Annons:
Etikettrensning
Läst 4004 ggr
Clary
2011-03-10 20:22

PROJEKT STORSTÄDNING #3

Så startar vi en ny tråd.

Förra avslutade vi med att MaMa har börjar sin rensning och där kom jag på att om du får tag i sko/banankartonger och har nån tapetrulle kvar, kan du ju klä in dem så ser de kanske treligare ut.

Tiana börjar flyttröja, det minns jag bra hur det är, finns fortafrande saker som inte ska vara inne.

Själv har jag inte gjort så mycket annat än det vanliga plocket, väntar fortfarande på besked om jag får en overheadapparat eller ej. Innan jag vet det vill jag inte börja måla i mitt lilla kontor

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
szirius
2011-03-11 10:48
#1

Köket är nu målatGlad. En varm gul färg, det känns som om solen lyser därinne jämt - precis som jag ville ha det.

Jag är så glad över detta, så jag funderar på att forsätta måla-om temat. Har varit sugen på att måla badrummet ljust turkost - så att det blir medelhavsstämning därinne….mmmm….tanken gör mig glad.

Jag har kollat på frysar, men ska kolla runt på fler ställen och jämföra priser. Om jag hittar en med litet mått så får jag in den precis i hörnet i köket, det vore toppen. Just nu har vi bara en stor frys nere i källaren…

szirius
2011-03-11 10:50
#2

#0 jag har precis klätt skokartonger , som jag har mina pysselsaker i. Jag skämdes lite när jag kom med alla mina saker i en plastpåseSkäms till syjuntan, och alla andra hade fina små lådor. Så jag fixade egna - nästan gratisCool

Pagan
2011-03-11 17:34
#3

jag har tagit det ganska lugnt eftersom jag laddar inför vårens utrensning.  Måste kunna ställa saker lite var stans ute då och det får gärna vara lite torrt i backen då.Lite utrensning ur inneförrådet har det blvit, men i ganska liten skala.Lite utrensning ur inneförrådet har det blivit, men i ganska liten skala.

Däremot så har jag rensat bland papper och pärmar. Nu har alla i familjen varsin pärm med viktigheter, huset har 2 - en för försäkringar odyl, en för andra viktigheter. Deklarationer, bilarna, djuren, skattemyndighet mm har fått egna. Så himla skönt med vettiga register mm. Jättefina etiketter har jag gjort med clipart bilder och text, så det ser riktigt prydligt ut. Sedan har jag uppdaterat min husdagbok. Där fyller jag på med allt vi gör härhemma, ommålningar, renoveringar och trädgårdens rabatter, jag har en förmåga att glömma vilket år jag köpte vad, eller planterade vad & var annars.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
2011-03-12 08:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Efter mycket letande hittade jag en bild på min spindel :)

Gult kök låter mysigt ska bli roligt att se bilder sen när du fått ny kamera. Jag blir också sugen på att måla men får väl hålla mig till mindre områden än så länge.

Att rensa pärmar och få till ett bra system är ett bra sätt att köra igång på och så skönt det är när de står där snyggt och prydligt. Sen spar det faktiskt en hel del tid också när man slipper leta som en galning efter ett visst papper..

Strålande sol är det här nu och jag hoppas så att snön försvinner från altanen för där har jag en stor låda med krukor bland annat som jag gärna skulle vilja komma åt. Får försöka skotta bort mer men det är så himla hårt.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tiana
2011-03-12 14:08
#5

Idag har jag dragit igång i lägenheten. En hel del elektronik har åkt till tippen, likaså gamla böcker och min gamla cykel till trotjänare. Cykeln hann jag äga i 19 år!

Har också burit upp alla lådor från förrådet till vardagsrummet för att gå igenom innehållet i dem. Altt ligger huller om buller nu! Hittat kamersladden och mina solglasögon, så det är jag glad för.

Köksskåpen, garderoberna och möbler har jag inte ens hunnit fundera på än. Nu är det paus och jag väntar på middag och födelsedagstårta Skrattande En av bröderna fyller år.

Clary
2011-03-13 13:25
#6

Det går framåt då Tiana och vilka fynd man kan göra, kamerasladd och solglasögon Cool

Har gått igenom mina badrumsskåp och medicinskåpet, en kasse skräp från badrummet (undrar varför jag sparade de grejerna förra gången) och en kasse som går tillbaka till apoteket. Få se vilket skåp jag ska ta härnäst Obestämd

Ska försöka övertala sonen att ställa upp på en loppisvända när det blivit varmare och se om jag inte kan bli av med en del där. Har vilda planer på nyinköp och då måste ju en del gammalt bort Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
MaMaMade
2011-03-13 19:36
#7

Idag har jag gjorde jag slag i saken o anföll råttorna i sovrummet! En ICA-påse fylld med skräp, en stor hög med tidningar som jag tar med o läser på bussen till o från jobbet. Guben har fått en rullvagn till nattduksbord. Den stod i badrummet med nästan ingenting på o var bara ivägen då Minstans byrå står där sålänge flickorna delar rum. Ett par hyllor för tidningar o böcker o överst står klockradion. Jag bar ut min köksstol som agerat nattduksbord för mig o bar in ett lågt blombord från altanen. Där ryms nu mina favorittidningar, sängbrickan, nackkudden samt lampa o "småplocket". Under bordet har jag styrt in ett par backar, en med häften (Asterix od, jag o Guben älskar roliga serier, lättläst före man däckar dessutom) + en med extrafilt o kudde. Sidobordet är rensat o avtorkat o fönsterkarmen fick sig också en sväng. Nu får vi se om jag kan sova där inatt. Först det massiva dammråtte-kriget (jag är dammallergiker, tro det el ej), sedan "aromen" från vår brännskadade dammsugare o som pricken över i:et…lite go´lukt på golvtrasan. Tur att vardagsrumssoffan är hyfsat skön att sova på! ;) Nu väntar att röja under sängen där det finns en del bråte men det tar vi på tisdag. Måste ta igen mig lite nu för jag ska iväg o jobba imorgon. Till helgen ska vi flytta garderoberna till min sida av sängen o sidobordet rakt framför sängen, tror att sovrummet kommer att kännas luftigare då. Dessutom är det trevligt med ngt nytt, har inte möblerat om där sedan vi byggde huset 1989. Nu har jag bara en sak kvar att städa ikväll; *mina glasögon*! Ser som i en dimma! :)

Clary
2011-03-14 18:32
#8

Men MaMa nu har du ju varit kanonduktig Flört låter som du kom en bra bit på väg med röjet. Blir jättebra om du tar itu med det som ligger under sängen för det är inte någon bra förvaringsplats, ska se om jag hittar den tråden som handlade om det.

Att möblera om är ett bra sätt att få fart på energierna på alla plan, så lycka till med det, vem vet vad som händer när du gör det Obestämd och samtidigt får iväg en del som inte behövs längre Flört

När det gäller det här med minnesgrejer så är det inte så dumt att fota dem, sen kan man faktiskt sälja/kasta dem. Har för mig att det tipset finns i "Rensa i röran"

Jag har varit ganska lat idag och suttit vid solväggen och planerat……Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
2011-03-14 22:17
#9

Härligt att du tog tag i tråden och startade en fortsättning Clary! Det är alltid bra med en nystart, eller vad säger ni?! ;o)

För mig är det fortfarande stiltje på hemmafronten, men det händer desto mer på jobbet istället, vilket gör att hemmet hamnar lite i skymundan. Gör mitt bästa och försöker att plocka undan efter mig för stunden iafl, man behöver ju inte göra röran värre tänker jag. ;o)

Däremot överraskade sambon härom dagen då mamma och hennes nya kille skulle komma och äta middag hos oss lite impulsivt. Jag hade även denna dag mkt att göra innan jag fick åka hem, så jag var lite fundersam över om vi skulle hinna städa upp ens på bordet där vi skulle sitta och äta innan de anlände.
Men när jag kommer hem så har sambon inte bara plockat undan alla saker, han har dessutom dammsugit och gjort fint i köket så att vi kunde laga mat tillsammans innan de kom! Förvånad

Jag vet inte huur många gånger jag berömde honom under kvällen! :)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

szirius
2011-03-16 10:36
#10

Hmm, jag har faktiskt tänkt på det där med att få gäster….jag har förut snöat in på att jag har sånt bekräftelsebehov och att jag därför städar så mkt innan nån ska komma. Men nu börjar jag kunna se det på ett mer positivt sätt: jag bryr mig om de människor som kommer och vill ha det så fint och hemtrevligt som möjligt när de ska komma!Glad

Dessutom kan jag se en annan positiv sak: jag kan vara hur trött som helt en lördagsförmiddag, känna att nääääe, orkar inte med disken etc - och så ringer nån o vill komma på besök - och vips så är huset städat o fint på en timme Skrattande. Skulle vi inte ha besök så ofta är jag säker på att huset skulle gro igen, hahahaha

Clary
2011-03-17 11:45
#11

Satt och slötittade på tv igår mitt på dan och man visade "How clean is your house" Vilken chock det blev. Det handlade om en familj med två barn och ingen hade "orkat" städa på 8-10 år. Hur kan man leva på det sättet?

Man tog prover på "smutsen" och det fanns både det ena och andra som inte skulle vara så kul att råka ut för, förstår faktiskt inte hur man tänker, barnen kunde inte ta hem kompisar, till och med de skämdes över hur det såg ut hemma, inga besökare hade lust att komma dit heller. Hur kan man få sånt hjärnsläpp att man inte håller skiten borta? Jag pratar inte om lite leksaker, tidningshögar o sånt, även om det kanske lönar sig att lyfta på dem också nån gång, utan rent äcklig gegga överallt, jag mådde nästan illa när jag såg hur spis och micro såg ut fy för att eventuellt äta av den maten.

Hur tror ni det kan komma sig att man struntar så kapitalt i sitt hem? Det handlar inte om några missbrukare eller några andra egenskaper som gjort att de struntat i det utan helt vanliga människor. Intressant att höra vad ni säger.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

MaMaMade
2011-03-22 22:15
#12

Nog för att jag inte är särskilt petig el har bacillskräck på ngt sätt men man kommer alltid till en gräns, särskilt i kök o badrum.

Kanske de var stressade o uppgivna av andra orsaker? Det är lätt att bli blind om livet i övrigt håller på att krackelera.

Har varit lite lat, garderoberna står kvar där de stod förut. Fick besök under lördagen o i söndags tog Guben våra töser till simhallen o själv orkar jag inte flytta möblerna. *Men*…jag fick sytt ett par gardinlängder till sovrummet, blev riktigt fint!

Ska försöka ta tag i några projekt under de kommande 2 v. Sedan kommer min andra brukare hem o då blir det 5-dagars arbetsvecka för mig, vilket innebär att orken här hemma inte räcker riktigt så långt som jag skulle önska. Obestämd

Tiana
2011-03-24 17:39
#13

Tja, jag vet inte… Ibland kan jag väl ha det riktigt stökigt, men även då går jag runt och retar mig tills jag tar mig i kragen… Att inte städa alls låter hemskt!

Jag har inte varit här så mycket, utan röjt och rensat och försökt få plats i huset här. Tycker jag slänger och rensar och packar och bär, men trots det är lägenheten inte tom på långa vägar än. I helgen ska jag stå på loppis med en del av det som jag har rensat ut och hoppas verkligen att det försvinner nu… Får jag in pengar ska jag antingen ge det till välgörenhet eller gå på fotvård. Mycket svårt val det där…

Annons:
Pagan
2011-03-26 09:56
#14

Här lyser solen så underbart vackert och härligt. Idag ska vi påbörja operation rensning. Har tänkt börja i garage och uteförråden. Jösses vad skit en samlar på sig. makens "kan vara bra att ha" lager lär minska kan jag sägaFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
2011-03-27 17:30
#15

Hoppas Tiana att loppisen gick bra så att du blev av med allt Skrattande

En vacker dag har det varit här med men väldigt mycket blåst.  Så mycket gjort inne har det inte blivit, men jag antar att det finns kvar till en annan dag Flört

"Bra att ha" lager är en konstig sak för om man lägger alla bra att ha saker i en låda så ger jag mig katten på att den inte öppnas det närmaste året och hade lika gärna kunna kastas direkt.

Det är ju samma sak med de där kläderna som dugar "till att städa/måla/jobba i" jo just det ett 10-15 tal tröjor och byxor som blir kvar men inte sjutton blir allt det använt för det fylls ju på eftersom. En omgång med "jobbarkläder" är vad som fått stanna hos mig Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2011-03-28 09:05
#16

I går röjde jag äntligen bort det stora sköldpaddsbordet vi haft i källaren. Det var ingefär lika tungt arbete som med akvariet:  flera timmar med kånkande av sand, grus och jord som skulle bort innan jag kunde skruva isär det och sedan sopa och skura - det har stått sådär i två års tid under källartrappen,snacka om stagnerade energierTyst.

Så nu väntar vi med spänning på de nya friska fläktarna som snart ska dra in - i vårt relationshörn dessutom, det blir spännandeFlörtTungan ute

Kroppen däremot känner sig mörbultad och skulle behöva en helgdag till för att VILA sig på….FlörtOskyldig

PiteCarina
2011-04-02 18:22
#17

Skulle se vad jag skrivit senast i den här tråden och upptäckte då att jag inte hade skrivit någonting!Förvånad

Vilken fin "spindel" Clary och vad duktigt ni alla kämpar på! Glad

Det har inte hänt någonting mer med "Projekt två", källarförrådet, fortfarande kvar två kartonger att gå igenom + min sambos äldsta dotters saker.

Det är ett annat projekt som är mer akut, extraförrådet. Det ligger i ett P-däck som ska rivas, mest troligt i år. Jag har tidigare varit där och rensat bland mina saker. Nu håller jag på att gå igenom min sambos och tar hem det som han ev. vill ha kvar.

Pagan
2011-04-02 19:38
#18

Hejsan hoppsan

Skulle tro att man egentligen aldrig blir riktigt färdig med rensandet. Fast vi får ju inte glömma hur duktiga vi är, för det tar ju tid och energi. Idag har jag städat och röjt en del igen. Förra helgen var det ju väder att vara ute i, men idag har jag hållt på inne.

Hur gick det på loppisen Tiana, funderar på att ha en själv faktiskt. En del saker är ju för fina att slänga och för bökiga att kränga på tradera, kanske blocket i och för sig….nja Loppis lockar en del.

Hur är det Sz, märkt någon skillnad i relationen?

Carina - tänker ofta på dig. Skönt att det gått åt rätt håll.

Håller med Clary, en massa "jobbarkläder" här oxå. Fast det är nog värre med min "än finns det hopp garderob" du vet den där där jag förvarar sådant som jag kan ha sedan då jag gått ner i vikt igen.FlörtSnygga grejer i den, eller minnen också för den delen, funderar på att ge upp hoppet i år. Den fylls ju på allt eftersom. Det blir ju mer o mer fukt i garderoben när det börjar våras….liksomSkäms

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

miffo
2011-04-03 14:14
#19

Känner att våren är på väg. Jag har bestämt mig för att göra fint på mina två balkonger med trall och grön matta. Sen ska jag ha några stora fina krukor där med tomater och kryddor. Dessutom något att sitta på och bord.

Men först måste balkongerna tömmas från allt skrot. En ratig hylla ska rivas och kastas, blomkrukor ska till förrådet och trasiga stolar ska kastas och allt annat skräp som har hamnat där ska bort.

Mina två balkonger ska bli ett tankställe för positiv energiGlad

MaMaMade
2011-04-03 22:26
#20

Här ligger rensningen nere för tillfället. Vårstädning hos min "dam" på jobbet o nu har min "extra-brukare" kommit hem o vill ha hjälp 2 dagar/v = en till vårstädning så…energin räcker nog nätt o jämt till de två. Har så mkt annat som tar tid o kraft här hemma just nu, tur ändå att jag för tillfället har en hemmaman som servar med dammsugning, matlagning o viss tvätt! Flört

Annons:
Tiana
2011-04-04 07:56
#21

Tja, räknar man i pengar så gav det ju inte mycket, men jag fick iväg en hel del muggar och glas som bara stått och samlat damm. Så nöjd är jag!

I helgen har det varit mer rensande. Var en sväng till lägenheten och var riktigt hård mot mig själv den här gången. Mycket åkte ut, samtidigt som jag fick med mig de flesta småsaker. Nu är det bara mäblerna kvar i stort sett.

Pagan
2011-04-04 18:30
#22

#21 Ja bara det är ju värt det.

Funderar på garage loppisSkrattande någon som varit på någon?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
2011-04-05 09:26
#23

Pagan, jag har det motsatta problemet för här krymper inte kläderna men jag gör, nåja, jag har en bra symaskin så en del kan ändras till bättre passform och resten får åka sin väg Flört

Håller på att samla ihop diverse inför loppis senare i vår när de kommit igång ordentligt. Garageloppis har jag inte varit på men känner några som haft det och det har funkat bra så prova!

Miffo du sätter väl in lite bilder på dina balkonger sen? En balkong kan man göra mycket mysigt på, vet att vi har en tjej som brukar vara här inne som har alla möjliga blommor och örter på sin, en ljuvlig oas.

Tiana, hur lång tid har du på dig, låter som du kommit en bra bit på väg nu Skrattande

Carina, du kämpar på men visst är det en skön känsla för varje låda som blir klar.

MaMa, man kan ta en liten bit då och då, en låda att gå igenom när du sitter med ditt thé i soffhörnan, vi hade ju tipsen om att ta fem saker per dag och det går nog snabbare än det gör för mig att skriva det här Flört Till slut har man kommit igenom det mesta och förhoppningsvis fått ordning på de saker som flyter omkring och kan ta itu med de stora sakerna

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tiana
2011-04-06 10:25
#24

Hinner bara svara på Clarys fråga, sitter på jobbet nämligen (sccchhh) Flört

Har lägenheten till sista juni, men hoppas på att få den uthyrd tidigare. Nu har jag hittat folk som vill ha mina saker. En som tar tv, mikro och skohyllan, och min bror tar soffan. Men så är det köksmöblerna, sovrummet och skrivbordet kvar som är de stora problemen…

Clary
2011-04-06 10:57
#25

Tiana, du kanske kan ha lägenhetsloppis på det som blir "över". Vet en tjej som hade det med gott resultat, lappar i trapphuset affären och vad du nu har i närheten där du bor. Å du, vi ska inte skvallra att du kikar in här fast du är på jobbet Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
2011-04-06 21:55
#26

Det är härligt att se att ni rensar på fastän jag inte vart så närvarande på senare tid…Skäms

Jag fick i alla fall ett ryck igår och rensade igenom badrumsskåpen (igen!). Blev en liten slänga-hög, och sjue steg renare, så det kändes bra!

Man får ta det lite pö om pö, så att säga! Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

stadaren84
2011-05-17 14:50
#27

Appropå att inte städa på 8 - 10 år…jag gjorde en flyttstädning en gång i ett hem (ja, ett dödsbo var det faktiskt) där man aldrig städat någonsin, i alla fall enligt de uppgifter jag fick av mäklaren, och det var ungefär som att försöka städa i ett hus fullt av gift. Begriper inte hur någon har kunnat leva i den miljön…men i mitt jobb upphör man aldrig förvånas. Det skönaste med en stor vårstädning tycker jag är att slå upp fönstrena ordentligt och verkligen vädra ut alla instängdhet, all vintertrisstes och på allvar välkomna våren; det är städning både för hus och sinne.

Min Hemsida: Flyttstäd Stockholm

Annons:
Tiana
2011-05-17 20:34
#28

Oj, det var inte igår jag skrev i den här tråden… Kan väl berätta så mycket att lägenheten är så gott som tom, städningen är det enda stora som är kvar att göra.

Har ev en köpare till mina nattduksbord också, skickade precis över bilder så vi får se vart det leder.

Totalt sett har jag gjort mig av med en tredjedel av allt jag äger i flytten, och än så länge saknar jag inget av det… Förvånad

Clary
2011-05-17 20:34
#29

Välkommen in stadaren.

Håller fullständig med dig om detta att slå upp fönstren på vid gavel och få in ny härlig luft, helt underbart.

Jag har mycket svårt att förstå hur man kan låta det gro igen så ruskigt som jag sett. En sak som jag tänkt på är det här med allergier som ju blivit vanligare, undrar om inte en bättre städning, t.ex det här att dammsuga madrasser och kanske till och med kosta på sig att byta ut dem oftare skulle kunna avhjälpa en hel del. Köpte dammsugare med vatten i stället för påse och som jag skrivit tidigare fick jag en chock när jag såg vad den sög upp.

Annars går min tid just nu åt till trädgården förutom regniga stunder då jag försöker ta itu med köksskåpen, dags att rensa ur och inskaffa lite nytt.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
2011-06-02 23:03
#30

Hur går det för allesammans med storstädandet?

Själv har jag haft väldigt svårt att hitta energi till det på senare tid, eftersom jag haft mkt både på jobbet och med egna företaget.
Men från och med nu har jag bestämt att jag i alla fall inte ska låta saker ligga och drälla. På så vis blir ju röran i alla fall inte större, om jag hela tiden tar undan det jag håller på med allt eftersom.
Sen får man ta tag i de befintliga bitarna vartan efter man får tid och energi till det. Jag tror att det ena kommer att ge det andra! {#emotions_dlg.smile}

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

PiteCarina
2011-06-03 21:42
#31

Det har gått väldigt trögt med storstädandet de senaste veckorna. Jag har haft nog svårt att hinna med det dagliga städandet.

Måste dock snart ta tag i projektet "Storröjande i dotterns rum"! Hon har alldeles för mycket saker och nu kommer hon att dra hem ännu mer saker eftersom det nu är uteloppis varje lördag t.o.m. andra lördagen i september.

Hon är nu tonåring och har kvar "barnsaker" i sitt rum som hon inte använder längre och som bara tar plats, men hon har svårt att slita sig från dem. Kan väl få spara en del av dem i en flyttkartong, så sätter vi resten i loppiskartonger.

terkina
2011-06-03 23:36
#32

Du får lära henne principen "en sak in - en sak ut" Carina! Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Tiana
2011-06-04 11:00
#33

Här är det sakta men säkert som händer. Håller fortfarande på och städar lägenheten, men är snart klar där. Den ska ju lämnas sista juni.

En hel del tid har gått till att fixa i trädgården här nu när vädret tillåter. Övervuxna rosor och rabarber har jag grävt fram, och tar lite i taget där med. Tänkte ge mig på det igen nu i eftermiddag. Frågan är bara om jag ska ge mig på att gräva fram hallonen eller om jag ska ge mig på ogräset i rabatten. Svårt val det där! Kanske hinner jag med både och.

Kämpa på ni andra med! Det är inte lätt nu på sommaren, men passa på att njuta, för det kommer ju en höst sen som är lång och tråkig Flört

Pagan
2011-06-04 14:15
#34

Jag rensar för fulla muggar. Förråd och loft på ett antal 100 kvm och även inne. Kom på mig själv med att skratta gott idag eftersom jag snabbpratar för att hinna med. Alla ord / meningar blir till internet förkortningar eller underliga svängar för jag inte har tid. Återvinningsstation eller avfallsanläggningen blev idag - återfallet - men familjen fattar iallafall vad jag menar….oftast.Tungan ute

Har även satt ut en del på blocket, så däck och möbler har funnit nya ägare. Nu står jag i valet o kvalet när det gäller mina fina spegeldörrar….De gav mig massor av arbetstimmar att få fina, men sedan rev jag ju väggar så då hade jag ju inga dörröppningar kvarFlört

Har en båt med vattenskidor mm som ska ut i dagarna, lär ju inte hinna med någon vattensport på bra länge misstänker jag.

I vilket fall som helst så råder det ju ingen brist på sysselsättning just nu. Snart är det ju semester också, tänk vad jag ska ha tid att röja då

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Tiana
2011-06-12 20:35
#35

Nu är  nästan klart i lägenheten, bara badrum, ugn och fönster kvar att städa ur. Sen får det nog bli en ny omgång med att kolla igenom sakerna i lådorna, och hitta plats till dem här i nya hemmet. Puhh!

terkina
2011-06-14 21:19
#36

ojojoj.. här hemma har vi rivit ut allting på golvet… igen!

Men denna gång blir det förhoppningsvis för sista gången (i det här hemmet i alla fall Tungan ute) för tanken är att vi ska göra lägenheten redo för försäljning och flytta till hus. Ingenting är klart än på långa vägar, men man måste ju i alla fall ställa in sig på och förbereda för en bra utgång!

I söndags gav jag mig på badrumsgolvet med skrubborste och anti-kalkmedel och jäklar vilken skillnad det blev på både klinker och i fogarna! Skrattande

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

stina63
2011-07-01 19:03
#37

Jag har rensat i städskrubben idag. Brukar städa undan där mellanåt rättta till de. Men inte direkt kasta. Men idag har jag tagit ut allt därifrån. Kollat lagt i olika kassar som ska kastas och sorteras. Tänkte Stina vad ska du med förlängningsladdarna till? Hur länge ska dom ligga där.Nä dom får åka.

Men Något som jag hittade var 4 packet med hårfärgning i olika märkenFörvånad Dom har jag glömt att jag har köpt sen har jag köpt nya istället. Nu har jag bestämt mig jag ska inte köpa fler nu. För jag vågar inte färga mitt hår själva. utan går till frissan i stället.

Men för att de ska bli ordning igen där och inte flyllas på med skräp. Har jag bestämt mig för att riva hyllan som är fast i taket. Då kan jag sätta in en rullvagn med lådor plus få plats med dammsugaren och strykbrädan.

Clary
2011-07-01 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

SkrattandeSkrattande Så kul att höra Stina att du kommit igång så bra med rensa/släng modellen. Känner så väl igen det där med städskåpet, en gömma för mycket smått och gott.

Jag har börjat hålla stenhårt på principen att ny sak in - gammal ut. Köpte lite nytt porslin och innan jag placerade in det i skåpet plockade jag ut allt gammalt en kasse som sonen ville ha och en till soporna. Kan säga att det blev bra plats i skåpen Flört

Måste slänga in en bild också på våra nya tallrikar, dem är jag så nöjd med.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

stina63
2011-07-01 22:34
#39

Jag har lite svårt att kasta vissa saker, Kan vara bra att haSkäms Men sen får jag ett ryck då ryker allt  imin närhetSkrattande. Just de gamla som jag har svårt att göra av med, Saker från när jag var yngre. Men Nu har jag kommet på att de bara ligger där. Varför ska det ligga där och damma och ta plats. Just för de är inget direkt bra och ha saker. Utan de ligger i skåpen stökar upp

Pagan
2011-07-01 23:05
#40

Det är vad jag bråkar med nu Stina - de gamla gerjerna som jag flyttat med mig från boende till boende i måååånga år. Minnen finns ju i dem sas, och dessa minnen väcks till liv när man ser dem. är nog lite rädd att vissa minnen kommer dö bort om inte grejerna finns kvar….på nåt sätt. Fast jag har varit väldigt brutal i mitt sorterande denna gång. Kommit till en gräns där jag verkligen gör mig av med grejerna och tänker att minnen finns ju där undangömda i huvudet med eller utan dessa grejer. gamla betyg från lågstadiet, foton på kompisar från förr, gamlemormors handgjorda mattor som aldrig används faster Ullas bläckhorn av tenn mm alltså skärpning på mig!! det är lättare att göra sig av med plastbyttor som man har för många av, krukor från 80 talet, kollegieblock som är halvskrivna och gamla skinnjackor - de tar ju BARA plats. jag ska börja mitt nya liv med de saker JAG valt att ha, inte med minnen från svunna tider eller "bra att ha saker" som upptar dyrbar plats och sänker energierna i mitt hem…..

Tystdet är planen iallafall

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

stina63
2011-07-01 23:32
#41

Låter som det var hemma hos mej pagan. Många av dom äldre har gått bort nu i vår släkt, De ska ju delas ut.
Jag har gamla kassetband som jag har spelat in från radio och från skivor, Men dom ska ut nu, Jösses…

Annons:
Pagan
2011-07-02 09:36
#42

Hahaha jag slängde 3 bananlådor med gamla kassetter häromdagen Stina. Har t.o.m sparat en gammal kassettspelare bara för dem - den åkte samma väg. har ju inte lyssnat på dem på år o dar. Nostalgimusik och roliga inspelningar med Magnus & Brasse mm……ja, jösses vad man sparar….

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

stina63
2011-07-02 10:29
#43

Hehe Ungefär som hos mej.. Varför sparar vi på de när vi  har köpt nytt?
Sen har jag källaren, Där där är saker som ska kastas, Vet vad som ska kastas bara de att när kontanern kommer till mitt bo områden då jobbar jag. Bor i bostadsrätt och ett par gånger om året kommer en kontaner där vi kan slänga under ett par dagar. Men Jag måste planera de för att hinna. För den är full när jag kommer hem.

Jag bor själv så jag kan inte be någon annan i familjen, Hugo och Anton går ju inte iväg med de, SyndSkrattande

Tiana
2011-07-02 10:39
#44

Jag har planerat att ta ett städryck idag. Har ärtligen flyttat ut allt och städat och lämnar nycklarna till lägenheten i veckan. Jag vet bara inte riktigt i vilken ände jag ska börja!

Så jag sitter här istället Skäms

stina63
2011-07-02 10:55
#45

Hehe ja de hade jag också gjort tiana satt mig vid datorn, Jag är den ställer ut allt överallt, När jag tittar mig omkring så är det fullt av saker överllt i lägenheten, Alltså när jag påbörjar rensa och städar,

Men sen sätter jag igång får fart i ändanSkrattande

Tiana
2011-07-02 19:57
#46

En del har jag fått gjort idag i alla fall, även om det varit runt 30 grader här - åskan hänger i luften!

Det fick bli blommorna som tog första rycket. Eller blommor och blommor, mest tomater och paprika just nu. Ut med 7 st tomatplantor som inte har en chans i världen att hinna sätta frukt i år. Två fick ny jord och krukor, en tredje får sitta kvar där den sitter i köksfönstret. En paprika- och chiliplanta fick också ny "bostad"

Tvätt- och diskmaskinen har gått i ett idag. Har också passat på att koka sylt på det sista av förra årets björnbär som fanns i frysen. Damsugning, trädgårdsarbete hanns också med innan jag såg det stora bröllopet i Monaco. Via TV, inte på plats tyvärr Flört

Nu ska jag alltså bara klippa lite gamla kläder till trasor som gubben kan använda i verkstan - sen lär jag sova gott!!

stina63
2011-07-02 20:48
#47

Tiana vilken energi du har?
Efterått så känns det så skönt med de man har fixat gjort iordningGlad

Pagan
2011-07-02 21:48
#48

Sicken fuktig värme vi haft idag. Har känt som jag gått i sirap och svettats. Har fått packa en hel del lådor och resat ut pärmar och lådor på "kanske viktigheter" man behöver väl inte spara deklarationer från 2000?? Hade t.o.m postgiropärmarna kvar sedan sent 90tal. Ifall att liksomSkäms Nu håller jag på att scanna foton. varje foto tar 3 minuter att scanna, sedan får jag döpa fotot och beskära - runt 5 minuter per fotoFörvånad lär få hålla på till dödagar innan alla fotop'rmar är genomgångna. Men vad roligt att se hur vacker och fager jag varFlört

Fick ett sms nyss: "min kropp är mitt tempel" säger ett bekant ordspråk. Yea Right!! vilket århundrade byggdes det och vem f*n gav bygglov för utbyggnaden?? och var i helv…te tog fastihetskötaren vägen??

ungefär så känner jag nu när jag ser på mitt fagra jag med bäst före datum 1990Tungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
stina63
2011-07-02 22:18
#49

Hehe pagan,,, Du ska veta att jag har alla mina betalda  räkningar sparade sen 1981. Har inte vågat kasta dom alls. Men nu ska dom ut en hel del. Har för mig att man ska spara dom i fem år eller något sådant.Skrattande

Pagan
2011-07-02 22:33
#50

Tror kanske jag förivrade mig idag Stina. Eldade upp alla kvitton på betalda räkningar fram till 2010. Men jag tror att de finns lagrade på bankens servrar. har ju betalat via internetbank många år nu. jag tror att det är dålig feng shui att ha för mycket som minner om pengarnas flykt om man sparar allt. Nu ska jag fokusera på framtiden, då finns inte plats för det förgångna längre.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

stina63
2011-07-02 22:37
#51

Kyss

Ja vi får rensa ut lite,, Men inte för mycket. Får nog tänka efter så jag inte gör samma som du har gjort rensat bort för mycket av räkningarna.

Clary
2011-07-03 13:24
#52

Inledde dagen med en snabb städning av hela huset och så bakat en äppelkaka, väntar besök så då fick jag fingret ur…..

Det här med kassettband, vet inte hur många jag slängde när vi flyttade hit, vet inte varför jag sparade dem såååå länge och sen har vi nästa roliga grej, ett par kartonger med videokassetter. Jo, jag har spelaren kvar också men hur troligt är det att jag sätter mig och tittar på gamla program inspelade för 20 år sen???? Det enda som är värt att spara är älste sonens bröllop men det behöver överföras till dvd om spelaren skulle lägga av.

5-10år är väl det som gäller för kvitton men det räcker väl att ha kontoutdragen kvar. Hade en massa kvitton där garantin var borta för länge sen, de fick vandra ut

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Pagan
2011-07-03 20:52
#53

ja ibland är det bra med besök, då blir det fart på enGlad Äppelkaka, det där lät ju himla smarrigt Clary.

hmmm kontoutdragen ja, de gick ju tyvärr samma väg. Rensade alla pärmar då jag ändå höll på sas. Fast å andra sidan, om de saknar betalningen så brukar de vara snabba med att skicka påminnelser.

Det blir lite katarsis i kroppen då man håller på, svårt att hejda sig.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
2011-07-03 21:06
#54

Du skulle bara veta vilken go äppelkaka det blev Pagan, den är ganska speciell Flört

Jo men det går alltid att få fram via banken om det skulle vara nåt så jag tror att du kan andas ut. Det är lätt hänt att det ryker en del som kanske kanske kanske skulle ha varit kvar men det löser sig alltid. Hoppas att du snart hittar hem Kyss

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Pagan
2011-07-03 21:09
#55

Tack GulleClaryKyss

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Emmyjane
2011-09-06 06:58
#56

#3 funderar kan du inte lägga upp en fin bild på  dina organiserade pärmar med register jag behöver inspiration där.

Pagan
2011-09-07 20:55
#57

Nu bidde det liiiite pinsamt EmmyJane. Mina fina register o pärmar har nämligen flyttat och blandats rätt rejält p.g.a "ändrade familjeförhållanden" som det så vackert heter. Får börja om från början med mina grejer o papper igen. Tack för påminnelsen, dags att sätta fart med organiserandet i nya pärmar…….

Lite kul ändå att denna tråd dök upp igen. kan ju kanske be er att extrakolla era autogiromedgivanden och försäkringar odyl. Det sysslar jag med nu. Måste trott jag var miljonär eller nåt för jag har en massa onödiga försäkringar faktiskt 2 bilförsäkringar!!!!! på samma bil alltså. Hur det nu gått till - full koll eller hur!!

Har t.o.m betalat exets hus o bil i två månader nu för folksam missförstått. Återstår att se om han betalar tillbaka för Folksam tänker inte göra det.

Life just Works like a charmFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Emmyjane
2011-09-07 22:07
#58

Ja livet tar sina vändningar.

PiteCarina
2011-09-08 19:40
#59

Här står det fortfarande still med rensandet, men nu när sommaren är slut så blir det nog lättare att hitta motivationen igen. Min dotters rum och förrådet som ska rivas har då högsta prioritet.

Pagan
2011-09-08 19:48
#60

# 58 Visst är det så, bra det egentligen. Kan bli för mycker scar qiFlört

# 59 Hej carina long time no see. Hoppas du mår bra. Vacker fin Avatar du har nu.

Har faktiskt varit duktig idag. Lite röj & plock. Betat av en del trista samtal och ordnat med mina autogiron, nu har jag FULL KOLL!! Fick god hjälp på banken under lunchen. Så himla skönt med kompetent folk. En dag i taget.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

PiteCarina
2011-10-02 11:02
#61

Jag storrensar i helgen! Har rensat bort två flyttkartonger med romaner.

Har provat alla långa toppar/tröjor och klänningar och bara sparat de som jag verkligen tycker om. Så fint nu i klädkammaren! Glad Ska nu gå igenom kortare toppar/tröjor! Det lär bli bortrensat minst en flyttkartong med toppar, tröjor och klänningar.

Böckerna och kläderna hamnar i förrådet i källaren, med tanke på loppis nästa sommar.

#60 Hej Pagan! Tack angående avataren, det är min dotter som tagit bilden! Glad Tack jag mår bra, men det har varit mycket omkring mig som gjort att jag inte varit in här. Dessutom har det ju varit en härlig sommar och jag har passat på att sitta ute i loftgången med krysstidningar och böcker! Glad Hoppas att det är bra även med dig!

Pagan
2011-10-03 20:27
#62

Vad gott att höra Carina. Livet har sina vändningar och jag är glad att höra att du landat mjukt & fint.

Här är det fullt upp. Flytt och röj på hög nivå hela "sommaren" - semestern försvann i allt jobb, flytt o röj.

Nu har jag det roliga jobbet med mitt nya hus. Håller som bäst på att riva ur plastmattorna nere i källaren, limmat så fint någongång på 60 talet direkt på betongen. Himla käck lösning…..tyckte de nog då. Sedan ska jag ta itu med pannrummet. Har fjärrvärme men den gamla oljetanken står kvar. Har kollat lite om hur man gör. Skärbrännare är ju inte att rekommendera kanske, fast den är tom. Funderar på att leja bort jobbet, men gillar inte riktigt tanken när man kan göra jobbet själv egentligen.

Sedn ska jag måla hela källaren, från golv till tak, göra iordning tvättstugan till riktig tvättstuga med dusch, pannrummet ska bli förvaringsdel, hallen ska få panel och högblankt vitt, nya armaturer, garaget ska röjas och målas och förvaringslösningar även där, lilla toan ska rivas ur och ersättas med en mer modern lösning, "matkällaren" ska uppdateras……

Sedan kommer jag till övervåningen……………………Ja here min je!!! Ingen risk man lär bli sysslolös i allafall. vem behöver gå på gym?????

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
[Torahzen]
2011-10-04 07:44
#63

Härligt att läsa om all städning. Jag blir själv inspirerad. Jag gillar ordning och reda men det kan man inte tro om man tittar på mitt kontor…

Jag har börjat med att laga kläder som legat på hög några månader. Nu kan jag komma åt alla papper som ligger under, och sortera färdigt i pärmar eller helst rensas ut.

Jag ska också måla färdigt på lilla toaletten som nu dragit ut på tiden. Trodde det skulle bli gjort på några dagar. Inte så mycket självinsikt där uppenbarligen.

Kram till er alla och fortsätt städa!

szirius
2011-10-04 10:40
#64

# 61 hej, vad kul att se dig igen, och det låter klokt att du tagit vara på sommaren Glad

#62 och hej och hå Pagan - det låter inte som du behöver gym, näeFlört- Har du inte lust att knäppa kort under ditt arbete och sedan lägga ut lite före-efter bilder? det ÄR ju så roligt att se ( har själv glömt kameran de senaste projektenSkäms).

Pagan
2011-10-04 18:45
#65

sant SZ, ska leta fram min nyinköpta fina rosa kamera. Massa finesser som jag inte fattar än……..men före Å efter YES! Förra huset blev väl dokumenterat genom åren. Tur man har så kort minne annars hade jag väl inte gett mig på detta IGEN!!Tyst

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

PiteCarina
2011-10-22 18:50
#66

# 64 Hej szirius, vad glad jag blir att du tycker det! Glad 

Jag har verkligen haft tur med krysslösandet! Har skickat in sju krysstidningar i sommar och vunnit i fem av dessa! Det var en bok i personlig utveckling, en "Stefan & Krister"-DVD. Även en del lotter och på dessa skrapade jag fram 150:-.

Jag har satt igång min dotter att rensa böcker i hennes rum. Hon är lika boktokig som jag är, men nu har hon rensat bort ca. 50 stycken, mestadels hästböcker, och fler böcker ska bort.

Efter jag har fått iväg den sista krysstidningen och kommit ikapp med annat så ska jag fortsätta med rensandet på allvar igen!

Upp till toppen
Annons: