Annons:
Etikettsovrum
Läst 5658 ggr
Tuva-Lena
2009-01-30 00:55

Feng Shui i sovrummet

Sovrummet är ett av de viktigaste utrymmena - där är vi som mest utsatta och sårbara. Hur ligger det i förhållande till övriga utrymmen? Känns det säkert och tryggt? Kan du se sovrumsdörren från sängen? Om sängen står på en "dålig" plats kommer hela ditt centrala nervsystem vara på alerten medan du sover. Lägg särskilt märke till hur du har det bakom/ovanför sängen. Hyllor ovanför sängen "trycker" på huvudet och kan ge huvudvärk och dålig sömn. Samma sak om du sover under ett snedtak - energin studsar, vilket ger en stimulerande effekt.

Har du hund eller katt hemma kan de oftast ge svaret på var lugna respektive oroliga platser finns. En hund lägger sig alltid på en för dig bra plats medan kattens favoritställe oftast är en plats som inte är så bra för dig att vara länge på. Titta också på all elektromagnetisk strålning du har runt omkring sängen. Ha inte sänglampan ovanför huvudet och om du har klockradio placera den minst en halv meter ifrån dig. Kolla också om du har elsladdar runt sängen, de avger ofta strålning även om lampor mm är avstängda. Dra ur kontakten under natten i så fall.

Källa: Allt om bostad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Hoppfull
2009-01-30 11:52
#1

Det här tror jag däremot är ganska viktigt. hur vi placerar våra sängar och hur mycket elektrisk strålning vi omger oss med under sömnen i synnerhet!

Hehehe, hunden ligger alltid vid mina fötter om han får… märkligt…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Kurina
2009-01-30 12:47
#2

Betänk också symboliken. Konst som föreställer ensamhet eller gråtande barn är fy, fy. Ersätt dem med bilder av lycklig tvåsamhet eller figurer av par eller något annat som får dig att känna dig bra inombords.

Lindbygarden
2009-01-30 16:23
#3

Ahhh…tack så hemskt mycket!! Jag kan nämligen inte sova i mitt sovrum drömmer ruskiga mardrömmar och är hela tiden trött.. Vi har flyttat runt sängarna ngt MEN vi har SNEDTAK!!!

Så nu vet jag vad det kan bero på!

[Hellas]
2009-01-30 17:19
#4

Jag trivs inte heller i mitt sovrum, det är för litet och det finns ingen rymd helt enkelt + att vi måste ha kontoret därinne.
Det kommer bli bättre då barnen flyttat ut med det tar några år till så fram till dess flyttar vi om då och då för att få fart på Chi

Tuva-Lena
2009-01-31 02:02
#5

..och mitt sovrum upplever jag för stort! Det är 2,70 upp till taket och 5*5 meter - hjääälp, jag känner mig så liten där! Det blir för mycket rymd helt enkelt. Känns inte riktigt tryggt.. Dessutom har jag datorn där, bokhylla med massor av böcker, telefonen där och elelement - bara elgrejer överallt. Det som är mysigt däremot är braskaminen. Får ta en dag då jag gör en ommöblering av allting. Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ugglekatten
2009-02-03 14:59
#6

Ojojojoj, vad ni laddat upp med elprylar och aktiviter i sovrummet! Fundera över vad just ett sovrum betyder för dig?

Annons:
korseett
2009-02-03 21:07
#7

gillar mitt sovrum och får lugn och ro där men katterna ligger ju helst ovanpå mig så hur ska jag tolka det?Foten i munnen

Tuva-Lena
2009-02-03 23:13
#8

#6 Sovrummet betyder lugn och ro för mig, avkoppling och återhämtning men vad hjälper det när vi inte har renoverat färdigt på övervåningen? Flört Det är alltså anledningen till att jag ligger i någonting som är ett kombinerat sov- och arbetsrum just nu. Förhoppningsvis skall jag få ett sovrum så småningom.. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Liss
2009-02-04 03:06
#9

Min hund ligger som en bulle precis bredvid mig, helst under mitt täcke! Och min katt lägger sig bredvid hunden eller nere vid fötterna?Glad

Annars har jag flyttat runt sängen en del, för hittar inte alls en favoritplats. De drog från fönstret när den stod längst där.. så de gick bort.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Tuva-Lena
2009-02-05 00:30
#10

Precis rätt tänkt Lisette, du bör inte ha sängen vid ett fönster. Annars kan du kolla var hunden helst ligger, d v s de gånger han inte ligger i sängen då. Flört Läste att hundar ofta väljer platser att ligga på som är bra för oss också, däremot inte katter.

Välkommnen hit till oss Lisette! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

spindelfot
2009-02-05 00:56
#11

Det bästa är väl att ha fönstret vid fotändan av sängen, vad heter det - fenix? Att ha något att lägga blicken på framför sig.

Viktigt med fönster i sovrummet tycker jag, så drömmarna kan flyga in.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Liss
2009-02-05 01:01
#12

#10 De jobbiga är ju att min hund aldrig ligger på golvet, han är bortskämd. Så jag vet inte vart de är bäst med sängen tack vare honomFlört Utan han ska helt enkelt ligga i min mjuka säng tätt, tätt.

Just nu står sängen mitt i mot fönstret med fotänden mot. Men de känns inte riktigt bra ändå. Kanske för att jag har dåliga persiener i och för sig.

tack för välkomnandetGlad

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Tuva-Lena
2009-02-05 01:11
#13

Ja, det kan skapa en otrygghetskänsla om du känner dig iakttagen förstås. Testa med att köpa nya persienner, eller varför inte en rullgardin som är lite billigare - och kolla hur det känns först. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Liss
2009-02-05 01:18
#14

#13 Ja, jag tänkte köpa en rullgardin i svart så de blir riktigt mörkt. För nu lyser det igenom väldigt mycket.
Sen är dörren in till sovrummet bredvid huvudet, så vet inte om de är det som gör mig nervös kanskeTungan ute

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hoppfull
2009-02-05 09:26
#15

Hm, jag som ligger bredvid fönstret och tycker att det är jätteskönt. Jag avskyr när det är för varmt när jag sover och tar hellre en extra filt och ligger i kylan (när min man flyttade in hos mig sov han med mössa för jag hade fönstret öppet hela vintern Foten i munnen), så jag gillar att sova vid ett fönster.

I övrigt har vi väldigt avskalat i vårt sovrum. Jag är av den åsikten att sovrum sover man i och därför behövs bara säng, sängbord och en sänglampa (ungefär). Jag tycker att det är skönt och gör rummet lugnt och stillsamt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2009-02-06 01:33
#16

#15 Ha ha, stackars man Hoppis! Ser honom med en sån där gammal nattmössa som man hade förr i världen! Skrattande Fast man känner alltid bäst själv hur man vill ligga i sovrummet. Jag skulle nog inte vilja ligga med mitt huvud intill en dörr, det skulle kännas lite otryggt för mig också. Jag vill ha koll över ytorna och vara beredd med stekpannan om det skulle komma objudna gäster - ha ha!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Liss
2009-02-06 01:37
#17

#16 Haha, stekpanna!Skrattande Ja, jag funderar på att flytta sängen till långväggen ist. Och ha sängen centrerad på väggen. Då ser jag fönstret till vänster, garderoberna rakt fram och dörren in till höger. Alltså koll på allt.
Svårt för er att förstå när ni inte sett rummet.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hoppfull
2009-02-06 14:06
#18

#16 hehehe, ja vi har jämkat ihop oss nu så han slipper frysa och jag ligger som sagt vid fönstret. Dessutom fryser jag ju konstant sedan jag blev sjuk för snart tio år sedan så det fungerar bra nu Glad

Jag skulle inte heller vilja sova precis vid en dörr, men å andra sidan är jag så pass lättväckt så ingen skulle kunna överraska mig i sömnen… så jag är inte så orolig för sådant.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2009-02-07 01:26
#19

#17 Det påminner lite om hur jag har min säng. Den står också mitt på en vägg med ett fönster till höger nere vid fotändan, en dörr rakt fram - men långt ifrån - och en annan dörr till vänster, också ganska långt ifrån för rummet är som sagt säkert 35-40 kvadrat. Inte konstigt att jag känner mig lite otrygg ibland med såna ytor. Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Liss
2009-02-07 01:47
#20

#19 Hehe, ja 40 kvadrat var en hel del för ett sovrum! Fast vet inte vad mitt är iof, hela lägenheten är 60. Jag gillar nog att ha de lite mindre. Mitt känns också för stort, men de handlar mer om att jag inte har nått i rummet förutom sängen, en fikus och en byrå. Tungan ute

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
[Hellas]
2009-02-07 14:26
#21

#19 Ja det var ett stort sovrum, kanske det skulle vara fint att dela av det med skärmväggar som passar in i miljön?
Ofta blir det ju lite tryggare med lite mindre utrymmen.
Det har säkert med vår fostertid att göra då det var väldigt trångt, varmt och tryggt Kyss

Tuva-Lena
2009-02-08 01:06
#22

Sanningen är den att mitt "sovrum" egentligen är "salen" som man kallade den förr, alltså finrummet där man samlades då släkten kom på besök. Jag har tre sovrum på övervåningen som jag förhoppningsvis skall kunna använda senare, Huset är stort, ca 200 kvadrat skulle jag tippa, och det tar tid att ställa iordning, speciellt då man har en sambo som sällan är hemma. Måla och tapetsera visst det klarar jag, men att svinga hammaren är jag sämre på. Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Margareta
2009-02-08 22:31
#23

Hunden ligger alltid på golvet - sin dyna - och katterna ligger alltid där jag är - oavsett var jag är. Det tar inte många minuter förrän de hittat mig.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Clary
2009-02-16 20:18
#24

Hel vägg bakom huvudet och fri uppsikt över fönster och dörrar har jag läst är bra.

Att sen ha arbetsrummet i sovrummet är väl inte det optimala så skärmväggar som Hellas skriver är ju perfekt om man har tillräckligt utrymme för det.

Min katt ligger under min säng för det mesta men hoppas på att det bara är tillfälligt, för att flytta på sängen, som väger bly och måste tas isär gör jag inte gärna

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Chakra]
2009-02-18 22:32
#25

För att jag ska få rum med sängen i mitt sovrum har jag varit tvungen att stänga en dörr till ett annat rum och ha huvudändan mot den dörren.
Fönster till höger om sängen och utgång till badrum och vidare till köket åt vänster.

Det går inte att möblera på annat sätt.

Min fråga är vad den stängda dörren kan ha för effekt på sömnen?

Jag tycker jag sover relativt bra, men aldrig en hel natt utan att vakna minst en gång.

Tuva-Lena
2009-02-18 22:43
#26

#25 Brr chakra, jag får krypningar i kroppen när jag läser att du har en dörr bakom huvudet. Omedvetet så har du nog den där presumtiva ingången i bakhuvet när du sover - tror du inte? Eller har du klätt in den med nåt så att den inte syns? Effekten av att ha en dörr bakom huvudet blir nog densamma som om du skulle ha huvudändan vid ett fönster - nåt som inte är bra.

Men jag förstår ditt dilemma, ibland går det inte att möblera som man skulle vilja p g a alltför många fönster och dörrar. Gråter Men slå igen dörren med en gipsskiva eller nåt - som är lätt att ta bort om det skulle bli fråga om flytt i farmtiden. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Chakra]
2009-02-18 22:59
#27

Räcker det med ett draperi tro?Glad

Jag hyr en lägenhet i ett gammalt 1700-talshus (möjligen tidigt 1800-tal, lite osäkert) och vill inte göra åverkan.Det är gamla fina målade trädörrar.

Inte nog med det…Jag har en dörr en bit från fotändan av sängen också, och där innanför finns en tambur (heter det så? användes den till förr)men jag har det utrymmet till förråd.Och innanför tamburen finns en liten hall och sen en dörr till som går rätt ut på trottaren.Denhär dörren används inte nu.

Jag har en "skitsvår" lägenhet att "fengshui-a"Gladmen gör det så bra jag kan för jag verkligen älskar lägenheten.

Annons:
Tuva-Lena
2009-02-20 01:37
#28

#27 Oj oj, ja då blir det inte lätt, men kan du ställa en bohylla där istället? Eller kanske en garderob? Blir det konstigt..? Annars avundas jag dig ett sånt fint gammalt hus. Hur är det med gamla energier där då..?  FörvånadFlört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Chakra]
2009-02-20 10:42
#29

#28 Ja, det skulle se konstigt ut med en bokhylla eller en garderob där…

Jag har inte känt några gamla energier här.
Vet att min lägenhet användes som lagerlokal till en matbutik som låg här bredvid.
En tid har den används som sommarboende.

När jag tittade på lägenheten här första gången var den tom; förra hyresgästerna hade redan flyttat.
Och ingen före mig har bott här lång tid så det kanske är därför jag inget känner.

Men en vän som var hos mig sa när hon kom ut från toan "Nu hade jag någon med mig därinne"
"Jaså, sa jag, det har jag inte känt.Hoppas det var positiva energier"

"Ja, det var det! "

[AuntLobster]
2009-02-20 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag trivs inte med hur mitt rum är möblerat! Men ytorna i mitt rum begränsas av snedtaket., och jag kan inte komma på bra sätt hur jag skulle kunna ändra det. Jag bifogar en icke skalenlig ritning på hur mitt sovrum ser ut.

Dojdan
2009-04-02 05:19
#31

Vi har absolut ingenting som går på el i sovrummet. Eller jo, vi har två lampor, men de förbrukar ju ingen el när vi sover.. så vi har elfritt! Jag vet inte varför, men jag har alltid velat ha det så.. även innan jag lärde mig om Feng Shui.


JohannaMax
2009-04-02 14:47
#32

Vi har lampan i taket inget annat, har ju mobilerna som väckarklocka men jag gillar inte det. De ligger på golvet.

Får införskaffa sån gammal uppdragbar väckarklocka men de har ju ingen snoozefunktion…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Dojdan
2009-04-02 17:56
#33

Nej snooze är viktigt, riktigt viktigt :D


JohannaMax
2009-04-02 21:42
#34

#33 Absolut!! 10 minuters intervall…!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Tride
2009-10-04 21:47
#35

Min säng står nära dörren, så jag har ställt en ganska stor skärm mellan dörren och sängen. Skärmen är klädd med blått, mycket vackert tyg som har fina symboler, stjärnor och måne. Det ger mig en känsla av både öppenhet och avskärmning.

Fö har jag tre änglar som vakar över mig, på tavla, och en annan tavla med månsken över havet.

Kissen hälsar gärna på i sängen en stund, men försvinner efter ett tag. Jag har hört det där om katt förut. Men det är väl inget ovanligt att katter gärna sitter där vi har satt oss, alltså i knät? ObestämdGlad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Clary
2009-10-04 22:00
#36

Det låter som du har ett tyg i min smak Flört

Min fyrtass kommer upp en liten stund i vår säng men sen återvänder han till sin fåtölj eller gästrummet. Han har slutat sova under sängen Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tride
2009-10-04 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Här är en bit av mönstret.

Jag hade en katt förut som spann så det nog hördes till grannen. Hon brukade ligga i vardagsrummet om natten. När jag hörde henne spinna ropade jag till henne från min säng att hon kunde komma och hälsa på en stund. Hon kom inte, men spann bara ännu högre. GladNu spinner hon hos änglarna.Kyss

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tuva-Lena
2009-10-05 01:59
#38

Min kissetass ligger alltid i sängen. Idag har han legat där hela dan så jag har inte ens kunnat bädda den! Vill ju inte störa honom när han har det så mysigt. Skäms Visst är jag larvig? Får väl ta o bädda innan jag lägger mig nu då - och locka honom ut i köket en stund med lite go kattmat kanske..? Annars ligger han alltid hos mig på natten också, och då skall han ligga mellan benen på mig. Glad Va? Vilken kille! Ha ha..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2009-10-05 09:30
#39

#37 Stämde bra med min bild av tyget, gillar det Flört

#38 Haha Tuvan, kul att höra att du är lika larvig som jag. Hellre en obäddad säng än att störa kisse i hans sömn, de ser alltid ut att må så himla gott när de sover och välja rätt plats det kan de FlörtSkrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tride
2009-10-05 11:03
#40

Här är en annan larvig. När min kisse ligger på min arbetsstol går jag först några varv innan jag kommer mig för med att köra bort henne. Sedan frågar jag nästan om lov.Kan detta kallas att vara kvinna i sitt eget hus? Skäms

Kul att du gillar tyget, Clary. Glad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Clary
2009-10-05 11:29
#41

#40 Så länge det är fyrtassarna vi böjer oss för så är det ok Flört när det gäller tvåbeningarna är jag inte lika mesig OskyldigSkrattande honom kör jag bort från "min" soffhörna Cool

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Tuva-Lena
2009-10-05 14:18
#42

#41 Ha ha, samma här Clary! Skrattande Här gäller millimeterrättvisa! Utom när han är krasslig för då är det så syyynd om honom. Oskyldig Och det kan det ju vara också, åtminstone hörs det väldigt mycket ifrån "soffhörnan" då. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2009-10-05 14:26
#43

#30 Har ju glömt bort ditt inlägg! Förlåt oss! Skäms Jag tittade på din skiss och som den ser ut så är det väldig svårt att möblera enligt feng shui principerna. Du har två snedtak på vardera sidan om rummet, och på de andra väggarna har du fönster och dörr. Jag tror nog att du har kommit på den bästa lösningen själv faktiskt, för om jag går till mig själv så ligger jag nog hellre under ett snedtak än framför ett fönster eller en dörr.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
2009-10-05 15:26
#44

Rätt så, Clary! Tvåbeningarna skall hålla sig på mattan och gärna skrapa med foten lite grann.OskyldigTyst

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Clary
2010-01-19 19:33
#45

Puttar upp denna Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

nillanb
2010-01-19 19:58
#46

Tack Clary Kyss

 

Upp till toppen
Annons: