Annons:
Etikettövrigt
Läst 4976 ggr
HeddaBring
2011-08-21 13:54

Hjälp med baguan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är ganska ny på det här med Feng shui, men nu när jag ska flytta in i en ny lägenhet tänkte jag göra allvar av saken och försöka få det rätt från början. Problemet är hur jag ska lägga baguan? Jag har hört flera sätt; längs de riktiga väderstrecken, med lägenhetens ytterdörr i 'norr', eller med husets ytterdörr i 'norr'. Jag bifogar en skiss av min lägenhet. Den är nästan helt norrvänd, och hyreshusets två portar ligger också på norrsidan. Dessutom är det en vindsvåning med snedtak. De gråsvarta plupparna längs med norrsidan är synliga takstolar. Snedtaket går fram till linjen som går genom vardagsrum och sovrum.. Jag vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få för att komma igång!

Annons:
Pagan
2011-08-21 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

ja det finns fler sätt att utgå från. Jag har mer o mer utgått från entrén - Karriär området, därmed struntat i väderstrecken.Därifrån skapat min "helhetsbild" sedan har jag / är på gång - då jag också nyss flyttat in i nytt boende - i funderingar kring att lägga en bagua i rum för rum. Fast en viss fundering finns ju alltid, trevligt att fundera tillsammans. hur tänker du?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

HeddaBring
2011-08-25 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej Pagan!

Visst är det roligt att kunna börja från scratch när man flyttar! Jag är också inne på att utgå från ytterdörren, men vilken? Jag tycker det känns lite bättre att ha Karriärsriktningen åt husets ytterdörrar. Det blir ju precis tvärt om om jag istället tar lägenhetens dörr i Karriärsriktningen… Hur vet man vad som är 'rätt'?? Man kanske får prova ena hållet, känns det konstigt får man väl vända på steken. Hmm, jag är som sagt nybörjare på det här…

Jag tänkte också, precis som du, även ha en bagua för varje rum. Så kan man stärka upp de svagare områdena lättare. Hur jag än lägger baguan så får jag ju områden som blir svårare än andra.

Jag har hört att chi tenderar att studsa mot snedtak, har du någon idé hur man ska göra där? Jag bifogar en bild av hur det ser ut.

Pagan
2011-08-25 22:29
#3

Kul med nya insikter Hedda. Snedtak - studsa, var nytt för mig. Kanske jag missförstår dig nu. Kan ha missat nåt här. Däremot vet jag att takbjälkar har en förmåga att liksom trycka ned, kanske samma med snedtak. Att man känner sig otrygg och nedtryckt i närheten. Man likson kryper. Det finns ju sätt att "höja" takrymden exempelvis med växter, vindspel, mobiler av fåglar, änglaspel eller annat som får chi att studsa/ta annan väg tillbaka, samt skapa en mer ombonad feeling. Helst ska man inte placera sin säng under takbjälkar, eller ha sin soffhörna där. Inte spendera allt för för långa tider. Samma sak som att ha en hylla/tavla över huvudgaveln. Ungefär som att ha en bild av den stygga svärmodern där man sover. Att ha en sänghimmel däremot kan ge en mer ombonad/trygg känsla, mer luft.

jag skulle utgå från MIN ytterdörr, inte från svalen/trapphusets entré. Ditt hem, din boning. Det är ju där du lever och vill må bra. Hamnar en del områden utanför kan man förstärka dem från sin egen boendeyta så att säga.

Sitter med en dong just nu och min uppladdningshastighet är seeeeeeg. Loggas ut då jag försöker se din bild. TYPISKT!! ledsen för det.

Hoppas få ordning på både telias tjänster o dator under morgondagen, då kanske jag kan se din bild.

Kul att få nya perspektiv. har själv inte kommit mig i ordning och önskningarna är många och utopin ute o flyger. Men snart så…..

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

HeddaBring
2011-08-29 21:34
#4

Jag tror jag har läst det här på forumet någonstans, att chi studsar mot snedtaket. Det känns lite så när man kommer in i lägenheten, lite som att gå in i en vägg… Det är dessutom lågt i tak i den låga änden, bara 1,15 så det är svårt att få till någon vettig möblering. Jag funderar på om jag kan få in någon vattenkonst där inne mellan takstolarna. Resten av lägenheten har desto högre i tak, tror det var i alla fall 3,50..

Jag känner igen det du säger om takstolarna, att de tynger ner. Dessutom är de synliga delarna ganska 'vassa', jag misstänker att de kan bete sig lite som innerhörn, som man inte heller ska ha riktade mot sängen… en sänghimmel kanske kan vara något, för att skärma av sig lite från takstolarna!

Det blir svårt att få till den här lägenheten tror jag, takstolarna går ju inte att undvika! Visst är det kul att drömma, jag drömmer om vattenkonster, växter, vindspel mm…

Jag vet inte varför jag har fastnat för att ha baguan orienterad efter ytterdörrarna, håller med om att det kanske är mer logiskt att ha den efter den egna dörren. Jag får nog fundera lite till. Vilket håll jag än vänder den så blir ju det området som hamnar i badrummet problematiskt, det är svårt att förstärka det i de andra rummen med, för motsvarande riktning är i garderober eller köksskåp…

Upp till toppen
Annons: