Annons:
Etikettpraktiska-tips
Läst 3631 ggr
Clary
2010-02-22 21:56

Veckans tips 4

Hur ser det ut på din dator? Dags att rensa ur mailen, bränna ut alla foton och sortera i mapparna?

Det här är också ett område man bör rensa av många skäl. Att bränna ut sina foton för att förhindra att de eventuellt försvinner vid ett datorhaveri är guld värt, de går ju inte att ersätta.

Att städa upp bland mapparna är också bra, det kanske finns en massa du kan ta bort och du kanske hittar sånt du normalt får avsätta mycket tid för att hitta.

Mailen har en förmåga att föröka sig väldiga om du nu inte tar bort dem vartefter, jag missar nog det och när jag sen rensar hittar jag ett och annat som jag borde ha besvarat.

Att sen datorn kanske blir lite snabbare efter rensning är inte heller helt fel Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
JohannaMax
2010-02-22 22:31
#1

Tack för ytterliga ett supertips!Kyss

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hoppfull
2010-02-23 19:44
#2

Suck… ja… visst är det då… en annan dag… Oskyldig Brottas med min hemsida och det räcker i datorväg för mig.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Jeremina]
2010-02-23 21:00
#3

Vilket bra tips och sådant görs ju alldeles för sällan!

Tuva-Lena
2010-02-24 00:06
#4

Me too, alldeles för sällan, men mailen är jag duktig på att rensa Cool Det dräller in mail dagligen så skulle jag inte ta bort skräpet vore det fullt på ett par dagar.  Sedan har jag koll på alla mappar. Jag har ju en mapp för varje hemsida så det blir en del, men dom kan jag inte ta bort eftersom alla sidor behöver uppdateras av o till. Jag brukar tömma cacheminnet däremot, allstå ta bort alla temp filer då o då. Då blir datorn också snabbare. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tiia
2010-02-24 21:37
#5

heerejösses,tänker på mina bilder,jag har ca 13000 bilder på datorn.Jag har en extern hårddisk (en liten låda typ)som jag lagrar lite foton o sånt i.men jag borde nog ta tag och kasta en del foton,men där blir det igen dethär,tänk om man behöver dom hihi

annars har jag koll på e-mail m.m

szirius
2010-02-25 14:19
#6

fyyy, det där är en sko som skaver….jag har foton sen 5 år tillbaks, orensade dessutom ( det blir ju mkt kort med digitalkamera, då man bara knäpper på. kanske ett av fem som är värt att sparaSkäms).

Dessutom gamla skoluppsatser mm mm, som jag ändå vill spara, men…nä det där känns som för stort arbete just nu.Det kan vara ett sommarprojekt några regniga semesterdagar kanske?Känns nämliogen BARA tråkigt!Tyst

Fast jag rensade faktiskt mailen igår, hade över 1000 sparade mailFörvånad.Det känns alltid lite konstigt att läsa gamla mail, påminnas om tider som varit och sen deleata, lämna det för alltid och gå vidare….det blir ett litet tomrum en stund, även om den nog är nyttig, så att nytt kan fyllas på.Men känslan är speciell ändå…nån fler som kan uppleva det?

Annons:
Hoppfull
2010-02-25 14:21
#7

#6 Jag läser oftast inte de gamla mejlen, tycker oftast inte att det är så himla positivt. Så jag bara markerar massor åt gången och raderar. Tänker som så att kommer jag inte ihåg dem så är det inget som är så viktigt så det måste sparas… kanske ett dumt sätt att tänka men jag saknar inget av det Glad

Jag har oxå massor av bilder som ligger i datorn, eller vi ska jag väl säga. Vi måste skaffa oss något att kopiera dem till ifall datorn pajjar Obestämd

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

PiteCarina
2010-03-28 23:50
#8

Jag har en massa skräp som behöver rensas bort i datorn, bl.a. gamla mail, länkar och filer.

En hel del saker är kopplade till mitt förra arbete. Jag borde kanske radera allt sådant, men tänker att det kan finnas något som är till nytta i mitt nuvarande arbete.

Det tar nog någon dag innan jag har gått igenom allt på datorn? Men jag rensar nu i första hand saker som finns utanför datorn och som tar upp plats rent fysiskt.

Conquest
2010-03-29 00:52
#9

Jag rekommenderar gratisprogrammet "Advanced system care" som kan laddas ner från "PC för alla"s hemsida.

Pagan
2010-03-30 16:45
#10

#9 Ja, det är ett bra program. Använder det själv, väldigt ickeavancerat. C Cleaner är oxå bra. Använder dessa regelbundet. Kolla in på filehippo.com, en jättebra sida för gratisprogram, finns många.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Conquest
2010-04-04 01:39
#11

Ja det finns många som gör lite städning här och var, men det omtalade programmet fixar 8 olika områden på en och samma gång med ett par klick.

Jag har också en massa foton som inte blivit till pappersbilder än. Funderade på att köpa några engångskameror då jag var i Tiger-affären i Lund häromdagen. 30:- för en kamera till 27 bilder, med blixt dessutom. Bara att skicka in till ett labb. No worry.

PiteCarina
2010-04-04 16:11
#12

#9 Tack för tipset Conquest!

Tuva-Lena
2010-04-06 02:32
#13

Fina tips, något för mig också som har datorn full med bilder och dokument. Skall gå in kolla jag med! Tack! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Conquest
2010-04-07 20:13
#14

Om man är extra rädd om vissa filer kan man spara dem i en data-bank på nätet. Vissa bildbehandlingsprogram t.ex. Picasa, har en albumservice där man kan lägga ut sina bilder.

I bägge fall finns de åter tillgängliga om datorn skulle bli stulen, brand eller vid annan olyckshändelse. PC För Alla har en gratisbank och andra har en betalservice för en större mäng data.

Upp till toppen
Annons: