Annons:
Etikettpraktiska-tips
Läst 5939 ggr
SilvianLuna
7/28/09, 9:54 PM

De fem gula

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På senaste tiden har jag känt mig rastlös, osocial och allmänt inspirationslös. Ibland har det gett med sig med lite jävlar anama, vilket kan vara svårt om man inte är hårt diciplinerad. Och det värsta av allt är kanske hur folkskygg jag har blivit. Jag skulle ogärna vilja gå ut igenom ytterdörren om jag så fick välja.

Sedan läste jag att det finns tre årliga oturriktningar. Främst De fem gula är rejält kraftfulla och kan leda till allvarliga sjukdomar, ekonomiska förluster och förhindrad framgång. Dessa håller sig till en mått på 45 grader från riktningen till övrig yta.

Man ska vara extra försiktig med dessa otursenergier och dess cykler. Denna energi går runt i en evig cirkel och här nedan kommer lite riktlinjer när man ska låta ett visst ställe i hemmet vila ett år.

År        De fem gulas placering i huset

2005 -  nordväst

2006 -  väst

2007 -  nordost

2008 -  syd

2009 -  norr

2010 -  sydväst

2011 -  öst

2012 -  sydost

2013 -  centrum

2014 -  nordväst

Inte konstigt att jag inte ens skulle vilja gå ut genom ytterdörren då den vetter mot norr. Och under detta år befinner sig De gula fem i just den riktningen. Det spelar ingen roll hur mycket jag rensar, städar och gör om, det finner sig där ändå. Och något särskilt viktigt är att man  heller inte skall göra om, rensa eller på något vis förändra något i den riktningen energierna befinner sig i.

Man skall idka respekt för dessa energier, eftersom konsekvenserna av dessa kan bli förödande om man motarbetar dem.

Att undvika levande ljus i denna riktning är bara ett sätt att inte låta kraften från De gula fem ta över. Att låta denna riktning få vila i ett år från all slags ljud, oväsen, förändring gör du dig själv en tjänst och låter inte aktivera dessa energier.

Annons:
Clary
7/28/09, 10:11 PM
#1

Intressant, det har jag inte läst något om tidigare men det finns många outforskade områden kvar Flört Tack för detta, ska undersöka hur det är här hemma med den saken. Vissa områden är det ju ganska så stilla på…….

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
7/29/09, 9:13 PM
#2

Skulle gärna läsa mer om det här men jag hittar inget Obestämd

Har du ett tips SilvianLuna på litteratur/länk? I de flesta fall kan man ju göra något för att lindra/undvika negativa saker så därför vill jag veta mer Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

SilvianLuna
7/29/09, 11:24 PM
#3

#2 Ursäkta mig att du fått vänta på svar ifrån mig. Har haft lite att göra på hemmaplan ;)

Jo, det finns en mycket bra bok jag lånade från statsbiblioteket. Det är ett sätt att komma åt böcker som ibland inte finns kvar i nätbokhandelns sortiment. Den heter:

Inred med feng shui - 168 tips för ett harmoniskt hem, av Lillian Too.

Hon har blivit en bokfavorit hos mig och hon har även andra böcker inom ämnet. Mycket tänkvärda texter. Rekommenderas! :D

Dock får man vara lite kritisk till årtalen till riktningarna där oturen sägs befinner sig. Det kan stå olika i olika böcker beroende på när böckerna är skrivna. Jag har nämligen jämfört fakta med fakta av samma författtarinna och jag utgår ifrån den nyaste boken. Men som sagt, man får också vara lite källkritisk. Glad

szirius
7/30/09, 2:40 AM
#4

Detta var ngt nytt för mig också, alltid roligt när nya saker dyker upp.

Dock tror jag att det viktigaste ALLTID är att lyssna till sin intuition först och främst.Tankens kraft har sitt med i dessa energispel och om vi tror att det ger otur att göra om i norr så blir det lätt så…Flört

Är man skrockfull kan man nämligen få tokspel på att försöka följa alla regler och lagar inom denna mkt komplexa lära…just när man varnar kring svår sjukdom o ekonomisk kris om man inte gör si och så , så luktar det lite skrock för mig…

Vi får hoppas att jag kan " mota Olle i grind" genom positiva tankar nu då, för vi har gjort om MASSOR i norr vad gäller trädgården…FörvånadFlört

Norr har ju med självförverkligande att göra, så min följdfråga blir då om detta år, 2009, är ett år då man ska ligga lågt på den fronten? För automatiskt blir ju dessa energier tröga om man inte ska rensa eller ha ljus i den riktningen…Obestämd

Njae, det här förstår jag inte riktigt …

Clary
7/30/09, 9:52 AM
#5

#3 Tack för svaret, undrar om jag inte har den boken undanstoppad i bokhyllan, känner igen namnet Obestämd ska kolla upp det under dagen.

Jag tror också att det är viktigast att lyssna på intuitionen och att tankens kraft är stor så det här är nåt jag har lite svårt att ta till mig men jag ska läsa först och sen återkomma Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

SilvianLuna
7/31/09, 1:40 AM
#6

#4 Självklart är det viktigt att lyssna på sin intuition. Nu menade jag inte att jag inte gör det och förlitar mig helt på böcker.

Annons:
szirius
8/2/09, 2:01 AM
#7

#6 det trodde jag inte att du menade hellerFlört, det var bara känslan som dök upp av det som stod i#0.

Har du nåt svar på det jag undrar i #4, om det betyder att även det som väderstrecket symboliserar ska "vila" under detta år, i detta fall självförverkligande?

Mitt kök ligger i norr o just det rummet har jag verkligen haft idé torka i, vill göra om men kommer inte fram till hur….lite kul förståssTungan ute.Så jag kan avvakta med gott samvete nu dåFlörtOskyldig

SilvianLuna
8/4/09, 3:32 PM
#8

#7 Jag är ju ingen feng shui expert utan blev väldigt intresserad av vad som kallas oturriktningar och hur de beteer sig. Men som du själv sa så förstod jag som att man ska inte lägga så stor energi på just den riktningen på ett tag, eftersom det förmodligen inte skulle ge någon direkt verkan.

Clary
8/4/09, 10:10 PM
#9

Hittade min bok, visste väl att jag kände igen titeln Flört och där står att de fem gula ska hålla till i sydväst detta år, den är från 1999. Märkligt hur det kan förändras Obestämd Där står också att för att upphäva oturen i området ska man hänga upp ett vindspel av metall med fem helgjutna stänger. Stod det nåt sånt i den du läste också, SilvianLuna?

Hon skriver många bra saker men en del av det kan jag inte ta till mig. Vissa saker passar inte riktigt in i det västerländska synsättet tycker jag. Det handlar väl de olika feng shui skolorna men det måste jag studera närmare Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

SilvianLuna
8/8/09, 9:52 PM
#10

#9  Jag håller med dig. det var de böckerna jag jämförde ifrån av samma författarinna:

  • Feng shui på lätt sätt
  • Inred med feng shui -168 tips för ett hamorniskt hem

Båda skrivna av Lillian Too

Så nu är jag lagom förvirrad om det kan vara så att otursriktningarna rör sig i väldigt långsam takt för att kunna placeras i de nya riktningarna, enligt böckerna. Så jaa..som vi diskuterat här på denna tråd så är det viktigare att känna efter själv hur det känns i ett område och därefter göra något åt saken. Men det var lite som en tillfällighet att vår ytterdörr låg i norr och jag kopplade ihop det med mina sociala motgångar.

Ja, jag läste att man bör hänga ett vindspel och att det tydligen måste vara just fem rör i vindspelet. Är man väldigt skrockfull så visst kan man väl göra så. Glad

För övrigt tycker jag feng shui är hiskeligt spännande och trevligt :D Men som du själv säger, så finns det ju en del saker som är svåra att ta till sig. Överväger att jag köpa egna böcker inom ämnet inom en snar framtid i allafall för att lära mig mer.

Hennum
8/22/09, 3:28 PM
#11

jag har datorn och hamstrarna i norr.

min snart två år gamla hamster börjar bli dålig, men det beror nog på att hon är två år. och datorn är långsam, men det beror nog på att nästan alla hårddiskar är fulla :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Tuva-Lena
11/12/09, 1:19 AM
#12

Det här har jag missat! *puttar upp och läser till imorgon!* verkar intressant..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
11/12/09, 1:21 AM
#13

Upptäcker just att det är kört för mig efter ommöbleringen.. Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Clary
11/12/09, 2:34 PM
#14

Det har ska jag aterkomma till nar jag kommit hem for jag har last lite mer om det och da talar man inte om hela ar med otursinriktning. Ha talamod sa kommer det mer Glad

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
11/13/09, 1:09 AM
#15

#14 Skönt att höra Clary. Jag blev nästan lite omskakad av artiklen..Tyst Har ju vänt upp o ner på det mesta här nere. Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

SilvianLuna
11/15/09, 5:16 PM
#16

#15 Hoppas artikeln inte har påverkat dig i den grad att du oroar dig för alla riktningar eller för minsta lilla sak. Det var inte syftet.

Ibland får vi även försöka lyssna på oss själva och känna oss in i vad som känns bäst för oss.

Tuva-Lena
11/16/09, 11:20 PM
#17

#16 Neej då Silvian Luna, jag överdriver nog lite. Flört kanske för att jag har svårt för att tro på att något väderstreck skulle kunna skapa dåliga energier - dom skapar vi nog isåfall själva. Jag vet, jag är svår att övertyga, men det kan bero på min totala avsaknad av kunskap i ämnet. Skäms Förlåt om jag är envis.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

SilvianLuna
11/21/09, 4:25 PM
#18

#17 Åh, då förstår jag. Skrattande

Clary
11/28/09, 3:48 PM
#19

Enligt vad jag nu har läst mig till så finns det områden som kan vara lite knepiga och det varierar med månaden. Det finns alltså en del man kan göra för att motverka de negativa energier som då finns, jag tror att jag får informationen i början av december och återkommer då med lite tips om hur man får fart på energierna där och vilka områden det gäller.

Sen som vanligt så känn in, flytta om lite, tillför något nytt element och se om det känns bättre Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Conquest
12/1/09, 12:09 AM
#20

5 gular om dagen är jättebra för hälsan, man kan dock kasta bort 2-3 vitar.

Annons:
Clary
12/1/09, 8:20 AM
#21

#20 Du har så rätt 5 gula o 2 vita är gott till frukost Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

SilvianLuna
12/1/09, 5:04 PM
#22

Hehe Skrattande Det smakar beträffligt till frukost med salt eller en klick smör till.

szirius
12/3/09, 11:48 PM
#23

OOOPsss, här fick jag svälja hårt av att läsa denna trådFörvånad. Vi byggde ju om hela uteplatsen ute i våras -i norrläge..och jjaduu….

" risker för ekonomisk kris och svåra sjukdomar"…vad ska jag sägaTyst.

Behöver kanske ta en titt på det där ändåObestämd…men jag gillar inte att ha fokus på det negativa…oturriktiningar vill jag inte lära mig något om - däremot allt om turriktningarFlört

SilvianLuna
12/5/09, 1:11 AM
#24

#23 Nu får du förklara dig Szirius vad du menar, för jag förstår i allafall inte vad du menar. Glad 

Jag håller med dig helt, turrikningar är mycket bra så som att ha lite vetskap om vad man bör undvika.

Tuva-Lena
12/5/09, 10:44 AM
#25

#23 Ja, det var nog så jag menade också. Jag har svårt för att tro att något som har med naturen att göra, skulle kunna skapa dåliga energier - annat än om vi inte själva bygger upp en dålig bild eller förväntan, av ett speciellt väderstreck. Det var så jag menade i mitt förra inlägg också. Men som sagt, jag har aldrig hört talas om det här så min okunskap kan vara orsaken till att jag inte vet bättre, eller hur jag skall uttrycka det. Jag vill alltså inte säga emot teorin, men har svårt för att ta till mig den. Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: