Annons:
Etiketthallen
Läst 2338 ggr
SaJo123
2010-02-11 15:22

Färg i hall mot söder?

Vår hall ligger i söder och vi har mörkt, lite grovt klinkersgolv med golvvärme. Rakt fram en trappa som går i ett U upp till övervåningen. Till höger en toalett och till vänster ett allrum.

Har tänkt att måla om där nere. Det är ett suterränghus och med barn så blir väggarna lätt smutsiga. Har funderat på en rödbrun färg på en eller flera väggar.

Funkar rött i en hall enligt feng-shui? Om jag bara vill måla en vägg - ska jag ta en åt väster eller öster eller den som man kommer in genom (söder?). Vilka mer färger/element är bra i hallen. Har en ek-byrå och hatthylla i ek…

Annons:
SaJo123
2010-02-11 20:26
#1

Om jag utgår från kompassriktningen så ligger min hall i söder. Passar altså med rött och trä här. Trä förstärker eld-elementet. Ska ställa nåt rött på byrån… En röd skål kanske..

Område 9. Söder Berömmelse och framgång. Färg: Röd, orange och purpur. Element: Eld

I framgångsområdet är det bra med levande ljus, skulpturer, poesi. Ceremonier och ritualer passar här. Målningar av de stora mästarna och klassisk musik. Värdeföremål och heliga föremål, pokaler och priser skall du placera i söder. Diplom, utmärkelser och prov på det du uppmärksammats för. Bilder på personer som du beundrar och levande ljus, helst solljus, ska du ha för din framgång. Anteckningar, affirmationer och ordspråk som härrör till berömmelse och ryktbarhet förstärker energin i detta område

Söder har eld som sitt element, och då är färgen förstås röd. Det har med berömmelse och erkännande att göra; t.ex anseende i samhället, vänners beundran, chefens gillande, berömmelsen man får av att vinna klubbtävlingar, osv. Bilder med mycket rött, t.ex en soluppgång, eller en målning av en röd fågel, passar bra här. (Dock inte bilder av en solnedgång - det symboliserar avtagande kraft, inte tilltagande.) En röd matta är bra, och en röd lampa är alldeles utmärkt, eftersom ljus står för eld.  Trä är förälder till eld (logiskt, eftersom trä ger bränsle åt elden), och därför passar det bra med trämöbler här. Men se upp med blått och svart, och allt som kan associeras med vatten! (Hit hör även speglar.) Det släcker elden, dvs du förlorar ditt anseende, du förlorar tävlingen, dina vänner ser ner på dig, och chefen kritiserar ditt arbete.

Upp till toppen
Annons: