Annons:
Etikettfeng-shui-termer
Läst 4030 ggr
[Wolves]
7/18/11, 11:18 PM

Mittpunkten i baguan

Hej

Hittade av en slump hit till sajten och blev glad över att det fanns en om detta område. Har just börjat läsa om det igen i samband med en massa utrensningar jag gör.

Jag har bara en bok som handlar om detta och det är Karen Kingstons bok rensa i röran med feng shui. Där står det att det är viktigt att hitta mittpunkten i sitt hem men inget om vad den betyder vad jag har kunnat se. Jag kanske har letat på fel ställen men hade räknat med att det skulle stå i samband med baguan.

Är det någon som vet vad den betyder och vad som är viktigt med den?

Hälsningar Wolves

Annons:
Pagan
7/19/11, 9:51 AM
#1

Hej Wolves

Vet inte om jag förstår dig rätt nu, vill du veta vad mitten zonen i baguan står för - och finna den i ditt hem? Har du skissat upp ditt hem på ett papper och lagt baguan över?

Det finns ju olika sätt att lägga baguan - vissa utgår från väderstrecken - andra från ytterdörren - är det kanske dessa aspekter du filosoferar över?

Här har du en länk till en tråd här på forumet - där vi filosoferar över baguan

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Wolves]
7/19/11, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej Pagan

Jo jag har läst tråden och det var den som verkligen fick mig att bli intresserad. Men jag menar inte mitten fältet utan själva mittpunkten som både nämns i tråden och i boken jag har. Det är den svarta pricken i mitten på bilden jag lägger in här.

Betyder den något särskilt?

Jag har delat in mitt hem i de olika rutorna redan och jag hade tur att det var lätt eftersom allt är fyrkantigt. Glad

Pagan
7/19/11, 10:48 PM
#3

Ibland är det så härligt enkelt. Stort grattis. Skrattande Så lätt har jag aldrig kommit undan. Avis , näää inte alls.Tyst

Mittenpunkten: Det är yin & yang jämvikt mellan de 5 elementen, harmoni & balans. En summering av de andra delarna i baguan sas. Hmm låter ju inte vidare konkret.

Ibland när man lägger baguan så blir delar från varje zon utan specifik gräns - de blir över - eller saknas. dessa måste då förstärkas via de andra zonerna, hänger du med?? Då får man förstärka vissa element härrörande till de element som saknas inifrån de andra rummen.

Mittendelen kvarstår dock som just mitten - Yin och yang och här finns utrymme till att förstärka det som man instinktivt känner/vet saknas, skapa den ulitimata balansen just där. Här kan du skapa alla delarna av baguan om du vill - ett hörna för varje element ex.vis.

Du kan ha ett husaltare - en frodig oas av växtlighet (om du saknar detta i husets andra zoner) Du kan ha collage som du byter av eller en anslagstavla med dina högsta önskningar - kort sagt Här ska du skapa en zon som gör dig glad, ger dig good feeelings.

Vad man ska vara försiktig med här är att överskapa, ha skosamling, brötigt, dammsamlarhörna etc.

Just nu är jag mitt i en flytt så mina böcker som jag kunnat ta hjälp av ligger i låda 90 och 102 typTungan ute men jag hoppas du förstår mitt svammel. Hoppas du fortsätter fråga och filosofera - det gillar vi här på sajten.

Konkret är mittenzonen i baguan zonen för balans. Känn in vad som är balans för dig och skapa!

Vet inte om det blev begripligt

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Wolves]
7/20/11, 4:38 PM
#4

Tack Pagan Skrattande

Jag förstår en hel del av vad du säger och framför allt då vad mittenpunkten betyder. Det verkar rimligt att den är en slags central punkt för hela hemmet som sprider sin energi ut till alla delarna av baguan.

Utan att ha tänkt på detta med baguan här hemma och mittpunkten i synnerhet har jag möblerat det så att en av de saker som gör mig mest glad har hamnat precis på mittenpunkten Skrattande Dessutom stämmer färgerna som ska vara i den här zonen väldigt bra på de saker som finns precis där. Jag tror att så länge vi lyssnar på känslan inom oss för vad som är bra och inte bra så blir det rätt för oss…

Det enda som jag inte riktigt förstod av det du skrev ovan var "Ibland när man lägger baguan så blir delar från varje zon utan specifik gräns - de blir över - eller saknas. dessa måste då förstärkas via de andra zonerna, hänger du med??". Du får gärna försöka förklara vad du menar eller också det kanske går upp en liljeholmen när jag blir lite mera varm i kläderna på området… Flört

Återigen Tack!

\Wolves

Pagan
7/20/11, 7:04 PM
#5

Ja, jag tror också att om man fritt och harmoniskt utgår från vad som känns bra och inte alltid från funktion (som tyvärr blivit mer o mer vanligt i många hem) så skapar vi en trivsam oas i våra hem. Likaså byggdes gamla kåkar / områden med god hänsyn till marken och skogen runt om, så husen fick en känsla av omsorg redan vid bygget. Nuförtiden ska det byggas massa kåkar på små områden både på höjden & bredden att det blir svårt att ta hänsyn till naturen - då är det bra att vi har redskap att ta till. Vi kan ju hamna i lägen där man har svårt att sätta fingret på varför det känns otrivsamt - då ger feng shui jättebra vägledning.

Ett exempel på vad jag menar med "saknas" : Om jag lägger baguan från ytterdörren - då har jag karriär och livsväg där. Min hall är utbyggd och till höger och vänster har jag altan (alltså på båda sidorna om min entré) således saknar jag ju "möblerbar" yta inomhus för Kunskapszonen och hjälpsammavännerzonen. Lite taskigt läge tycker jag själv.Obestämd Därför får jag inifrån mitt kök (där jag har kreativitet) och utifrån på altanen (hjälpsamma vänner) förstärka dessa zoner - samtidigt som jag skapar god feng shui utifrån dessa ytors aspekter. På så sätt får vissa delar av baguan i mitt hem ta ansvar för mer än vad som var tänkt från början.

Hoppas du hänger med på vad jag menar. Annars får du säga till.

Verkar som sajten tagit semester så det är ju tur att du o jag håller låda iallafallSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Wolves]
7/20/11, 8:41 PM
#6

Intressanta tankegångar du har Pagan!

Visst tog man mer hänsyn förr till hur man skulle bygga sina hus. Det gäller ju även såna saker som var man placerade "currykorsen" om du vet vad som menas med dem? Man kände efter var currylinjerna gick och placerade dem i väggarna om det var möjligt. På det viset hamnade inte currykorsen på känsliga ställen som sängarna till exempel.

Då börjar jag fundera på hur jag som bor i lägenhet med boende både ovanpå och under mej blir påverkad. Påverkas jag av hur det ser ut hos dom eller fungerar det som så att det bara är min lägenhet som har sin egen bagua?

Jag börjar förstå vad du menar med saknas. Men skulle du inte kunna tänka dig att skippa altanen såsom en del av huset? Ta den som en del av tomten i stället och baguan för den.

Ja det verkar som om alla andra på sajten har tagit semester Glad Då är det bra att vi klarar av att hålla låda själva Skrattande

Annons:
Pagan
7/20/11, 8:57 PM
#7

Jamen prixis, vi håller låda riktigt bra.Tungan ute

Jo currykors vet jag vad det är, har rätt kul här hemma med mina "pekare" och upptäckte en del "felplaceringar" som gick att ändra på. Ja, helt klart levde de mer nära naturen och skapade bra feng Shui, utan att de kallade det för det - skulle väl kalla det bondförnuft egentligen. För det är ju i grund o botten det hela Feng Shui begreppet handlar om om jag får säga min mening - och det gör jag juFlört.

Hmm, jag förstår hur du menar med påverkan från de under dig. Jag skulle säga att ditt hem speglar dig - vem som bor under dig spelar ingen roll. Din personliga sfär - din aura eller kalla det vad du vill - det som är du. Det du kallar hem, slänger upp fötterna och kopplar av dagens brus- där är du hemma. Vare sig det är i en grotta eller flervåningshus.

I mitt fall i hus med med källare o vind - och det man riskerar samla på sig där, i form av fasters gamla sekretär, foton som ger dåliga vibbar, gamla grejer som ska till tippen "en annan dag" mm, det påverkar däremot.Det kan jag skriva under på!! Sicken skön känsla det ger att rensa och slänga/ge bort det som bara står år efter år.

Så länge du känner att din energi är din egen så tror jag inte du löper risk att drabbas av ovan eller nedan grannar. Om du inte känner dåliga vibrationer eller misstrivs p.g.a kemin - då är det en annan femma. Är det så?? Finns metoder för det också!

Ang att ta de delar jag saknar till utedel/trädgård så gör jag det på sätt o vis - jag skapar och förstärker utifrån. men jag använder inte dessa delar som en del av trädgårdens bagua - har inte slagit mig. Däremot har jag mer o mer uteslutit ytterdörrsdelen och påbörja baguan från mitt "trapphus" och det har fungerat bra. Då har jag istället lagt egen bagua över entrédelen och skapat små zoner där. Det är ju alltid ett dilemma, hur man vänder sig så har man rumpan bak sas, en får göra vad man kan med det man har.

KramSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Wolves]
7/20/11, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja jag tycker också det är sunt bondförnuft att hålla på med sånt här. Det är precis som med allt annat andligt att om man inte använder det i vardagen så är det bara en massa teorier. Att läsa en bok om feng shui ger kunskap. Men har du bara läst en bok och inte praktiserat det i din vardag så är det inte förankrat i dej själv.

Om du däremot praktiserar det i vardagen och inte har läst någon bok om det så är det inte teorier utan praktisk erfarenhet. Glad

Bäst är naturligtvis en kombination av bägge delarna. Att kunna en del fakta om feng shui och praktisera det ger väldigt mycket och är dessutom utvecklande. Så i princip ska böckerna om feng shui stå i både karriär och visdomsområdet. Flört

Jag förstår vad du menar med mitt eget inflytande. Det jag kallar för mitt eget hem sätter jag min prägel på eftersom jag är den som bor där. Jag kan bo i ett riktigt "träskområde" och ändå skapa en oas av andlig utvecklingsplats i mitt eget hem för att jag har kunskap och viljan att göra det till exempel med hjälp av healing och feng shui Skrattande Och nej jag känner inte av någon negativ energi från någon del av min trapp. Tvärtom är det mycket positiva energier som sprids här.

Jag förstår också hur du tänker med ditt eget område. Ibland blir det inte bra att göra på traditionellt sätt att börja där ingången är. Min bästa vän har fått göra precis tvärt om förflyttat baguans början från ytterdörren till entren innan man kommer till ytterdörren för att få en fyrkantig bagua som inte har någon del bakom ingången så att säga.

Jag minns en lägenhet jag hade där ingången var mitt i lägenheten. Då fanns det rum både framför och bakom ingången. Hur svårt var inte det att förstå var baguan fanns. Jag är ingen konstnär men bilden som jag lägger till visar hur lägenheten såg ut. Det röda området är olika rum i den. Det blåa är trapphuset. Det vita är själva ytterdörren till lägenheten. Hur lägger man baguan då? Obestämd

KramFlört

Pagan
7/20/11, 9:56 PM
#9

ja du - här har vi rumpan bak igen

Kanske det är ett bra sätt att använda sig av väderstrecken i stället här…. svårt läge….Man kan ju lägga bagua rum för rum också hmmm

Nu är vi tillbax till bondförnuftet här tror jag. Det är när vi inte trivs utan att vi kan sätta fingret på vad otrivseln beror på - då ser man efter hur ex.vis väderstrecken är - förstärker dessa element o.s.v. Eller så utgår man från ytterdörren och förstärker det som saknas. Man får nog gå efter magkänsla till viss del.

Bara som en sådan enkel sak - när jag renoverade mitt kök. Det var hur fint som helst, efter min egen smak o efter alla konstens regler. Hade planerat läääänge o sparat! Men det var ändå något jag inte riktigt trivdes med. En dag så kom jag på att det var de vassa eggarna som gjorde det. Jag tog bort alla knivar och saxar från bänkarna. Hade en snygg & lyxig  kub med knivar o saxar tidigare - så enkelt, men så trivsamt. I mitt vardagsrum hade jag tv soffa ja, det som behövdes för att bli funktionellt. Jag trivdes inte riktigt. jag bytte gardiner, efter 2 år tapetserade jag om. Efter ett tag så var det liksom inte mysigt igen. Jag är inte sådan att jag byter grejer varje år - utan jag gör saker en gång sedan trivs jag i regel, men inte nu. Fick ett gäng guldfiskar av svärmor att ha i vår lilla damm - till vintern fick jag inköpa ett akvarium för det skulle inte kunna övervintra ute - sedan dess har jag trivts i mitt rum. det var pricken över i. Det var det element jag behövde förstärka. man ser inte skogen för alla träd sas.

Som du säger med andlighet mm så är det utifrån oss själva vi ser/tolkar/känner - då ger inte böckerna alltid bästa råden. Men de kan ge en fingervisning och den aha upplevelse vi behöver för att komma vidare.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Wolves]
7/20/11, 10:31 PM
#10

Det är nog bra med egen kunskap men samtidigt är det ibland nödvändigt att få hjälp ifrån någon utomstående. På samma sätt som du fick klart för dej att akvariet behövdes så fick jag det av en vän som ville praktisera feng shui (ja det är sant!) och vi bestämde att mitt dåvarande hem skulle bli ett bra övningsexempel SkämsFlört

Det där med knivarnas vassa egg och spetsighet får mej att tänka på att vi inte så ofta tänker på formen. Vi tänker i stället på färgen och vad det är för element. Även formen har ett inflytande tror jag också. Tänk dej vilken skillnad om man skulle ha böcker och andra fyrkantiga föremål i området för relationer jämfört med om man har sina runda koppar, glas och tallrikar och andra saker utan skarpa kanter i det området. Förvånad Det skulle definitivt prägla relationerna vad man hade för saker där Flört

Många gånger kan böckerna ge den där ahaupplevelsen som man själv inte kommer på men förr eller senare ser man ändå att man har oftare rätt i sin egen tolkning av vad som är fel eller rätt. Vi har trots allt intuition och vi borde lära oss använda och lita på den oftare OskyldigSkrattande

Jaha då var det dags att rensa bland kläderna då. Vem vill sätta på sej några kläder som man bara köpte för att det var rea och som man ändå inte trivs i? Tyst

Pagan
7/20/11, 10:46 PM
#11

Så du o ditt hem blev försökskaniner. ja allt har en mening. Mycket kloka saker vi kommit fram till i kväll måste jag säga.Flört ja former är väääldigt viktiga faktiskt, väldigt bra sagt där.

Hrmmmf r vafalls…Förvånad Kläder på rea – har aldrig hänt att jag spontanköpt på rea…bara för det var billigt, skulle aldrig….

Jag är ju som sagt var mitt i en flytt. Rensar ut och sorterar. Kan ju erkänna, så då!! Skäms Att det finns kläder i garderoben med kvittot kvar, inte alls bra. Turligt nog så har jag nära till insamlingen av det som inte vännerna vill ha. Så det kommer till användning i allafall.

Har länge närt en tanke om att gå till en stylist. Där får man råd och hjälp av någon kunnig som kan påtala bristerna….nähä,Foten i munnen påtala det man ska framhäva heter det ju, gällande färger och former på kläder. Det om något skulle kanske få en att inte impulsköpa. Då skulle man kanske köpa saker som kompletterar garderoben inte spolierar den. Då blev det kanske mer kvalité också.

Lycka till med garderobsrensningen - jag är klar med min……för i årTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Wolves]
7/21/11, 6:59 PM
#12

Ha ha ja det är så fantastiskt att vi skaffar så mycket grejer bara för att det plötsligt är billigare. Det blev halva uppsättningen av tröjorna och skjortorna som rensades bort. En del var trasiga Förvånad och en del hade jag helt enkelt tröttnat på att bära Tyst Nu ska det bort.

Ja det blev ett experiment i verkliga livet när min vän kom och provade sina kunskaper om feng shui på mitt hem. Vardagsrummet som jag trivdes så bra i var i princip stendött. Det var fullt av intetsägande färger och saker och inte ens gardinerna var levande. Den miljön behövde befruktas och vi stänkte "vigvatten" runt om i rummet och fick lite eld till soffan i form av röda kuddar.

Jag har i nästan två decennier tänkt göra en färgkartläggning av min person som var så populärt på nittitalet men har aldrig kommit mej för det. På en sådan får man veta vilken årstid man är och får då en skala av färger som ska harmonisera med personligheten. Det är verkligen värt att göra det säger jag som aldrig gått Flört

Då kan det bli så att vi istället för att köpa en massa billiga kläder kostar på oss lite dyrare och som har både rätt färg och rätt stil. Det kallar jag ekonomiskt och kvalitetsmässigt tänkande och stilbevarande. Skrattande

Lycka till med din egen flytt och jag är klar med min för ett bra tag framöver Skrattande

Pagan
7/21/11, 9:23 PM
#13

Din mocklisSkrattande

Sitter med lådor upp över öronen och skriver värsta registret så jag vet vad det är i dem.

Men sedan då jag kommit till ro i nya boet då……

Jag har rensat ut väldigt brutalt och ärligt. Kommer säkert sakna en hel del saker i framtiden, men det tar jag då. Kommer iallafall inte starta mitt nya liv med mängder av onödigt bagage.

Jag lade ut en tråd en tid tillbax om hur man ska inviga sitt nya hem på bästa feng shui style/gammalt knep, vet inte om du läst den, kansske har du något råd?? puttar den tråden.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
[Wolves]
7/22/11, 9:27 PM
#14

Oj, så mycket grejer har jag inte haft att jag måste skriva listor på vad som finns i lådorna. Låter jättemycket men kanske är lika många som jag brukar ha fast jag inte skriver listor bara.

Jag brukar tänka så här. Använder jag den här särskilt ofta? Om jag inte gör det frågar jag mig själv om denna sak går att skaffa på nytt och gör den det så kastar jag den. Det förhindrar mig från att tänka att det kan vara bra att ha den där grejen nån gång Flört

Jag ska titta på tråden. Jag tror inte att jag har läst den förut då jag är så ny här.

Upp till toppen
Annons: