Annons:
Etikettrensning
Läst 1813 ggr
Tuva-Lena
2009-08-16 02:33

Vad menas med smuts?

Att bli av med smuts i sitt hem är mycket viktigt. Enligt Karen Kingstone finns det tre olika typer av smuts:

1. Fysisk smuts

Att göra en riktigt ordentligt städning är en nödvändig del av all energirening. Fysisk smuts är alltså i princip damm och all smuts som samlas med tiden i våra hem när vi inte städar ordentligt eller regelbundet.

2. Energi från personer som har bott eller vistats där tidigare

Historien brukar upprepa sig i ett visst hus. Om den som har bott i ett hus har varit olycklig är chansen stor att nästa person som bor där också kommer att bli olycklig. Allt som händer i ett hus sitter kvar i väggarna, golven, möblerna, föremålen.

3. Röra och överflödiga saker

Alla former av röra eller överflödiga saker skapar stagnation och förvirring hos människorna som bor där. Ju mer röra du har desto mer stagnerad energi drar den till sig. Att rensa i röran är det viktigaste man kan göra för att förnya sitt liv.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Clary
2009-08-16 14:03
#1

Med hösten på ingång så kanske lusten att röja inomhus återkommer. Helt klart är att det aldrig kan bli för mycket av det. Tycker jag har lika mycket kvar att rensa inne som jag hade i våras SkrikandesSkäms

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2009-08-16 14:35
#2

Samma här Clary. Jag har rensat "hela sommaren" och tro det eller ej, det har bara blivit mer att ta reda på. Det är som att man blir alltmer medveten allt eftersom, och då kommer också modet att slänga sånt som man sparade vid senaste rensningen. Tillbaka vid gå.. he he Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[mia-38]
2009-08-16 14:38
#3

Jag har nyss flyttat. Och jag kan lova er att den rensningen jag gjorde behövdes verkligen. Flört Känns som om man är renad ända in på själen nu. Och det är skönt!

Clary
2009-08-16 14:42
#4

Helt klart är det nog så att man upptäcker att man faktiskt inte behöver en massa bra-att-ha saker som man sparade i förra omgången. Blir säkert ett fint lass när de kommer och hämtar grovsopor i höst.

Lite kul det här med att det smittar av sig på omgivningen. Har helt plötsligt fått ett garage som man kan gå in i och till och med kan köra in en bil i utan att behöva säga till om det, de ni Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2009-08-16 15:05
#5

#4 Wow, tänk va roligt man kan ha i ett garage Clary! Skrattande Sedan kan man låta en del växter övervintra där också - inte dumt alls.

#3 Jag förstår dig Mia! Glad Tänk ändå vad sakerna kan påverka en, eller rättare sagt vilken lättnad man kan känna ända in i själen när man slipper "ansvaret" för en massa onödiga grejer. Det var en av aktiviteterna jag tänkte mig idag faktiskt, att rensa i köksskåpen och hiva iväg sånt som jag har dubbel uppsättning utav. Ge mig styrkan go´vänner! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[mia-38]
2009-08-16 15:09
#6

Ja jag mådde inte alls bra av att ha det som vi hade det då. Jag fick aldrig nån riktig ordning på saker och ting.

Jag skickar dej styrka vännen! Skrattande

Annons:
Clary
2009-08-16 15:11
#7

#5 Jag har ju sån tur att jag har vår inglasade veranda, allmänt kallad vinterträdgården, som håller 10 grader på vintern helt perfekt att ha blommorna i. Har du kollat in trädgårdstråden?

Jag är inte så effektiv idag när det gäller rensning eller jo, en massa papper (var kommer de ifrån i det papperslösa samhället??) som ska in på plats, besvaras eller kastas men det syns ju inte så mycket. Styrka skickas omgående Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2009-08-16 15:14
#8

Tackar o bockar, och banne mig om jag ine känner mig lite tuffare redan. Till verket kära vänner! Ha en skön myspys söndag så träffs vi ikväll! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2009-08-17 02:33
#9

Jag går alltid på illusionen att på sommaren då är man mest ute så då blir det inte så skitigt inne.Yeah, right! Flört

Hunden hårar som bara den( jag sopar trappen varje dag och det blir en hel näve med hundhår…), sonen drar in lekplatsens halva sandlåda, mannen drar in gräsklipp, och jag själv står för en hel del jordiga fingeravtryck när jag springer ut o in från trädgården…Tungan ute.Dessutom, om sanningen ska fram så lägger jag mindre tid på att städa inne, när man kan vara ute…Oskyldig

I morgon står på listan: rensa ur byrålådorna i matsalen, bära ner plast o pappersinsamlingen till bilen och rensa ut gästrummet på alla prylar jag bär in där " så länge"…Flört

#3 visst känns det som att man nästan kan flyga efter en flytt?GladUnderbart att rensa o släppa o börja i nytt rent hem.Härligt för sig!

Tuva-Lena
2009-08-19 02:40
#10

#9 Jo det stämmer precis det du skriver. Åtminstone känns det väldigt bra om det skulle stämma, ha ha.. Glad fast om sanningen ska fram så behöver jag inte dammsuga lika ofta på vintern som på sommaren.. då har man ju snön som gör ren alla tassar. Kyss Men va då, man behöver ju inte ligga i jämt heller. Självklart skall man passa på att vara ute när det är varmt o skönt. Om inte annat så behöver ju kroppen D-vitaminet för att klara vintermörkret senare, så väck med alla städpinaler så länge solen gör oss sällskap! Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hoppfull
2009-08-19 20:02
#11

Här lägger vi ner städningen på sommaren… det blir toan och dammsugning av det grövsta vid behov. Jag vägrar lägga energi på sådant när solen skiner Glad 

Här är ju den geggiga vintern betydligt värre än sommaren. Här är det oftast snöfritt, plusgrader och regn vilket innebär att både djur och skor drar in oanade mängder smuts. Så på vintern går det absolut inte att skippa dammsugning, då ser hela huset snart ut som en leråker!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2009-08-20 02:07
#12

#11 Inte kul alls att vara utan snö, speciellt för dig Hoppis som är invand med den sedan barnsben.. Kyss

Är det nåt som är postivit med vintern, fast den är kall och mörk som attan - så är det just att det är sååå rent o fint ute! Dä mina vänner, dä ä Norrland dä! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hoppfull
2009-08-20 21:00
#13

Jaa, jag föredrar lätt minusgrader och snö framör mörker, regn och gegga… det är mörkt som i graven här i Småland på vintern. Himlen är helt mörk, marken är helt mörk och skogen är helt mörk… och till råga på allt regnar ofta…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
[Jeremina]
2009-08-21 23:35
#14

Jag kan inte ha varken rörigt eller dammigt hemma inne och måste ha många färger. De sakerna tillsammans är viktiga. Däremot behöver det inte vara kemiskt rent hemma hos mig!

asvensso
2009-08-22 16:29
#15

Det dar med smuts ar intressant!

Jag pratade med mina vanner om det haromsistens och vi kom fram till att vi alla hade en grej som gjorde oss vansinniga eller tycket var ackligt  samt andra saker som vi kan latt sta ut med. Det var olika for alla. Ar ni med? Har kommer nagra exempel:

En tjej tycker att det ar OK om disken star over natten i diskhon men blir galen om det ar dammigt i bokhyllan.

En tjej blir vansinnig om maken inte stanger toalocket innan han spolar for att det stanker (?), men har en disktrasa som luktar skumt utan att bry sig om det.

En annan har en massa skumma gulbruna avlagringar i botten pa toan (formodligen smuts och kalkavlagringar), men tycker att det ar fruktansvart med folk som har en massa bocker och tidningar framme.

En tjej spolar inte nar hon gor nummer ett for att vara snall mot planeten (hoppas jag) men klagar pa att jag har for mycket bocker och for lite prydnadssaker i mina bokhyllor. Hon rapar ocksa hogt bland folk men klagar pa att folk inte anvander deo pa bussen.

Ok..och sa jag da!

Jag gillar klorin och skrubbar min toastol ofta liksom min diskho. Den ar i vitt porslin och djup sa maste hallas i toppskick (tycker jag). Den far en rejal skrubbning varje dag. Jag avkalkar toan sa den ar verkligen kritvit. Vad galler damm sa ser jag det inte (kanske maste byta glasogon). Visst dammar jag, men om jag har mycket att gora eller nagot roligare for mig sa kan dammet fa vara nagra dagar utan att jag klappar ihop for det. Toan och diskhon daremot….

Kanner nagon annan igen sig? Nu vore det kul med lite arliga kommentarer, inte att man blir sjuk av damm och klart jag alltid stadar allting perfekt hemma hos mig eller att smuts ger klutter i sjalen. For det har jag nu upptackt att sa inte alls ar fallet av alla dessa kompisar som ar efter ar sager att de stadar battre an en stadhjalp sa ingen ide att ha en, att de har superhog standard pa stadning och haller stand emot snusket…sa har det nu alltsa krupit fram sma blinda flackar.

Sjalv tycker jag att det ar bara manskligt att inte vara perfekt och det ger mer charm. Visst vill jag vara bra pa saker men att strava efter perfektion….i STADNING!!!!!…da blir jag lite forvirrad. Sagas kan att jag betraktas da som slarvern. Mina bocker och tidningar och tidvis dammiga bokhylla gor att den skinande rena toan forsvinner i sammanhanget. Jag haller ocksa en bra standard pa kattlador och deras matskalar samt en mental hygien genom att inte titta pa riktigt dumma TV program. Jag ar inte perfekt men jag ar medveten om det i alla fall ;-)

szirius
2009-08-23 12:16
#16

Tidningar, kläder o prylar framme vill jag inte ha, jag är en "plockare"Flört, däremot stör det mig mindre om det är smuligt på köksgolvet, sånt som andra genst skulle dra fram dammsugaren för.

Så när jag är hemma hos folk och de har rent från damm o smuts, så kan jag ändå uppleva att de har stökigt pga alla prylar som ligger framme.Hellre bort med prylar men helt ok med lite damm i bokhyllorna enligt mig alltsåTungan ute.

Svärmor tycker att köket ska vara skinande rent, medan hennes syster skurar toan med klorin varje dag.Båda tycker att hår är superäckligt…här hemma hårar vi och låter ofta disken stå…Skäms jag diskar lunchkastrullerna innan jag ska laga middag ungefär…

Jag har inget särskilt område som känns extra viktigt, det är nog plocket av smågrejer då…Obestämd

Mina fönster är allt annat än rena just nu, men det tänker jag bara på när vi har gäster, hahaFlört.Jag tar nåt fönster då och då, annars blir det ingen genomgång förrän julgardinerna ska upp här.Fönster är en sån sak som känns otacksam - massor med jobb o så är de prickiga av jord så fort det spöregnat igen…

Clary
2009-08-23 12:27
#17

#15 Kul inlägg Flört Om jag då ska gå till mig själv så gillar jag inte disk som står, smutsiga toaletter/badrum och smutsig spis. Har ingenting emot böcker, tidningar eller handarbeten som ligger framme, ett utställningshem är inte jag ute efter. Damm, inte vet jag om man blir sjuk av lite damm Obestämd 

Som tur är känner jag inte någon som är perfektionist när det gäller städning. Din kommentar om mental hygien och dumma tv-program köper jag fullt ut. Har nog inte haft igång tv:n på flera månader.

Välkommen hit förresten Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

asvensso
2009-08-23 12:41
#18

Hejsan

Vad kul med lite svar!

Jag kom pa en grej till:

En vaninna tycker att det ar superackligt att lata det man dammsuger upp ligga kvar i dammsugaren. Hon sager att bakterierna ligger darinne och gror och forokar sig. Hon tommer alltsa pasen varje gang.

Jag foreslog att hon skulle kopa en Henry (ni vet en sadan dar dammsugare de har pa hotell med ett glatt ansikte pa) for de har inga pasar. Motorn ar skild fran dammet. Jag har haft min i 15 ar nu och den ar verkligen helt fantastisk. Bara att tomma hela burken och tvatta ur med min favorit - klorin.

Det nappade hon inte pa utan tommer pasarna som ofta gar sonder i stallet.

Clary
2009-08-23 13:15
#19

Roligt att höra vilka idéer som finns Flört Skulle tro att det är ganska jobbigt att ha, vad jag nog skulle kalla, fobier kring smuts. Det finns ju dammsugare med vattenbehållare också som jag hört ska vara effektiva.

Rensningen pågår ju för fullt bland lösa prylar och städar gör jag när det behövs. Blir oftast ett stor ryck när hela huset gås över. Fönster är det stora gisslet. Jag gillar rena fönster men vi har ju så många att jag inte klarar av dem på en dag.

Hår, *fniss* med den hårande lille fyrfotingen och grannens hundar finns det inte nån plats här som är hårfri Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

piri-piri
2009-08-24 12:46
#20

Jag försöker verkligen att inte ha så mkt saker framme för då blir det inte så lätt stökigt. Det viktigaste enligt mig är att ha ordning i skåpen medan disken kan stå, jag gör som #16 diskar frukosten före lunch och lunchen före middag medans min man struntar fullständigt i hur det ser ut i våra skåp men odiskad disk tål han inte.

Ofta går det ett tag och helt plötsligt ser jag hur skitigt det är här hemma och då sätter jag fart på hela familjen…..vare sig de vill eller inte.

Fönsterputsare bokar jag varje vår för en grundlig rengöring och torkar bara lite lätt däremellan.

Annons:
Tiana
2009-08-24 14:28
#21

Jag är nog lite lustig när det kommer till detta. Damm ska bort, likaså putsar jag speglar och fönster väldigt ofta.

Däremot kan disken stå och det kan vara hur stökigt som helst, tills jag en dag upptäcker att allt står fel och börjar om från början… Nu har det dock blivit ändring när mina kattungar är stora nog att leka med allt de kommer åt. Tyst

asvensso
2009-08-25 01:40
#22

En annan liten sak! Nu ar det manga fall av svininfluensan har i London sa pa mitt jobb har det installerats automater med alko-gel i alla pentryn och pa alla toaletter. Vi star alla med vara rodfnasiga hander och gnider i narheten. Det fick mig att ta en titt pa mitt tangentbord till datorn. HERREGUD!!! Som manga ater jag en macka eller en soppa vid mitt skrivbord varje dag, jag anvander handkram och nu alko-gel. Man ater sin lunch " al desco"!

Jag ringde upp data-avdelningen och fragade om de har en service for att tvatta rent tangentbord. Nae, men du kan fa ett nytt, sa de. Sa nu har jag ett nytt och rent tangentbord. Bytte ocksa handledsstod etc som hade kaffeflackar jag inte lyckats tvatta bort. Kanns faktiskt ratt frascht. Ska piffa till min laptop hemma ocksa men har inte ratt prylar hemma for det. Kan tanka mig att tangentbordet ar fullt av sma oinbjudna gaster.

En sak som jag far lite bacillnoja over: kuddar pa hotell samt telefonlurar i telefonkiosker eller pa hotell samt fjarrkontroller dar.

Tuva-Lena
2009-08-25 02:05
#23

Jag är nog som du szirius. Jag gllar inte småplock som ligger och dräller här o där i huset: kläder, tidningar, verktyg allehanda småplock. Det skapar "röra". Däremot så är jag ingen som far runt med dammsugare eller dammtrasan så ofta, eller tvättar fönstren. Jösses, jag bor på landet och bara jag behöver titta på fönstren, fast visst är det roligt att fönya sitt hem ett par ggr/år genom att sätta upp nya gardiner. Men då är det för de nya gardinernas skull jag drar av fönstren samtidigt - har ju dessutom tunga innanfönster med klisterremsor och vadd som skall bytas, så vem orkar lägga ner energi på det så ofta?

Badrummet däremot vill jag ha rent, och köket, men det har sin naturliga orsak tycker jag.

Jag tillhör typen som anser att bakterier härdar vårt immunförsvar, i lagom doser då, så någon pedant då det gäller sånt är jag inte men så är jag aldrig förkyld heller.  En liten hund-el kattpuss sitter aldrig fel! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2009-08-25 09:50
#24

Igår hade jag en stor överraskning som väntade, alla mina fönster var tvättade, iofs bara in o utsidor men ändå. Någon har lite dåligt samvete och därför hade fönstren tvättats Flört

När jag skriver att jag inte har något emot att böcker, tidningar och handarbeten ligger framme så är det just såna saker, inte verktyg, veckans dagstidningar eller en massa kläder överallt. Det rör sig om böcker som vi läser sådant vi håller på med eller typ böcker som vi använder lexicon, ordböcker ja, ni fattar vad jag menar.

Katt- o hundpussar får jag också och överlever det med Kyss

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2009-08-25 19:41
#25

#23 ja , det är ju tom vetenskapligt bevisat att man blir sjuk av för lite bakterier.

Har läst en rapport där man menade att alla dessa städmedel med antibakteriella medel är en av orskarena till att astma, allergier och eksem ökat så lavinartat hos barn…

bästa botemedel mot allergier, enligt rapporten var : husdjurCool

Eller som min mormor säger : lite skit rensar magenTungan ute

asvensso
2009-08-25 22:36
#26

Jag far ofta kattpussar och strava (aaaaj) slick pa handerna och kinderna. Karlek innebar ofta baciller, om man tanker efter! Laste en intressant artikel haromsistens om en fru som donerat sin njure till sin make och raddat hans liv. Att de skulle matcha var en pa miljonen eller nagot liknande. De var inte en perfekt match…MEN…eftersom de varit "lyckligt gifta" i 30 ar med allt vad det innebar (fniss)och utvaxlat baciller och DNA regelbundet sa stotte hans vavnader inte bort hennes.

Baciller ar bra men man far valja lite om man inte ska bli sjuk ar min teori. Frammande baciller far man vara forsiktig med men den vanliga floran pa golvet, tangentbordet etc bor inte gora en sjuk.

Jag kan intyga at min hosnuva har blivit mycket battre sedan jag skaffat katter.

Clary
2009-08-25 22:44
#27

Instämmer helt, jag tror att den överdrivna renlighetsivern som förekommer hos några är galen. Som barn förr fick man ju smaka på allt möjligt, att dra upp en morot ur landet och gnida bort den värsta jorden var ok. Prova på dagens barn Obestämd

Helt klart finns det lägen där man bör vara försiktig, allmänna utrymmen är en sådan plats.

Våra husdjur är bra för mycket, det är helt klart Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: