Annons:
Etikettfilosofi
Läst 3823 ggr
signemo
10/5/11, 6:52 PM

Möblera.

Hej

Ibland så läser man om vikten av att inte ha mycket saker framme och det är kanske riktigt.

Men i men del inredningstidningar och hem som  man ser i  i alla dess laga mat program.

De har oftast rätt stora möbler väldigt fyrkantigt stelt.INte några fina gamla saker

Ja mer som en möbelaffär.

Några vänner till oss har det så.

Jag bara trivs inte , det känns kallt o avskalat trots ibland varma färger.

Jag vill ha liv. Mitt dröm hem är nog som ett gammalt torp med fönster med riktiga fasta spröjsar i fönstren. Spetsgardiner. Gamla möbler blandat med mjuka inbjudande nya. Duk på bord. Blommor o minnessaker som prydnad.

Då blir jag avslappnad, glad,. Kommer jag däremot till ett hem som har få grejer i stelt format ja då blir jag stressad.

Få grejer men med minnen o historia ( behöver inte vara min historia) , ja detär fint

Jag antar att jag är ingen Feng Shui personFlört

Tur att vi är olika.

Var rädda om varandra

Annons:
Amandla
10/5/11, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nog är det bra energi när man trivs i sitt hem och gillar sina saker Flört

Man kan ju läsa en del och justera i hemmet, vem vet det kan ju bli ännu bättre! Jag har lite mer den stilen du beskriver, försöker att inte ha alltför mycket saker framme utan varierar istället. Då känns sakerna nya när jag tar fram dem, jag hinner aldrig tröttna på dem.

Här är mitt vardagsrum, jag har bytt bord nu men annars ser det ungefär likadant ut:


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[NeferNefer]
10/5/11, 9:03 PM
#2

Signemo: jag håller med dig till hundra procent. Fina gamla saker ska det vara, och inte avskalat, kliniskt… det minimalistiska ger mig mest associationer till en häktescell, med all respekt för de personer som trivs bra med det kliniska, vita, avskalade. Jag känner folk som mår bäst så, och de är alldeles utmärkta personer. Jag själv trivs bättre med det ombonade, trygga. Trämöbler, helst med historia.

signemo
10/5/11, 9:05 PM
#3

Ja , jag har också all respect för att vi har det olika. och det tycker jag är en sån tjusning. Det är liv  bara det.

Bara se på hur vi alla klär oss, var vi trivs bäst med att bo m.m.

Var rädda om varandra

[NeferNefer]
10/5/11, 9:07 PM
#4

Ja, eller hur? Alla är olika, och det är underbart! Tänk vad trist om alla skulle ha exakt likadant.

[Torahzen]
10/6/11, 10:28 AM
#5

Feng shui innebär inte att det ska vara avskalat och minimalistiskt. För avskalat blir lätt kliniskt och opersonligt.

Feng shui innebär att ditt hem är anpassat efter dig och hur du är just nu, vad du behöver. Många av oss är stressade av vår livsstil och blir ännu mer stressad av att komma hem till "allt som ligger där hemma"

Det viktigaste att plocka bort är stöket, papper som ska slängas/arkiveras /göras något med; plocka undan saker som ligger på fel ställen, diska och hålla rent på diskbänken m.m.

Det finns exempel som "fungerar" trots att de motsäger Feng shuis regler, bara för att de stämmer så väl med personerna!

Inred ditt hem som DU vill ha det. Det är ju dom ska bor där!

Lycka till!

[NeferNefer]
10/6/11, 11:15 AM
#6

#5: du är så klok. Då gör jag helt rätt. Så fort jag kommer hem andas jag ut och det känns mysigt Glad

Annons:
szirius
10/6/11, 12:03 PM
#7

Håller med #5, att det ska vara kliniskt blankt och sparsmakat har INTE med feng shui att göra. Det är skillnad på att ha hemtrevligt och att ha det rörigt, stökigt och med trasiga och onödiga prylar Flört

Jag kan också hålla med om att många inredningstidningar visar hem där jag iaf inte skulle trivas i, just för att det inte finns något LIV där. Det måste få synas inte bara VEM som bor i hemmet,utan ATT det bor någon därFörvånadFlört.

Och det du berättar att du drömmer om, med ett torp med spetsgardiner och blommor på bordet låter ju jättemysigt.

Pagan
10/6/11, 9:22 PM
#8

var hemma hos en jobbarkompis häromdagen. Hon är en mysig, jordnära och varm person. Döm om min förvåning när hennes hem var helt i vitt, inte en onödig pryl, avskalat och det kändes som jag var på en mottagning. Inte en blomma, duk eller reklamblad som drällde någonstans. Så totalt olikt vad jag föreställt mig hennes hem. Mysfaktor noll. Vi kom i samtal om inredning och hon visade sig ha ett stort intresse och läser varenda flott inredningstidning som kommer ut. Så underligt det kändes.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Torahzen]
10/7/11, 8:40 AM
#9

#8 Din komis har nog inte lyssnat till sin inre röst och på vad hon skulle må bra av att omge sig med. Det finns mycket som är snyggt men passar inte hemma hos alla.

Försök komma med kommentarer om ditt hem att du gillar den byrå för att den var din mormors eller att du tycker om känslan i ditt kök för att… Vad svarar hon då? Trivs hon i sitt hem? Kanske du kan fråga henne typ "det skulle vara fint med en blomma där." Kan hon ta det? Hoppas att hon är mottaglig för synpunkterna. Hon verkar vara i obalans om det skiljer så mycket på dina intryck om henne och hennes hem.

Lycka till!

Clary
10/7/11, 8:53 AM
#10

Ordning och reda gillar jag, därmed inte sagt att det alltid är det Flört

När min man och jag flyttade till gemensamt boende gjorde vi oss av med det mesta som funnits med i tidigare förhållanden för de energierna som följde med de sakerna var inget vi ville ha med oss.

Handlar inte begagnade saker heller av samma anledning.

Ett helt vitt hem skulle jag inte klara av, snyggt javisst men det blir så själlöst. Jag inreder ju vårt hem för att vi ska trivas inte för att visas upp och förbättringar finns det alltid utrymme för Glad

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[NeferNefer]
10/7/11, 1:04 PM
#11

Kul att diskussionen fortsätter, det är ett intressant tema. Jag vill kasta in att vi faktiskt förändras som personer också, så hemmen borde ju också förändras. Jag tycker illa om slöseri, så det är bra om de saker vi gör oss av med när vi förändras kommer till nytta någon annanstans. Själv har jag och min söta gubbe fått en del helt underbara möbler av goda vänner (Tack, T!), som inte längre är i stil med hur de utvecklas. Det är fascinerande hur väl möblerna passar in hos oss, det är som  att de alltid har stått här. Vi i vår tur har gett en hel del småkrafs till välgörenhet. Det behövdes! (Egentligen borde jag kanske rensa ut mer, men det tar jag i vinter i så fall).

Pagan
10/7/11, 7:42 PM
#12

#9 jo vi har pratat om egen stil och vad som är trevligt att omge sig med mm. hon verkar tycka att det är viktigare att köpa nytt oftare och att ha "senaste" grejen i teknik i kök och vardagsrum. Hon har nog inte funnit sin egen stil när allt kommer omkring.

Har ju förstått genom åren att de gör om köket med jämna mellanrum och köper nya soffor mm, kanske annat som felar. Känns mer och mer så.

Spelar ju ingen roll hur mycket nytt man köper om man jagar efter "rätt känsla" utifrån.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Torahzen]
10/10/11, 9:18 AM
#13

#12 Jag håller med dig att om man försöker köpa känslan så blir det fel. Hon behöver nog fråga sig varför hon gör så. Varför hon har ett behov av att ha det senaste. Vilken brist/tomrum försöker hon fylla? det kan ju inte du svara på, hon kanske inte vet själv…

Hon skulle nog bra av lite personlig utveckling. Kanske du kan ta upp något lästips?!

Lycka till!

Annons:
[NeferNefer]
10/10/11, 7:10 PM
#14

#12 och 13: det är svårt att skapa en egen personlig stil när man inte ens vet vem man är. Torahzens goda råd om böcker om personlig utveckling är nog ett bra första steg, om  hon nu vågar följa det… Fast hon kanske inbillar sig att hon är lycklig i den ständiga jakten på det allra senaste (hm, är det inte såna personer som brukar hamna i Lyxfällan? Peppar, peppar!).

Pagan
10/10/11, 8:29 PM
#15

ja, peppar, peppar.

Jag ska fundera på det, något bra att läsa är ju alltid uppskattat, fast undrar hur jag ska linda in en bok i personlig utveckling på ett fint sätt Flört litet dilemma. Men det är ju snart jul.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Torahzen]
10/10/11, 9:23 PM
#16

Köp en bok om feng shui också!

Pagan
10/10/11, 11:08 PM
#17

hon har flera av demTungan ute fast hon brukar inte kunskaperna riktigt, kanske en snygg inredningsdetalj?? Hon älskar Agneta N Wingqvist precis som jag, ett vad jag trodde gemensamt intresse. Hon kan det i teoorin men använder det inte i praktiken. Synd!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
10/11/11, 4:12 PM
#18

#17 hennes bok " feng shui för själen" vore ju annars mitt i prick! Hon tar ju så tydligt upp att man måste lyssna inåt för att kunna må bra, oavsett "perfekt hem" enligt konstens alla regler.

Pagan
10/11/11, 7:11 PM
#19

tror faktiskt hon har den Sz.

får nog peppa henne i rätt riktning med typ "självkänsla nu" eller liknande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: