Annons:
Etikettfilosofi
Läst 5719 ggr
Pagan
1/29/12, 12:01 AM

Drakens år

Drakens år

Enligt det kinesiska sättet att räkna så infaller nyåret vid den andra nymånen efter vintersolståndet. I år blev det alltså den 23:e januari, men kan alltså inträffa någon gång under perioden 21 januari till den 19 februari.

Kinesisk astrologi kan vara spådomskonst kring framtiden med utgångspunkt i den kinesiska kalendern, särskilt dess 12-åriga cykel med djurnamn, ibland kallad den kinesiska zodiaken. Det ödesbestämmandesystemet hämtar information från ett antal grundpelare: årstecken, den kinesiska filosofins elementära, gammal kinesisk religion och framför allt kalendariska cykler på astronomisk grund.

Lär mer här om vilket djur du är och hur du påverkas under drakens inflytande.

Vill du veta mer om under vilket element du är född så läs mer här

Och här kan du läsa om dina mest karaktäristiska egenskaper och vem du samarbetar bäst med

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Pagan
1/29/12, 12:02 AM
#1

DRAKEN & NYÅRSFIRANDET I KINA
I motsats mot den västerländska draken anser man i Kina att drakar är goda och vänliga och besitter stor visdom.

Draken är det femte djuret - och det enda mytologiska djuret - av de tolv zodiakdjuren i den kinesiska astrologin. Den kinesiska draken förknippas med styrka, hälsa, harmoni och tur och de placeras ovanför dörrar och på tak för att skrämma bort demoner och onda andar. Draken är attraktiv, full av vitalitet och styrka. I Kina är draken en symbol för kejsaren, för makt och rikedom och det manliga elementet yang.

Kännetecknande för personer födda i Drakens år är att de anses ha en naturlig karisma och vara begåvade med makt och tur. De står i centrum och kommer inte gärna på andra plats i tävlingar. Draken anses ha ett gott självförtroende och de gör allt i stor skala, är ambitiösa och egocentriska.

Kända drakar: Martin Luther King, John Lennon, Ringo Starr, Frank Sinatra, Salvador Dali, Grace Kelly.

Det kinesiska nyåret eller vårfestivalen är den största och viktigaste av de traditionella kinesiska högtiderna. Den markerar inte bara början på det nya året utan också början på det ljusare halvåret.
Nyårsfesten hålls som regel på nyårsafton, medan nyårsdagen är ägnas åt vän- och familjebesök. Midnatt firas med smällare och fyrverkerier. Fisk är en obligatorisk symbolladdad rätt i större delen av Kina eftersom uttalet för fisk är det samma som ordet för "överflöd". I norra Kina är dumplings en vanlig nyårsrätt.

Barnen, men också många vuxna, får en nyårspeng i ett rött kuvert, och många arbetsplatser delar ut en trettonde månadslön till sina anställda. Vårfestivalen är för många i Kina årets längsta arbetsfria period.

Källa:Ostasiska museet

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
1/29/12, 12:02 AM
#2

Själv är jag get. Närmare bestämt eldget - denna länk på wikipedia var intressant (ändra till "ditt djur i länken när sökningen är klar) http://sv.wikipedia.org/wiki/Get_(zodiak) här är det ju get jag sökt på. Här finns info om kristall och färger mm.

Sån här är jag:

Elegant och optimistisk, snäll och lättsam, beskriver en Gets personlighet. De kan även vara spekulerande och missnöjda, redo att kasta in handduken så fort det blir problem. De kan vara charmerande utan att avslöja sina egentliga känslor. Geten är både talangfull och fantasifull och har god hand med allt som rör kreativitet.

Positiva egenskaper: Empatisk, förstående, lyckosam, för sig väl
Negativa egenskaper: Pessimistisk, konflikträdd, känslig, opraktisk

Motto: ”Jag gör skillnad"

Prognos för 2012
Den kinesiska zodiaken för Drakens år indikerar att året blir fascinerande och roande för Getter. Intressanta möjligheter och överraskningar kommer om vartannat, till glädje för Getens nyfikna och fantasirika natur. Yrkes- och studiemässigt så kan det dyka upp stora förändringar, antingen i arbetsbörda eller när det gäller sysselsättningen. Februari, april och november kommer medföra de största möjligheterna – Geten måste fånga dessa eller riska att miss dem helt och hållet.

Kärleksmässigt och socialt sätt så kommer det vara ett rafflande år där ensamma Getter mycket väl kan komma att träffa någon speciell. Ny, bestående vänskap kan också smidas. Dessa kan medföra både vila och glädje så Geten kan varva ner och koppla – vilket är av största vikt under detta aktiva år. Början av våren, augusti och november ser ut att vara som aktivast och skänka stor socialglädje. Även om det medför mycket aktiviteter och en del stress, så kan Drakens år infria förhoppningar och bringa många glädjerika stunder. Enligt den kinesiska zodiaken så kommer framstegen och erfarenheten Geten får under 2012 ligga till grund för den gynnsamma tid som kommer 2013.

Fakta
Bästa tid : 13:00 – 15:00
Årstid och månad : Sommar, Juli
Födelsesten : Smaragd
Jämförbart västlig zodiak : Kräftan
Polaritet : Yin
Färger : Gul och ljusgrön

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

piri-piri
1/29/12, 8:03 PM
#3

Kul läsnig! Själv är jag guld oxe, mkt stabil med andra ord.

Pagan
1/29/12, 10:27 PM
#4

Guldoxe? sicket skrytTungan uteSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Torahzen]
1/30/12, 11:46 AM
#5

Jag är tydligen en vattenråtta: Ekonomisk, kvicktänkt, praktisk, arbetsam, retorisk

Pagan
1/30/12, 8:15 PM
#6

vad tycker du, stämmer det?

Tycker att geten har en del egenskaper som jag känner mig liiite träffad avFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
[Torahzen]
1/30/12, 8:28 PM
#7

Ja, ganska bra faktiskt!

Clary
2/5/12, 10:55 AM
#8

Buffel Obestämd

Buffeln
Stadig, jordnära och utan trams – det är Buffeln. Hängiven och lätt att ha att göra med men Buffeln kan få ett hett humör när han blir uppretad. Han är proper, stilig, tystlåten och noggrann med en stor kärlek för sitt hem. Musik kan vara en förkärlek. Familjeliv och en käresta är högt upp bland Buffelns prioriteringar. En enastående lojal vän.

Positiva egenskaper:   Plikttrogen, stark, trygg, stabil, lojal
Negativa egenskaper: Långsint, oromantisk, arbetsnarkoman, osocial

Motto: ”Jag uthärdar

Prognos för 2012
Relationer och kontakter Buffeln byggt upp under slutet av 2011 kommer betyda mycket under de första månaderna av 2012, Drakens år. Detta år kommer att vara föränderligt för Buffeln – vilket han inte alltid kommer vara helt bekväm med. Den snabba takten och de överraskande händelserna kan komma att störa en del Bufflar, men om de läser sig hantera förändringarna så kommer de att växa och få nya perspektiv på livet. På arbetsplatsen så kan ändringar komma göra Buffeln envis och obstinat – det är helt fel förhållningssätt och kan komma att oväntad bringa kritik! Rådet för 2012 är att vara arbetsam, observant och diskret.

De månaderna som kan bringa mest förändring i arbetslivet är maj, juli och december. Under Drakens år så indikerar zodiaken att Buffeln måste vara väldigt noggrann och dubbelkolla alla dokument och avtal som skrivs på och att hålla en återhållsam budget. Kärleksmässigt och social, så kommer vårmånaderna och sensommaren att vara glädjerikast och aktivast. Ny vänskap kommer infinna sig, som är både av betydelse och kommer att vara väldigt länge. Träning, diet och vila bör tas på allvar detta år då takten och kraven under 2012 kan komma att vara tung vid vissa tillfällen. Arbetet och framstegen detta år kommer ligga till grund för 2013, så kommer vara ett särskilt gynnsamt år för Buffeln.

Fakta

Bästa tid

01:00 – 03:00

Årstid och månad

Vinter, Januari

Födelsesten

Aquamarin

Jämförbart västlig zodiak

Stenbocken

Polaritet

Yin

Färger

Gul, skogsgrön

Ja, vad ska jag säga, en del stämmer nog Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Upp till toppen
Annons: