Annons:
Etikettvardagsrum
Läst 2717 ggr
dragonstar
8/24/10, 5:31 PM

tipps som ändrar hememt.

Jag vill intreda min lägenhet liet bättre och gilarl  shabbyschick (staving) men vill ha en lite renare stramare en de allt för överpyntade hemmen. Har nu ett rätt rödigt hem och vill att allt ska gå i grått och vitt. Några som har tipps på hur man kan förändra ett hem snabbt och billigt?

när man inte kan gära något åt väggfärger och sånt.

vill gärna se bilder=)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Tuva-Lena
8/25/10, 12:27 PM
#1

Det billigaste sättet är nog att rensa bort saker du känner olust inför. Sedan möblerar du om bland dom saker du vill ha kvar, alltså ställ vasen t ex, som står i bokhyllan nu, på ett ny ställe o s v. Kanske möblera om en del också, om det inte blir ett alltför stort intrång i din vardag så att allt blir mer opraktiskt. Flytta tavlorna. På det sättet kan du få ett helt nytt hem. Köp några blommor också, gärna större bladväxter som du möbelrar med. Byt gardiner i fönstren, kankse en ny duk på köksbordet eller varför inte nånting annat än en duk - kanske ett fat med ljus och några mysiga kottar ifrån skogen bredvid..? Du kan plocka in kvistar när höstfärgerna kommer och sätta i glycerin. Du kan hänga kristaller i fönstren, du kan hänga upp skira gardiner över huvudgavlen på sängen om du känner för en sänghimmel o s v På loppisar kan du göra verkliga fynd om du är intresserad av shabby chik. Det finns massor du kan göra utan att det kostar nåt, bara fantasin sätter gränserna. Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

dragonstar
8/25/10, 3:18 PM
#2

Tack för tippsen =) Får jobba vidare och fundera hur jag kan lösa mitt vardagsrumsproblem.

Har tevedel och datadel i samam rum nu avgränsat med en ikeabokhylla. Men vill int ha så längre då jag tycker att rummet käss så trånkt och mörkt. Fler som har detta problme?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

barnbarnen
8/25/10, 5:17 PM
#3

Säger som Luva-Lena rensa bort .möblera om.Om du inte vill kasta skänk eller sälj på blocket el loppis.

El ställ undan om du har svårt att göra dig av med din möbler/saker

Kanske kommer dom till användning senare.

om man tycker det blir trångt med bokhylla som skärmar av   så kan man skaffa en vikvägg finns fina att köpa el om man är händig kan man göra en själv.

dragonstar
8/25/10, 5:20 PM
#4

Problemet för mig är ju att jag inte har så mycket grejer att ränsa bort.. flyttade hemifrån för snart ett år sedna så det jag har är de jag behöver.. allt är ett hop plock av olika möbler och stilar..

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Hellas
8/25/10, 7:51 PM
#5

Färgburken är en shabbys bästa vän :).

Måla väggar vita, använd ljusa gardiner med mycket ljusgenomsläpp.

Håll dig till enbart till max 3 färgskalor
Skala 1:
Vit ->Grå->Svart
Var inte rädd för att mixa både superblanka och rejält matta ytor.
Skala 2:
En färg som bryter av, man använder endast en färg åt gången.
Det är dessa färger som man varierar sig med och som lyfter upp det andra.
Rött, Turkos, Rosa osv.

Träslag
Använd även lite trä om du har möjlighet, Ek är fint, hållbart och ger värme och liv till det övriga:
Obs! Inte furu (allt furu, om du haft det, hoppas jag nu är målat med vit, något transparent färg, det du inte vill måla ställs undan till bättre tider.

Möblerna är enkla att måla om, vill du sedan få den där slitna looken tar du fram ett fint slippapper och slipar av valda delar där det normalt brukar bli slitet.

Byt tyg på stolar och på tygmöbler hänger du enfärgade, snyggt vikta filtar så dras blickarna från det gamla tyget.

Ta ner saker från väggarna, använd gärna bokstäver och sätt upp.
Jag har satt mina på en tavelhylla, bakom dem har jag pillat dit sådana där ljus som har batterier i sig och som inte syns.
Var inte rädd för att använda nästan samma nyans på bokstäver som på väggarna.

Fönster är viktigt, blanda inte en massa olika sorters växter, det kan räcka med en blomma i ett fönster med en vacker vit kruka, det ska vara "naket".

Levande ljus är alltid vackert liksom smide men med shabby ska man aldrig överdriva "kringutrustningen".

Bort med tidningar, böcker, tändstickor osv.
Rena bänkar i köket, bort med knivblock mm, däremot så är det riktigt vacker med ett fat med frukt tillsammans med några grönsaker som trivs i rumstemperatur. Givetvis passar även en kruka in med örter.

Shabby är billigt och enkelt, plocka bort allt och ta fram målarpenseln:)

Ja det var lite tips från mig, sedan finns det massor med bloggar om just den här stilen som är så poppis just nu.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

dragonstar
8/26/10, 12:16 AM
#6

Tack, det var räldigt inspirerade och givnade =)

Tänkte passa på att fråga.. Hur är det att måla tapetserade väggar? Är det mycket jobb och dyrt?

Samt dessa möbler som är gjorda av spånskivor med plastöverdrag? går dom att måla på något sätt?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
dragonstar
8/26/10, 12:17 AM
#7

Jag måste ha dator och likadne framme vad kan jag göra för att de inte sak ta upp allt med dessa jobbiga sladdar?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Hellas
8/26/10, 1:05 AM
#8

#6 Jag har målat mycket väggar och det blir jättebra så länge tapeterna är hela.
Är de trasiga kan man lika gärna tapetsera om.
Det är väldigt snyggt att måla på tapeter som har lite struktur så var inte rädd för om det liksom är upphöjda mänster i din tapet, det ger fint liv i rummet.
Visst kostar det en slant att måla men så dyrt behöver det inte vara då det är den här stilen du vill ha.
Jag har många gånger använt vanlig vit takfärg att ha på väggarna, den är lagom matt i färgen och det brukar säljas stora hinkar till bra pris.
Observera bara, köp bra färg, bra märke, bättre att lägga på en liten peng och få en bra färg.
Billig färg är oftast blaskig så man får måla så himla många gånger.

Det är inte alls svårt att måla själv, man använder en roll, täcker lister och sådant som inte ska målas och sedan är det bara att köra på, räkna med att få nåla två gånger.
Det finns enkla beskrivningar på nätet om hur du gör, kanske till och med finns på Youtube :).

Hmm. Möblerna vet jag inte hur man gör med om det är sådana möbler, jag vet hur du menar men inte hur man på bästa sätt målar dem och får dem sådär lagom "lumpiga", kanske dessa skulle målas ganska blanka istället fast den färgen är ju dyrare Obestämd, kolla i färgaffären, de är duktiga på sådant.
Vilken färg är det på de möblerna idag?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
8/26/10, 1:15 AM
#9

#7 Jag vet vad du menar och det är inte kul att placera en dator någonstans.
Det finns ju bra sladdhållare som man kan samla ihop sladdarna i så att de ändå ligger prydligt tillsammans även om de inte går att gömma helt och hållet.
Annars kanske just det är en sak som måste stå framme oavsett hur det ser ut, man kan försöka ha den så diskret placerad som möjligt.

Det finns ju bra lösningar bla. Ikea, men då börjar det kosta pengar.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

dragonstar
8/26/10, 2:12 AM
#10

Tackar, sak prata med hyresvärden ovh sambon om väggarna. tro inte vi komemr bo i denna lägenhet mer en 2 max 3 år så det käss inte helt lönt att lägga massor med pängar på väggarna.

Det är en mörkrum tv bänk som ajg sak byta ut när jag kan och ett vitt litet skåp som jag har mitt akvarum på. det vita ser ju endå okej ut.

Sen har jag en mörkt n ärmast svart Exspeditbokhylla från Ikea som idag delar vardagsumemt men som ajg planerar att flutta mot en vägg.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: