Annons:
Etikettinredningstips
Läst 2576 ggr
Svartkatt
2010-02-17 11:50

Lägenhet

Hej! är ny här ^^

Jag skulle behöva ett förslag på hur jag ska inreda min lägenhet. Det är en 1:a, har försökt att inreda så att jag trivs, men jag lyckas inte riktigt.

Det största problemet är vardagsrummet/sovrummet. Det blir så mycket möbler, sladdar mm. Tycker inte om att ha teven och sängen i samma rum.

Någon som har nån liten idé på hur man ska kunna göra så att det känns lite mer mysigt?

Annons:
JohannaMax
2010-02-17 12:05
#1

Kan du ta några bilder? På rummet och på möblerna?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

SaJo123
2010-02-17 12:50
#2

Har du en skiss på hur rummet ser ut. Var är dörr, fönster mm?

Bra att veta är var solen går upp/ner?

Låter som du inte gillar när det är rörigt! :-) Bra idé även om man har en liten lägenhet är att tänka - sovplats, matplats, plugghörna osv.. Så kan man försöka hålla ihop varje "rum" i rummet med en enhetlig färg.

Om man tänkter feng-shui så är det bra att ha en mer lugn färg i sovhörnet, lite mer aktiv färg där du sitter och tittar på tv/äter osv…

Välj inte för mycket färger heller, utan försök att få en färg att återkomma på flera ställen. Att få det mysigt - Lite tyg kan göra underverk. Ett överkast eller en gardin från Indiska brukar inte vara dyrt. Häng upp den i dörröppningen tex för att "boa-in" dig… Ofta är det lätt att skruva upp en vajer eller nåt i dörröppningar.

Några kuddar och ett par ljus i fin färg kan också göra att det blir lite mer värme i ett rum.

Beroende på om du har fönster och i vilket väderstreck så någon grön växt i en fin kruka - där kan man också återkomma med en färg…

SaJo123
2010-02-17 12:53
#3

PS: Sladdar är det jättebra att samla med sladdvindor. Sök på sladdsamlare:

Här är några exempel: http://www.bosign.se/shop/product.lasso?id=45107&-session=login:42F942231da3f19DB6RsX1E1D785

Ett billigare alternativ är att ta en kartong som man klär in och som man stoppar sladdarna i. In i ena änden och ut genom andra. Du får klippa/Skära ut ett litet hål.

Svartkatt
2010-02-17 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bifogar en planskiss :)

För tillfället håller jag på att tapetsera om, vitt på tre väggar och vit med silvermönster som fond. Väldigt lugn och fin tapet.

Men jag har svårt att bestämma mig för vilka övriga färger jag ska ha, tycker mycket om färg, så det blir oftast en salig blandning av allt :S

Nej, jag hatar när det är stökigt, men det är en aning svårt att undvika när man bor två stycken i en ''skokartong'' med två katter. Det blir gärna lite småstökigt då :P

Det där med tyg var en väldigt bra idé, tur att min mamma har en tygaffär ;)

Förvaring tycker jag är svårt, jag har ingen aning om vad jag vill ha alls :/

Svartkatt
2010-02-17 13:22
#5

#3   Det där med en ''sladdkartong'' var faktiskt ingen dum idé :) 

      Tror att jag måste testa det ;)

JohannaMax
2010-02-17 13:32
#6

Svartkatt! Glömde säga välkommen hit med! Välkommen!Skrattande

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Svartkatt
2010-02-17 13:45
#7

# Tack så mycket! Mycket bra sida, för oss inredningsgalna :)

szirius
2010-02-17 22:40
#8

Vill börja med att säga välkommen hit.Glad

Vår första lägenhet som jag och min man bodde i var en etta på 24 kvm, med katt….vi hade en säng som man fällde ihop in i ett skåp - MKT bra.Annars är bäddsoffa ett bra alternativ, för att spara plats.

Det var de första idéerna som ploppade upp nu…det kommer säkert mer.

Jag hade också väldig ordning på kläderna, endast säsongskläder i garderoben, resten i förrådet.Då sparar man mkt plats.

SaJo123
2010-02-17 23:10
#9

Man kan lägga en bagua bara över vardagsrummet. Då är hörnet till vänster om dörren området för kunskap och visdom och färgerna här är turkos, gröna och blåa färger. Så ett förslag är att ha sängen här. Ha ett turkost, grönt eller blått överkast, några grön- och blårandig kuddar eller liknande. Det blir en lung färg även när man ska sova. Och du kan ha sängen som extra sittplats om du har många stora kuddar här.

Ett bra område att ha sina skolböcker, utöva yoga och medition. Du kan också hänga något brevid dörren för att skärma av lite. Det kan räcka med någåt litet som gör att man stannar till med blicken brevid dörren…

Även bilder av berg mm gör sig i detta område.

SaJo123
2010-02-17 23:13
#10

Vet inte vilken vägg du tänkt ha silvertapeten på - men till höger om ingången har du området för stöd i livet. Och här passar vitt och metallfärger. Ifall du inte har silvertapeten här så kanske en spegel med silverram skulle passa här?

Även bilder på änglar, människor du ser upp till mm passar i detta området, samt bilder från resor eller platser du vill resa till.

Vitt, svart, grått är bra färger här.

SaJo123
2010-02-17 23:18
#11

Vänstra fönster-hörnet är hörnet för rikedom och välgång. Har du några drömmar om framtiden? Ett lyxigt hus? Sätt eller häng en lampa i fönstret - några lila vackra stenar, en fin gammal nyckel för att symbolisera huset, någon extra lyxig eller fin sak du är rädd om. En härlig fåtölj med en sidenkudde?

Det högra hörnet är kärlek och relationer. Här passar två värmeljusstakar i rosa eller rött, ett hjärta, en bild på er två när ni gör något trevligt?

Clary
2010-02-18 12:15
#12

Börjar med att hälsa dig varmt välkommen in till oss Svartkatt.

Många fina tips har SaJo123 kommit med, få se om jag kan hitta något mer att bidra med

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Svartkatt
2010-02-18 14:01
#13

Tack för alla svar :)

#9&10 Sägen står direkt till vänster när man kommer in genom dörren, och det där med turkost ska jag nog testa faktiskt :P

Jag tror att jag skulle behöva hänga upp ett draperi vid dörren också, känns som att det skulle bli lite lugnare där inne då, eftersom att vi inte har någon dörr som går att stänga :P

Tapeten med slivermönster sitter till höger :)

Tack så jättemycket för alla svar, ska skriva ner dom någonstans nu så att jag kommer ihåg allt :)

Annons:
SaJo123
2010-02-18 15:40
#14

Kul! Det är det som är roligt med Feng Shui, ofta har man "rätt" känsla om man bara känner efter! Lycka till!

Svartkatt
2010-02-18 20:23
#15

#14 Ja, det är märkligt hur man kan ha möblerat som det ''ska vara'' utan att man inte har en aning om det. :)

Tack så mycket! :)

Tuva-Lena
2010-02-19 00:21
#16

Välkommen som sagt Svartkatt! Glad

Det jag kom att tänka på i all hast för att inte ha TV:n inpå dig när du sover, är att skärma av med någonting - en bokhylla kanske, eller varför inte en skärm som det finns snygga man kan köpa, vikbara som man kan ställa lite som ett dragspel eller hur jag skall uttrycka det. Finns i bambu bl a, eller är det nåt vassmaterial..?Obestämd Funderar själv på att köpa en sån för att skärma av en myshörna från ingången i en lokal.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Svartkatt
2010-02-20 12:48
#17

#16  Tack :)

Det med en skärm var en bra idé, det tror jag att jag ska kika på :)

Upp till toppen
Annons: