Annons:
Etiketthallen
Läst 5989 ggr
MariaAR
9/15/11, 2:19 AM

Färger i hall m.m.?

Hej! Jag skulle behöva lite input. :)

Jag håller på att välja tapeter till vissa rum i min nya lägenhet, men har inte bestämt mig för något än.

Vilka färger tycker ni - personligen - om att mötas av, i en hall?

Min hall är just nu så otroligt blek och tråkig, den bara skriker anonym hyreslägenhet… Så jag kände att jag skulle vilja ha något som sticker ut. Jag fastnade för en tapet som är mönstrad i vitt och svart.
Mönstret ser ut ungefär likt denna: http://www.husohem.se/Images/HOH/Cache/708/0/16474_fioton5_laeshoerna.jpg.
Typ "trädsilhuetter".

Jag började dock fundera på hur besökare skulle uppleva hallen, om man har tapeter med ett så "stökigt" mönster. Stöter det ifrån snarare än välkomnar? Hur skulle ni uppleva det?

I hallen finns inget "stök", kläder och skor hänger inte framme, och det är inte överdrivt möblerat (en byrå, och kommer eventuellt någon slags mindre pall/bänk). Har tänkt ha draperi och mattor i någon avvikande färg (orange? blått?). Blir det ändå plåttrigt, tror ni? Ska jag kolla på nåt mer diskret, i tapetväg?

I slutändan väljer jag ju förstås det som känns bäst för mig själv, men jag vore verkligen tacksam för andras tankar. Mina vänner börjar tröttna på tapetprat tror jag. ;)

Berätta gärna vad ni har för färger i hallen!:)

Annons:
Clary
9/16/11, 8:33 AM
#1

Hej Maria och välkommen in.

Tapeten är snygg tycker jag men sen beror det ju på hur stor din hall är. Jag skulle kanske välja att ha den som fondtapet och en ljusare för övrigt. Det viktigaste är att du ska känna dig völkommen när du kliver innanför dörren.

Min hall har en ljus tapet och har sen elefanhuvuden i trä på väggen som man först ser när man kliver in. En svart/grå matta på golvet, ett litet skoskåp och klädhylla är vad som finns där.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
9/16/11, 10:52 AM
#2

Jag har en liten hall, den är vit med en ljuslila fondvägg rakt fram.

Färgerna går i svart, vitt ,lila och guld. På ena vita väggen har jag en klisterschablon från ikea med snirkliga blommor i svart och guld.

Jag har en vägglampa med varmt sken som jag tänder för att välkomna gäster.

Grå matta, skohylla och krokar i svart. Även jag har elefanter därFörvånadGlad, i form av en lila längd med fickor där man kan stoppa post. Den är från Thailand, med guldelefanter på.

Det kan bli plottrigt med tapeter med stora mönster på varje vägg. Jag tänker som Clary att kanske ha enfärgat på 3 väggar och en fondtapet jag vet att fonder är helt "ute" just nu, men det kvittar i energisammanhang…)

Färg är att föredra i en hall, så att den känns personlig. Och gärna en vas med färska blommor som möter en när man kommer hemGlad

Följ du ditt hjärta, det viktiga är inte vad dina gäster ska tänka när de kommer - det är ju ditt hem, så DU ska trivas. Lycka till!

Mixxy
9/18/11, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så här ser vår hall ut just nu. Jag ville ha något grönt för att kunna känna lugn så fort jag klev innanför dörren efter en dag på jobbet.

Clary
9/18/11, 10:56 AM
#4

Vilken underbar hall!! Den skulle jag vilja ha, stor luftig och ljus. Måste känns fint att komma hem till den.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
10/4/11, 1:17 PM
#5

# 3 jättefin hall! Och en bild på ett vattenfall är nog bra ur symbolisk synpunkt, att känna flöde i livet Glad

Upp till toppen
Annons: