Annons:
Etikettköket
Läst 8716 ggr
Tuva-Lena
2010-08-18 02:25

Köket - husets hjärta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kallar köket för husets hjärta för där tillbringar vi mycket tid. Mitt kök är ett stort lantkök så ofta sitter vi där och pratar och umgås. Kommer det någon på besök så är det köket vi sätter oss i.

Berätta hur du har inrett köket för att både passa för matlagning och för att skapa trivsel vid måltiderna eller pratstunderna. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tuva-Lena
2010-08-18 13:55
#1

För att ingen ska få komplex kanjag berätta att bilden inte är tagen i mitt kök. Det där är favvoköket som jag hittade på nätet. Förhoppningsvis skall mitt kök bli så där fint också - nån gång… Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tiana
2010-08-18 14:48
#2

Och jag som blev riktigt imponerad Tuvis Skrattande

Mitt kök gillar jag inte alls. Är ett typiskt opersonligt hyreshuskök med skåp från 90-talet lika gammal plastmatta på golv. Tapeterna fick jag välja själv, men det är också allt…

Hellas
2010-08-18 17:01
#3

Hjälp vad avis jag blev Tuva, jag hoppas verkligen att din dröm kommer att infrias till att få ett sådant kök.

En sådan där spis ville mamma ge bort till mig (då hon rensade en massa annat häromveckan).
Tyvärr har jag ingen nytta av en sådan men visst är de fina :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Tuva-Lena
2010-08-19 02:45
#4

Ja ni, själv blev jag sjukligt sugen på att fixa till min vedspis så att jag får det stuket. Synd att jag inte har lärt mig mura.. Tyst Mitt kök är egentligen väldigt mysigt men sambon har inte velat måla om luckorna, som fortfarande är i furu - inget jag gillar eftersom jag vill ha dem i en ljusare beige eller antikvit färg. Samma med taket som också är i furu - vitt ska det va! men vänta bara, snart börjar han sina jobbarresor och en vacker dag när han kommer hem så är köket helt utbytt! Cool That's it säger jag bara. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2010-08-25 13:40
#5

Mitt kök är tyvärr det sämsta rummet i huset.Litet, avlångt, trångt och mörkt ( ligger så att ingen sol kommer in).Jag funderar på att måla väggarna i varm spansk gul! Liva upp det där, det känns helt dött…

Vi sitter sällan där, vi har bara ett klaffbord och tre stolar, inget annat får plats.Så vi sitter ute i matrummet, som å andra sidan är underbart!

Hellas
2010-08-25 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

 Vi har idag ett väldigt öppet hus där själva "köksdelen" där man lagar mat är något avdelad, där har vi en köks-ö /Arbetsbänk där vi äter när vi bara är 2-3 stycken.

Är vi fler eller om Micke och jag vill äta på ett lite bättre sätt använder vi alltid "matrummet".

Jag tycker att det är jättebra, vi blir ju för det första tvingade att använda matrumsbordet så att det inte står och dammar igen + att köksön både fungerar som arbetsbänk/matplats och pyzzelhörna för barn som kommer på besök och som vill vara i närheten.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Tuva-Lena
2010-08-26 02:07
#7

Men Hellas, ditt kök ser ut som taget ur en inredningskatalog! Förvånad Va fint du har det! Lite mer gröna växter skulle jag vilja se och kanske lite skirt grönt lite här o var men smaken är ju delad.. Myyysigt med köksön! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2010-08-26 13:09
#8

OOOOOJ, vad fint! Ljust och öppet…min dröm.

Ok, när vi blir rika( det kommer att ske, vi jobbar på det, hahahaTungan ute) vill jag slå ut väggen och öppna mellan kök och matrum.En dag….

Vilket hus!!! Vilka fönster!!! Oj, jag förstår att du är lycklig i ert hemKyss

Hellas
2010-08-26 14:40
#9

#7,8 Ja, vi trivs jättebra och det bästa är att det är egentligen en riktigt billig lösning så allt behöver inte kosta pengar.

Köksön bygger på två Ikeastommar med lådhurtsar, ovanpå ligger sedan en Ek skiva, ochså från Ikea, allt står på kraftiga låsbara hjul.
Så kostnaden är inte alls stor.
Likaså köket i sig är Ikea alltihop.

Tuva, vi har ju fönster från golv till tak till höger om altandörrarna så det är massor med ljus och grönt i huset, hela trädgården finns inne i huset känns det som :).
Det syns dock inte på den här bilden :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Clary
2010-08-26 19:43
#10

Jättefint kök du har Helena Skrattande

Jag fick ju ett mycket mindre nu efter flytten men eftersom vi oftast är två-fyra så fungerar det bra och det används mycket mer än vardagsrummet.

Vid de tillfällen hela familjen ska samlas lånar jag en lokal vi har i området så får vi alla plats utan problem.

Är svårare för oss som hyr att kunna fixa till allt som man kanske skulle vilja men vi hade tur för det var upprustat för 6 månader sedan och till och med tapeten tycker jag om, svagt grön med olivkvistar.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hellas
2010-08-26 19:48
#11

#10 Clary, Vad skönt och vilken tur ni hade att köket är så nytt, annars kan man ha jätteotur med sådant.

Det är bra att kunna låna lokaler om man är fler, då slipper man ju även störa grannarna om det skulle bli sena kalas Skrattande

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Clary
2010-08-26 20:17
#12

Inte så stor risk att vi stör våra grannar Glad De är mycket sällan hemma och hur trevliga som helst. Det är ett parradhus vi bor i nu med, perfekt, för jag skulle inte klara att ha någon ovanpå.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2010-08-27 02:46
#13

Ditt kök är underbart Hellas, bara så att du vet. Glad Där skulle man ju till o med kunna hjula! Tungan ute Det är bara små detaljer jag ser som skulle liva upp det vita lite, men har du växter utanför som "möblerar" köket dessutom, så är det säkert toppen! Mitt kök är stort tycker jag, men när jag ser ditt så blir det aningen förminskat. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Hellas
2010-08-28 00:16
#14

Det är ju egentligen inte alls stort i sig självt Tuva, eftersom vi har en så öppen planlösning så får man känslan av att det är stort eftersom det sitter ihop med matrum/sällskapsrum och TV del.

Men här ser man ju vad mycket det gör att öppna upp och få luftigt i rummen, det ger en känsla av space :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Tuva-Lena
2010-08-28 00:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Yeeaah, more space, det gillar jag med! Man skall kunna andas även om man befinner sig inomhus. Jag måste visa er en bild på ett underbart vardagsrum som jag hittade på nätet igår. Så vill jag ha det! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hellas
2010-08-28 00:45
#16

#15 Helt i min smak :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Tuva-Lena
2010-08-28 00:57
#17

Visst är det fint?! Tungan ute Sitter här och fantiserar om hur jag skall få ändå mer utrymme så att ett sånt vardagsrum vore möjligt… Jag tror att jag får ta ner en vägg.. fast då blir jag utan sovrum. ObestämdTyst ha ha, roligt ändå att ha en förebild.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

signemo
2010-08-29 15:05
#18

Vilka underbara bilder.

Snälla rara sätt in mer bilder på era kök eller drömkök. Vi skall göra om vårt

Var rädda om varandra

Hellas
2010-08-29 15:08
#19

Jag ska se om jag kan lägga ut ritning på vår planlösning.
Det har ju en gång i tiden varit ett 60 tals enplanshus med korridorer och smårum, det skulle ju vara så då.
Garaget var inbyggt i huset men det är idag vårt sovrum, badrum, garderob och tvättstuga.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: