Annons:
Etikettinredningstips
Läst 8258 ggr
Tuva-Lena
2010-08-14 23:54

Blommor..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jga undrar vilka blommor som ger bra Qi-kraft? Har ni någon aning? Utöver pengaträd så har jag inte riktigt fått kläm på det här med blommorna. Obestämd

Jag älskar gröna växter och gärna ståtliga; palmer, ormbunkar, kalla o dyl, men en hemtrevnad sitter inte fel heller. Självklart är blommande växter också väldugt vackra, speciellt vita oc rosa. Tänk er en doftranka i blom t ex.. me som sagt jag har ingen aning om vilka blommor man skall välja. Kanske är det olika till olika rum..? Vad tror ni? Obestämd

Passar på att visa mammas altan med alla blommor.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Hellas
2010-08-15 02:07
#1

Vilken underbar altan Tuva, där finner säkert din mor en härlig ro.

Däremot har jag inget svar på din fråga, jag har själv ganska få blommor i mitt hem, inomhus, jag klarar inte att hjålla dem vid liv helt enkelt.

Utomhus håller jag på få färger som går i vitt till rosa så för min del är det viktigaste harmoni och känsla.
Rabatterna är omgivna av buxbom som blir som en skyddande del.

Jag försöker gå på känsla helt enkelt och även se till att det inte blir för rörigt, just nu har jag en rabatt som är lite rörig i mitt tycke men det kan bero på den dåliga vintern och att sniglar käkat upp en del så jag avvaktar där till att göra något stort, det kan bli snyggare till nästa år.

Några orange liljor eller vad det är dök upp på ett ställe och de ska absolut plockas bort, orange blir tokfel helt enkelt.

Jag väntar på spänning med råd jag med :)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

piri-piri
2010-08-15 02:07
#2

Den bästa blomman att ha i sovrummet ska visst vara orkideer och det ska vara två stycken.

Tuva-Lena
2010-08-15 02:44
#3

#2 Ja, dom är ju vackra och väldigt rogivande samtidigt. Kan man hålla dem vid liv tro..? Just nu har jag ormbunke (förstås höll jag på att säga) och en jättelik kalla som har så fina vita blommor. Dessutom en ampellilja - en sån där med grön/vita blad - spetsiga, men det struntar jag i. Tyst Jag säger som Hellas, jag går på känsla jag också.. Tyst Ampelliljan är en effektiv luftrensare, men det visste ni kanske redan..? Flört Dom uppräknade är alltså blommorna i sovrummet.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

piri-piri
2010-08-15 15:39
#4

#3 Jag har flera orkideer både i sovrummet ( två stycken såklart) och i köket. Hemma hos mig så blommar och frodas de året runt. Det är nog den blomma som jag klarar bäst, så med andra ord den är inte svår.Glad

 Ormbunke däremot dör bara den kommer innanför dörrarna här. FörvånadTror att den kanske behöver vattnas mkt oftare än vad jag kommer ihåg att göra.

Clary
2010-08-15 16:36
#5

Har inte så många växter inne, en porslinsblomma, citronträd och ampelliljor men inga i sovrummet. En anledning till det är att jag måste ta in mina pelargonier i höst har ju ingen vinterträdgård längre att ha dem i, så jag misstänker att det blir ganska fullt.

Det kommer alltså att finnas en o annan pelargon och gärna orkideer i sovrummet framåt höstkanten. Så länge man undviker de blommor med vassa spetsiga blad känns det ok för min del. Ampelliljan har ju sin renande effekt och så gillar Tassen den Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hellas
2010-08-15 16:55
#6

Orkidé är den blomma jag får att överleva som fönsterblomster, jag har slutat med att försöka med andra växter Tungan ute

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Clary
2010-08-15 17:41
#7

Lite kul det där med orkideer för de flesta tror att den är svår men det är kanske de som kommer ihåg att vattna sina blommor Flört för de flesta blir ihjälvattnade.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2010-08-16 02:11
#8

Nej va säger ni? är den inte så krävande kanske? Då passar den bra hos mig också - blir en sån då. Kan ju alltid testa. Flört Apropå luftrensare så är kallan en sån blomma också. Den står vanligtvis i min praktik men är väldigt vattenkrävande - stor som den är - därför flyttade jag hem den över sommaren då jag inte är där varje dag. Just nu är tre knoppar på g och dom är såå fina blommorna! Kyss

Jga har en jätteormbunke i vardagsrummet också. Fick den efter svärmor och skottet är taget i Malaysia! En enorm växt som man måste hänga i taket. Skall ta en bild på den. Dessutom har jag en yngre planta på tillväxt också. Väldigt mäktig om man säger..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
2010-08-16 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

dr westerlunds blomma - Rosengeranium måste väl vara toppen i ett sovrum Ska ju vara en jättebra luftrenare.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
2010-08-16 21:01
#10

Och vacker var den också! ja den luktar ju helt underbart den växten! Ha du gröna fingrar Pagan? Det ser så ut.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
2010-08-16 21:09
#11

haha den bilden har jag snottit på nätet. Fast jag är rätt haj på blommorna hemma hos mig. Man lär sig hur de vill ha det. Har bl.a en hibiskus som växte till sig så pass att den tog sig upp till taket och totalt växte ur fönsterbrädan. Den satte jag nyligen kniven i för jag vet att någon annanstans än i det fönstret trivs den inte. Men det tog emot. Nu återstår att se om skotten blir nya Hibiskusar och om moderplantan pallade med min ordentliga beskärning. Det hoppas jag att den gör för den har blommat oupphörligt sedan i höstas. Vissa växter blir ju lite som ens skötebarn. jag pratar och gullar med mina blommor. De blir väldigt glada då.Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
2010-08-16 21:16
#12

..tanken föresvävade mig, det såg nästan fööör bra ut. Flört Jag har ingen hibiskus men det är jättevackra blommor. Att du har fått den så stor! Förvånad Jag köpte en fin liten hibiskus för ett par år sen, men den blev angripen av nåt elände som "åt upp den" totalt, Då gick lufta ur mig, så nu har jag mest gröna växter istället. Gillar dom inte kalkhaltigt vatten tror du? Jag har det här..Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
2010-08-16 21:30
#13

så kan det vara, vattnet är ju himla viktigt. Hade det problemet då jag bodde med egen brunn utanför GBG. Då köpte jag något medel på lantmännen som neutraliserade vattnet. vetetusan vad det hette….Men det är ju så även i trädgården. Vi får anpassa efter jord, zon och vattenkvalisort. Vi får inte alltid de växter vi vill ha.

Hibiskus brukar jag själv ha otur med, de får spinn så lätt hos mig. Men denna har jag lyckats hålla liv i efter 2 spinnangrepp och mycket såpasprayande. Hon ville inte riktigt första året, men sedan växte hon till sig ordentligt. Hon gillar när jag kallar henne "mammas praktexemplar", svag för smicker denna därSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Tuva-Lena
2010-08-17 02:44
#14

Aha, så man måste liksom smickra också..? Tyst Jag har alltid funderat över om blommorna kan läsa tankar jag. Dom blommor som jag tänker "gott om" blir oftast väldigt fina också, medan "skräpblommorna" sällan får såna tankar av mig, och vissnar förr eller senare. Kan ju bero på att jag sköter dom tidigare bättre också - fast egentligen inte, jag sköter alla blomster på samma sätt. Vad tror du? Obestämd kan blommor känna av känslor och tankar..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tiana
2010-08-17 15:36
#15

Växter kanske man skulle skaffa sig igen. Har en enda blomma nu, kattungarna förra sommaren åt ju upp alla jag hade… Flört

Dojdan
2010-08-17 18:47
#16

De enda blommor som jag får att överleva är garderobsblommorna (och det är knappt det ;) ) Men har en aloe-vera planta nu som jag tar god hand om. Den ger mig njutning! Och i bladen finns härlig gele som är bra på myggstock och brännskador bland annat :)


Tuva-Lena
2010-08-18 02:17
#17

Jag skaffade också en garderobsplanta och den växer så det knakar. Brukar småprata med den så kanske är det hemligheten..? Aloe vera skulle jag också vilja ha, har nåt som liknar aloe vera men jag tror att det är nån kusin till den.. Obestämd Skjuter massor av sidoskott och det gör väl inte den äkta, eller hur?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Dojdan
2010-08-18 02:47
#18

i så fall så är inte min äkta heller.. för det kommer skott heeeela tiden!


Tuva-Lena
2010-08-18 13:50
#19

Ja jag vet inte alls, kanske gör det det på aloe veran också..? Isåfall har jag cokså en! Tungan ute Yyyiiippiii! Eller flera rättare sagt för jag har satt ner de nya skotten i andra krukor..Glad kanske man kan testa genom att ta lite av växtsaften på huden - som ska vara så bra, bl a köpte jag en salva mot mina eksem som innehåller aloe vera, och dom har hållt sig riktigt fina nu i sommar. Så fort dom vill blomma upp är jag där o smörjer och då lugnar det ner sig. Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Dojdan
2010-08-18 14:25
#20

Ja Aloe Vera är en helt fantastisk växt! :)


Annons:
Tuva-Lena
2010-08-19 02:47
#21

..och vacker dessutom, visst? Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Dojdan
2010-08-19 22:04
#22

Ja absolut :)


Clary
2010-08-19 22:26
#23

Kan glädja er med att aloe veran visst skjuter sidoskott Skrattande Det är en härlig växt lite osäker dock när det gäller feng shui och aloe veran, den är rätt spetsig.

Dr Westerlunds blomma är precis som du säger Pagan en perfekt luftrenare att ha i sovrummet.

Tiana, behöver du katternas favoritblomma ampellija behöver du bara hojta till så skickar jag några skott till dig. Håller ett lager av dem numera Flört

Prata med blommorna brukar jag också göra "blommar du inte nu så åker du ut" det funkar Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2010-08-20 02:55
#24

Men fyyy Clary! Inte hota de små liven! Förvånad Ha ha.. Flört Just nu har jag min avocado på tillväxt, men hör ni, jag tror att den kommer att växa upp genom taket! En lååång stängel med några fjuttiga blad. Skrattande Men sen har jag en jättesöt liten clementinplanta också. Satte någar frön i våras och den har tagit sig väldigt fint.

Jättebra att aloeveran kansk eär en aloe vera ändå då. TRor du man kan utvinna lite saft ur den också Clary? Jga använder flytande aloe vera när jag gör mina krämer, men då kanske jag kan spara in nån hundring på att ha egen då..? ObestämdFlört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2010-08-20 09:36
#25

Jag tror att du kan klippa avacadon, min svärson gjorde det med sin och det fungerade. Visst är det kul att peta ner olika kärnor och se vad som kommer upp.

Att utvinna saften från aloe veran tror jag inte mycket på Flört men du kan ju alltid försöka Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Pagan
2010-08-20 18:32
#26

Appråpå blommor och att tala med dem. Har det inte gjorts tester på hur blommor reagerar på musik? Ringer en liten klocka någonstans. klassisk musik och rock var att föredra har jag för mig. Känns det igen?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
2010-08-21 03:33
#27

#26 Jodå jag har hört nåt sånt också, och visste ni att det går att behandla blommor med akupunktur? kanske är det de små devorna som reagerar - blomandarna alltså. Kyss De små liven..

Igår blev jag jättledsen när jag åkte till affären. Där har det stått flerhundraåriga tallar som har inramat pakeringen så fint. Nu har man tagit bort varenda en! Och om dom har varit rötskadade eller nåt men virket var helt intakt! NU liknar planen framför affären en sämre kopia av ett större köpcentrum, bara asfalt och betong och huset ser ut som en byggkloss som man har släppt ner ifrån himlen mitt i asfaltbeläggningen. Jag sörjer träden men tackade dem för den tid dom har glatt mig i alla fall, dessutom har dom gett sån fin skugga på parkeringen på somrarna. Gråter Fyy va tråkigt!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
[Gitsan]
2010-08-22 11:23
#28

Vilket bra tips jag fick, detta med orkidéer i sovrummet! När mitt alldeles egna rum blir klart (skriver med i den tråden) så får det bli ett par orkidéer och självklart min Dr Westerlund (som egentligen är en perlargonsort).

Tror också att jag ska ställa in min pedestal med min pappas julkaktus i en hörna.

Pagan
2010-08-22 12:18
#29

#27 så tragiskt. Förstår inte varför de gör så, sådan prakt kan man ju aldrig ersätta på konstgjord väg. Obegripligt.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Hellas
2010-08-22 13:07
#30

Orkidéer är den blomma som överlever hos mig så dessa får bo i mina fönster.
Det finns så många olika sorter att välja på som är så vackra.

Jag flyttar runt mina, då de inte blommar får de stå i de fönster som har minst sol, när de sedan börjar sätta knopp och de långa stänglarna kommer så flyttas de ut där det finns mer ljus.

Fördelen är även att många alergiker tål Okidée.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Tuva-Lena
2010-08-24 01:41
#31

Ja visst är det Pagan! Jag skrev ett inlägg i bloggen ang det också. Rynkar på näsan

Orkidéer ja, så vackra blommor men är dom inte ganska dyra? Åtminstone på garden center här i stan. Jag har alltid gått förbi dem för kostar skjortan.. Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: