Annons:
Etikettinredningstips
Läst 4425 ggr
Alwyn
2012-08-11 16:36

Bagua Min lägenhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser min nya lägenhet ut ungefär. Jag blir så yr av hur man ska lägga sin bagua.

Om den ska läggas över varje rum, hela lägenheten eller över hela hyreshuset? Om man ska räkna entrén från lägenhetsdörren eller från porten till hyreshuset? Eller gå via väderstreck?

Hur gör ni?

Jag tänker mig att en bagua för sovrummet tex får ingången från hallen vilket gör att balkongen och fönsterna där i princip blir dess kreativitet-zon. Det ligger även åt väst. Eller hur blir det? Den zonen ska kopplas till metall, datorer och tv och sånt men det vill jag ju inte ha där! Där finns istället en massa växter och myspys.

Och där sängen står (längst ner i sovrummet) blir då familj och hälsa-zonen och där kan jag ju inte ha en massa trä och vatten! Hmmm

Hjälp please :)

Annons:
Tzatze
2012-08-11 23:31
#1

Ett annat alternativ är att du lägger bagua efter rumsfunktionen. Se till att få med alla områdena men var inte så noga med placeringenav dem. Feng shui ska ju vara praktiskt också och har man inte varit med och planerat hela bostadsområdet från början så är det bäst att gilla läget.

Mitt sovrum är jord, kärlek o relation. Hobbyrummet är metall, kreativitet. Vardagsrummet är familj o hälsa.

Gå på din känsla för du verkar ju redan ha kläm på det. Verkligheten gäller före kartan, se baguan mest som ett verktyg.

Alwyn
2012-08-12 12:01
#2

Aaaah tack! Ja jag hoppades på att kunna göra just så. Mycket vettigare än att slaviskt följa en karta :)

LoAEmma
2012-08-19 21:26
#3

Efter rumsfunktionen? Hur då liksom?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
2012-08-20 11:23
#4

#3 Kul att du frågar. Det här är mest mina egna ideer, så ta det för vad det är.

Jo, jag menar att baguaområderna inte behöver placeras
strikt efter vädersträck mm, utan efter den funktion rummet har. Tex. En
studieplats behöver lugn och fokusering, då passar ”Kunskap och Visdom”. Vill
man stärka sin relation till partnern lägger man ”Kärlek och relation” i
sovrummet, men vill man stärka relationen till sina vänner kan man lägga den i
vardagsrum, kök eller altan istället, dvs den plats där du vill umgås med dina
vänner. Ibland räcker det med ett hörn, tex ”Barn och Kreativitet”, där man har
spel, tv, dator eller en hobby.

Annars om man vill ha en ”riktig” bagua så är det bättre
att lägga en liten.

[Torahzen]
2012-09-15 21:39
#5

För en lägenhet så brukar jag utgå från ytterdörren till lägenheten. Då kommer den i" Feng shui-norr". Det brukar även vara bra att komplettera med en bagua för varje rum eller något rum man vill få till lite extra.

LoAEmma
2012-09-15 21:52
#6

Ja min lägenhet ligger lite konstigt för att lägga en bagua över hela. Så jag brukar tänka rum för rum samt dom större perspektiven med resp hörna osv.

Men ska man då tänka varje rums "entre" som i feng shui norr då?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[Torahzen]
2012-09-15 22:32
#7

Japp!

[Torahzen]
2012-09-15 22:42
#8

En fördel med baguan är att man kan se om något rum saknar någon aspekt eller har för mycket av något. Det beror förstås på vilket rum det är. Sovrummet bör känns lugnt och vilsamt -Yin. Ett arbetsrum - Yang.

KPD
2012-10-14 09:07
#9

Ursäkta en okunnig, men om man blir yr av detta, är det inte bättre att låta bli då? Min fråga är inte polemisk; jag frågar för att förstå. Det som fört mig hit är att jag skulle behöva rensa ut ganska mycket, men om feng shui är så komplicerat, förefaller det i sig kunna vara en energitjuv.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Torahzen]
2012-10-14 09:44
#10

Feng Shui kan man göra väldigt komplicerat , väl avvägt och genomtänkt. Man behöver inte alls bli så extrem, men jag förstår att man kan bli avskräckt och förvirrad.

Första steget, och ofta ständigt återkommande, är att rensa ut. Börja med att prioritera din hall och sovrum följt av kök och badrum.

Läs gärna om boktips i denna tråden:

http://fengshui.ifokus.se/discussions/4d714a45b9cb46222705de9f-dags-for-boktips

Nästa steg är att ta in de fem elementen, hur mycket beror på rum och i vilket bagua-läge rummet hamnar i. Det är också bra att ta till chi-förstärkare som ljus, doft, ljud som musik eller vindspel, speglar och kristaller. Riktigta blommor är helt underbara chiförstärkare. Förutsatt att de är friska och välmående förstås.

Börja rensa och lycka till!

Upp till toppen
Annons: