Annons:
Etikettpraktiska-tips
Läst 2145 ggr
Clary
12/27/09, 2:11 PM

Nyårslöften

Nu är det inte många dagar kvar på det här året. Vad har ni för tankar och idéer om nästa år?

Vi har berört en del i szirius tråd "Inför det nya året" angående vårt inre men nu tänkte jag mer på vårt hem/trädgård vilket är lika viktigt som vårt inre.

Kom med era idéer och tankar, det är så roligt att ta del av dem och se om vi har lite tips att ge varandra.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Tuva-Lena
12/28/09, 1:16 AM
#1

Ja jag skall börja med att piffa upp min relationshörna hade jag tänkt. Jag tror nämligen att allt utgår ifrån oss själva och hur vi bemöter vår omgivning. Har man en bra relation till omgivningen och sina närmaste, så både mår man bättre och lyckas man bättre med kommande projekt. Därför får min relationshörna extra uppmärksamhet inför det kommande året.

Jag skall börja med att hiva ut en skitstygg fåtölj som står där, ärvd dessutom.. Skrikandes Sedan har jag ett gammal bord som är vackert i formen, men tråkigt i färgen - det får bli ljusare när jag är klar. En "kantig" och trist byrå skall ut därifrån och ersättas med en "snällare" byrå. Blommor och lampor med varma färger som får rummet att leva upp behövs också. Tavlor har jag på väggarna men kanske byter jag ut dem till nåt mer spännande - vi får se.. Finns ingen fönsterbräda i rummet heller så en sån skall jag sätta upp. Nu har jag haft en ampel i fönstret. Men framför allt så skall sambons alla kringströdda kläder ut därifrån! Papper, pärmar, lap tops, verktyg, kängor, mössor och arbetshandskar, dom skall bara bort därifrån! Nu har jag bestämt mig, jag är trött på att plocka bort hans utspridda grejer jämt o ständigt. Skrikandes Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tiia
12/28/09, 6:39 PM
#2

Jag ger inga löften,men har tänkt när tapeterna kommer upp att jag inreder lite enligt feng shui.

köpte penningbräken och satte det i sydost där välståndet ska vara.Ett par dagar senare vann vi 1000 kr på triss i datan.Det har vi då aldrig gjort 100kr x 10.Inte illa

Jag är lite lat bara så det tar väl lite tid

Clary
12/28/09, 9:24 PM
#3

#1 Ok, Tuvan, hur lång tidsram har du på det projektet Flört nä, jag bara retas lite med dig Skrattande

#2 Löften blev väl lite galet, tänkte mer på idéer och tankar. Med ett sånt snabbt resultat med penningbräken så är det ju bara att fortsätta Flört och ett stort grattis får du också.

Jag ska ta och titta lite närmare på vilken del jag ska koncentrera mig på men helt plötsligt händer det så mycket på dagarna, skulle behöva några timmar till (ljusa såna)

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tiana
12/28/09, 10:05 PM
#4

Tanken jag har är att kommaigång med rensningen igen. Det kom ju mycket emellan i höst, så jag får ta nya tag när våren närmar sig!

Tuva-Lena
12/29/09, 1:33 AM
#5

..kom på en sak till: Sedan skall jag köpa en penningbräken. Skrattande

Grattis Tiia! Va roligt! Glad

Tidsramen blir ca 1 mån Clary, Cool Yes! De behövs inga stora förändringar, det enda som kräver lite arbete är bordet som ajg vill måla om - egentligen.

Tror jag skall fortsätta på den vägen, att ta en hörna i taget. Tidigare har jag gått runt och underhållit alla hörnor i huset, coh då blir det bara kaotiskt allting. Foten i munnen man vill för mycket på för många ställen helt enkelt.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
12/30/09, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Inga speciella planer sådär. Men tankar vad beträffar projekt och social samvaro. Just nu är det vilan som gäller, tystnaden och stillheten. Som känns bra.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
JohannaMax
12/31/09, 2:55 PM
#7

Fortsätta röjandet…Rensa källaren och alla lådor. Göra mig av med sånt jag inte använder/behöver.

Jag kan nog oxå behöva ägna mig åt att pyssla i de olika hörnorna.

Vila med och samla kraft.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

PiteCarina
12/31/09, 8:27 PM
#8

Jag ska rensa bort en massa onödiga saker som fortfarande finns kvar. Dessa ska jag sälja på loppis, ge till "Röda Korset" eller kasta. 

"Pengahörnan" behöver dessutom verkligen fixas till!

Tuva-Lena
1/1/10, 2:10 AM
#9

Precis, pengahörnan är en viktig detalj som jag också måste underhålla, speciellt nu när jag tar steget fullt ut och hyr lokal inne i stan - lite dyrare, men större kundkrets.. hoppas jag. Flört

Sedan skall jag lägga mig tidgare, inte sitta uppe mitt i natten till klockan blir framåt två innan jag går till kojs. Tyst Undantaget inatt.. Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
1/1/10, 2:12 AM
#10

får jag fråga vad penningbräken är? Skäms Gissar att det är en växt…är det samma som går under namnet penningträd? En sån som har ganska runda, mörkgröna blad, lite succulent -aktig, då bladen är tjocka och fylld med vätska…? Obestämd

Tuva-Lena
1/1/10, 2:21 AM
#11

Ja szirius, så uppfattar jag det också. Idag var jag in till vårt Garden Center inne i stan för att köpa ett, men kammde noll. Det fanns inget. Jag hoppas hitta nåt senare i år istället - ett sånt måste man ju bara ha! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
1/1/10, 2:39 AM
#12

jag har ett ganska stort penningträd i ekonomihörnan - men två grenar har dött på det detta årFörvånad.Nu ser jag att det skjuter nya skott dock - positivt, positivtFlört.

Vi har haft en riktigt rolig kväll då vi drivit med all otur och skit som hänt oss, och turats om att säga till varandra" men det där var ju FÖRUT, det är glömt och borta, nu kommer ett nytt bra år " osv. Hahaha.Till slut började vi med att säga " det där har jag glömt" om någon pratade om nåt i dåtidTungan ute. Många skratt.

Här är det tillförsikt och hopp om ett nytt, bättre år som gäller!Cool

Tride
1/1/10, 11:49 AM
#13

I brist på ett levande träd har jag en bild på trädet i pengahörnan. Får se om det hjälper!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tuva-Lena
1/4/10, 1:06 AM
#14

#13 Det var en bra idé Tride! Skall kolla om jag hittar någon bild också. Glad 

Jag kom på ett annat löfte som känns alltmer angeläget för mig: att inte äta kött från djur som har fötts upp som slaktdjur. Läste en bok om att stresshormon finns kvar i köttet hos djuren från slakten, och att vi får det i oss förstås när vi äter det - sedan har jag alltid avskytt hanteringen av djuren. Skrikandes Vilt och fisk känns mer rätt.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

JohannaMax
1/4/10, 1:44 PM
#15

http://www.odla.nu/krukvaxter/pellaea_rotundifolia.shtml

bild på penningbräken, tror inte det är samma som penningträd men de borde ju funka lika?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

szirius
1/4/10, 10:26 PM
#16

#14 apropå det, så såg vi en fantastisk bra dokumentär igår om delfinjakten i Japan - sån fruktansvärt slakt, jag grät flera ggr.Och den hemska politiken, hur de kan gömma och dölja genom pengar…

Samtidigt blir jag så lycklig över dessa eldmänniskor som kämpar och är beredda att offra sina liv för att visa sanningen för världen, trots att de hamnat i fängelse gång på gång…

THE COVE heter den - se den!

( för övrigt äter jag inte kött sedan 15 år…men man inser att det inte räcker längre för att göra en skillnad, man måste vara AKTIV också…)

Tuva-Lena
1/5/10, 1:40 AM
#17

#15 Vilken vacker växt Johanna! Jag undrar om jag har tittat efter rätt växt egentligen..? Skäms

#16 Nej fyy va hemskt, sånt kan jag inte titta på! Gråter Jag har sett korta glimtar på nyheterna och det räckte. Fyy så grymt det är!

Jag är medlem i en världsomfattande organisation som kämpar för djurens rättigheter: WSPA World Society for the Protection of Animals, och där har man också skrivit om det här. Klickar du på länken så kommer du in på den svenska sidan. Just nu arbetar man för att befria björnar i Pakistan som används som måltavlor för hundar som går lös på dem. Innan dess så har man dragit ut klorna på björnarna och alla tänder. Björnarna står dessutom fastbundna och har ingen möjlighet att försvara sig. Såå grymt så tror inte att det är sant. Hundarna i sin tur är tränade att gå till anfall mot björnarna. Tidigare så har WSPA räddat "dansbjörnar" i Rumänien, som nu har fått komma till en egen björnpark där dom lever ett fritt liv. Det finns åtskilliga exempel på insatser man har gjort under åren för att rädda djur som misshandlas eller utnyttjas på olika sätt.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
1/5/10, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Kan inte heller se djur plågas. Förstår inte dessa människor!

Så här ser Penningträdet ut.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Clary
1/5/10, 12:25 PM
#19

Penningträd = Crassula portulacea

Penningbräken = Pellaea rotundifolia

Penningträdet är den tåliga sorten, en sukulent medans Penningbräken är mer krävande vill ha det fuktigt. Har haft Penningträd som blivit jättestora men nu är jag utan, måste höra om sonen har några kvar Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
1/5/10, 12:43 PM
#20

#15 tack för bilden

- tänka sig, då har jag  en penningbräken utan att jag visste om det Glad.Den står i hälsohörnan, men där får den stå kvar, för den trivs så bra där ( den är lite kinkig nämligen) .

#17 ja, man får hålla hoppet uppe och se till det goda , det finns många bra hjälporganisationer som får saker och ting att förändras.( Jag är med i naturskyddsföreningen och Röda korset )

Annons:
JohannaMax
1/6/10, 11:07 AM
#21

Jag ska nog införskaffa penningträdet till min "pengahörna" har en känsla av att den kommer klara sig bättre här… Vill ju inte ha några lik i pengahörnan…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tride
1/6/10, 12:12 PM
#22

Jag har lagt lite småslantar i rummens penning-hörn. Hoppas universum uppfattar budskapet.Flört

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tuva-Lena
1/6/10, 7:06 PM
#23

#19 Ahhh, jag har ju redan ett penningträd! Utan att jag också visste om det szirius! Jag har faktiskt flera efter svärmor, och desutom har jag satt ett antal nya skott som håller på att rota sig. Oj, nu kommer man plötsligt att bli pengastinn då.. Skrattande Dom ser nästan ut som små bonzaiträd när dom har några år på nacken. Väldigt fina är dom. Glad Skall genast placera ett i pengahörnan.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Nordann
1/6/10, 9:23 PM
#24

Jag har inget penningträd men ska försöka hitta ett när det blivit mildare ute så inte blomman fryser ihjälp på hemväg från affären.

Däremot slängde jag ut den barrande julgranen idag och det var både behövligt och skönt.Den stod i välståndshörnan i sydost för det är den enda platsen vi har men jag skaffar nog en plastgran till nästa jul.

Måste ju skynda mig att slänga den vissna granen och ställa tillbaka en frisk växt så det blir påfyllning på lönekontot,det börjar sina nu efter alla helger och så har vi många som fyller år i december och januari med.

Upp till toppen
Annons: