Annons:
Etikettsovrum
Läst 12917 ggr
temla
7/3/10, 2:58 AM

Säng mot dörröppning?

Har för mig att man inte ska ligga med fötterna mittemot dörren och därför har jag hängt ett draperi vid sängänden  som "skärmar" av mot dörr. Stämmer detta eller har ni andra råd?

Annons:
Pagan
7/3/10, 4:28 PM
#1

Enligt kinesisk tradition så bärs man ut med fötterna först då man dött, därför anses det fel att ha fötterna så som du beskriver. Sover du gott och inte känner att du mår dåligt av det så är det ju inte fel i sig. Det är ju din upplevelse som är viktigast. Fast mår du inte bra så spelar det ingen större roll att hänga upp ett draperi.

Jag hade min säng med huvudändan under ett fönster och fötterna mittemot dörren. Katastrofläge!Försökte på olika sätt att skärma av eftersom jag aldrig sov så bra. Mitt problem var ju att chi tar snabbaste vägen genom dörren mot fönstret - genom hela mig. inte alls bra!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

piri-piri
7/3/10, 6:48 PM
#2

Men det måste vara bättre att ha fötterna mot en dörröppning än att vända ryggen mot den. Vad jag förstår så ska man möblera så att man har koll på dörröppningar.

Pagan
7/3/10, 6:56 PM
#3

ja, man ska möblera så man är trygg bak och har koll på allt åt sidorna. Som en stor gosig fåtölj.Glad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

temla
7/3/10, 6:59 PM
#4

Jag läste detta med den kinesiska traditionen först och tänkte då att draperi kanske skulle förhindra "döden".

Anledningen till att vi har sängen på det viset är att min dotter har så litet rum. Det var enda sättet att möblera med de möbler vi har idag och ett snedtak i rummet.

Hjälper draperiet, vi har uppsatt, mot dålig chi?

I dagsläget har vi fönstret mot öster och dörren i norr. Min flicka ligger med huvudet således mot söder.

Tacksam för de svar jag fått.

Pagan
7/3/10, 7:03 PM
#5

dålig chi - skar chi, snabbgående sas menar du? Jo då skulle ett draperi dämpa "farten" och få chi att virvla lite långsammare.

vet prexis vad du menar med snedtak - har samma problem själv i våra sovrum. Mobiler, vindspel och draperier hjälper skar chi då och gör så att inte taken/bjälkar "ramlar in" Runda mattor och växter är oxå bra.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

temla
7/3/10, 7:21 PM
#6

Bra att du säger runda mattor, måste inhandla detta, och det primära är att rensa upp på hennes rum nu innan hon kommer hem från gästis (kortisboende) och sedan flytta mobilen närmare snedtaket.

Nackdelen med min tjej "sovriktning" är att hon ska ligga sydväst (tror jag). Men hon har bred säng och ligger alltid på snedden när jag väcker henne på morgonen.

Tack Pagan för ditt svar.

Annons:
Pagan
7/3/10, 7:48 PM
#7

Jag följer mer formskolan inte kompassskolans tänk så att säga. Feng Shui är ju rent bondförnuft egentligen. Tänk efter hur mycket du gjort "rätt" av ren instinkt. Flört

Läste en kinesisk bok där de var väldigt strikta enligt "kompasstänket". I ett sådant hus hade jag och min man och våra barn inte kunnat bo tillsammans. min man skulle ha sin säng där vi har toan och jag skulle ha min säng där vi har altanen. jag blev riktigt skrämd. Allt för mycket pekpinnar tror jag inte på.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

piri-piri
7/3/10, 8:00 PM
#8

Har också snedtak och har då satt bl.a i min sons rum som sover under taket fåglar som flyger uppåt för att taket inte ska trycka ner honom. I vårat sovrum har jag blommor som växer uppåt.

Pagan
7/3/10, 8:02 PM
#9

#8 det är ju jättebraGlad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

temla
7/3/10, 8:09 PM
#10

Håller med dig Pagan, gillade kompasskolan men jag personligen tycker inte det går att tillämpa i Sverige med våra hus och halvplatta landskap.

Min flicka låg under hela snedtaket och hon sov jättedåligt.
På gästis sover hon jättebra i vissa rum och den riktningen är den hon ligger i just nu men hon sover sämre hemma och det var därför jag satte upp draperiet runt sängen.

temla
7/3/10, 8:35 PM
#11

Hej Piri-Piri.

Jättebra idé med blommor och fåglar.

Tänkte ta tyg först men blommor vore jättefint, det kan säkert min tjej hjälpa till med då hon är så kreativ.

Tack alla ni för inspiriation.

Pagan
7/3/10, 8:46 PM
#12

#10 jo men det är ju det bästa att göra. Se vad som felar och med hjälp av Feng Shui försöka avhjälpa det.

Själv har jag haft problem med min sovplats. har snedtak och som jag skrev om fönster och dörr problem. Lyckas inte avhjälpa detta. Sover bättre än innan förståss men inte bra! Ligger nu med fötterna mot fönstret och har dörren till höger om huvudet, känns inte alls bra. Men detta är enda möbleringen om vi inte ska skaffa våningsäng och det vill inte min andra hälftTungan ute

Ibland kan inte ens feng shui avhjälpa en dålig planlösningObestämd

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

temla
7/3/10, 9:57 PM
#13

Gillar dessa Smileys, skönt att få skratta lite över våningssängen!

När vi köpte huset för snart 4 år sedan så föll jag pladask över tomten och huset med. Det är ett kärleksfullt hus och rensar jag upp hennes rum så kommer min flicka få god nattsömn igen (och jag med).

Annons:
Pagan
7/3/10, 10:25 PM
#14

….låter härligt. Att trivas i sitt hem är ju det allra viktigaste. Allt annat kan man ju förhoppningsvis ändra på så småningom.

God Nattsömn är ju i allra högsta grad God Feng ShuiFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

piri-piri
7/3/10, 10:44 PM
#15

#11 Blommorna köpte jag på Panduro, självhäftande som inte ger märken och som går att flytta hur som helst och billigt.

temla
7/3/10, 11:07 PM
#16

http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=491028

Piri-piri, är det dessa? Helt ljuvliga i alla fall! Nackdelen är att det är panel i snedtaket men skulle de inte fastna så kan man lätt dekorera dessa någon annanstans.

piri-piri
7/3/10, 11:21 PM
#17

Ja de jag har heter Wall deco rosa blommor, de lyfter verkligen rummet, lätt att byta också om man lessnar.

MissInAction
10/6/11, 12:12 PM
#18

Nu ringer det några klockor här!

Ni pratar om runda växter och blommor som växer uppåt.
Jag har under 6 års tid nu haft Kantdracenor.. i början hade jag bara en men nu har jag fyra, samt en aloe vera, en monstera och en orkidé.
Men det slog mig nu att Kantdracenorna ju både har väldigt spetsiga blad samt att de hänger neråt om de inte är nyvattnade, förutom de på toppen… Det kan inte vara bra alls? Obestämd Bor i en 1:a på 36 kvm och har således både vardagsrum och sovrum i ett och samma.
Påväg att flytta till en 2:a.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Pagan
10/6/11, 9:13 PM
#19

Trivs du med dina växter, de är friska, rena och fräscha så är det ju egentligen inte ett problem med de vassa/spetsiga bladen. Det är ju du som ska trivas men känner du att något däremot inte riktigt stämmer hur du än möblerar ja, då kanske det är dags att ta sig en funderare på om de kanske dominerar för mycket. Sedan är det ju till vis del beroende av placeringen också. Det ska ju helst vara en harmoni i ett rum där alla element ska kunna samspela.

Att ha elektronik och annat där man ska sova är ju däremot ett riktigt nono. Hoppas du kommer kunna ha dator och TV separerat från din sovplats då du flyttar.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

MissInAction
10/7/11, 1:19 AM
#20

#19
Jo det känns faktiskt ok, tror jag iaf! Haha..

Och ja, jag har varit mycket bestämd med att vi inte får ha någon dator eller TV i vårt sovrum, för där ska det finnas möjlighet till vila, och annat mys Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Pagan
10/7/11, 7:46 PM
#21

ja hahaha du får lita till din magkänsla, den har ju högsta prioritet sas. Ja plats för annat mys är ju himla viktigtFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: