Annons:
Etikettrensning
Läst 3018 ggr
Reckotch@hotmail.com
5/1/11, 6:54 PM

Hjälp med motivation- rensa ut!

Nu har jag läst en massa trådar här om att rensa, och med ADHD och autism( aspergers ) kombinerat, och helt vanlig lathet och brist på motivation har jag själv religt svårt att rensa.

Dock blev jag inspirerad av er, här, och har skrivit listor med vad jag ska göra.

Dessutom har jag skrivit egna, pushande meningar för att inte fastna, vilket jag har fruktansvärt lätt för att göra.. Man hittar en bok, en tidning, får ett astmaanfall av allt dam som ju samlas runt saker man tror man måste ha. Och sen tappar man farten. Ska jag lyckas röja får ingenting störa mig, ingenting får distrahera mig. Så är det med det mesta jag tar mig för, men speciellt när det gäller att städa.

Det har mest blivit att jag börjat i ett hörn, städat där (alltså flyttat sakerna till ett annat hörn) kommer till nästa hörn och flyttar sakerna där…

Så timmar av städning resulterar i.. ingen skillnad alls, kanske lite skräp som slängts.

Så läste jag någonting om lådor. Så nu har jag bestämt mig; jag ska organiserat lägga i och märka upp det jag vill ha kvar i lådor.
(Jag har annars världsrekord i att slänga saker i kassar och glömma av det).

Så nu tänkte jag slänga upp mina pushord, och fråga; är det någon annan som också bara måste röja men inte hittar motivation?

Har ni flera pushord? Tips? Idéer? Hur går det för er?
Allt är välkommet, jag är inte världsbäst på att röja, så kanske lite uppdateringar från er sida väcker tävlingsinstinkten när motivationen tryter? :]

- Gör färdigt det jag påbörjat, annars blir röran bara liggande ännuvärre!

- Om jag bara står och glor och inte vet vad jag ska göra, ta något bara, allt ska ändå upp, leta inte efter något bättre, ta skräpet som ligger och fortsätt så!

-Låt inte skiten stå, ska det ut ska det ut NU!

-Sortera, Spara eller släng, inga mellanting (som någon här sade, dock glömde jag namnet…)

Jag börjar nog redan imorgon, just nu är jag fortfarande i planeringar på vad jag nödvändigtvis behöver. :]

Bilder på vad jag har att göra finns för den som känner sig otroligt intresserad av rensning att hitta i Hemmet ifokus: Inreda sovrum med snedtak- SOS.  (Där jag även är tacksam för övrig hjälp då rummet är oerhört svårt att inreda för mig. Ta en titt om du känner att du har lust att kika på om du har ideer på hursjutton man kan göra i mitt rum och få det mysigt och trivsamt!)

Where there's a will; there's a way.

Annons:
Clary
5/2/11, 6:50 AM
#1

Välkommen in till att börja med Skrattande

Jag tror att vi alla har våra stunder när lusten att städa/röja försvinner men med peppningshjälp från varandra brukar det gå att få fart igen.

Detta med lådsystemet är bra, spara/kastas, du har också tipset att kasta 5 saker per dag också mycket effektivt. Om du har mycket papper kan det kanske vara idé att starta med dem för de brukar ha en förmåga att ligga överallt, pärmar är nödvändigt att ha till dem.

Ska gå in och titta på Hemmet och se om jag kan komma på några idéer åt dig Flört

Vi har också några trådar som handlar om "projektet storstädning" där jag tror att du kan hitta fler tips om att komma igång

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Reckotch@hotmail.com
5/2/11, 11:45 AM
#2

Tack, jag ska kolla in de trådarna också! tack för välkomnandet! :D

Röjet börjar redan idag för mig, har fått en idé borta på hemmets, men har du fler idéer så är dessa varmt välkomna, jag behöver all hjälp jag kan få! :D

Det får nog bli att börja med papper då, för som tecknare och amatörskrivare blir det ju en del som jag tänker; det där kan jag jobba vidare på någon gång…

Where there's a will; there's a way.

terkina
5/2/11, 9:21 PM
#3

Även jag vill hälsa dig välkommen in till oss!

Jag passar på att dela med mig av mitt enkla ordspråk:

Motion creates emotion

Det vill säga: Rörelse skapar känsla.

I början, innan man kommit in i det där med att rensa, kan man inte sitta ner och vänta på att rätt känsloläga ska infinna sig. Man måste nästan tvinga sig till att börja, eftersom det inte är något som ligger i ens natur. Efterhand kommer du att märka att det blir lättare och lättare att sätta igång och startsträckan minskas för varje gång du kommer över det där krönet och hamnar i "mental nedförsbacke".

Om du absolut inte vet vart du ska börja, börja med något enkelt, vardagligt. Sen kommer stor-resnset att komma naturligt tillslut ska du se!

Lycka till!Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Reckotch@hotmail.com
5/6/11, 11:45 AM
#4

Tacck för tipset!
Ja, jag får nog ta tummen ur och resa på mig och fortsätta då. rensade ett bord, en liten hutch och en byrå och fick ihop två svarta säckar saker jag inte ens visste att jag hade. Det blir väl till att fixa ngon annan bänk och byrå nu, så att jag kan börja organisera om och möblera om snart.
:]

Where there's a will; there's a way.

Clary
5/9/11, 8:08 AM
#5

Var in och tittade på tipsen du fått på Hemmet och det var bra tips tycker jag. När du har rensat ut och bestämt dig för vad som ska vara kvar kommer det att bli så kul med att sätta sakerna på plats och se vad du kan hitta på mer när det gäller färger och sånt.

Terkina har ett mycket bra råd, det där att man ibland måste tvinga sig att starta för har man väl kommit igång brukar det flyta på Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Reckotch@hotmail.com
5/14/11, 1:10 PM
#6

åh ja, jag har blivit väldigt hjälpt av er alla! 
Det ser ut som att jag snarare röjt till än att fått i ordning, men , that's the price of progress! :D

Where there's a will; there's a way.

Annons:
Upp till toppen
Annons: