Annons:
Etikettfeng-shui-termer
Läst 7760 ggr
[Torahzen]
2012-09-15 23:29

Var ligger katten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katter gillar att ligga på ley-linjer och currylinjer. Särskilt där de bildar ett kryss.

Gillar din katt att sova på din huvudkudde så bör du klart överväga att flytta eller vända sängen. Även om du tycker att du sover bra, så pröva att flytta sängen. Känn efter om du sover bättre efter ett tag. Det går ju alltid att ställa tillbaka sängen om du inte känner någon skillnad.

Nu är klockan mycket, så jag säger go´natt!

Annons:
szirius
2012-09-16 18:29
#1

Jag har också läst att man inte ska ligga där katter trivs, däremot där hundar trivs…Obestämd

Vår katt kommer upp i sängen o kurrar o gosar en stund men hoppar alltid ner o lägger sig på golvet när den ska sovaFlört.

I vardagsrummet har han "sin plats" på ena fåtöljens kantFörvånad! Och på en viss stol i köket, den närmast fönstret….

[Torahzen]
2012-09-16 19:22
#2

Du verkar ha bra koll på kattens ställen och kan därmed undvika dem. Det viktiga är att inte vistas för länge på sådan ställen.

Själv äger jag ingen katt pga min allergi så någon sådan koll får jag inte…

Pagan
2012-09-16 19:39
#3

Jo detta visste jag också, har inte katt just nu, gubben fick vårdnaden om dem. Men just currylinjer ska man passa sig för att vistas för länge i. Man kan bli överkänslig mot många saker som har sitt ursprung från att man levt/sovit/arbetat för mycket i ett kryss.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Torahzen]
2012-09-16 19:43
#4

Det har jag inte tänkt på. Intressant idé att överkänslighet kan ha (delvis) orsak i kryss… Jag måste kolla hemma i mitt barndomsrum. Undra hur jag ska göra det utan att mamma kollar vad jag gör med pekare… Måste dessutom köpa pekare först (vill inte göra egna).

Pagan
2012-09-16 19:51
#5

Du kan ju kolla med pendel också

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Torahzen]
2012-09-16 21:19
#6

Bra idé! Pendel har jag.

Annons:
Amandla
2012-09-16 21:22
#7

Du kan använda dina egna händer också, ungefär som när du känner på någons aura (säger jag som att det är helt självklart att alla gör så Tungan ute). Håll händerna framför dig, gå sakta framåt tills du känner ett lätt motstånd. Där är det något Flört följ motståndet så du ser hur linjen går. Sen kan du gå längs med den linjen tills du känner den som korsar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2012-09-16 21:29
#8

Tack. Jag har gått kurs för någraår sedan, men behöver öva igen. Det ska jag ta mig tid till. Däremot tar det ett tag innan jag åker hem, jag bor eb bra bit ifrån. Då hinner jag öva upp mig med andra ord!

Tiana
2012-09-18 10:06
#9

Mina katter ligger alltid i fotänden av sängen. Tur det, för det finns inte plats att ha sängen någon annanstans i rummet!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Aestus]
2012-09-21 14:25
#12

Vad är du rädd för Starman? Sanningen?

Varför kritiserar du allt och alla? Ge skit i att vara på troendesajter om du inte tror på det sajten står för och handlar om!

Sök dig en meningsfylld sysselsättning, gör läxor eller gå ut och lek med dina kamrater så slipper du gnälla på dina medmänniskor.

[Torahzen]
2012-09-21 15:27
#13

Starman, Jag har själv känt av currylinjer. Alltså tror jag på det precis som jag tror på microvågor i microvågsugnen fast jag inte ser de, Jag ser ju ett resultat.

Respektera oss som tror på detta. Vill du diskutera detta är det en sak, men nu anklagar du oss för att tro på nonsens eller känner oss obekväma med verkligheten.

Fortsätter du i samm ton är du inte välkommen att skriva här.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[mia-38]
2012-09-21 16:05
#15

Min gamla katt tyckte om att ligga i dessa linjer.
Det var tydligen ett sånt i sonens bokhylla…för där lade han sej ibland.
Annars var hans älklingsplats just på en plats i soffan.

mogfarm
2013-09-07 21:39
#16

En gammal tråd, men men… Vi bor i ett fritidshus där vi har legat efter rejält med renoveringen. Men nu under sommaren har vi renoverat jättemycket. Det är därför jag har börjat läsa här. Energierna här är så förändrade så man blir helt fascinerad. Vår dotters rum var slitet och oorganiserat. Nu är det jättefint med nya möbler. Vår katt låg mycket i hennes säng innan men nu vägrar han att gå in i rummet. Ett currykryss kan ju knappast flyttas men själv upplever man ju energierna annorlunda i hela huset. /Monica.

[Torahzen]
2013-09-07 22:24
#17

Då var det något annat som skapade energierna då katten gillade rummet. Kul att det är så tydligt. En katt kan man ju inte lura.

mogfarm
2013-09-08 14:42
#18

Vi har ändrat om mycket i de andra rummen också. Speciellt köket är helt annorlunda nu. Energierna är mycket bättre och friare där nu. Men det reagerar inte katten på. Det är bara i dotterns rum och det trots att sängen står på samma ställe som innan. /Monica.

[Torahzen]
2013-09-08 22:20
#19

Var sover katten nu? Gillar ni att vara på de ställen där katten brukar ligga?

mogfarm
2013-09-09 10:51
#20

Han är nästan alltid ute hela nätterna. På vintern är han förstås inne och då ligger han ofta i en gammal fåtölj som vi ska slänga snart trots att han gillar den. Den står i arbetsrummet som har blivit väldigt trivsamt sen vi har målat om där. Eller så ligger han på soffan. Vi trivs överallt i huset nu och katten måste förstås ligga någonstans oavsett energierna. /Monica.

Annons:
[Torahzen]
2013-09-09 13:19
#21

Toppen! Huvudsaken är att ni trivs, mysigt att katten gör det också 🐱

[MyCassie]
2013-09-20 19:15
#22

Intressant. Då måste vår kattställning stå på en sådan linje för han sover nästan helt uteslutande alltid på den.

mogfarm
2013-09-20 19:48
#23

Vår katt har börjat lägga sig i dotterns säng igen. Han gillade helt enkelt inte att rummet ser annorlunda ut men nu har han vant sig. /Monica.

[Torahzen]
2013-09-20 19:59
#24

Sover dottern bra mogfarm?

mogfarm
2013-09-20 20:08
#25

Ja hon sover bra. /Monica

[Torahzen]
2013-09-20 20:54
#26

Bra, då verkar hon inte sova på ett currykryss.

mogfarm
2013-09-20 21:08
#27

Nej det tror jag inte. Katten är nästan alltid ute också. Han kommer in och äter och lägger sig på något mjukt ställe då och då. /Monica.

Annons:
Aloe.Vera
2013-10-28 08:51
#28

hej..är ny här i forumet och inte insatt så mycket med feng shui.men känns lite som om jag skulle vilja veta mer.

förstår inte riktigt vad ni menar med ley-linjer och currylinjer .är det någon som kan beskriva dem kort.skillnaden osv..

obs,katten lägger sig alltid vid fotändan..även i våran säng och i barnens säng . då ligger sängarna rätt ,eller?

har själv känt att jag inte kunnat sova när sängen legat på motsatt håll..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

[Starman]
2013-10-28 10:27
#29

#28

Det sägs vara "energiflöden" som människor tror sträcker över hela jorden… det finns däremot absolut ingenting som talar för att dessa hypoteser skulle stämma, inga som helst evidens. Evidensen verkar snarare peka i motsatt riktning; slagrutegängare kan inte upprepa sina "kollegors" utpekningar under kontrollerade former.

[Torahzen]
2013-10-28 12:50
#30

Det finns olika linjer: Leylinjer, Currylinjer, Hartmannlinjer. Jag kollade på wikipedia och såg en kort förklaring: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordstr%C3%A5lning

Det finns också flera trådar om detta på flera sajter på iFokus.

De olika linjerna finns visst uppmätta och har olika energifrekvenser. Tex av svenska slagruteförbundet: http://www.slagruta.org/

Det verkar bra att katterna ligger i fotändan av sängarna.🐱

[Starman]
2013-10-28 13:37
#31

Svenska slagruteförbundet är inte direkt oberoende. Deras resultat är självklart påverkade av en stor mängd felkällor.

[Torahzen]
2013-10-28 15:25
#32

Jag har inte granskat denna organisation. Hur du kan tycka det är självklart att det finns felaktigheter får du stå för. Vänligen respektera att inte alla tycker som du. Fakta är att det finns flera inom Sverige och i världen som sysslar med dessa linjer.

[Starman]
2013-10-28 18:21
#33

#32

Kom igen. Svenska Slagruteförbundet "har till ändamål att väcka intresse för slagrutekonsten och verka för dess utveckling och spridande" (ur sidan som man kommer till först av alla på deras hemsida)

Det är väl självklart att "studierna" som utförs av dessa entusiaster kommer vara kantade av felkällor och metodikfel - de säger ju själva att det enda de vill är att sprida sin lära. De är inte ett dugg intresserade om det de sysslar med faktiskt har någon förankring i verkligheten, och alla som har låtit sig testas har misslyckats totalt.

Jag respekterar att alla inte tycker som jag, och hoppas även att du respekterar att alla inte tycker som du.

Fakta är att det inte spelar någon roll för en företeelses giltighet hur många som tror på det. Se på forntidsreligioner exempelvis, uppenbara sagor, men många trodde på det.

[Torahzen]
2013-10-28 22:18
#34

Min inställning är att tro gott om folk och jag ser ingen anledning till att misstro Svenska slagruteföreningen. Du får självklart tycka något annat men att i samma veva idiotförklara alla engagerade i föreningen är lite väl magstarkt. Jag betackar mig för liknande kommentarer i fortsättningen.

Har du någon katt? Det är detta denna tråden handlar om.

Annons:
[Starman]
2013-10-29 02:41
#35

#34

Du har massor av anledning att misstro dem, men du väljer att inte göra det, för att du själv gärna vill tro på det som de påstår.

[Torahzen]
2013-10-29 09:09
#36

Du har så rätt så att det är JAG som väljer vad jag tror på, inte du. Lägg inte ord i munnen på mig. Du har rätt att inte tro på dem. De är dessutom bara en av många föreningar som sysslar med detta.

Du svarade inte på min fråga - har du katt? Jag svarar inte på andra kommentarer från dig i denna tråden om du inte håller dig till ämnet.

[Starman]
2013-10-29 11:21
#37

#36

Jag har inte lagt några ord i någons mun. 

Att det finns många föreningar som sysslar med en sak gör inte att saken är rätt eller rimlig. Se exempelvis nynazistiska grupperingar som planerar tredje riket.

Jag höll mig till en del av ämnet vilket rörde linjer och kors.

Jag har inte katt men har haft. Aldrig märkt att de haft någon direkt favoritplats. De har sovit i allt från brödkorgar till under sänger, på element, under täcket, i garderober, på hyllor, i soffan och på stolar, i fönsterbläck et cetera.

mogfarm
2013-10-29 14:25
#38

Vad ligger egentligen till grund för den här tron på att katter gillar dåliga energier och att de vill ligga på sådana kryss som är dåliga för människor? Jag säger som i inlägget ovan att vår katt kan egentligen ligga var som helst. Då kan man tro att vi inte har några currykryss hemma eftersom alla platser verkar likvärdiga. Men i så fall, varför stannar katten? Och hur kan katter ha så mysiga och rofyllda energier själva om de vill dra till sig mörker? Jag förstår det inte. /Monica.

[Torahzen]
2013-10-30 22:37
#39

Vad jag förstår så gillar katterna energierna i dessa kryss. De behöver inte vara dåliga för katter. Lite som att vi dras till olika färger (olika frekvenser) så är det en särskild frekvens som katter gillar men människor inte mår så bra av.

[Starman]
2013-10-31 12:22
#40

#39

Hur upptäcker man dessa kryss, menar du?

Är det genom att katterna ligger på dem?

För som sagt, alla mina katter (4) har legat på väldigt många olika ställen med väldigt korta avstånd från varandra, vilket innebär i princip över hela huset (källarvåning samt entrévåning).

Vilket skulle innebära att antingen har jag ett enorm tjockt currykryss, vilket motsäger hypoteserna om currykorsen, om jag inte missminner mig, skulle gå i linjer paralellt med vädersträckens riktningar med fyra meters mellanrum och bilda kryss där strecken möts.

En annan sak som talar emot currykryssens existens är ju självklart jordens fysikaliska förhållanden.

mogfarm
2013-10-31 14:03
#41

Jag undrar fortfarande också. Jag har också sammanlagt haft fyra katter, och jag har många vänner och bekanta som har katt. Jag kommer inte på något exempel från verkliga livet där en katt tveklöst har legat på ett currykryss. Däremot lägger de ju sig ofta på mjuka ställen eller på något högt som ett bord. Till skillnad från Starman kan jag absolut tänka mig att det finns currykryss, jag blev däremot fundersam över hur det fungerar egentligen. Katter är ju också kända för att flytta om de inte trivs. I så fall borde alla utekatter som inte har currykryss hemma försöka flytta till hus med currykryss. Eller kan det vara så att den gamla folktron om att katter är i förbund med häxor och svart magi, att det är det ryktet som lever kvar? /Monica.

Annons:
[Torahzen]
2013-10-31 17:18
#42

Jag svarar lite senare när jag har tid.

Magi-cat
2013-11-02 08:12
#43

Angående katter, sovplats och currykryss…🐱

Det sägs ofta att katter ligger på currykryss och att man måste flytta sängen om de helst ligger där. Jag är inte så säker på att det är så enkelt. Kisse vill ha det varmt och gärna mjukt och det överväger nog framför ev. currykryss.
Mina katter har alltid föredragit att sussa vid vid mina fötter, helt oavsett linjer.
Däremot om kisse inte mår riktigt bra har vi sett honom ligga på lite, som man tycker, omotiverade platser. Det ser ut som om han "laddar" sig, eller vad som nu försiggår i hans inre liv.🙂

Kanske gäller det där med kryssen och linjerna mer djuren i naturen. Inomhus är det annat som är viktigare, som mat, matte/husse och en varm plats…

edit: Vilken helt underbar bild #0 Torahzen! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: