat som tar kraft energi och engagemang.

Dottern skaffade häst, vi har en valp på 4 månader, en av gammelkatterna har trasselmage, Beka min problemkisse har fortfarande inte hittat nytt hem och åker på stryk var och varannan dag av de andra, mitt uppe i detta så kommer en icke löpande hona på besök till en av hanarna så nu har jag stängda dörrar överallt och det är totalkaos… känner bara att jag orkar verkligen inte börja röja också mitt uppe i allt detta. Ändå är det kanske just det som skulle behövas för att frigöra uttrymme och energier och kanske få lite omsättning på pengar så man kan fixa en del småplock som skulle underlätta som grind till hunden, ny nätdörr och för trivseln färgning av soffklädsel.

Dessutom börjar jag läsa 25% distans på högskolan från och med imorgon.

Tänk om man hade kunna göra ett krafttag och få allt gjort på en helg…. vad skönt det hade varit!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

terkina
1/18/11, 5:34 PM
#64

Det låter som att du är din egen lösning på spåren dagdrivarn! Flört

Men visst är det tufft ibland, det håller jag absolut med om!
Du får prova dig fram med små, små steg så kanske proppen lossnar tillslut.
Eller så får du helt enkelt leva med eländet tills du tröttnar så förfärligt att du helt enkelt bara hivar ut allt i ett enda armtag! Tungan ute

Lycka till iafl! Glad

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Pagan
1/18/11, 8:25 PM
#65

jösses, Låter som du har fullt upp Dagdrivaren. Kanske du skulle prova en light variant. En liten sak om dagen. Då blir det inte så övermäktigt. Lycka till med studierna - alltid kul och intressant med nya kunskaper.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tiana
1/18/11, 9:26 PM
#66

Den här veckan har jag hittills lyckats med en grej, och det är att plantera om några blommor som var i stort behov av det.

Håller med Pagan om att det är bra att ta en sak i taget. Att bryta ner allt kaos till  mindre delat har fungerat bra för min del. Det finns så mycket att göra att man kan bli galen för mindre…

szirius
1/19/11, 9:56 AM
#67

Jag har faktiskt en slags " dröm" om att kunna jobba med det här, att hjälpa folk att rensa upp i sina hem. Jag tycker att det är så KUL!!!

Det beror på att jag verkligen tror på detta, och har sån erfarenhet av att det verkligen fungerar. Jag hjälpte en vän som var ensamstående med 3 barn, där det verkligen var KAOS i hemmet, och hon var alltid trött. Jag hjälpte henne rensa, ordna kartonger med " skänka", " kasta" och "spara" osv.

Det var fantastiskt att se hur hennes hem förvandlades - och hur hon fick mer energi! Glad

dagdrivarn
1/19/11, 11:46 AM
#68

Visst är det underbart när saker händer… och man ser hur det blir bättre och bättre.

Tror lite av stiljtet beror på att jag sagt till vaktmästaren om nya golv i köket, lillarummet och att få slipat vardagsrumsgolvet (vi får stickor i fötterna, så illa är det). Ska maila idag och höra hur det går tänkte jag.

Ska nog ta er på orden och se om jag bara kan ta en sak om dagen så kanske något blir gjort i alla fall.

Idag kanske man skulle fokusera på att ta ner sängen som fortfarande står i vår lilla hall och tar plats, visserligen isärskruvad men ändå.

Imorgon köpa ny klotång och textilfärg samt klippa klor och plantera om blommor (är tid för det nu va)?

Fredag… TVÄTTA och färga sofföverdrag (har stora tvättstugan bokad) Ny soffa för inga pengar alls :-).

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

szirius
1/20/11, 3:07 PM
#69

Hmmm, nu har det hänt igen! Tungan ute. Jag har med iver och lust dragit fram massa grejer. Tex så har jag två fönster som vetter mot vägen där jag alltid har gardiner fördragna.Bakom dessa gardiner hamnar lätt skokartonger, nycklar, omaka vantar etc. etc. Nu kände jag att allt det där ska BORT, jag vill ha tomt och rent.Så…allt hamnade på …vardagsrumsbordetFlört. När jag ändå var igång, har jag fortsatt rensa lite lådor på grejer osv. Nu finns alltså här ett bord med grejer som jag inte alls vet vad jag ska göra medTyst. Helst skulle jag verkligen vilja kasta allt - men varför är det så svårt? Den där ständiga " kan vara bra att ha" rösten i mitt huvud drar igång…Oskyldig

Nåja, det rör iaf på sigSkrattande, och jag kommer inte stå ut hela helgen med alla dessa prylar liggande så jag vet att jag kommer få undan det. I en kasse ner i källaren i allra värsta fall, hahahahaCool

Jag måste då ändå säga att jag hunnit med massor hittills detta år.Fortsätter det i denna takt kommer hemmet vara i topp till våren. Bra det, för då börjar utesäsongen, med en hel del rat på gården som ska bortTyst

Hur går det för er andra?

Annons:
Tiana
1/20/11, 5:43 PM
#70

Hihi, ett ord sammanfattar mina senaste dagar: ZZZzzzzZZZzzzz…

Clary
1/20/11, 9:24 PM
#71

Här har det inte heller blivit något gjort, går omkring med feber och en mage som inte är klok, måste antagligen ta mig till läkarn i morgon för så är orkar jag inte gå längre.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
1/20/11, 10:52 PM
#72

Härligt szirius att det börjar hända grejer!

Precis som du har jag också en dröm om att eventuellt jobba med sånt här sen. Jag vet själv hur mkt det har gjort för mitt eget liv, och kan jag dela med mig av detta fantastiska till någon annan så vill jag få chansen att göra det (tyvärr är nära och kära inte lika mottagliga för hjälpen Tungan ute)

Känner dock att jag har lång väg kvar att gå själv och innan det känns helt självklart för mig vill jag nog jobba lite till på det först!
Men tar man hela tiden små steg i rätt riktning, så kommer man nog fram tillslut, tror ni inte det?!Glad

Här hemma fick vi hastigt och lustigt två till illrar på besök i tisdags, eftersom ägarna har fått vattenskada i sin lägenhet och måste evakueras tillfälligt. Detta gjorde att det blev snabbplock bort allt som stod  vardagsrummet som kom från förrådet. Som tur var var det redo att flytta in ändå och det mesta som skulle rensas bort var gjort redan, så det var helt okej att det kom lite tätt inpå.

Lite pyssel kvar med förrådet, och riktig rejäl vårstädning är på sin plats, men annars känns lägenheten mkt bättre än den gjort på länge! HURRA!Skrattande

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

terkina
1/25/11, 10:01 PM
#73

Puttar för påfyllning av energi!Tungan ute

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Tiana
1/25/11, 10:26 PM
#74

Det kan man säga att jag gör nu, tankar energi. Är iväg på tjänsteresa, och hotellrummet städar sig själv Oskyldig

dragonstar
1/26/11, 1:34 AM
#75

Har skummat denan tråd och tänkte presenter mig =)
Jag heter Emma är 22 år och jag och sambon sak nu flytta till en ny lägnehet.
Flytten bär av i helgen och mitt gammla hem är mer eller mindre helt nerpackat. Fattar inte attman ka nsamla på sig så mycket på bar ett år. Men det kan man.

Projektet är då mitt nya hem. Me nför att göra det lättare delar jag upp det.

nr1 blir då att städa på fredag. Ny alägeheten ska bli rensrubbad överallt och så sak jag göra ett försök till att rena energierna med.

nr2 blir vad alla möbler sak stå och vad som inte behövs mer och vad som sak köpas nytt.

nr 3blir vad som sak packas upp och sparas och vad som känns totalt onödigt.

Blev jättepepp att se hur ni har städat och höra hur ni gjort i ording. Så underbart när man hittar energin som ananars inte fanns. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Pagan
1/26/11, 4:37 PM
#76

Stora förändringar på gång Dragonstar. Hoppas flytt och omställning går bra. Just nu är jag inne i en intensiv jobbperiod och hinner knappt städa undan det värsta - som tur är så har jag stora barn, som kan städaSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Clary
1/26/11, 9:37 PM
#77

Välkommen in Dragonstar Flört

Hoppas att du hittar mycket matnyttigt här inne, puttade upp artikeln om platsrening åt dig, perfekt att börja med på ett nytt ställe.

Själv har jag inte kommit någon vart med någonting, äter antibiotika och hoppas att det vänder i morgon så jag kommer igång igen

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
1/26/11, 10:38 PM
#78

Vi hade faktiskt ett städryck idag, både jag och sambon. Det var nästan så att det var han som hade övertaget för en gångs skull, det var härligt att skåda!

Jag har satt som ml att köra igenom hela lägenheten innan vi åker på SPA om två veckor. Det tror jag inte är några problem, det brukar gå ganska fort när man väl sätter igång (det mesta rensningsarbetet och prylplockandet är ju gjort redan, så det är mest grovstädning som är kvar). Det svåra blir att hålla det rent fram till datumet vi ska iväg tror jag!Tungan ute

Nu ska vi belöna oss för dagens arbete med te, kladdkaka och vispgrädde i alla fall! Mums!Skrattande

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

dragonstar
1/27/11, 2:05 AM
#79

Ja jag hadde hit min mamam som hjälpte att packa för så här i slutfasen s¨sitter man fast. vet intevad som sak vart längre. Men på Fredag blir det städning och på Lörde flyttars alla stora möbler.
Spännande =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Clary
1/28/11, 8:30 PM
#80

Idag känns det ganska så bra och blir det nu fint väder i morgon så åker alla mattor ut i snön och så ska jag gå över alla golv.

Har fått undan det mesta av tvätten, har bara inte orkat ta tag i den biten men har nog ett par maskiner som jag tänker köra på söndag.

Alla årsbesked som ramlar in med posten sitter fint och väntar i pärmen tills det blir dags för deklaration så med lite mer energi ska det nog ordna sig här med Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
1/30/11, 10:41 PM
#81

# 79 Hur har det gått med flytten? :o)

# 80 Låter kalas Clary, du är på rätt köl med andra ord! ;o)

Här hemma hopar sig sakerna som vanligt på samma ställen som alltid, även om det är hyffsat renplockat på de flesta ställena nu. Diskbänken är alltid ett probelm, samma sak med golvet vid fotändan av sängen och på bänken i hallen. Konstigt! :oS

Jag har också lite pappersgöra att sortera/slänga/sätta in i pärm och en del i syväg jag skulle avsluta/påbörja/fortsätta med…. Jag har många viljor! :o)

Jag funderar på gamla tentor och uppsatser från skolan, är det nåt att ha kvar? Är ju inte klar med utbildningen än, men betygen är ju redan satta, så det är ju ingenting nån kommer att komma å fråga mig om direkt och jag känner inte att det är någonting jag kommer att återkomma till som "uppslagsverk", eller som jag känner något affektionsvärde i. Är det bara att hiva?!

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

dagdrivarn
1/31/11, 8:50 AM
#82

Här händer inte mycket men det går sakta, sakta frammåt i alla fall.

  • Julsakerna är ju bortstädade och undanlagda alla på ett ställe.
  • Alla verktyg och verktygslådor är sorterade och genomgångna, en massa är slängt.
  • Karmstolarna är sålda och gnager således inte längre på samvetet.
  • Min lortiga skänk fick igår en dust av ångtvätten och är nu vit och ren igen, likaså elementet intill.
  • Golvet i vardagsrummet blev skurat (otroligt välbehövligt) :-o
  • Har kommit på tjusningen med rökelser, har ju använt tidigare men har nu verkligen insett hur härligt det är, så nu blir det en om dagen i alla fall :-)
  • Sängen står kvar i hallen men de lösa brädskivorna är utburna till grovsoprummet.

Behöver tips om hur jag kommer loss när det gäller studierna, jag känner att jag sittter fast så fruktansvärt. Kommer ingenstans och första uppgiften skall lämnas in på söndag! Panik!!!

Jag har också plan på att möblera om här hemma… får försöka rita upp mitt vardagsrumm som är hopplöst när det gäller möblering.

Är L-format och har fönster och dörrar på dem mest idiotiska ställena.

Har bestämt mig att denna vecka skriva en lista på allt som stressar mig hemma, dvs. allt som gnager på samvetet som jag tänker och tänker och tänker att jag ska göra något åt men som aldrig sker och så helt enkelt börja beta av dem en och en så kanske det lossnar lite här.

Kram mina vänner! :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dragonstar
1/31/11, 4:02 PM
#83

Har presis fått igång nätet i nya lägenheten.
Flytten tog ett tag och jag känner att nya lägenheten behöver sädas ett varv till då de förra ägarna inte tvättat fönstrerna på säkert över ett år.
Så en hel del städande och självklart packadne kvar.

En de stora möblerna är ussatta och flyttade dit dom sak var så nu är det bar att packa upp alla saker och så fixka ording sånt som lampor tavlro lädsna blommor och annat.

Så där har ni en supersnabb uppdatering =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
szirius
2/1/11, 3:06 PM
#84

# 82 du ber om tips på studier. Att dela upp i delmoment med små korta avbrott i form av belöningar kan funka. Inte bli distraherad av annat, tex nätsurfa mm. Gör i ordning en mysig hörna, kanske med utsikt mot nåt rofyllt, eller en vacker tavla.

Jobba i 20 min- sekvenser om det går helt trögt. Alltid får man lite gjort.Belöningar kan vara en kopp te, en bit choklad etc.

Och kolla upp din prioritering - om den ska vara inne på söndag, så får nog skolan komma före rensning denna veckaFlört

Om du jobbar hårt en hel dag, kan en kvällsbelöning vara en bra film eller ett varmt bad tex.

Låter som en bra idé med en lista, som man sedan bara betar av.I lagom takt, man får inte ta för mkt på en gång, då tappar man lätt energi och hamnar på noll igen. Så stadiga, varsamma steg framåt. Och tillpt dig att blicka bakåt ibland för att se allt du har fått gjort - det är nåt jag lätt glömmer , som andra får påminna mig omTyst

terkina
2/1/11, 11:16 PM
#85

#84 Mycket bra inflikning szirius, att faktiskt titta tillbaka på allt man faktiskt HAR åstadkommit, istället för att ständigt gräma sig över allt som fortfarande finns kvar att göra.

Damm att suga upp och saker att rensa kommer liksom ständigt att fyllas på hela tiden, men det är det man har i bakfickan som visar utvecklingen framåt!Skrattande

#83 härligt att det största börjar falla på plats! nu är det bara till att "leva i lådor" under en period, eller hur var det?! Flört

_________________________________________________________________

Jag och min väninna har roat oss storslaget i helgen; vi har varit hemma hos min mamma och flyttstajlat hennes hus inför fotografering och visning. Huuur kul som helst! Eftersom hon har separerat har en del möbler flyttat också, så det gick faktiskt att göra mkt fint med rummen, som inte har gått att göra förut pga av alla prylar.
Jag lyckades till och med övertala henne att jag skulle få måla om i hallen (tidigare var där fula gamla slitna medaljong-tapeter á la 1800-talets bondestuga ungefär Obestämd)

Lyckades också ha ett väldigt givande samtal med henne ikväll om hur det faktiskt fungerar det här med röra. Innan har jag bara lyckats få det till att "gör dig av med skiten, du mår inte bra av det", vilket har resulterat i att hon har känt sig påhoppad och jag frustrerad över att hon inte förstår.
Men ikväll lyckades jag på ett pedagogiskt sätt förklara mina tankar bakom, utan att klandra henne för hennes röra på något sätt.

Vi har haft röra-diskussionen så många gånger att jag nästan gett upp hoppet om att göra mig förstådd och att hon ska få arslet ur, men efter vårt samtal ikväll känns det som att vi både spelar på samma planhalva OCH talar samma språk! Tungan ute
Jag vill ju hennes bästa, liksom. Kyss

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

dragonstar
2/3/11, 11:51 PM
#86

Ja nu är äntligne nästan alal lådor uppackade och ställda i förådet. Men  Ush vad jobbigt. Har  några säckar med kläder och tyger kvar att packa upp men tänker göra det allt eftersom måste ha bättre förvaring först och så har jag redan de kläder jag behöver framme. så en del av de andra ska jag skänka bort.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

szirius
2/4/11, 10:19 AM
#87

# 86 ja , det ÄR jobbigt att flytta, det tycker nog alla. Det är en sån lång process med att packa i kartonger, städa både det gamla stället och kanske det nya också, och sedan komma i ordning med allt.

Men man får ta det pö om pö, och försöka släppa stress att allt ska bli klart på en gång. Se vad bra du gjort det hittillsGlad

Förvaring var det ja….akilleshälen här hemmaTyst.

Tiana
2/7/11, 11:30 AM
#88

Hemma i vardagslunken igen och håller på och plockar hos gubben. I helgen flyttade alla DVD:na in i samma hylla, så nu är det en som står och gapar tom. Ska ta och klura lite på vad som kan bosätta sig där… Skrattande

PiteCarina
2/7/11, 4:15 PM
#89

Nu hakar jag också på! Glad Igår var projektet mitt klädskåp. Har nu flyttat över sängkläderna till ett skåp i hallen och därmed även fått det nedersta utrymmet i klädskåpet till mina kläder. Har också flyttat om några hyllor så att det blir mer praktiskt.

Det rensades även bort några toppar och en kjol. Kommer att bli mer kläder som ryker allteftersom jag går ned i vikt igen.

Idag har jag varit borta mestadels hela dagen och har hittills inte hunnit rensa eller få ordning på något!

terkina
2/7/11, 11:25 PM
#90

# 89 Härligt att det fortfarande läggs till fler passagerare på rensar-tåget! Behövs alltid lite ny energi och nya infallsvinklar!

Tror att det är en god idé att börja med garderober och liknande. De är ganska tacksamma att rensa ut. Det är bara att prova kläderna så får man svart på vitt om man kan ha dem eller inte!

Sen är det kanske inte så lätt att göra sig av med alla gånger ändå, men man får ju i alla fall en vägvisning! :o)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
PiteCarina
2/9/11, 10:50 PM
#91

Igår satte jag igång med att rensa i klädkammaren. Den var fullproppad med kartonger och säckar. Jag hade hjälp av min sambo med att gå igenom bl.a. datorgrejer och annan elekronik

Hittills har det blivit tre sopsäckar med skräp, en sopsäck med kläder och sängkläder till "Röda Korset" och en flyttkartong med kläder till loppis + att ordningen kommer att bli så mycket bättre!

Idag har jag fokuserat på att få ordning på saker som drogs fram, men i morgon tänker jag fortsätta med rensandet.

Ska bli så skönt då allt är klart! Glad Målet är att klädkammaren framöver blir en sådan även i praktiken.

Tiana
2/10/11, 9:01 AM
#92

Bra jobbat Carina!!

Planerar mer rensning på lördag. Ska titta till lägenheten då, och förhoppningsvis hinna till tippen den här gången…

szirius
2/10/11, 11:59 AM
#93

Hmm, jag ser att ett inlägg från igår inte kom med…Obestämd

Det handlade iaf om principen att om man inte använt plagget på ett år ska det bort, för då har man gått igenom alla " faser".

Lite annolunda blir det ju om man byter storlek, oavsett om det är uppåt eller neråt. Själv pendlar jag en storlek upp och ner några gånger per år, så jag behöver dubbla uppsättningar av jeans och behåar ( sätter sig på rumpa o bröstTungan ute)

Själv har jag släppt rensningen några dagara och roar mig med att sy waldorfdockor för tillfället. Hela matbordet är belamrat med tyg och tråd - sååå kulGlad

Och jag har satt upp ett konkret mål för gästrummet: innan påsk ska allt vara klart där, för då kommer gäster en vecka. Dvs ut med gamla skåp, köp nya garderober, borra upp läslampor, fixa nån tavla på väggen.

dragonstar
2/11/11, 7:05 PM
#94

Här fortsätter vi att föröka få i årdning. både jag och sambion har jobbat men plocka undan i samtliga rumm och så få ner de sista kartonera till förådet. Sen sak jag gå igneom min garderob oxå. Hittar absolut ingenting där inne.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

PiteCarina
2/11/11, 11:15 PM
#95

Tack Tiana! Glad

Det har inte blivit något mer bortrensat från klädkammaren. Har städat och försökt få ordning på det som dragits fram i lägenheten. Men i morgon har jag tänkt att fortsätta med klädkammaren!

terkina
2/17/11, 9:11 PM
#96

Låser denna tråd och så rensar vi vidare i #2 istället! Flört

Lycka till!

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: