Annons:
Etikettpraktiska-tips
Läst 1935 ggr
terkina
9/11/11, 8:01 PM

Hur undvika "svällande"?

Som en del av er vet så flyttar jag ut på landet och blir husägare inom en snar framtid. Det ska verkligen bli jätteskönt och mysigt att få ett eget hus att ta hand om, och ytan som finns där är det som jag ser fram emot mest, men också det som "skrämmer" mig mest.

Problemet är att jag tror att det är lätt hänt att man "sväller" ut i det nya, större utrymmet och använder sig av hela ytan bara för att man kan.
I vårat fall är det ju inte så lite ny yta vi pratar om heller. Vi flyttar från 78 kvm totalt (inklusive förråd, då vi endast haft ett förråd i lägenheten och inte något källar/vindsförråd) till 103 kvm boyta + 247 kvm biyta (garage, tvättstuga, vind etc) = 350 kvm totalt.

Har ni något tips på hur man ska hantera flytt från mindre yta till större, och undvika att drabbas av storhetsvansinne eller torgskräck? Tungan ute

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Clary
9/12/11, 8:38 AM
#1

Det där är knepigt, vi flyttade från två ställen till 145 kvm med garage, ingen bil, och två andra förråd och lyckades fyll upp dem trots att vi rensade hårt. Sen blev det ju en flytt till där vi minskade ytan till ca hälften och ny rensning.

Ni får använda er av "behöver vi verkligen det här" inför varje grej, inte lätt men jag kan inte komma på något annat just nu Flört Det är väldigt lätt att fylla upp lediga ytor, tyvärr

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
9/12/11, 11:22 AM
#2

Om ni har flera rum som ni inte vet vad ni ska ha till ännu, så låt dem stå ett tag.Så gjorde vi när vi flyttade från 60 kvm till 250 kvm. Långsamt bestämde vi vad rummen skulle vara till ( datarum, pysselrum och gästrum)

Och handla inte förrän ni är säker på att ni behöver sakernaFlört

Rummen håller jag ordning i, det svåra för mig är källaren/garaget där man plötsligt har plats med massa " så länge -saker"…Tyst

terkina
9/12/11, 10:35 PM
#3

Det är just det som är problemet szirius, eftersom den största delen av utan är just "källarutrymmen", vind och garage. Själva bostadsdelen är visserligen också större än vi har nu, men rumsantalet blir nästan detsamma ändå. Det är nog som du säger Clary, man får vara hård mot sig själv och inte impulsköpa saker (eller "impulsspara" kanske ;0P) bara för att man har plats.

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

[Torahzen]
9/30/11, 9:44 AM
#4

Det är lätt att spara på saker bara för att man har plats. Det betyder inte att sakerna är de rätta för er. Känn efter vad saker betyder för er och om ni har behov av dem NU. (de kanske var rätt förut, men nu gjort sitt hos er).

Håll det luftigt eller helt tomt i något förråd om det går. Det lättar upp energierna.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: