Annons:
Etikettfeng-shui-termer
Läst 5766 ggr
Tuva-Lena
12/10/09, 1:12 AM

Dagens Feng Shui term

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att vi kunde börja med att förklara lite kring termerna som används inom feng shuin. Det kan annars vara svårt för en nybörjare att ta till sig alla tankar kring den här filosofin, om man inte förstår innebörden av alla ord som förekommer.

Vi börjar med ordet Ba-gua eller Pa-gua som man också kallar det.

En ba-gua delar in huset i åtta olika delar, där varje del motsvarar olika områden i ditt liv, t ex kärlek, karriär, pengar/framgång, berömmelse, vänner/relationer o s v.. En nionde del finns mitt i husets centrum och samlar hela hustets livskraft eller livsande, där yin och yang möts för att ge balans/harmoni åt huset/lägenheten. Råder det inte balans i de åtta delarna så råder det inte heller balans i den  nionde viktiga delen som är husets/lägenhetens hjärta.

Ba-guan läggs över hela hemmet men kan även användas över enstaka rum. En del skolor använder kompass för att ta ut vädersträcken. En del andra skolor utgår från huvudingången som anses ligga i Norr. Huvudingången är den ingång som utgör ingång för hela huset som du bor i - om du bor i lägenhet.

Titta på bilden nedanför. Där får du en bättre inblick i vad som menas.

Bild och en del av texten hämtad från www.twice.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Clary
12/11/09, 9:32 AM
#1

Bra att du friskar upp vårt minne, det tror jag behövs Glad

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
12/11/09, 11:01 AM
#2

Ja du Clary, det behöver jag själv också. Skäms Det var det här med att hålla reda på vilket hörn som skall vara var. Inte det lättaste. Härom dagen tog jag bort alla räkningar ifrån välståndshörnan i alla fall. Inte den bästa platsen om man vill bli "rik" direkt. Rik på fanatsi är jag, men det beror nog på att jag prytt nåt annat hörn i den tron att jag skulle få mer pengar.. Foten i munnen Då blev det mer fantasi istället, men det kan vara bra att ha det också! Sedan är plusseluskan svart, kanske är läge att byta till nåt rött istället..? Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
1/6/10, 1:45 AM
#3

Nu blir det stiltje i mitt huvud. Jag har ingången åt söder, eller lite åt sydost möjligen, och det är väl alltid ingången man skall utgå ifrån? Eller är det att ingången anses ligga i norr, som det står i den här texten..? Det är ju en viktig detalj för att få veta exakt var de olika  delarna av baguan ligger inne i huset.. Obestämd jag har utgått ifrån min ytterdörr tidiagre, men nu blev jag osäker när jag läste den här texten..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

JohannaMax
1/6/10, 11:03 AM
#4

Jag har bestämt mig för att utgå från ytterdörren i varje rum nu för enkelhetens skull. Hoppas att det blir rätt… Jag skaffade mig ju en kompass för att kolla väderstreck men jag förstår mig inte på den…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Clary
1/6/10, 11:30 AM
#5

Det är här man får bestämma sig för om man ska gå efter väderstreck eller ytterdörren. Tror vi har en tråd där szirius tog upp det här, letar Glad

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Pagan
1/7/10, 8:32 PM
#6

jag gick en kurs för Ylva Arnström för ett år sedan och där fick jag lära mig;

"Baguan är ett sätt att organisera och prioritera de områden man arbetar med. En fysisk indelning i 9 områden motsvarar 9 livsområden, livsaspekter: Egentligen är formen en oktagon med ett mittenfält, men det går att tänka sig ett rutfält med 9 rutor, 3 på höjden och 3 på bredden. Det är inga exakta rutor utan mer som ”huvudsakliga områden”. Man håller rutfältet så att ytterdörren är i underkant. Gör ett rutfält som är lika stort som ritningen över din bostad och lägg den över, så ser du vilka rum som tillhör vilken livsaspekt." Försökte klistra in min tabell här, men det "sket sig" Tabellen är iallafall 9 rutor där nr 1 är i mittenfältet på de 3 nedersta, till höger ligger då nr 6 stöd i livet, till vänster nr 8 självkännedom. Jag saknar i detta fall ruta 6 och 8 eftersom min hall är "utanpåbyggd" och fick då rådet att förstärka dessa områden både från hall och altan/trädgård

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
[Jeremina]
3/24/10, 2:15 AM
#7

Det här ska jag ta mig i kragen och lära mig när jag har lite mindre att göra hemma!

MaMaMade
12/7/10, 9:05 PM
#8

Jag blir ytterst förvirrad varje ggn jag tittar på detta (har faktiskt en feng shui-bok, tro´t el ej). Vi har 2 ytterdörrar, en "finentré" som i stort sett ingen använder, samt dörren till garaget som alla använder, både familjen o gäster. Den sistnämnda ligger längst upp till höger på vårt hus, i nordöstlig riktning. Ska jag vrida Bagua´n så att den ligger snett över huset då?

szirius
12/7/10, 10:02 PM
#9

#8 ooops, just detta att inte använda finentrén är ett typiskt tecken på att man kanske omedvetet har ett " fattigmanstänkande", dvs att man inte unnar sig det bästa. Helst ska man tänka på sig själv som en drottning och bli emottagen av sitt hus lika värdigtFlört ( men jag vet precis, det är mer praktiskt att gå via garaget och så kan man "gömma" den stora klädhögen Tungan ute)

Prova att göra 2, och känn efter vilken som känns bäst helt enkelt.

MaMaMade
12/7/10, 10:16 PM
#10

Nja, felplanerat tak gör att det är livsfarligt att gå in där under den kalla delen av årstiden (o den är ju rätt så lång här hos oss). Tonvis med snö i takbrottet under vintern o på vårkanten förvandlas det till blåis…+ snorhalka på stenarna vid ingången.

(Den stora klädhögen är i garaget ja…o där går alla in ändå, även gästerna. De får ta det som vi har det nämligen!)

Jag vill sätta igen "finentrén", flytta vårt lilla köksfönster dit o göra en liten läshörna istället. Där fönstret suttit i köket vill jag ha en rejäl balkongdörr så vi lätt kan ta ut frukost den vägen på sommaren.

szirius
12/7/10, 10:32 PM
#11

Låter som bra idéer.

I sommarstugan har vi stängt igen entrén , som vi aldrig heller använde, och har gjort till ett litet bibliotek med gungstol.Glad

Knäpp gärna kort, eller rita en skiss på ert hus, så hjälper jag gärna till med baguan.Glad

Men som sagt, börja med ett steg i taget, så det kan vi kanske ta när rensningen är avklaradFlört

MaMaMade
12/7/10, 10:36 PM
#12

Tack szirius! Kyss

terkina
1/23/11, 12:59 AM
#13

Puttar lite. Alltid bra med repetition av denna, så man vet VART man ska börja rensa Tungan ute

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
[Torahzen]
8/21/12, 7:33 AM
#14

Jag puttar!

eeeliin
9/4/12, 6:45 PM
#15

hmm.. Om man (som jag) bor i lägenhet med trapphus ska man alltså räkna från ingången till trapphuset? den ligger ju utanför min lägenhet och jag vill ju inte lägga min bagua så att halva den hamnar utanför..? Jag har lagt den så att dörren mellan trapphuset och min hall är entré, och ligger i ruta 1 på baguan, det är ju ändå där intrycket av mitt hem börjar.

När jag har lagt den så har jag tyckt att den stämt överrens rätt bra med vad jag känner. Det enda konstiga är att jag har ett hörn i vardagsrummet där det känns som man blir utsatt för negativ energi. Jag vet att den kommer ifrån de vassa kanterna på tv-möbeln. Det hörnet hamnar i den rutan på bagua-kartan som jag känner behöver förstärkas, och det är ju inte konstigt! Men… Det stället där den negativa energin kommer ifrån ligger i en annan ruta; nämligen den rutan med det området i mitt liv jag är mest nöjd med… Det känns lite konstigt.

[Torahzen]
9/4/12, 10:08 PM
#16

Kan man få se ett foto eller en ritning? Jag åker bort några dagar, men sen lovar jag att kommentera.

eeeliin
9/5/12, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Okej, planritning kommer här :)

LoAEmma
9/16/12, 5:24 PM
#18

Puff!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
9/16/12, 7:10 PM
#19

Ja, här har vi den, ja.

Ytterdörren till din lägenhet hamnar  inorr och området för karriär. Lägg gärna en entrémattan utanför dörren om du får, för att täcka upp lite av det förlorade området.

Området Kunskap hamnar delvis i duschen och delvis utanför.

Området för Hälsa och familj samt området välstånd och pengar hamnar på balkongen. Se till att fylla balkongen med frodiga växter. Åtminstone att de som finns där mår riktigt bra. Bra med växten bredvid TV-hyllan. Har du känt någon skillnad? Är det tillräckligt?

Ära och framgång hamnar vid skrivbordet passande nog. Sätt upp diplom och visualboard (vad finns det för svenskt bra ord för detta?).

Sovrumet är passande nog i området för kärlek.

Kreativitet vid köksbordet/garderoberna. Hjälp och vänner i köket. Kul med kompis-middagar.

Något särskilt område du vill fråga om?

LoAEmma
9/16/12, 9:05 PM
#20

Brukar säga visionboard, men visionstavla funkar väl på svenska? :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[Torahzen]
9/16/12, 9:26 PM
#21

Tack! Visionstavla låter bra.

eeeliin
9/19/12, 3:24 PM
#22

#19 Växten har hjälpt, ja, men inte tillräckligt.. Jag tror att jag fått lov av min sambo att köpa påbyggnadsdelarna, men jag har inte pengar till det just nu.

Jo, min fundering är:

Rutan för rikedom innefattar den delen av soffan där jag inte gillar att sitta, pga den negativa energin från hörnet på tv-möbeln. När jag satt och "betygsatte" de olika rutorna, innan jag lagt på baguakartan på min ritning, så var det den rutan jag gav lägst betyg, och det är ju inte så konstigt då. Men Den rutan som fick högst betyg av mig är Familjerelationer och hälsa, men den rutan innefattar tv-möbelns hörn - därifrån den negativa energin kommer. Jag tycker att det är lite märkligt och undrar om det kan finnas någon tolkning/förklaring på något sätt Glad

[Torahzen]
9/19/12, 8:59 PM
#23

Intressant frågeställning. Jag har inget svar på det. Har inte tid att kolla runt i min böcker. Kanske någon annan har en tolkning?

Upp till toppen
Annons: