Annons:
Etikettfilosofi
Läst 2269 ggr
szirius
12/20/09, 9:31 PM

Inför det nya året

Nu börjar detta år gå mot sitt slut och ett nytt år kommer i antågande. Detta är en viktig tidpunkt att knyta ihop året som varit ,för att sedan kunna gå framåt med lättare, nya intentioner.

Jag har under hela december läst igenom mina dagböcker för detta år, skrivit av det som jag vill ta med mig i form av viktiga insikter, olika upplevelser osv.Resten kastar jag helt enkelt.För mig har denna ritual en viktig funktion, jag får klarhet i vad detta år burit med sig, vad jag vill göra annorlunda inför nästa år osv.Detta är en del av advent för mig - en djupare,själslig aspekt där jag tar mig tid att gå inåt.Det är inte alltid bekvämt, men alltid väldigt givande.Flört

När jag är klar med detta arbete strömmar ofta en enorm frid in, jag känner mig ren, då jag släppt allt bakom mig och tar ett kliv framåt, mot nya tider.Att ha denna ritual varje årsslut kommer jag nog fortsätta med livet ut, för det känns väldigt välgörande.

Det är en slags inre feng shui-rensning att gå igenom årets tankar och känslor och spara på de som fört en framåt och slänga de man inte längre behöver.Glad

Annons:
Clary
12/20/09, 9:39 PM
#1

Det är ungefär samma sak som jag gör, men jag har också min lista som jag skrev vid nyår, vad jag ville uppnå detta år. Det kan jag säga redan nu att den listan är det inte mycket som är uppfyllt. Det finns säkert en hel del lärdomar av allt som hänt men jag ser det inte klart nu.

Sen gör jag också så att alla papper från det gamla året, räkningar brev och vad det nu kan vara, rensas ur, arkiverar det jag måste spara en tid och ser till att pärmarna är redo för det nya året.

När allt detta är klart kan jag, som szirius säger, känna mig ren och klar att starta på ny kula.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
12/20/09, 9:52 PM
#2

#2 att skriva listor på mål jag vill uppnå har jag provat - med negativa resultat - jag har alldeles för höga krav, lägger lätt ribban för högt och känner mig därmed misslyckad när de inte uppnås…Obestämd

För vissa kan det säkert ge en lagom spark i baken att ha fokus på ett mål att sträva mot. Själv har jag bara inte funnit "balansen" i det där….att finna "lagom" ….jag övarFlört

Ofta handlar mina mål om inre frid, harmoni, glädje,kärlek, tillit, tålamod  osv hahahahaTungan ute,men herregud vilken argbigga jag varit detta år med facit i hand.Jag är arg och lättirriterad på varannan sida i dagbokenTyst

JohannaMax
12/20/09, 11:01 PM
#3

Vilka bra saker! Jag borde verkligen skriva av mig detta året och några till bakåt i tiden och elda upp dem o börja på nytt…

Men det kommer nog ta ett tag…

Ska nog köpa mig en fin dagbok till nästa år, det var ett bra tips.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tuva-Lena
12/21/09, 1:49 AM
#4

#0 Jättebra tips szirirus! Låter nästan som en "Book of Shadows" som du har.. Obestämd

Jag skriver aldrig någonting, annat är när jag är riktigt uppretad och behöver få ur mig ilskan. De glada stunderna är lättare att bära, coh lättare att minnas så dom kommer aldrig på pränt. Jo, jag skrev nåt "vackert" om månen i höstas.. Oskyldig

Men jag tror att jag skall lyda ditt goda råd nästa år och börja skriva jag också - om allt. Det är ju ett jättebra sätt att bevara det man vill behålla och hiva iväg sånt som bara ligger som ett hinder för en i framtiden. Tack för fint tips!

Du är så rekorderlig Clary så jag blir nästan rädd. Tyst Du skulle se mina papper, då vore du gråhårig på en timme! Skäms men jag lovar att skärpa mig! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
12/21/09, 8:10 AM
#5

Nä tuvan, det är nog bara papper som jag håller en bra koll på, lite arbetsskada och sen avskyr jag att behöva gå igenom en hög osorterat för att få tag i rätt papper. Har lite dåliga erfarenheter där så det är något jag börjat med på "äldre" dar. Det finns andra områden som släpar efter det kan jag lova dig.

Min lista innehåller både små och stora saker och visst har jag ställt för höga förväntningar också men försöker glädjas åt de små saker jag åtstadkommit, det kanske är de som var det viktiga just det året Obestämd

Skriver också en önskelista på saker som jag vill kunna skaffa mig alltså en realistisk sådan och där har jag upptäckt att det mesta finns när året är slut. Jag tjuvtittar inte på dem under året utan de får ligga undangömda till nyårsdag.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
12/21/09, 9:04 PM
#6

#5 hmmm, hur får du till det? Jag skriver nämligen EXAKT samma saker på listorna år efter år efter år känns det som…Obestämd.

AC inomhus var tex nästan ett KRAV från min sida efter första sommaren här, 30 grader inomhus i flera månader är ingen hit, även om man blir van….nu har jag stått ut två somrar till!Förvånad Den kostar runt 5000 kr , så det är ju ingen liten grej att bara köpa sådär, men det är bara jag som prioriterar den…och då blir det uppenbarligen inte avSkrikandes.Likaså har jag verkligen drömt om en hammock i trädgården från första stund…vet precis vart den skulle stå…men det finns liksom aldrig såna pengar över…bläää för liten ekonomi just nu känner jagTyst. Så jag fortsätter väl att skriva de sakerna på min önskelista…

Jag inser mer och mer hur jag backar på många saker och tänker att jag ska vara tålmodig osv….men jag tror min inre ilska beror på just detta, att jag liksom kör över mig själv och inte vågar tycka att jag själv är viktig och låter andras behov gå före…

Hur sjutton lyckas man bryta sånt? Jag försöker ju verkligen, men får så lätt enormt dåligt samvete så fort jag kräver lite plats och behov…och då backar jag direkt igen.

Annons:
Tuva-Lena
12/21/09, 11:54 PM
#7

#6 Jag känner igen mig szirius. Jag har backat i alla år jag också, men nu på sistone har jag börjat ta plats. Du må tro att det är jobbigt - jag känner mig hur elak som helst, men eftersom inte sambon säger att jag är det så är det nog ganska okay ändå. Jag tar ju bara efter hans beteende egentligen - härmar liksom. Skrattande

#5 Jag får utslag varje år jag skall deklarera - det säger nog lite om vem jag är..? Skäms Men nu, från o med nästa år så skall jag sätta in fakturor i olika pärmar, in/ut och sortera eftersom - looovar! Tungan ute Jag brukar dessutom föra in det i excel så där har jag liite bättre ordning om jag skall vara ärlig. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: