Annons:
Etikettboktips-övrig-media
Läst 2645 ggr
JohannaMax
2009-10-27 11:09

Vad läser ni nu?

Vad läser ni för bok nu?

Kan ni inte skriva titel, författare och en liten minirecension?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
JohannaMax
2009-10-27 11:22
#1

Själv läser jag Svarta Katten av Annika Banfield

Sanna är utbränd. Hon har satsat sitt liv på arbetet och vännerna, på att finnas till för alla andra och alltid ställa upp. Men kroppen säger ifrån! Vid 42 års ålder, efter uppsägning och sjukdom, befinner hon sig plötsligt i djup depression. Livet har runnit ifrån henne.

Det är då hon hittar svarta katten. En mystisk svart katt som flyttar in i hennes lägenhet, med ögon så underligt djupa och gröna. Men som får hennes liv att vända totalt. Gröna kattögon som uppslukar henne och tar henne med till en annan värld, till en annan dimension. Ögon som visar sig vara tunneln till andra sidan. Sanna börjar en hisnande vandring, hela tiden vägledd av den svarta katten. Hon förs tillbaka till forntiden, får svar på gåtor ur det förflutna, på livets djupa meningar och på andliga frågeställningar. Hon lär sig förstå själens tysta budskap.

En dag träffar Sanna Marcus. Den mystiska, underbara, fascinerande mannen med rötter från indianerna. Han tar över efter katten och lär henne bejaka sin kvinnlighet, sin sexualitet, sina känslor. För varje dag växer hon som människa. Hon lär sig långsamt älska sig själv, som den värdefulla person hon faktiskt är! Under denna vandring mot en högre medvetenhet, befinner sig plötsligt Sanna indragen i något skrämmande. Nattliga telefonsamtal, underliga män som förföljer henne, hotelser och överfall. Helt utan egen förskyllan blir hon huvudperson i en kriminalgåta med en chockerande och oväntad upplösning!

En spännande roman med ett budskap från andra sidan, en färd tillbaka till våra djupa insikter och till våra rötter. En bok för alla som vill upptäcka sitt inneboende värde!

Detta skrev jag av från baksidan då jag ännu inte kommit så långt i boken men det jag läst hittills tycker jag är bra!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tiana
2009-10-27 15:47
#2

Själv läser jag om Atkins Diet just nu. Är inte såld på det, men lite info skadar ju inte Flört

Sen väntar en deckare: Rebus sista fall som jag köpte för att fördriva tiden vid en resa, men har bara kommit två kapitel in i boken än så länge!

szirius
2009-10-27 19:53
#3

Jag har trillat över en gammal bunt med BALDER-magasin, en antroposofisk tidning som har många intressanta artiklar kring livets existens…så det läser jag nu.Annars går böckerna kring Lasse -Majas detektivbyrå varma härFlört.Vi ska också snart börja läsa Ronja rövardotter, så att sonen sedan kan få se filmen på jullovet( jag brukar alltid läsa böckerna innan han får se filmerna)

Tuva-Lena
2009-10-28 01:42
#4

#3 Och jag läser om astrala resor..alltså då själen lämnar kroppen. Väldigt spännande och upplysande! Har upplevt en del såna själv och blev nyfiken. Oskyldig Köpte boken på adlibris.. Återkommer med recension när jag läst mer! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

nillanb
2009-10-28 19:06
#5

Jag har precis börjat läsa i;

Be så ska du få   (Abrahams läror) Esther och Jerry Hicks

Abraham;

är en familj av icke fysiska väsen som har samlats naturligt genom vår starka avsikt att påminna er, våra fysiska förlängningar, om universums lagar som styr allting.

Det är vår avsikt att hjälpa er att minnas att ni är förlängningar av källenergi; att ni är välsignade, älskade väsen; och att ni har trätt in i den här fysiska verkligheten av rum och tid för att skapa med glädje.

 

Tuva-Lena
2009-10-29 01:03
#6

#5 Det låter lovande tycker jag, nillan! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
E-cattan
2009-10-29 15:05
#7

Jag läser Drömhealern av Adam.

Har inte läst så mycket så att jag kan skriva någon recension än.

Clary
2009-11-02 08:05
#8

Svarta katten har jag ocksa last och tyckte valdigt mycket om den. Dromhealern vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, ar ett tag sedan jag laste den, kanske dags att lasa den igenObestämd

Just nu ar det en massa lattlast pa engelska som jag laser, ren semesterlektyr Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

JohannaMax
2009-11-02 21:47
#9

Jag har läst ut Svarta Katten och gillade den jättemycket. Nu läser jag Resan (?) av Brandon Bays återkommer om vad den handlar om.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

crickan
2009-11-15 22:51
#10

Boken jag läser nu är Självkänsla nu av Mia Törnblom, jättebra!

Men en av de bästa böcker jag läst är Bortom stjärnan av Elisabeth Nemert, skulle kunna vara som vilken kärlekshistoria som helst förutom att den utspelar sig samtida med jesus födelse men den känns så mycket mer. Jag älskade den boken och var helt uppslukad i flera dagar.

Huvudpersonen i boken är herdedotter men får en helt annan uppväxt av sina gamla föräldrar, som liten flicka får hon en dröm till sig "en man som går ner för en trappa". Hennes liv är ett stort äventyr men känns inte alls banalt men däremot strålar hela berättelsen om kärlek. Drömmen får oxå en förklaring.

Rekommenderar den starkt

Clary
2009-11-16 10:09
#11

#10 Dig vill jag forst halsa valkommen till oss for det har jag inte gjort tror jag. Bortom Stjarnan ar en helt underbar bok, en som jag faktiskt laser om lite da och da sa jag instammer helt med dig. Sjalvkansla nu ar ocksa en mycket bra bok och likasa Resan som du Johanna laser.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2009-11-25 20:00
#12

Måste berätta om en bok som jag plöjde igenom nu när jag var "ledig" Shantaram av Gregor David Roberts. Författaren är australiensare och begick en del väpnade rån för att bekosta sitt heroinmissbruk, åkte fast och rymde. På faskt pass tog han sig till Indien och bosatte sig i Mumbai. Vi får följa honom när han bor i Mumbais slum, när han arbetar för maffian och åker till Afganistan, när han hamnar i indiskt fängelse. Han möter också kärleken Karla. Det är ett 900 sidor långt läsäventyr där du får en inblick i hur det fugerar i den råa och hårda värld han beskriver men det är också en värld dar kärleken, lojaliteten och vänskapen alltid står i centrum.

I mitt tycke en mycket läsvärd bok

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tiana
2009-11-25 20:32
#13

Har gått äver till att läsa Agneta Sjödins bok "En kvinnas resa". Hittills mycket läsvärd i alla fall ;)

Annons:
Clary
2009-11-25 20:37
#14

#13 Den är jag nyfiken på så det ska bli intressant att höra om den håller hela vägen då Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Conquest
2009-11-25 23:32
#15

Har nyligen läst alla 8 pocket i Damernas detektivbyrå-serien av Alexander McCall Smith och fortsatt med Doktor professor Igelfeldts bravader av samma. Man är i väldig gott sällskap med hr Smith.

Nordann
2009-11-26 00:22
#16

Håller på med "De modigas rike" av Tamara Mc Kinley.

Alexander McCall Smith har ännu en fan här,"Filosofiska Söndagsklubben" och "Kärlek,vänskap och choklad" är också att rekommendera.

Pagan
2010-01-07 20:58
#17

#3 Tuva-Lena blir ju jättenyfiken på din bokrecension, har du läst färdigt?? Något du kan rekommendera?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

JohannaMax
2010-01-07 21:33
#18

#12 Den lät spännande men 900 sidor är mååånga sidor!

Själv läser jag Energitjuvar av Ingalill Roos just nu, det går sakta men säkert…knoddarna verkar inte gilla att jag läser…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tride
2010-01-07 21:36
#19

Elisabeth Nemert är dessutom en verkligt trevlig människa, som jag haft glädjen att möta vid flera tillfälle. CoolHon har också skrivit något om hur vi kan kommunicera med varanda, och jag tror att hon ger kurser i detta. Minns inte vad boken i ämnet hette, men minns att den innehehöll en hel del tänkvärdeheter om att både kunna lyssa och att kunna yttra sig.

Just nu läsar jag en bok om kvinnors situaition inom tibetansk buddhism av en skotts författarinna, June Campbell. Hon kan sitt ämne. Som ung kvinna blev hon intresserad av den tibetanska buddhismen och vistades länge bland tibetaner i exil i Indien, där hon lärde sig språket och traditionerna. Hennes lärare, en högt ansedd munk, tog henne med som överättare på resor över världen. Vid ett par tillfällen mötte jag honom i Stockholm men, skam till sägandes, minns jag inte om jag mötte henne.Skäms Jag tror det.

I boken avslöjar hon att hennes lärare så småningom inledde en hemlig sexuell relation med henne. Han var ju, utåt sett, munk! Mycket i boken beskriver hur män, som utåt sett lever i celibat, enligt tibetansk tradition ofta har sexuella relationer med kvinnor. Detta anses utveckla dem så att de snabbare når upplysningen.Förvånad Alltsammans sker på männens villkor.Kvinnorna får klara sig bäst de kan. De anses vara "ingridienser" på mannens väg till upplysning!Skrikandes

Jag läser med stort intresse, inte minst för att jag själv under en längre tid varit i kontakt med tibetansk buddhism och levt bland tibetaner i Indien. Jag upplevde en del saker som fick mig att fundera, inte minst sådant som handlade om kvinnors underordning. Obestämd

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Clary
2010-01-07 22:01
#20

Johanna, de 900 sidorna gick snabbt att läsa kan jag tala om för dig. Nu hade jag fördelen att vara helt själv och la inte ifrån mig boken så ofta Flört

Tride, om hon är lika trevlig som böckerna är bra så måste det ha varit en upplevelse att träffa henne. Tibetansk buddism låter intressant så hennes namn ska jag lägga på minnet. Jag har precis letat fram boken "Grottan i snön" (tror jag den heter) till min man, det var också en bok jag gillade.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
szirius
2010-01-07 22:25
#21

Jag läser just nu om " känn rädslan -och gör det ändå!" med Susan Jeffers.

Ajaj, jobbig bok( att inse hur långt nere på "kraft -skalan" jag är just nuTyst) men absolut nödvändig för mig, då jag inser att det är min rädsla som hindrar mig från att leva mitt liv mer fullt ut…det finns så mkt jag drömmer om att göra, men som jag inte vågar skapa pga rädsla och tvivel.

Jag har läst boken förut och hade stor hjälp av den då, så det känns bra att ha tagit tag i detta projekt SJÄLVKÄNSLA åter igen…

rekommenderas för behövandeTungan ute, men är mer en terapeutisk självhjälpsbok, ingen roman precisFlört

Tride
2010-01-07 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Har läst " Grottan i snön". (Cave in the snow).Jag tror faktiskt jag träffade kvinnan den beskriver, alltså  engelskan  som blev buddhist i Indien, för att så småningom tillbringa flera år i en stängd grotta i Himalaya. Jag har själv vistats vid flera tillfällern på ett buddhistiskt nunnekloster i Himalaya. Tilokpur heter platsen. Där träffade jag på en engelsk nunna som bla undervisade nunnorna i engelska och bjöd mig på te i en lutande teshop.Jag tror att det är hon.

Jag har själv också skrivit en del böcker, bla om mina upplevelser i Indien. Den senste "Färdkamraten" beskriver en resa med en buddhistnunna, Ani la Pema Zangmo, till bla Kashmir, samt ett besök på hennes retreat i Sherab Ling, djupt i djungeln. Cambpells bok heter "Traveller in space" och går att köpa på nätet. En annan bok jag kan rekommendera är "Prisoner of Shangri La" av Donald S. Lopez jr. Går också att köpa på nätet.

bild: utsikt från Tilokpur. (Himachal Pradesh)

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Nordann
2010-01-07 22:30
#23

Jag läser något helt annat än ni andra.Kerstin Ekmans senaste "Mordets praktik" som jag fick i jul.Om jag kommer ihåg kan jag skriva lite om vad jag tyckte sedan.

Jag läser för övrigt varje kväll,det är mitt sätt att avsluta dagen och varva ner innan jag ska sova.

Clary
2010-01-08 09:47
#24

#22 Det här är roligt, du och jag har också träffats i något sammanhang, kan bara inte riktigt sätta fingret på när och var. Dina boktips är noterade och ska beställas. Buddismen är intressant men kan för lite om den än så länge.

#23 Jag är nog allätare när det gäller böcker, den sista boken jag haft som sänglektyr var "Djävulens fjäder" av Minette Walters. Måste varva med olika böcker och är som du, måste läsa innan jag sover. Ett bra sätt att rensa hjärnan för mig

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tride
2010-01-08 11:13
#25

Hur vet du att vi har träffats, Clary?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Clary
2010-01-08 11:29
#26

Du har PM Tride, det är många år sedan Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tride
2010-01-08 12:21
#27

Du känner tydligen igen mig i mitt PM? Förvånad

Beträffande böckerna och buddhismen: Samtliga som jag nämner handlar ju om just tibetansk buddhism. Det finns de, som inte ens vill kalla det buddhism, utan menar att det är en vidskeplig avart.De båda böckerna som jag läst beskriver också en del mycket obehagliga och betänkliga baksidor av den tibetanska traditionen. ObestämdDet finns en tredje bok: The shadow of the Dalai Lama, skriven av ett österrikst författarpar, Victor och Victoria Trimundi. De var från början anhängare till Dalai Lama, men blev mer och mer betänksamma när de trängde djupare in i den tibetanska historien och traditionerna. Den boken anses mycket kontroverseil. Själv anser jag att det är nyttigt att läsa den sortens böcker. Dessutom anser jag, genom egna erfarenheter, att de har rätt på många punkter. Glad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tuva-Lena
2010-01-09 02:19
#28

#21 Szirius! Du behöver inte "känna rädslan", bara du medvetandegör den för dig själv. Har du testat EFT än?

Jag tror att jag måste skriva ett pm till dig vännen, och få dig att testa denna superenkla metod för att förändra ett tankesätt - genom att avdramatisera det du upplever som ett problem. Så enkelt och såå effektivt! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2010-01-09 10:59
#29

#27 visst är det viktigt att tränga in i och tydliggöra svagheterna som finns inom olika livsfilosofier…jag har ju gjort denna upplevelse med antroposofin också….så du är författare? FörvånadGlad

#28 haha, ja det var det där med fokusFlört…vilken av alla tekniker ska man använda sig avObestämd, jag hoppar hit o dit o testar och då blir inget riktigt gjort…

När vi var och badade sist så stod jag länge i en slags massagedusch, och lät strålarna bla massera runt nyckel och bröstbenen, jag minns att det finns punkter där som är bra att "knacka loss" saker på.Jag affirmerade samtidigt att jag  släpper spänningar och negativa tankar osv.Efteråt kände jag mig verkligen helt ren och " ny", det var jättehärligt.Dock vaknade jag dagen efter med feber o värk i hela kroppen…kanske en slags kraftig utrensning som satte igång?Obestämd

Pma mig gärna om mer EFT Kyss.

Clary
2010-01-09 11:06
#30

Noterar alla boktips Flört Det är nyttigt att läsa om alla sidor, positiva och negativa för att kunna sortera vad som passar mig. Att det sen finns mycket mer skrivet på engelska är ju bra, tvungen att hålla igång den då Skrattande

EFT måste jag kolla upp. Tror att jag har skrivit ut en del om det och det verkar helt klart intressant och värt att prova. Måste titta i någon hög Skäms och se om jag hittar på det igen.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tride
2010-01-09 11:40
#31

EFT rekommenderas varmt av mig! Det kan alltid prövas, har inga biverkningar, och får åtminstone upp humöret på nolltid. Enligt min erfarenhet.

Det finns ett slags romantik kring vissa religösa traditioner, inte minst de tibetanska. Jag vill inte påstå att allt är dåligt. Men där finns, vad jag anser vara något slags andligt missbruk och en oförmåga att komma tillrätta med sociala orättvisor. SkrikandesBegrepp som karma missbrukas, tex. Kvinnor har alltid en lägre position i det hierarkiska systemet, och missbrukas desutom av män, som utåt lever i celibat, i vissa sexuella riter, ofta hemliga. Ändå menar jag att där finns en kärna av insikt och kunskap. Deras meditationer är mycket starka. Just därför måste man ju se upp med hur de används. Och jag anser att det är viktigt att kunskap om dessa avarter sprids. Inte minst eftersom många tibetaner arbetar hårt på att få västerländska anhängare och kapital till att bygga upp sin verksamhet i väst.Mycket handlar alltså om pengar och att få sponsorer.

Många västerlänningar blir med rätta skeptiska efter att en tid haft en del konstiga erfarenheter inom detta system. Alltså har det kommit ur en hel del kritiska böcker. Det finns rätt mycket på nätet, har jag sett när jag surfat. Det mesta på engelska. Och intressanta böcker skrivna av kvinnor om kvinnor i de tibetanska/buddhistiska systemen.Cool

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

NaimaG
2010-02-06 16:04
#32

Sri Isopanisad heter den jag läser. Vilket är en lektion i de nitton mantran inom hinduismen. En bok som lär en hitta energins och glädjens källa. Fick den som en gåva av en hindusik munk ett halvår sedan.

Pagan
2010-02-06 16:10
#33

Tuvan har du läst färdigt boken?? (#4)

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tride
2010-02-06 17:31
#34

Läser "Prisoners of Shagnri-La.  Tibetan buddhism and the west" av Donald S. Lobez jr. Skall skriva om den för en tidskrift.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
[Devilwithangelwings]
2010-02-07 19:51
#35

Läser Beijing Doll av Sue Chun.

Tuva-Lena
2010-02-07 21:08
#36

#33 Ja så gott som, men det var mycket av det som stod som jag har upplevt själv. Intressant var ändå att man får lära sig att göra dessa resor genom att visualisera, meditera m m.. Har en bit kvar så jag får återkomma om det är nåt revolutionerande som står där. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
2010-02-07 21:43
#37

Ja, fortsätt att hålla mig på sträckbänken baraTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tiana
2010-02-07 21:55
#38

Ingenting för tillfället, men tänkte ta mig någon av böckerna här i tråden och se om de finns på bibblan. Skrattande Kanontips här!

Upp till toppen
Annons: