Annons:
Etikettfärger
Läst 4525 ggr
Tuva-Lena
2009-10-07 02:22

Mer om färger..

Färger och deras symbolik är ett stort ämne i feng shuis ursprungsland Kina. I feng shui använder man färger för att förstärka det man vill uppnå;    

Rött - styrka, framgång, sexualitet
Rosa - kärlek och frid
Orange - optimism, vitalitet och förändring
Gult  - glädje, klarsynthet
Grönt - balans och hoppfullhet
Blått - stillhet och koncentration
Lila - medvetenhet och trygghet
Vitt - renhet och oskuld
Svart - magi, mystik och sensualism
Grått - kompromiss och självbehärskning
Brunt - stabilitet och ursprung

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tride
2009-10-07 15:32
#1

Jag använder också svart för "gränser och självrespekt" och tänker att det kan ge bra träning för alla som har svårt att sätta gränser. Vitt blir då öppenhet och gränslöshet.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Hoppfull
2009-10-07 19:52
#2

#1 Jag har ocå alltid använt svart som skyddsfärg, för mig har det fungerat väldigt bra.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tride
2009-10-07 21:19
#3

Jag tror att det har en viss betydelse att svart är så populärt just nu. Människor börjar få insikt om ett de inte skall utnyttjas, kräver respekt av sin omgivning, upplever självrespekt etc etc. Men bara svart blir förstås väldigt kontaktlöst och konstigt.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Clary
2009-10-07 23:00
#4

Hit men inte längre, ja, det gäller nog för svart men jag kan också känna mig låg om jag har för mycket svart runt mig. Just kombinationen vitt-svart tycker jag om både i kläder och inredning.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2009-10-07 23:46
#5

Jag tycker också om svart, och klär i svarta käder, men det får vara med måtta som sagt så att det inte tar över. Jag vill ju inte se ut som de sörjande änkorna gjorde förr. Gråter

Tycker också om svart i inredning, just nu funderar jga på en grafitgrå soffa . Inte direkt svart men väldigt mörk alltså. Den går nog bra ihop med mina ljusa väggar och lila kuddar, eller vad tror ni? Obestämd

En annan snygg kombination såg jag på TV-reklamen: Väldigt mörk soffa, ja den var nog svart, sedan hade man rostbrunt och ljusbeige på väggarna, vitt och svart i gardiner och en härligt mjuk, vit matta på golvet. Me like very much..! Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
2009-10-08 00:11
#6

Grafitgrått och lila skulle jag satsa på. Klär mig gärna så. Och så lite vitt i halsen, dvs en stor fin mjuk vit scarf.Kyss

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Clary
2010-10-06 22:12
#7

Puttar upp den här färgtråden också

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Delfinen
2010-10-08 00:09
#8

Jisses vad detta är intessant.

Svarta och vita kläder har jag föredragit länge utan att veta vad dom betyder.

Men en sak som är lite kul…..tyckte om orange som barn men som vuxen har jag fullkomligt avskytt brunt, orange, grönt, beige och terakotta.

I dag har jag beige som bottenfärg i min soffa, vissa delar av mina väggar i vardagsrummet är nougat övriga är 150 år gamla bruna träväggar. Väggarna i mitt arbetsrum har jag svårt att sätta ett namn på, dom är varken röda eller bruna men åt det hållet, kompisen säger att färgen heter mörk terrakotta. Sovrummets väggr går i grönt och beige. Kanske kan börja se en förklaring till varför jag helt plötsligt faller för färger som jag egentligen skall avsky hmmmm

Tuva-Lena
2010-10-08 00:30
#9

Ja jag är fortfarande inne på svart, beige och vitt, lite grått kanske också..? Väldigt fina färger ihop och en lila klicka här o där också.. Tungan ute

Eller varför inte svart, beige, vitt och rostbrunt..? Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Pirkkolino]
2010-10-10 23:08
#10

Tuva-Lena. Bra påminnelse av färgers betydelse, men det fattas turkos. Obestämd

Tuva-Lena
2010-10-11 02:21
#11

Turkos får bli en blandning av vitt, blått och grönt Pirkkolino! Flört En lite dutt här och en liten en där du vet.. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Pirkkolino]
2010-10-11 02:58
#12

Tack T-Lena.Glad  Så tänkte jag sedan också när jag läste en gång till alltihopa. Eftersom jag är färgblind, och inte ser blå färg alls, har jag jättemycket turkos, grönt och lila i mitt liv. Vad andra ser som olika blå nyanser är helt andra färger för mig.

Tuva-Lena
2010-10-12 00:43
#13

Oj då, det var ovanligt! Vilka färger får du fram då när vi ser blått t ex..? är det lila eller..? Jag har bara hört talas om röd/grön färgblindhet, blå är nog väldigt ovanligt, eller..? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
[Pirkkolino]
2010-10-12 02:11
#14

T-Lena. Jag har gått igenom flera tester om olika färger. Jag ser allt annat utom blå. När andra ser blått, ser jag oftast grönt. Men på vissa blå nyanser ser jag även som lila, turkos eller svart.

Den vad alla inte tycker om, att jag säger att svenska flaggan är gul och grön. Jag ser den så, men såklart, vet att den inte är så. Skrattande

Tuva-Lena
2010-10-12 02:36
#15

Skrattande Ja det må jag säga, men det kanske vore snyggt? kan tänka mig att det är lite svårare för dig att arrangera färger i hemmet..Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Pirkkolino]
2010-10-12 13:54
#16

#15. Ja T-Lena, det stämmer ju att jag har behövet i den biten mina medmänniskors hjälp hela tiden.

Annars färger skulle ha blivit annorlunda än vad jag ser de. Jag kan blanda utan att blinka blåa och gröna färger, och ändå alltihopa är gröna för mig. Men det är tur, att det finns alltid i hands såna som ser färger så som de är.

Glad

Tuva-Lena
2010-10-13 02:31
#17

Men du, vilken färg är himlen för dig? är den också grön? Förvånad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Pirkkolino]
2010-10-13 03:13
#18

#17 Ja, himlen är grön.Skrattande Ibland ljusade ibland mörkare.

En gång under mitt liv har jag sett sk. himmelsblå färg. Då när min nyfödd dotter öppnade sina ögon för första gången. Men stunden varade endast några sekunder, och sedan såg jag hennes ögon gröna. Men den var iallafall minnesvärt stund till mig, och andra bekräftade mig, att hennes ögon är himmelsblå. Mina ögon, enligt mig är också gröna, trots att andra säger att de är blå.

[Torahzen]
2012-09-18 11:49
#19

Puttar…

[Torahzen]
2014-10-01 16:35
#20

putt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: