Annons:
Etikettfilosofi
Läst 4808 ggr
szirius
1/7/10, 9:59 PM

splittrad energi

Läste ett inlägg på ett annat forum som handlade om splittrad energi, där jag kände igen mig själv oerhört - men insåg också att jag sitter inne med en hel del kunskaper i frågan.Sedan är vetskap en annan sak än att få till det i praktiken…som ni kanske känner till…Flört.

Hur som helst tänkte jag att jag kunde göra ett inlägg om detta.

Det handlar om TRÄELEMENET ( jag är en typisk trä nämligen).

Är träelementet i obalans så har man en splittrad energi, man vill massor, och antingen kan det bli så att man sätter igång massa projekt och sen ligger massa saker halvgjorda , eller så fastnar alla idéer på tankenivå i form av fina listor, planer etc - men när det kommer till HANDLING så blir man rädd, blockerad och kanske tom deprimerad.Ett tvivel sätter sig i vägen.

Har man hamnat här så gäller det att samla ihop sin energi.Öva på fokusering och att ta en sak i taget.Inte ha för höga krav och för långa listor - men att göra det man föresatt sig ÄVEN om det för stunden ger obehag.

Det gäller att skapa perspektivsyn.Att inse att det krävs arbete för att komma framåt, att ta tag i det jobbiga, för det kommer kännas bättre efteråt.

En blockerad energi är oerhört frustrerande att ha, det vet alla som har haft det någon gång.Man är rastlös, okoncentrarad, lättirriterad och pendlar i känslorna.Trä ÄR kreativitet - det måste få komma ut, annars blir man sjuk.

Så handling och fokus är a och o för att bryta denna blockering.Att vänta på att "man ska må bättre eller få tillbaks energin" är ofta en segdragen väntan, du kan i värsta fall få vänta i år.Gör först - förändringen kommer sedan, är mottot här.

Annons:
Clary
1/7/10, 10:04 PM
#1

Ops, här blev det en aha-upplevelse Skäms Jag har många listor men emellanåt gör jag en liten lista och ser till att få det gjort. Helt klart är det ju att då får jag mer energi.

Tack goa szirius, det här var tankeväckande Kyss

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
1/7/10, 10:14 PM
#2

Jag skriver kring detta så enkelt för att jag själv står i denna situation.Mitt bokslut efter året som varit fick mig att inse att jag KVÄVT oerhört mkt av min kreativitet och att jag fokuserat på för många stora saker samtidigt vilket nästan bränt ut mig.Det har tärt mkt på både min hälsa och min kärleksrelation.Jag har velat för mycket, kört på för hårt, misslyckats och då har jag många gånger i stället backat och inte gjort något alls.Hamnat i apati och tvivel på min förmåga i stället för att resa mig och köra vidare.

Jag försöker nu att öva mig på att sätta realistiska mål OCH att avsätta tid då jag ska göra det - oavsett.Självdisciplinen har varit fruktansvärd hos mig 2009, vilket gjort att jag känner att jag svikit mig själv, inte tagit ansvar för mitt egna välbefinnande.Det ska bli ändring på detta.Mer plats för MINA drömmar, önskningar och vad JAG vill få ut av livet.Sedan att det krävs både arbete och pengar gör att vikten av fokus på rätt plats blir ännu viktigare.

JohannaMax
1/7/10, 10:47 PM
#3

Här känner jag visst igen mig…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[elel]
1/8/10, 9:32 AM
#4

Den beskrivningen kändes som mitt i prick! Då finns det en förklaring till min frustration!

Indiania
1/9/10, 12:46 AM
#5

#0 Tack szirius! Jag är trä inom feng shui och jag har problem med att få loss min krativitet.

Det här behövde jag ta till mig! Flört Kram Indiania

" Var nära naturen - var när dig själv "

Tuva-Lena
1/9/10, 1:47 AM
#6

Det här borde jag berätta för sambon, men tyvärr så skrattar han bara åt mina idéer. Så många ogjorda projekt som den karln har finns inte, ändå fylls det på med mer hela tiden. Tyst

Jag är själv lite utav en idéspruta, men jag tar tag i sakerna även om det skulle ta tid att komma igång. Jag har inga problem med det. Det jag har påbörjat skall jag avsluta, så är det bara. Jag försöker se slutresultatet - det är en bra morot, medan han ser alla hinder på vägen. Gråter Åhhh, det låååter såååå jobbigt jämt. Skrattande men jag förstår att det måste vara arbetsamt samtidigt, att inte kunna ta tag i saker som man vet skulle lätta samvetet, och lyfta kreativiteten.

Inom häxkonsten så känner jag mig mest hemma i jord och luft. Kanske metall inom fengshui då..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
JohannaMax
1/9/10, 11:10 AM
#7

Hur vet man vilket element man är? Har vi någon artikel om det?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Clary
1/9/10, 11:16 AM
#8

Testen jag gjorde en gång visade att du var jord om jag minns rätt. Måste kika mer på våra artiklar och se vad jag kan hitta Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
1/9/10, 11:51 AM
#9

Ja, det är en intressant undersökning - om än inte vetenskapligt bevisad Flört - men jag kände mycket väl igen mig i det du fick fram. En liknande undersökning som vi gjorde på häxkursen visade samma resultat; jag är jord och luft med en liiten aning eld i också. Fast det vet du sen förut Clary, eller hur..? Skrattande ha ha.. eller HA HA Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
1/9/10, 11:57 AM
#10

#9 Jojo, liiiite eld är du nog, kanske *gapskratt*

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tride
1/10/10, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Astrologiskt, alltå enligt personligt horoskåp, är jag luft o vatten. En liten aning eld, knappt någon jord att tala om. Alltså kompenserar jag gärna med brinnande ljus, rökelse och stenar, så att jag inte flyger/rinner bort! Enligt kinesiska djurhoroskopet är jag trä. Känns igen på något sätt. Jag gillar träd. De är helande och hjälper vid splittrade tillstånd.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Indiania
1/11/10, 1:30 AM
#12

#11 Ja träd är väl underbart är väldigt förtjust i tall. Håller med om att träd är helande och naturen över huvud taget.

Kram Indiania

" Var nära naturen - var när dig själv "

szirius
1/12/10, 11:09 PM
#13

#12 tänk att jag hade alla träd uppskrivna en gång, för de har olika budskap och känner man samhörighet med ett visst träd så har man en kontakt med dem och de kan då förmedla viktiga nyckelord i ditt liv.

Attans också, jag ska leta….jag gillar också tall - en överlevare.FlörtJag tänker på de knotiga, böjda av blåst  som växer i tunn sand men ändå lyckas slå långa rötter och stå kvar Kyss.

Annars gillar jag maffiga ekar…vilken famn att vila i….Oskyldig

Och här har jag en underbar lind"mor"  i min trädgård som jag ofta gråter ut hos.Flört

Annons:
Indiania
1/12/10, 11:16 PM
#14

#13 Om du går in på healingsajten så har jag puttat upp en tråd där Loet har lagt in just en sådan länk om olika träds betydelse. Flört

Kram Indiania

" Var nära naturen - var när dig själv "

szirius
1/12/10, 11:17 PM
#15

#14 ah, tack, det ska jag kolla!Kyss

Tride
1/12/10, 11:21 PM
#16

Intressant, Indiania. Jag skall också kolla tråden. Tack! Glad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Torahzen]
3/9/12, 12:31 PM
#17

puff,puff…

Jag är väldigt bra på att skriva listor. Sedan när det gäller att gå till handling då sitter det liksom fast! Jag fokuserar på att jag har mycket att göra och jag då blir energierna efter det.

Jag behöver fokusera mera. Jag tror runda former och metall-egenskaper är bra då.

Nu ska jag städa handväskan så jag hittar mina nycklar enklare nästa gång! Tungan ute

Clary
3/9/12, 1:18 PM
#18

Och vem låg och skrev en lista igår kväll innan det var dags att släcka Skäms inte sjutton har jag hittills fått något gjort av det jag skrev på den.

Det enda som är välstädat är handväskan, kan beror på att den är ganska liten så det får inte plats med så mycket onödigt i den Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Torahzen]
3/9/12, 1:38 PM
#19

Hi, hi… Konsten är att bara skriva tre saker och faktiskt GÖRA DEM!

szirius
3/9/12, 6:35 PM
#20

två år senare, samma dilemmaTungan uteOskyldig

#19 ja, DET är en konst det!Skrattande

Kanske vi listälskande personer ska skriva upp lite "självklarheter" på våra listor också, som 1) kliv upp  2) ät frukost osv.

Då får vi iaf bocka av en hel del under dagenFlört

Annons:
[Torahzen]
3/9/12, 10:06 PM
#21

Bra idé! Sedan får vi avancera till lite jobbigare saker som att borsta tänderna och byta om från myskläderna…

piri-piri
3/10/12, 3:03 PM
#22

Jag som aldrig skriver listor då, inte arbetsschema, knappt ens tiden till frissan. Har allting i huvudet och missar aldrig en tid men drar ut på saker som ska göras till sista stund. Vore intressant att veta vad man är för element då. Enligt astrologi är jag jord och luft, inge vatten eller eld.

szirius
3/12/12, 3:31 PM
#23

#22 sådär var jag tidigare…innan min utmattningssläng och sedan dess är inte minnet som det varit…

Vi har ju alla delar av varje element, bara mer eller mindre balanserat, ofta tar någon över lite så att säga…själv läste jag någon bok där man skulle svara på 100 frågor om allt möjligt för att komma fram till det dominerande elementet…sedan sa min vän som är utbildad akupunktör också att jag är en typisk trä-person så det verkar stämma. Om jag hittar något test som kan göras på internet så länkar jag till det här.

szirius
3/12/12, 3:36 PM
#24

http://www.traditionellkinesiskmedicin.se/5-elements-teorin/

Här finns en hel del att läsa.

Håll pilen över " 5-elements-teorin" uppe, så kommer de olika elementen upp, där kan man klicka och läsa på varje.Glad

piri-piri
3/12/12, 4:34 PM
#25

#24 Tack! Ska läsa igenom detta Glad

Clary
3/13/12, 7:54 PM
#26

Tack szirius för den länken, mycket intressant att läsa Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
3/13/12, 9:05 PM
#27

vassegoKyss

Annons:
[Torahzen]
3/13/12, 9:25 PM
#28

Agneta Nyholm Winqvist har skrivit om personligheter och karaktärsdrag  i sin bok Leva med Feng Shui:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151846039

Där finns ett test med egenskaper och vilket eller vilka element du har mest av.

PiteCarina
3/29/12, 3:19 PM
#29

Jag köpte faktiskt denna bok på "Röda Korset" i veckan: "Att veta men inte göra - Hur man överbrygger klyftan mellan kunskap och handling". Den har fokus på arbetslivet, men det finns säkert något "matnyttigt" i den även för andra situationer.

gunilla7
6/11/12, 11:07 AM
#30

precis sådan är jag!Är "nybörjare" inom detta område, så jag blev glad när jag

läste ditt inlägg. Nu känns det som att jag kan börja att träna på att tvinga mig att göra sakerna som jag har i mitt huvud och i tidningar och på mina listor överallt. Jag blir deppad emellanåt och har inte riktigt förstått varför…

Tack!

MissInAction
6/16/12, 4:20 PM
#31

Oj det här var intressant! Jag tyckte först att jag verkar vara trä, men sedan tvärvände jag - jag är Jord! Fast alla dessa örter har jag ingen koll på Rynkar på näsan


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

dagdrivarn
7/2/12, 10:11 AM
#32

TACK en miljon gånger!

Det där är ju JAG! Och jag mår sååå otroligt dåligt av det,skall genast påbörja processen.

Idag måste jag handla men imorgon skall jag sätta igång OCH i helgen avsluta project "nytt gallerfönster till balkongen" :-)

Ska också påminna mig om att visa er mitt nya vardagsrum, är såååå otroligt nöjd….. måste bara hitta idé för det ekonomiska hörnet så energin lyfts där.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Upp till toppen
Annons: