Annons:
Etikettträdgård
Läst 8046 ggr
Tuva-Lena
2009-06-24 16:06

Balkong/altan/trädgård

..hur går det för er? Står allt i full blom just nu, eller håller ni fortfarande på med planeringen? Skrattande

Lägg in några bilder vet ja, så vi andra som inte har kommit lika långt får lite inspiration. Just nu är det rea på handelsträdgården, och i slutet på veckan är det 50-75% rabatt på sortimentet. Jag som alltid har varit en gambler väntar till i slutet på veckan med inköpen, även om vissa sorter kan vara slutsålda då Tyst. Nu är det dessutom högsommarvärme några dagar och inte såå lämpligt att plantera.

Jag har fått till min altan riktigt fin tycker jag, men just nu är det mest gröna växter så efter besöket på Htg skall jag fota och vara mallig - jag lovar. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
[Hellas]
2009-06-24 19:31
#1

Min balkong kom av sig aldeles när jag inte fick den inglasad förrän i höst, det känns liksom inte som någon idé att göra någontin eftersom jag ändå ska göra om det helt när jag får den mer som ett rum.

Altanen började jag med idag, allt är försenat här och ingenting har växt pga. det kalla vädret men jag hoppas att det nu kommer sätta fart.

Jag köpte idag ett vildvin som ska växa på min norra sida av altanvindskyddet, jag minns inte namnet men det är den som får vackra illröda blad på hösten.

Sedan köpte jag en spännande perlargon där bladen doftar underbart, lite åt söt citron.
Blommorna blir nog ganska oansenliga men bladen är jättefint grönflikiga.

Sedan köpte jag en kärleksört, jag älskar den blomman och de håller sig fina långt in i november.
Dessutom är de så fina att torka

Clary
2009-06-24 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min Paradisbuske som förgyller ingången i väntan på att rosen på andra sidan ska växa upp och börja blomma

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2009-06-24 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och så har vi en klematis som jag gillar extra mycket eftersom den blommar två gånger.

Om någon dag eller så, är pionen i full gång också. Tyvärr ingen doftande men vacker ändå

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2009-06-25 02:17
#4

#1 Jag vet vilken du menar. Vildvin som är såå vackert. Jag undrar om jag kan ha det här..? Skulle också kunna låta en sån klänga på utsidan av mitt altanskydd, men frågan är om den klarar vintern.. Jag undrar om det inte är en Engelsk pelargon du har köpt? Dom brukar dofta lite citron och har flikiga blad. Svåra att övervintra, jag har prövat med alltid misslyckats. Kärleksört har jag också och visst är den fin! Visste inte att dom går att torka men då skall jag testa det till hösten.

#2 Wow Clary, vilken vacker buske! Doftar den också? Snart blommar min Gordonschersmin, tror jag den heter, och den doftar underbart men har vita blommor.

Jag har också en klematis, men den har blommat ut redan. Tror att den heter alpklematis och är anpassad till vårt kalla klimat här uppe.

Ikväll har jag vattnat med vattenslangen, iskallt vatten förstås och blommorna fryser en stund, men då blir det i alla fall genomvattnat. Skall satsa på rosor i år tror jag.. vi får se men jag känner för rosor  just nu. Flört Underbara bilder Clary!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2009-06-25 21:47
#5

#4 Ja den doftar lite så det är härligt att komma hem, öppna grinden och mötas av den doften Skrattande  Schersminbuskar doftar också helt underbart, få se om det blir en sån till hösten. Alpklematis med små blå blommor?

Hellas, du vet att man faktiskt kan använda bladen av citron/rosendoftande pelargonier i bakverk? Pelargonhuset.com har några recept om du blir sugen att prova.

Mina örter ser inte alls skojiga ut för kallt antar jag, få se om de piggnar på sig annars får jag nog investera i nya Skrikandes

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Hellas]
2009-06-25 21:54
#6

#2 Älskar också din buske, så vacker :)

#4 Vildvinet tål att stå i norrläge utan sol och jag tror att den var härdig ganska långt upp i sverige.

#5 Går det att äta den oxå, kanoners, jag mottar gärna recept :).
Schersminbuske är fantastiskt och luktar helt underbart

Annons:
Clary
2009-06-25 21:58
#7

Morotskaka

75 g smör
1 dl honung
3 ägg delade i gulor och vitor
2 msk fint hackade doftpelargonblad
1 dl fint malda nötter
1 tsk bakpulver
2 stora fint rivna morötter

Smörj och ströa en rund bakform.
Rör smör och honung mjukt.
Blanda i övriga ingredienser utom äggvitorna, som vispas till hårt skum.
Blanda försiktigt ner dom i smeten.
Grädda i 175 grader i ca 45 minuter

Det här hittade jag på odla.nu Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hoppfull
2009-06-26 13:51
#8

#7 Wow, den där kakan kan ju nästan jag med äta… om man byter ut smöret bara.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2009-06-26 16:04
#9

Det där receptet vill jag också prova! men kan man byta ut pelargonbladen mot nåt annat? Annars blir det en ganska dyr kaka om jag skall köpa en blomma för att kunna baka den. Tyst

Jag har ett annat recept på morotskaka, men betyligt mer invecklat. Det här var ju väldigt enkelt! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2009-06-26 20:04
#10

Tuvan, det finns mer du kan använda pelargonbladen till och jag tror du kan utesluta dem ut morotskakan utan problem.

Här kommer ett fiskrecept också

Pelargonfisk i ugn
2 paket (fiskblock) typ Alaska Pollock
1 påse fryst (eller gärna) färsk bladspenat
1 fp soltorkade tomater
10-15 hackade blad av citrondoftande doftpelargon t.ex. 'Orange Fizz' eller 'Sweet Mimosa'
5 dl grädde eller milda mini mat
Salt, svart + vitpeppar + citronpeppar

Smörj en avlång ugnsform. Lägg bladspenaten och pelargonbladen i botten. Klipp de soltorkade tomaterna i mindre bitar. Dela fiskblocken i mindre portionsbitar och lägg ut dem på bädden av spenatblandningen. (Det går även bra att lägga fiskblocken hela ovanpå.) Krydda med salt, svart och vitpeppar samt citronpeppar. Häll sedan grädde eller milda mini ovanpå fisken. Såsen ska täcka fisken.
Sätt in i ugn i 200 grader i ca 30-40 minuter till fisken är genomkokt.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2009-06-26 22:28
#11

vilka roliga recept!Glad (Jag har dock ingen aning om vad mina pelargoner heter som jag har ute..det är hängvarianter…)

Clary
2009-06-26 22:34
#12

#11 Då får du plocka fram kameran Flört Det finns massor av kul recept men jag har ju ingen sån pelargon Förvånad

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2009-06-26 22:43
#13

det kan jag göra - kan ju hända att det är nån ungersk variant, haha, men är du pelargonexpert eller? Det finns ju såna som kan varenda art! Glad

Annons:
szirius
2009-06-26 22:45
#14

jag har en låda med röda och en med ljuvlig aprikos, men båda är ganska tomma på blommor just nu, men nya knoppar är på väg så jag väntar på dem innan jag lägger ut nån bild…

Clary
2009-06-26 22:52
#15

#14 Nej expert är jag inte men jag gillar blommor av alla slag.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-06-27 11:26
#16

Hej igen vilken Kul tråd har varit borta ett tag på semester i Storstan mina plantor börjar nu växa till sig här är en bild på min Läkemalva som jag har planterat tillsammans med En Myskmadra ………………….

OleaViola
2009-06-27 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

glömde Bilden ups !

Clary
2009-06-27 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Fint och tack för att du påminner om läkemalva, den har jag ju haft förr Glad 

Nu när värmen är här händer det saker snabbt med plantorna, börjar se knoppar på liljorna, de flesta ser ut att ha överlevt. Däremot kommer mina begonier inte att bli lika fina som förra året, vet inte vad jag fått på dem Obestämd Men några nya dagsfärska bilder kommer här och först ut är pionen

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2009-06-27 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

En av favoritrosorna är också på gång

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

flowergirl
2009-06-28 00:40
#20

Rynkar på näsanIgår älskade jag min trädgård men idag ratade jag den!! såg bara missväxt, ohyra,oharmoniska kombinationer,torka……..känner mig otroligt labil och ostämd, hur är det möjligt? nu när sommaren är här och allt borde vara undebart. Vackra bilder i allafall, vilken bedårande pion Clary, väntar otåligt på min!!

Annons:
Tuva-Lena
2009-06-28 02:33
#21

Underbara pioner Clary! Det är min favoritsommarblomma - oj det blev långt det där - här blommar den lagom till min födelsedag så jag brukar få ett fång av sambon. Och dom står ju jättelänge inomhus också!

Har ni fått några bladlöss i år? Jag är översvämmad av dom, det blir ofta så när torkan slår till, men jag krigar varje kväll mot dem med vattenslangen. Just nu står det 1-0 till mig, men det har dom väl hämtat in till imorgonkväll antar jag.. Skrikandes

En kram till dig flowergirl, hoppas att det känns lite bättre imorgon.. Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2009-06-28 18:44
#22

Jag har löss på persiljan!!!Skrikandes

Men apropå kryddor - i Sverige köpte jag jättefina kryddskyltar på Indiska, de var i zink och kostade 10 kr /st.

Har ni fortfarande gassande sol i Sverige???Glad

Här har vi fortfarande åskaFlört

Jag har gått loss på färgburkarna i källaren idag i stället och  :

betsat ett utebord, gjort en shablonbård längst rundningen in till vardagsrummet, samma shablon på en kruka och på klockan!

Clary
2009-06-28 20:11
#23

#22 Vi har strålande sol och varmt som bara den Skrattande Du får gärna behålla åskvädret hos dig ett tag till Flört  Vi får snart se bilder då hoppas jag, när du varit så flitig idag Glad

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2009-06-28 20:45
#24

#23 njae, det ska visst dra norrut i morgonFlörtTyst.Men det tar väl några dagar innan det når upp till er, om det inte svänger o far nån annanstans förståssTungan ute, det kan vi ju hoppas.Fast växterna mår ju bra av lite regn också…

Här brukar det vara perfekt väder -sol på dagarna o regn på nätterna.Det är så det ska vaCool

Visst kan jag lägga ut kort om ni vill se, inget märkvärdigt alls, slarvig var jag tom, haha, men jag gillar när det inte är helt perfekt ( joo, det är sant!!) Måste bara ladda batterierna till kameran först…och ikväll känner jag att jag ska sätta mig i studion…får se när det blir av.

Tuva-Lena
2009-06-29 02:47
#25

#24 Oj oj vilken energi du har! Förvånad Här går vi och är helt slutkörda av värmen. Usch sån här hetta tycker jag inte om och jag lider med blomstren som är nyplanterade. Fast jag åkte upp till stugan och badade och då klarnar hjärnan igen. Tog en roddtur med båten också. Vovven är så intresserad av virvlarna som blir efter årorna.. Glad Ikväll blev det ett nytt sjöslag mot lössen med vattenslangen, men det är otroligt vad snabbt dom är tillbaka! Rynkar på näsan 

Jaa, sätt gärna in kort på dina målerikonster szirius! Schablonen verkar spännande.. Tyst På tisdag kommer åskan till oss, så då får jag tänka på att dra ur alla kablar..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2009-06-29 11:49
#26

#25 vår vovve gav oss ett gott skratt i morse vid frukosten, då han hade fullt sjå med att jaga en fluga.Han smyger sig på mkt fint, men sen så dunsar han iväg o liksom gliiider på golvet, vilket självklart skrämmer iväg flugan.Men vilken stil, haha, det borde filmas!Tungan ute

Måste bara berätta om våra lyxmornar, då affären börjat ha eget bageri och säljer varma, nybakade småfrallor -mmmmm.Så i två dagar har jag o sonen traskat dit ( en promenad på två minuter…) och köpt ugnsvarma frukostbröd -passar perfekt för en som inte är såpass morgonpigg att hon orkar baka på morgonenFlört.Här finns så många ( onyttiga) godsaksbröd, mina favoriter är med vallmofrön ovanpå och ostcréme inuti!

Vi har just nu 26 grader ( kl är 9.41) så det bådar gott för en härlig utedag.Dock har vi en del ärenden vi behöver göra, till VC för blodprov o sedan handling inne i stan.

Men i em hoppas jag verkligen på ett dopp!

Nä, nu ska jag ta kameran o gå ut en sväng!Skrattande Bjuder nog strax på lite fotonFlört

szirius
2009-06-29 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag ska också bjuda på lite blomsterprakt.Här blommar nu dessa ståtliga blommor!

Annons:
szirius
2009-06-29 12:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

…frukter på g i träden…

szirius
2009-06-29 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

hängpelargoner…( Clary, vet du namnet?Flört)

Clary
2009-06-29 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#29 Härliga bilder szirius. Om jag ska göra en gissning på din hängpelargon så får det bli Pelargonium Peltatum-hybrid, det finns en hel del färger på dem har jag förstått men bladen och blommorna har ju sin speciella form o antal kronblad (har letat på nätet så det var ingen kunskap jag hade Flört)

Min klematis har satt fart med sina blommor. Har två till jag väntar på, den ena har iaf två knoppar…..

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-06-29 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

njuter såå av era bilder här är en bild på min Lilla Fläder buske i kruka blandad med några ängs blommor

Tuva-Lena
2009-06-30 01:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Åh så fina bilder ni visar upp! Jag är mer blygsam för mina blommor har inte kommit igång riktigt än, men här har ni ett par smakprov. 

Min rabatt, som jag fått ta ifrån marknivå så att den ser lite fylligare ut. Ett rosenskott tittar lite uppkäftigt upp framför själva "blomsterprakten"- Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2009-06-30 01:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

..min altan har utvecklats men än återstår själva blomningen. Ändå har citronplantan börjat blomma. Den står i den stora vita krukan framför flaskan. Blommorna doftar underbart gott! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2009-06-30 01:30
#34

Till vänster står en blomma som heter "rumsmalva". Den har skjutit iväg ordentligt nu sen värmen kom och är full av knoppar. Det blir spännande att se hur blommorna ser ut.. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
OleaViola
2009-06-30 01:41
#35

Alla har såååå fina blommor och växter jätte kul att se…….

Clary
2009-07-13 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Första Liljan har slagit ut och liljebaggarna har nog gett upp kampen med mig Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2009-07-13 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Så klematisen som jag lyckades via skott med, extra stolt även om plantan inte är så stor än Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2009-07-14 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag har inte hunnit knäppa på alla vackra gladilous, och nu har de snart blommat ut…

Jag knäppte ändå, på en gul…fin färg iaf…

szirius
2009-07-14 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Mina leandrar har varit proppfulla med löss hela sommaren Skrikandes så de vill inte riktigt ta sig…jättefå blommor i år, de brukar annars vara proppfulla!

Men jag tycker om dem ändå…Flört

szirius
2009-07-14 14:13
#40

#36 jättefina blommor glömde jag säga! Kyss

Klematisen var det ju inte så länge sen den blommade för mig ( det finns några få blommor kvar ännu) men Liljorna, det känns ju som evigheter sedan vi hade Tungan ute…underbart att få se igen! CoolFlört

Clary
2009-07-15 10:09
#41

#40 Gladiolus har jag inte satt själv undrar varför, de är ju så fina. Bladlöss och sniglar härjar vilt, många småplantor har blivit uppätna av sniglarna, lössen kan man åtminstone hålla lite på avstånd.

Det jag tycker är så kul med den här tråden är, förutom att se alla fina växter, att jag får uppslag till nästa sommars plantering, Undrar om jag kan få låna en bit mark av kommunen eller grannen Oskyldig

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
OleaViola
2009-07-15 12:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag vill bygga ut min Balkong till en tak terass Har en inglasning också men det är svårare att odla allt där märker att de flesta växterna hellre är på Ute balkongen ..

Antar att det är läget som spelar in och att det inte går att ha Inglasningen öppen hela vägen för då får vi ett Blås hål i vardags rummet !

En bild på lite av min växter i dags läget……..

Clary
2009-07-15 14:06
#43

En takterass låter utmärkt tycker jag Flört Inglasat kan bli för varmt emellanåt om man inte har värmeälskande växter, ser ut att växa fint hos dig Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-07-15 14:10
#44

ja det växer så det knakar är sååååååå roligt Glad

[Chakra]
2009-07-15 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Vad roligt att läsa här och se bilder från era gröna hörnor.

Skickar med en bild från min odling i pallkrage; rosenskära, krasse, blomsterbönor, ringblommor…och nemesia som är helt skymda.Vet inte om de orkar växa upp bland det andra.Det blir ju ganska tätt i en lådaGlad

Clary
2009-07-15 18:16
#46

#45 Vad fint det blev med din pallkrage. Funderar på om jag ska ha en nästa år för bönor, sallad och sånt. Förhoppningsvis lättare att hålla sniglarna borta för dem är jag inte vän med just nu

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Chakra]
2009-07-15 19:52
#47

#46 Tack!

Har också tänkt ha en till ev till nästa år och där så sallad, dill och sånt.

Clary
2009-07-22 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Petade ner några melonkärnor för två-tre veckor sen, ska bli kul att se hur stora de kan bli

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Clary
2009-07-22 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

De vita liljorna har också börjat blomma, så glad över dem

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2009-07-22 14:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Och till sist rosa rosen som trivs så bra trots att det inte är någon bra jord, ett tunt lager och sedan fyllnadsmassa under den.

Hur ser det ut hos dig nu?

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Chakra]
2009-07-22 15:37
#51

#48 Oj, växer melon så snabbt? Måste testa jag också!

Vackra bilder Clary!

Köpte en kaffeplanta nyligen och det kan komma bönor på den, sas det. Bladen är gröna och fina!

Clary
2009-07-22 16:09
#52

#51 Blev lite förvånad själv att de kom så fort, är cantaloupe melon. Har nog fått lite pippi på att stoppa ner  frön från sånt vi äter. Kaffeplanta låter inte fel det heller, vill minnas att just bladen är jättefina på dem, en mörkblank färg Obestämd Måste bara tänka mig lite för så att det inte blir för många plantor som ska in i höst. brukar bli väldigt trångt Flört

Såg att mina flox också börjar spricka nu.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2009-07-25 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Fler liljor är klara Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2009-07-25 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Några rosa också Glad Sen väntar jag på min mörka variant som nog vill ha några dagar till på sig

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-07-26 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

här kommer en bild på min fina ros växer så den knakar spricker upp knoppar överallt, den gillade nog att flyttas…….

Annons:
Clary
2009-07-27 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Rosor och liljor är nog mina favoriter, vill gärna se din ros utslagen OleaViola för det ser ut att bli en vacker sådan. Min mörka lilja har slagit ut Skrattande så ska det bli lugnare med blilder härifrån Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-07-28 13:09
#57

Ska ta kort lite senare den håller på att slå ut nu så snart kanske redan i morgon så blir det kort……

jag älskar Bilder från växter så för mig får du gärna sätta in hur många som helstFlört clary

Kul att se hur min krukväxt ros kan bli så fin ute på balkongen nu är det säkert 11 knoppor på busken som det bara har varit 3-4 blommor på innan i år tar kort efter hand de slår ut.

jättefina liljor du har är de svåra att odla ?  kan kanske ha det senare i min blivade trädgård ( önskedröm )Glad

Clary
2009-07-28 22:27
#58

#57 Du kan odla liljor i krukor också Flört Den vita blir inte så hög och inte heller den rosa så det kan du prova till nästa säsong. Svåra tycker jag inte att de är, det största problemet är liljebaggarna men eftersom de lyser röda går det att plocka bort dem. Hamnar de på rygg, vilket de tar till när de märker att man hittat dem, är de alldeles svarta och lite svåra att se. Tror att du slipper det på balkongen Glad

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-07-28 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Tack för upplysningen ska tänka på det till nästa säsong………. har du namnen på de liljorna kanske jag kan till och med så från frö……. Det är så roligt och se dom små liven växa sig stora plantor…………..

Så här långt hade rosen kommit nu i kväll………….

szirius
2009-07-30 02:22
#60

Men OH vilka liljor!Tungan ute Jag dreglar…jag hade några orange och några mörkbrunlila i år….men jag vill ha fler nästa år! Cool

Clary
2009-07-30 09:56
#61

#59 Så fin din ros är, doftar den också? Ska leta fram namnen på mina. Kan man fröså liljor? Det har jag aldrig provat men det vore ju nåt Skrattande

Liljor blir det fler av har redan börjat titta över vad som erbjuds. Det börjar ju bli dags att fundera på höstplanteringarna Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-07-30 13:55
#62

Tyvärr är det nog en sort sominte doftar jätte mycket får nog njuta av att titta på den ska ta ett kort när alla knoppar blommar………

Vet inte om kan frö så liljor  kanske är det lökar Skrattandejag är så ny på det här med växter men jag njuter så av dom att jag inte kan sluta skaffa olika fröer och plantor…..

men man lär så länge man lever…..Skrattande

Annons:
Clary
2009-08-13 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Här satt jag och skrev ett lång inlägg och så kom blixten och en rejäl smäll precis som jag skulle sända iväg det, bara att börja om.

Tyckte det var dags för lite mer bilder eller hur? Ingen protest så jag gör väl det då med en bild hur det ser ut när någon kommer och hälsar på. I förgrunden är det flox som blommar och doftar för fullt och sen syns lite liljor, vad annars Flört

# 62 Du undrade över vilka sorters liljor jag har och det är Asiatiska liljor, Capuchino, Tiger Play, Orange Art och Dot Com så ett gäng orientalisk mix och den mörka är en Landini. Alla finns hos Bakker (har just varit in och beställt lite mer Skäms) och det är lökar.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2009-08-13 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

De här tillhör den Orientaliska mixen och är nog 1,5 meter höga, kan lova er att doften i trädgården är helt underbar nu.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-08-13 22:59
#65

Jättefina bilder Clary ska sätta in några lite senare ska i väg nu……

szirius
2009-08-14 00:30
#66

# 63Åh, så fint det ser ut med alla blommorGlad.Kommer gärna och hälsar på på en kopp kaffe, hihi.

Jag ska se om jag kan minnas att knäppa kort på fucciorna som blommar på skuggplatsen nu, de är väldigt pampiga tycker jag.

Liljor! Vill ha, vill ha!

FRÅGA: Jag har en gammal rabatt som är helt hopplös, jag funderar på att gräva ur den helt o göra om.Den består av en massa irisar i en salig oordning, så det ser mer ut som ogräs så fort de blommat ut,en buske mitt i allt och grästuvor…. men rotsystemet, eller knölarna verkar svåra att få upp, de är STORA.Tror ni jag kan lyckas omplantera dem, eller riskerar jag att döda dem om jag gräver upp dem?

Och är det bäst att göra på hösten eller våren? Skulle helst göra det i höst så att jag kan plantera nya lökar där….en massa liljor texTungan ute

Clary
2009-08-14 09:36
#67

#66 Du är så välkommen på en kopp Skrattande

Till din rabattfråga så skulle jag satsa på att gräva upp den nu. Antar att dina irisar har vissnat ner så då är det ok att börja gräva. En och annan kanske stryker med men min uppfattning är att de är ganska så tåliga. Sen är det bara att skaffa nya lökar, ja, när du bytt ut jorden gödslat och sånt Flört 

Mina irisar ville inte alls i år men det har ju varit lite lustiga djur som härjat bland växterna skyller på dem.

#65 Väntar med spänning på dina bilder Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-08-14 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Här kommer några.Min ros

OleaViola
2009-08-14 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Fläder………

Annons:
OleaViola
2009-08-14 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Läkemalva….

OleaViola
2009-08-14 10:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Oreganon Blommor och alla humlor älskar den

OleaViola
2009-08-14 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Bilderna är lite suddiga men dom är tagna med Mobilkamera men hoppas ni tycker dom är fina i allfall

Daggkåpa

Clary
2009-08-14 10:24
#73

Wow så fint det blivit och rosen är kanonfin. Det måste vara jättemysigt hos dig nu med alla dofter av örterna o fläder Flört, just det jag måste ju kolla om jag kan få plats med en sån Obestämd

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-08-14 10:40
#74

Gör det Clary Tror inte du kommer Att ångra dig Fläder är en fantastiskt Träd eller Buske…… Det finns ju till och med Rosa fläder blommor

Jag gillar min lilla Balkong mycket tyvärr har det ju regnat mycket så i  den ena balkong lådan dog en del av mina plantor av för mycket vatten har ju inte haftf några hål i botten men lecakulor Bor på Andra våningen och har varit rädd att Grannen under ska klaga om det rinner ner vatten men kom nu på att jag har ju krukor under nu som kan ta upp vattnet så nu har jag Tyckt ut hål på sidan med en korkskruv ha ha…… innan jag sätter ner något nytt så ska jorden torka upp…….

Ska på Trädgårdsgille i morgon Så kanske hittar jag något litet att förgylla den lådan…………….

Clary
2009-08-14 10:46
#75

Aha, trädgårdsgille låter kul, du kanske gör något bra fynd då Flört Ja, är det inte regn så är det ohyra och sniglar som saboterar. Är lite besviken i år eftersom sniglarna gått så hårt åt mycket av blommorna. Hjälper inte hur mycket jag plockat, myrorna har också hjälpt till men det är bara att ta nya tag. Ska kolla upp om Bakker har fläder också Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-08-14 10:54
#76

Ja sniglar har inte jag på min Balkong än vet inte om dom klättrar synd att dom förstör dina växter……..

a kolla upp flädern tror att den Rosa heter Black Beutie (Stavfel kommer inte på hur det stavas) Skrattande

Annons:
Clary
2009-08-15 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Tuvan, titta på det här Skrattande du vet kärnorna som jag tog hem från Goa och du fick några av, det har kommit upp en planta FlörtSkrattandeSkrattande Trodde som du att det inte skulle bli nåt och hade tryckt ner melonkärnorna i samma kruka (lite lat ibland) och vad hittade jag idag när jag skolade om de plantorna, jo denna lilla planta, man ser till och med kärnan. Nu gäller det bara att få den att överleva.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2009-08-15 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Och så tar vi en bild på den kinesiska lyktan. Samlade frön förra året och de är grovilliga. Nu fick den stå i kruka och är nog tre plantor i den så därför blev den inte så jättehög i år men blommar gör den så det blir mer frön till nästa säsong om någon av er vill ha Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2009-08-15 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Så avslutar jag med en tobaksplanta, de doftar ljuvligt på kvällar och mornar

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

OleaViola
2009-08-19 17:57
#80

Så fina bilder  Tack Clary……….

Tuva-Lena
2009-08-20 02:10
#81

Åhh så fina blommor ni visar upp! Tror nästan att vi får utlysa en tävling med blombilder, eller vad säger ni? Är du liljeexpert Clary?

Din ros OleaViola #59 smälter jag inför.. Gud så vacker den är! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

OleaViola
2009-08-20 09:53
#82

Jag gillar den också tänk att det var en pytteliten krukväxt ros i våras och när jag planterade den i Korgen så började den växa så det knakar det kommer fortfarande nya knoppar på den……..Glad

[Jeremina]
2009-08-21 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Vad många vackra blommor och växter…..mina blomor på altanen!

Annons:
Clary
2009-08-22 10:20
#84

#83 Du har jättefina blommor du med, så läckra amplar.

Nej Tuvan jag är inte någon expert på liljor heller men jag gillar dem och försöker ta reda på så mycket som möjligt om dem. Tävlar lite med min sonhustru om vem som får de finaste och än så länge leder jag Flört

En blomtävling skulle väl kunna sitta fint, vi har många här inne som har så fina blommor

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2009-08-23 12:26
#85

Jag har kommit helt av mig att fota i trädgården, det har mest blivit badkort nu på sistone…

Tuva-Lena
2010-05-19 02:26
#86

Titta så fina bilder! Här får ni inspiration till era trädgårdar och balkonger! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
2011-04-26 13:56
#87

#77 Glad hur gick det Clary, med kärnorna?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
2011-04-26 15:08
#88

Oj Pagan, de klarade sig inte så bra. Jag har en kruka kvar med något som jag tror ursprungligen är från Grekland, den är en slingerväxt men jag har inte sett till några blomor på den så jag vet inte alls vad det är Obestämd

Fick med några kärnor nu senast jag var i Goa som det börjar bli dags att stoppa ner. Vi köpte lite olika frukter på marknaden och tog vara på alla kärnor. Om inte jag lyckas, kanske min son eller väninna får till det. Kul är det iaf Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Pagan
2011-04-26 16:22
#89

Jag blev ju klart lite nyfiken vet duSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
2011-04-26 17:55
#90

Nyfiken ska man vara annars får man aldrig veta nåt Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: