Annons:
Etikettrensning
Läst 3511 ggr
ullebulle
2009-08-28 20:57

Rensa brev och papper

Hej,

Jag kan ytterst lite om Feng shui, men har funderat en del på det här med att rensa bland sina prylar och kommit fram till att det nog är bra för mig att ta tag i det någon gång i bland.

Genom mina funderingar har jag upptäckt något som verkligen tar ner min energi, nämligen papper och brev. Tänker speciellt på alla brev man får från t.ex. banken, Skatteverket, andra myndigheter och företag, m.m, som jag inte vet om jag kan kasta eller bör spara för framtida referens. Jag känner att det tär på min energi att ha dessa liggande överallt i skåp och på skrivbord, och tanken på att börja röja upp bland dem får mig nästan att bli helt matt.

Är det någon här som känner igen detta, eller har lust att ge några tips på hur man ska förhålla sig till papper och brev?

Hälsningar /Ulrika

Annons:
Hoppfull
2009-08-28 22:03
#1

Absolut! Jag känner som du!

Men jag har börjat slänga friskt nu… sparar nästan ingenting nu när allt finns elektroniskt sparat. Det är sååå befriande att bli av med högarna!

Likaså privata brev… jag slänger sådant med numer.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

szirius
2009-08-28 23:15
#2

Jag har EN enda stor tjock pärm dit alla "viktiga papper" åker in. Sedan efter nåt år rensar jag ut …

Funkar bra för mig, då är allt samlat på en platsGlad.

[Jeremina]
2009-08-29 01:32
#3

Jag känner igen mig och jag måste ta en rensning ca var 3:e månad och kasta alla förbaskade kuvert t ex. Sedan sätta in i pärmar men sen måste jag ju rensa i dem vart 3:e år eller så.

Vissa papper måste man ju spara i 5-10 år. Något som är jobbigt är när man får en stor tidningshög på bordet då man har dagstidning!

Tuva-Lena
2009-08-29 02:06
#4

Samma här. Jag hittade papper från 90-talet uppe på vinden när jag rensade. Visserligen viktiga papper, men nu åkte dom iväg i alla fall för jag upplevde samma sak som du; jag mådde inte bra alls av att se dem.

Oturligt nog så åkte papper iväg som skulle ha kunnat hjälpa mig just nu i en situation där jag för omväxlings skull är fordringsägaren. Papper från -02! men jag tror mig ha läget under kontroll ändå. Visst är det så, att man oftast sparar papper för att man själv tror att man skall bli utsatt för felaktiga krav - inte tvärtom. Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

PiteCarina
2009-08-29 10:54
#5

Jag har en pärm för viktiga papper (bra att spara) och en pärm för årets papper (aktuella). Nu ligger det en stor hög papper på dessa pärmar som stressar och ger mig dåligt samvete! Skäms Men jag ska snart ta tag i det!

mayolica
2009-08-29 18:29
#6

För mej är papper och brev från myndigheter något som jag verkligen får ångest av,jag vet inte vad som är ok att kasta och vad som måste sparas eller hur länge man ska spara viktiga papper.

När jag någon gång behöver något viktigt papper,så brukar jag sällan hitta dom fast jag inte har kastat dom.

Skrikandes

~ mayolica ~

Annons:
Tuva-Lena
2009-08-30 00:18
#7

#5 Det var ett bra tips Carina! En pärm för gammalt och en annan för nytt! Jag har haft mina i plastkassar jag, eller såna där lagom stora kartonger där man kan ställa papperen på hög kant. Skäms Ändå har jag pärmar stående överallt som jag skulle kunna rensa och använda just till sånt här. Nu skall jag skärpa mig.. Skäms

#5 Visst är det hemskt? Varför skall ett papper från en myndighet ge en hicka? Det är ju vanligt folk som har skickat dom, eller hur? Och ofta när jag får nåt sånt brev så tänker jag: "Jaha, vad har jag nu gjort..?" Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2009-08-30 09:02
#8

Använder mig av samma system som Carina när det gäller årets papper. Alla papper sorteras in på rätt plats i pärmen och sen har vi mitt nyårsrens då jag arkiverar året, efter rensning, i arkiveringsboxar, får plats med ett par år i varje, märker upp dem med år och ställs undan. Det är nog det område som jag känner mig så duktig på. Visst händer det att det blir lite papper liggande ett tag men numera går det ganska fort att få ordning på dem igen Glad

Tidningar har jag slutat köpa, dels kan jag läsa på jobbet och sen finns ju nätet. Däremot kan det finnas bokhögar lite här och var Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Upp till toppen
Annons: