Annons:
Etikettpraktiska-tips
Läst 3035 ggr
Yataz
11/4/10, 3:43 PM

Måste göra något

Jag måste börja göra en total urrensning av mitt hem känner jag och börja från början och bygga upp det. Jag har bestämt mig för att använda mig av feng shui, men känner mig lite förvirrad när jag försöker sätta mig in i hur det fungerar.

Ska jag dela upp hela lägenheten enligt bagua?
Delar man sedan upp varje rum enligt bagua?

Jag har läst på mycket om de olika väderstrecken med färger och symboler osv, men vet inte hur jag ska börja bara.

Tacksam för tips och råd! Glad

Yataz

Annons:
szirius
11/4/10, 4:39 PM
#1

Om du har det väldigt rörigt nu och vill starta från början, så är mitt tips att vänta en stund med baguorna.Det viktigaste är att allra först få bort allt " rat", dvs trasiga prylar, saker man inte använder osv. Ofta har man för mkt saker i sitt hem och behöver rensa ut så att energierna kan röra på sig.När man väl kommit så långt blir det sedan nästan roligt att städa.Flört

Det är lätt att sätta för hög ribba i början och köra för hårt och sedan tappa orken, så mitt andra tips är att ta det varligt. En säck om dagen kan vara en början första veckan/ veckorna, och sedan kan man börja finslipa med symboler, färger och baguan.

Man kan rensa i olika kartonger , tex " slänga", "spara", "ge bort".Man kan ta ett rum i taget - i feng shui synpunkt kan det vara klokt att börja i centrum, då det står för hälsa och balans, vilket är bland det viktigaste att ha för att resten ska kunna fungera.

Ta en sak i taget, så kanske vi kan hjälpa dig vidare här inne.Att du har bestämt dig är det första steget! Grattis! Du är redo för en förändring i ditt livGlad

Skriv gärna hur det går för dig.

Yataz
11/4/10, 4:44 PM
#2

Tack, jag är redan i full gång med rensningen :)
Det är nu jag ska börja hitta rätt plats åt allt eller hur jag ska förklara och det var därför jag ville veta hur jag gör med baguan. Om jag ska gå efter planlösningen på hela lägenheten eller var rum för sig eller både och.

Yataz

szirius
11/4/10, 4:50 PM
#3

Jag skulle nog börja med hela planlösningen till att börja med, så att de stora hörnen blir viktiga och man kan lägga kraft på dem.Sedan kan man finslipa rum för rum.

Själv har jag nyss ställt en stor vacker växt i välfärdshörnan - skulle vara bra att få lite flöde inför julTungan ute- men växten  är kattungens nya favorit-tuggsakSkrikandesFlört så jag får nu hålla dörren stängd….

Yataz
11/4/10, 5:02 PM
#4

Hihi ok. Tack då börjar jag så :)
Kommer säkert fler frågor vartefter Flört

Yataz

Tuva-Lena
11/5/10, 12:59 AM
#5

Väldigt bra tips du har fått av Szirius, Yataz! Det bästa är att börja rensa, då frigör du energi som är viktigast inom feng shuin. Sedan kan du styra energierna med en bagua, så att du kan tillgodogöra dig dem på ett bra sätt . Önskar dig lycka till! Det kommer att bli toppen ska du se! Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

terkina
11/5/10, 12:19 PM
#6

Du kanske redan har läst den, men jag måste ju bara rekommendera "husets rensar-bibel", den har hjälpt mig mååånga gånger! (läser den i snitt två gånger per år för att hålla det färskt i huvudet!)

Boken jag talar om är givetvis Karen Kingstons "Rensa i röran med feng shui", vilken kom i en ny utgåva med en stress- och tidshanteringsdel för inte så länge sen. Denna bok gjorde så att jag fick upp ögonen för feng shui iafl! ;)

Lycka till!

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Yataz
11/5/10, 1:14 PM
#7

#5 Tack Glad

#6 Tack för tipset! Ska ta och köpa den boken Glad

Yataz

terkina
11/5/10, 6:33 PM
#8

Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Upp till toppen
Annons: