Annons:
Etikettpraktiska-tips
Läst 4230 ggr
dagdrivarn
11/11/10, 9:33 PM

Hur vänder man flödet?

Jag tycker att jag har konstant negativt flöde här, hur jag än rensar och röjer och står i så kommer den ena olyckan efter den andra och bara drösar över mig. Energin är på NOLL och jag är bara sååå slut.

Vad gör jag för fel? Hur vänder man negativa energier?

Hallen är friare från skrot och skräp än någonsin, gången och lägenheten i allmänhet är mer städad och mer tömt på skrot än någonsin. Likafullt så rasar allt omkring mig som ett korthus!

Tips emottages tacksamt!

Det som är absolut värst är:

Katternas hälsa och Ekonomin, karriären är väl rätt stilla den också iof men där känns det som om det finns hopp på sikt!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Annons:
Pagan
11/12/10, 11:41 AM
#1

tänker ofelbart på attraktions lagen nu Dagdrivarn. Jag tror det var i boken "be och du ska få" som Esther & Williams skrev om de 22 nivåerna av mående/tänkande. Svårt att hoppa från 22 stadiet av negativt tänkande direkt till nivå 1, om du förstår vad jag menar. Men vi kan hoppa från 22 till 21 och fortsätta så och sakta men säkert ersätta ett negativt tankemönster till ett något förbättrat hela tiden. Tycker själv att det är svårt, jag får anstränga mig att förändra mina tankar då det är lättare att ta ut det negativa i förskott än det positiva. Men helt klart så går det att visuslisera och skapa mantran som kan överrösta det negativa.

"The best way to predict your future - is to create it" Mark Twain

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

dagdrivarn
11/12/10, 12:09 PM
#2

#1

*LOL*

Lite som jag gjorde i morse på väg till jobbet, jag gick verkligen och vältrade i hur j-a pissigt allt är… men så tänkte jag att NEJ det är verkligen inte så illa och så satte jag igång och sjunga för mig själv den urfåniga sången från Djungelboken som ändå är alltför sann!

"Var glad för allt vad livet ger och allting som du kring dig ser….."

*fniss*

Men jag blev myyycket lättare i sinnet!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Pagan
11/12/10, 12:23 PM
#3

HärligtSkrattande jag försöker vakna med positiva tankegångar. Det sista jag tänker på kvällen och det första jag tänker på morgonen är positiva tankar. Fösöker se dagen framför mig och måla i så glada färger jag bara kan. Ser på kvällen tillbaka på vad jag gjort & sagt under dagen och funderar på om jag kunde valt att göra / känna på andra sätt. På morgonen så pumpar jag mig full med goda tankar och varje gång jag "trillar" dit så försöker jag ersätta tanken med en ny gladare tanke. Det går jättebra vissa dagar - andra dagar suger mer…..men snart så…Flört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

dagdrivarn
11/12/10, 12:25 PM
#4

Åhhhh vilken bra idé den anamar jag!

Från och med nu SKA jag verkligen måla upp livet som jag vill ha det, inte som det ser ut. Jag ska se det positiva hela tiden!

Och inte bli nedtryckt av de måsten som hänger över mig nu utan bara se det rätt och slätt som något som skall utföras.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Pagan
11/12/10, 12:35 PM
#5

Klicka in dig på denna länk så kan du få lite affirmationer och goda tankar som kan inspirera. Så här i vintermörkret så är det ju ännu lättare att tappa alla sugarSkrattande vi behöver all hjälp vi kan fåFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
11/12/10, 2:59 PM
#6

Vilken bra sida Pagan Kyss

Det känns som du har fått väldigt bra tips Dagdrivarn av Pagan. Det har varit mycket omkring dig också om jag minns rätt och då är det svårt att få tankarna på rätt kant.

Jag behöver helt klart också ta till mig mer positiva tankar och vara mer i nuet så vi får peppa varandra så mycket det går Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
szirius
11/12/10, 3:03 PM
#7

Jag tror absolut på samma grej. Ändra tankarna! Men det är skitsvårtTyst.

En tröstande tanke kan vara vad Louise Hay skriver :

När man börjar förändra sig så flyter saker upp till ytan först, innan det kan försvinna. Hon jämför det med när man skrubbar rent en bränd kastrull. Först ser det bara ännu värre ut o allt skit flyter till ytan när man skrubbar - men sen sköljer man ur och den är skinande ren!Glad

Jag upplever ofta EXAKT samma tema som dig - man arbetar på, förändrar saker, gör affirmationer - och tillbaks får man sjukdomar,trasig bil, det regnar in osvosvFlört. Det är bara att inte ge upp: mata dig själv med allt du har att vara tacksam för!

Det handlar ju om projicering - den inställning vi har till livet, det är vad vi ser. Om vi ständigt tänker " jag drabbas ALLTID", så vad tror du att du kommer att fokusera på? Jo, allt trassel. Om man tänker " jag har ALLTID sån tur", då börjar man kunna se det i alla möjliga små situationer. Det är spännande…och jättejättemkt jobb att hålla sig medveten om detta.

Vi får peppa varandra!

Tuva-Lena
11/13/10, 1:45 AM
#8

Fast står man mitt uppe i skiten och säger "Jag har alltid sån tur", så blir det ju samma skit man får mer av - man accepterar ju det man står i genom att färga det positivt. Nej jag tror nog att man måste ta till sig det som är negativt ändå, men försöka att vända det till nåt positivt isåfall. Det negativa kommer ur någonting, så kanske vore en lösning att titta närmare på sin situation, kanske analysera om man kunde gjort saker annolunda för att slippa "skiten" nästa gång/ i framtiden. 

Vi handlar så klart efter vad vi tror är rätt, men vi väljer också själva vad vi vill göra. Det kan vara att vi vill hjälpa andra, det kan vara att vi vill vara omtyckta eller att vi inte vill såra andra, inte framstå som egoistiska o s v.. Just då kan det kännas som det enda rätta att handla som vi gör, men sett ur ett längre perspektiv kan det bidra till att vi slår undan benen på oss själva också. Så står vi där i "skiten" igen eller befinner oss i en ohållbar situation för oss själva. INtuitionen är ett väldigt bra hjälpmedel såna gånger, Vad vinner vi mest på i längden? Det talar intuitionen om för oss. Jag vet för jag har gjort allting fel i livet p g a att jag velat hjälpa en svagare människa- och det har gått upp för mig först nu när jag har börjat analysera mig själv. Redan i unga år talade intuitionen till mig men jag lyssnade inte - och jag blev också den stora förloraren. Skönt i alla fall att ha kommit på rätt köl igen. Glad

Oj va långt det blev! Förvånad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

dagdrivarn
11/13/10, 4:04 PM
#9

Tack alla det är skönt att ha stödet här när det är så stökigt i allt annat!

Jag hade såååå velat koppla av men nu har det blivit bråk gällande bilen som står på mig men som han kört ut till en kompis för att fixa "för ett år sen" men som han inte gjort något åt.

Blev ombedd att försöka flytta den för två veckor sen, inte helt lätt utan bil och utan kompisar med bil, men jag jobbar på det.

Så i torsdags så fick jag krav om en räkning ihophörande med ett kontrakt som han skrev på bakom min rygg, jag har alltså inget med det att göra alls. Talade om att min dotter som stod på räkningen är inte myndig och att den som skrivit på kontraktet (gällde en foderhäst) är den som skall betala dvs. mitt ex. Strax därpå få min yngsta dotter via facebook meddelande om att ifall jag inte betalar HANS räkning så skulle han se till att min bil körs till skroten på lördag dvs. idag antar jag. Igår får jag samtal av hans kompis att om jag inte hämtar bilen innan lördag em så körs den till skroten och där står den i två dagar innan den skrotas. Det är ju egenmäktigt förfarande men jag lär ju inte kunna stoppa dem och inte har jag fått tag i någon som kan hjälpa med så kort varsel heller :-(

Skit, skit, skit är det känns det som!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Pagan
11/13/10, 4:46 PM
#10

Låter som ett taskigt läge att förändra enbart med goda tankar dagdrivarn. Funderar kring din bil, den kan väl inte skrotas utan ägarebevis?? kan du inte ringa eller maila http://www.skrotabilen.se/hem

och höra om de kan hjälpa dig att hämta bilen och vad du kan få ut i pengar för din bil om den ska skrotas.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
11/13/10, 5:39 PM
#11

#8Fast står man mitt uppe i skiten och säger "Jag har alltid sån tur", så blir det ju samma skit man får mer av - man accepterar ju det man står i genom att färga det positivt.

Jag menade alltså att tänka så om det som man kan se som tursamtFlört .Jag skulle ha skrivit " jag har sån tur som….." och så fyller man på där. Det var så jag menadeTungan ute

Och självklart kan man inte sätta sig ner på rumpan och tro att saker ska ordna sig bara man tänker positivt - men det positiva tänkandet kan ge en KRAFT att orka TA TAG i saker!

dagdrivarn
11/13/10, 11:14 PM
#12

Pagan, grejjen är ju att den ska lagas inte skrotas om möjligt annars säljas som reservdelsbil då den är i rätt gott skick. Toppen har gått på den men motorn är i övrigt helt nyrenoverad.

Jag tror absolut att positivt tänkande hjälper en hel del, man kanske inte ska tänka att "ohh så bra jag har det" om man har det förjäkligt, men jag tror det ligger något i att se för sig hur man vill ha det och verkligen, verkligen in i märgen känna att det är möjligt alltså få tankarna så positivt inställda att det omöjliga verkar både enkelt och fullt möjligt… då kanske man kan vända energierna.

Det svåra är att jag göra det, jag känner själv att jag kan se positivit en kort stund och sen helt plödsligt så faller jag tillbaka i ältande med stress och magont som påföljt.

Inser också att jag är sååå dålig på att tala om HUR illa det är, hur jag mår osv… jag håller extremt mycket för mig själv och började inse här i veckan att jag är ett riktigt proffs när det gäller att bita ihop på gott och ont.

Blev inga kort idag, imorgon bara MÅSTE jag ta tag i lite saker!

Se om jag kan få taget en del kort här :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Tuva-Lena
11/13/10, 11:33 PM
#13

#9 Men om "han har kört ut bilen till en kompis" så måste det väl vara på hans ansvar att återbörda bilen till dig? Du kan ju alltid hota med att anmäla bilen som försvunnen..? Borde väl sätta eld i baken på ditt ex, som har betett sig som en stor skit mot dig tycker jag. I annat fall kan du alltid hävda att du väntar på att få bilen lagad, för det var väl meningen då den blev körd till kompisen? Skulle du stå på dig lite så har du rätten på din sida, bara spela lite ovetande om det skulle gå till rättslig prövning. Egenmäktigt förfarande är det ju precis som Szirius säger.

Ta fram urkrafterna i dig och spela ut dom mot de där två herrarna, då inser dom ganska snart att dom inte kan bete sig på det där sättet. Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
dagdrivarn
11/13/10, 11:42 PM
#14

*ha, ha* Åhh Tuva-Lena jag blev så full i skratt kan riktigt se mig stå där och spela dum. VA? Men bilen skulle ju lagas? Jag har väntat i evigheter på det nu? *fniss*

Det här med bilen är bara en piss i havet, jag hade inte tänkt göra något utan låta saken bero och vara glad och lycklig över att få vara själv i lugn och ro med mina tjejer.

Men nu har jag insett att NEJ nu är det nog och jag har faktiskt mailat polisen idag och hört mig för om man kan anmäla gammalt även om man inte gjort något när allt pågick.

Så nu blir jag väl tvungen att se bakåt, men lika bra det och få det ur världen en gång för alla.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Tuva-Lena
11/14/10, 1:36 AM
#15

Ja va då, dom vet ju inte när bilen kördes ifrån dig..Oskyldig..och dessutom "var den hel" - *fingers crossed* - när du lämnade den… OskyldigFlört Man får använda samma metoder som dom gör mot dig - "an eye for an eye, ant a tooth for a tooth.." De tre musketörerna du vet..Flört

Bra gjort att du har mailat polisen! Du kommer säkert att få goda råd därifrån, och det kommer säkert att framgå att du har rätten på din sida. Du har ju i god tro lämnat bilen där för att få den lagad. Nu har "mekanikern" struntat i det i ett år men kräver ändå du skall hämta bilen?! När den inte går att köra?! Vad är det för sätt? Stå på dig så går det vägen. Kyss 

Ja ibland måste man se bakåt innan man går vidare, det blir också ett sätt att rensa kroppens feng shui du vet. Flört Jag håller tummarna hårt för att du och dina barn skall få det lugnt och skönt sedan. Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

terkina
11/14/10, 1:39 AM
#16

Har ni läst "Att välja glädje" av Kay Pollak?

Jag lyssnade på den i bilen som cd-bok och jag fick verkligen många aha-upplevelser av den kan jag säga!

__________________________________________________

Sen måste jag berätta om en tjej jag hört talas om. Hon svarar "Jamen va bra…." på ALLT! Sen under tiden hon säger det klurar hon ut VAD det är som är bra med det.Tungan ute

Tex: "Jag har brutit benet och måste vara hemma i tre veckor"

"Jamen va bra…….. då får du ju en chans att vila upp dig i ditt annars så stressiga liv!"

Tyckte att det var en skön inställning till livet. Det GÅR att hitta nåt positivt i ALLT, och hur illa man än har det finns det alltid någon som har det värre, och då lär man i alla fall NÅGOT att vara tacksam över! Glad

Lycka till med negativitets-bortfösandet! Kyss

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Tuva-Lena
11/14/10, 1:59 AM
#17

#16 Måste protestera lite: hur illa man än har det finns det alltid någon som har det värre, och då lär man i alla fall NÅGOT att vara tacksam över.

Man kan inte vara tacksam över att någon har det värre tycker jag, det låter ju hemskt. ObestämdFörvånad

Sedan är inte bekymmer något som upplevs lika av alla, den är relativ tycker jag eftersom vi är så olika som personer. Det som tas med en klackspark av en person kan innebära sorgoch ångest för en annan.

Ibalnd får jag en känsla av att personer som skriver såna böcker är dom som är mest rädda för att engagera sig i andra. Dom orkar bara med sina egna bekymmer, och dom rationaliserar dom bort antagligen tills någon annan får rycka in och "städa upp" åt dem.

Bara en tanke terkina, men jag vill inte alls säga att du har helt fel i att försöka se det positiva för att bättre kunna reda ut sina bekymmer. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
11/14/10, 12:00 PM
#18

Man är ju sig själv närmast, när det kommer till livets realiteter. Min uppfattning och min magkänsla är det ju som styr hur jag ska uppfatta/känna/må. Det är lätt att i efterhand se hur vi kunde gjort annorlunda - men här och nu finns bara tid till reaktion med de krafter vi har. Detta med att ersätta en negativ tanke med en positiv är i realiteten skitsvårt när man står upp till naveln i otrevligheter. Själv tar jag en dag i taget och succesivt så mår jag bättre, affirmationer och egna mantran hjälper också till. men det går ju inte om svårigheterna stirrar en i vitögat med verkliga smärtor hela tiden. Vi får lov att tömma ur oss och få goda råd på vägen - det kan hjälpa det också. Vi har alla våra ups and downs - därför är jag glad över att vi har varandra och kan ventilera och hjälpas åt när livet knackar på bakdörren när vi äntligen fått fri passage fram. Kram

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

dagdrivarn
11/14/10, 1:21 PM
#19

Åhhh det DÄR ska jag absolut anamma… satt just här med räkningarna och förtvivlade över hur i hela världen jag ska få det att gå ihop så jag klarar sista här nu och äntligen blir ikapp med det löpande så man kan pusta ut!

Om man då använder hennes metod vilket jag nyss gjorde och sa, jamen vad bra… då får jag ju en chans att verkligen lära mig problemlösning :-)

Ingen baksida som inte har en framsida och ingen framsidan som inte har en baksida Skrattande

Vad jag är glad för alla positiva människor här inne! Ni gör livet enormt mycket lättare stor kram på er allihopa! Glad

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Clary
11/14/10, 8:14 PM
#20

När man sitter mitt i en situation som man inte på något sätt kan påverka går det bara att ta en minut i taget och vara tacksam för att det kom en minut till. Då går det inte att hitta något positivt, jag har nyss suttit i den sitsen.

"Ja men vad bra" köper jag, användbart i många lägen Flört

Hur gick det med bilen Dagdrivarn?

Ibland måste man faktiskt gräva upp gammal skit för att kunna börja på ny kula hur jobbigt det än är. Jag har hittat ett möster hos mig själv som jag måste jobba bort och att lyssna till intuitionen, så himla dumt att göra om samma misstag flera gånger ändå så gör jag det Skrikandes Varför, ja det är en fråga jag ställt mig om och om igen, tror jag är svaret på spåret Flört

Vill också passa på att påminna om att vi har en låst tråd om någon hellre vill använda den, bara hojta till så fixar jag tillgång till den.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
dagdrivarn
11/14/10, 8:19 PM
#21

#20

Jag vet faktiskt inte, jag har inte hört något av dem.

Jag bestämde mig för att helt enkelt inte lägga någon energi på något jag ändå inte kan påverka i dagsläget. OM de har flyttat på den så får jag anmäla dem för egenmäktigt förfarande och i annat fall får jag se till att hämta den när jag får lön och kan hyra bilsläp att ta den på.

Låst på vilket sätt?

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Clary
11/14/10, 8:29 PM
#22

Låst tråd = bara vi som jobbar med sajten och de vi lägger in manuellt har tillgång till den. Används när man inte vill vara för offentlig och när det är en tuff tid och man behöver få ösa ur sig det värsta.

Bra tanke om bilen, du kan inte göra något just nu åt det Kyss

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
11/14/10, 10:32 PM
#23

Men Tuva-Lena, självklart menar jag inte att man ska var glad åt någon annans olycka, absolut inte!

Vill bara poängtera att det alltid finns NÅGONTING att vara tacksam för. Om det så är att man är frisk eller har en sambo/katt/vän/krukväxt att dela dagen med, må så vara.
Det behöver inte vara de "stora" sakerna och lyxprylarna som gör livet värt att leva. Det kan vara så små saker som att andas obehindrat eller att få höra regnet strila ner längs stuprännorna.

Det är svårt att uppskatta de små sakerna, det vet jag, jag kämpar själv med det VARJE dag. Och man kan ju heller inte styra över den första tanken som dyker upp i huvudet, men däremot KAN man styra över den andra och vad man gör med den är faktiskt helt upp till en själv.
Men självklart lär man sig inte det över en natt, det är som sagt något man måste kämpa med konstant! Men jag tror verkligen att alla kan lära sig den förmågan att vända sina tankar. Jag tror inte att det är något som är medfött eller att vissa har en extra fallenhet för det. Jag tror verkligen att ALLA kan lära sig detta.

Jag tycker i alla fall att det verkar som att du ser ljuset i tunneln igen Dagdrivarn, och det är ju huvudsaken i den här tråden! Flört

Och för att citera min favorit mentala coach - Olof Röhlander: "… varje dag ovan jord är en bra dag!"

kram på er!

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Pagan
11/15/10, 4:42 PM
#24

Skrattande "varje dag ovan jord är en bra dag" med det i tanken så blir ju alla dagar bra dagar. Tack så hemskt mycket för den terkina. Väldigt tänkvärt. Ja som du säger så hoppas även jag att Dagdrivarn fått lite mer glädje i kroppen under denna trådens gång - det har även jag fått.

Ju mer vi e tillsammans ju gladare vi bli….Flört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
11/16/10, 5:58 PM
#25

#24 hmm, hur illa är det om man inte ens kan anamma den tanken.Vissa dagar kan det verka rätt skönt att få "sussa" under jordTyst, iaf om man är så fast så att man inte ser nån lösning.Som tur är, så går livet vidare och man hittar ny kraft igen att gå vidare…det är förunderligt vilka kämpar vi är ändåFlört

Och jaadå, jag håller med, att nog måste man få beklaga sig och släppa ut, ingen människa orkar hela tiden hålla humöret uppe.Och sedan är det ju så fint att man kan stödja varandraKyss

Tuva-Lena
11/17/10, 1:37 AM
#26

#24 ..ja varför skall man gräva ner sig..? Flört Förlåt min svarta humor, men jag kom genast att tänka på det när du skriver att varje dag ovan jord är en bra dag. Tyst Allting är relativt skulle jag vilja säga, det sa till o med den superintelligente Albert E. ni vet. Det är en naturlig sak att vara nere i skoskaften, och det är något man på sikt far väl av att acceptera. Det är ju inte förrän man accepterar ett tillstånd som man kan göra någonting åt det.

Vi är bortskämda med att allting skall vara positivt, ja vi är till o med obekväma när vi inte är det. Men allting i tillvaron går ut på att befinna sig i balans. Är man då alltid positiv så ser jag det som ett fel i systemet - det naturliga är att det negativa och positiva skall uppväga varandra. Ta därför motgångarna som en inkörsport till det positiva istället. Efter natt kommer dag, efter regn kommer sol, efter vinter kommer sommar, efter mörker kommer ljus - och precis så fungerar vi också. Det är den naturliga balansen.

Att småleende gå omkring och säga att allt är toppen toppen när man egentligen vill gå och gräva ner sig, gagnar ingen. Man skjuter bara problemet framför sig tills man antagligen går in i väggen - leende men fullständigt utbränd i själen.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

terkina
11/17/10, 11:34 AM
#27

#26 Hehe, den va bra! ;)  Fast som du beskriver det nu Tuva-Lena, så blir ju även det negativa nånting positivt, även om händelsen i sig inte är särskilt rolig. ;)

Och om det nu är så, som Kay Pollak beskriver i sin bok, att lycka är ett aktivt val, vad är det då som är fel med att välja det så ofta man bara har möjlighet? Jag tror inte heller att det finns någon som kan gå runt och le precis HELA tiden, eftersom man som sagt inte kan välja den första tanken som kommer till en. Men jobbar man upp förmågan att vända sin egna tankar, så tror jag i alla fall att man kan se livet från en ljusare sida större delen av tiden.

Det finns ett gammalt ordspråk som säger "Du får aldrig mer att hantera än vad du kan klara" och tänker man så kan man vara lugn i allt man får vara med om, för man har ändå förmågan att klara av det! :)

Jag vet i alla fall att JAG mår mycket bättre de gångerna jag aktivt valt glädjen och det positiva, istället för att bara vara sur/arg/rädd/whatever bara för att situationen "rättfärdigar" mig till det.

"En situation eller en annan människa kan inte skada mig om inte jag själv först tillåter det."

Ta bara som exempel Viktor E. Frankl som satt i koncentrationsläger i många år och som ändå kommer ut och skriver en bok som handlar om glädje, vilja och att "Livet måste ha mening".

Kan han, kan vi, inte sant?! Cool

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
szirius
11/17/10, 11:56 AM
#28

Om vi ska se det ur feng-shui synpunkt så tror jag att vi har mkt att vinna på att anamma synen på balans.Att balans inte automatiskt handlar om att alltid vara på topp.Det funkar ju helt enkelt inte.Utan man rör sig i cirklar, likt årstiderna.I perioder har man energi, i andra behöver man vila-  ibland gäller handling, ibland eftertanke osv.Det är just för att vi inte har lärt oss leva i samklang med detta och verkligen lyssna inåt som vi skapar obalanser i oss själva.Då blir det lätt att man först kör på för hårt och sedan blir vilan snarare en utmattningsfas…just detta övar jag på dagligen känns det som…att känna in.Och jag vet att detta nog kan anses som ett samhällsproblem, där var och varannan människa har fullt upp med att få ihop livspusslet.

Men obalanser behöver man ju inte heller se som något negativt egentligen, det är ju så vi LÄR oss.Egentligen är det kanske naturligt att "balansera" på balans/obalans -linan, för det är ju bara genom att se motsatsen, som Tuvan säger, som vi också kan förstå och njuta av då vi är i balans….huvudsaken är bara att vi försöker göra något åt saken, då obalansen blir dominerande.

szirius
11/17/10, 12:01 PM
#29

Jag läste en artikel där en fransman analyserade den stora deppigheten/stressen/ missnöjdheten i Sverige.Och han nämnde just det Tuvan säger, vi är bortskämda med att det alltid ska vara bra, vi har bilden av att man SKA vara lycklig och frisk.Punkt. Och är man inte det, ja då är det åt helvete. Det fattas insikt om att livet har alla delar, hela tiden, det finns nyanser i allt, inte bara svart och vitt.

Så ja…acceptans är nog en väldigt viktig hörnsten i att kunna må " lagom".

terkina
11/17/10, 8:50 PM
#30

#28 Fast är man inte i balans när man är glad och lycklig och ur balans när man är olycklig/arg/rädd/ledsen? Och om vi då strävar efter att vara i balans så blir det väl att vara glad? Det är ju fortfarande bara positiva saker du nämner, alltså inte balansen mellan att vara lycklig/olycklig, utan bara att vara i balans med sig själv, och det är väl att må bra? :)

#29 Självklart har livet alla delar, men man kan ju verkligen välja att se på dessa delar på ett visst sätt och med en viss sorts "glasögon". Och acceptans är väl ytterligare ett sätt att faktiskt se det positivt? Att utgå ifrån de förutsättningar som finns för tillfället, det är ju både något positivt och att acceptera sin situation där man är?

Feng shui handlar ju också om attraktionslagen (som det talas om i "The Secret" bland annat) och att dra till sig mer av det som man vill ha och tycker om.
Sinnet märker ingen skillnad på om det är ett 'inte' med i våra önskningar, utan ger oss det vi riktar in oss på. Tänker vi då ständigt negativa tankar så kommer det mer negativa saker som ett brev på posten.
Det är ju därför det är så viktigt att rensa upp först innan man börjar sätta upp speglar och hänga upp kristaller, för har man det då stökigt från början kommer man att fördubbla bördan som röran representerar.

Rena rum, rent sinne/Rent sinne, rena rum! :D

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

dagdrivarn
11/18/10, 7:46 AM
#31

Det är det här som är så skönt med forumet, dessa intressanta och tänkvärda diskussoner gör snart att man mår mycket, mycket bättre igen OCH man får något att tänka på.

Själv har jag tänkt på det här med att alltid svara eller tänka "jamen vad bra" ingen dum idé har provat den några dagar nu och jag har fått en del "aha-upplevelser" eller vad man ska kalla det.

Vad gäller den urjobbiga ekonomiska biten som jag verkligen, verkligen hoppas ger sig snart har jag insett att det positiva med den nu är att jag inte kan "agera struts" jag har alltid haft oerhört svårt för att ta itu med jobbiga saker och har gärna sett att någon annan tagit tag i jobbiga samtal. Nåväl jobbiga samtal tar jag fortfarande inte (lite telefon-fobi när det gäller såna) men jag mailar!

Jag nystar och nystar och nystar och försöker få ordning och reda på allt :-) Jag har helt klart lärt mig nytt och fått en ny styrka och känner att jag växer för var dag som går. Jag undviker att stressa upp mig och tvingar mig själv att ge sjutton i att tänka på de saker som jag i dagsläget ändå inte kan göra något åt!

Måste ta tag i fotografering så ni får lite nya bilder :-D

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Pagan
11/18/10, 8:55 PM
#32

underbart Dagdrivarn. Ett steg i taget, en dag i taget. Jag är jätteglad att du känner att det har lättat lite.

Jag har en förmåga att ta ut negativa saker i förskott och får då lida av dem dubbelt eller så lider jag i förskott och så visar det sig att det var onödigt att jobba upp mig. Det som jag ibland kan uppfatta som skitjobbigt och det knyter sig i magen för jag ska behöva ta itu med dem, blir ju aldrig så jobbiga som jag först trott. Plötsligt är det onsdag och allt jag oroade mig för ligger bakom mig och all oro kunde ha minskats med hälften. Det är något jag får jobba mycket med.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
11/19/10, 9:47 AM
#33

#32 jag skulle ha kunnat skriva det inlägget självFlörtKyss

Tiana
11/24/10, 3:19 PM
#34

Nu har jag inte läst alla inlägg, men det här med räkningar har jag lyckats komma till rätta med. Istället för att gräma mig ser jag hur lycklingt lottad jag är som har råd att betala ännu en som dimper ner i brevlådan Skrattande Sen försöker jag ju minska dem så gott det går, men det är en annan historia.

Annons:
szirius
11/24/10, 3:28 PM
#35

#34 mkt bra jobbat! Dit har jag ännu inte kommit….CSN-brev ligger längst ned på min favoritlistaTyst….jag anar att det kommer att komma ytterligare ett lagom till december…jippieFlört

Upp till toppen
Annons: