Annons:
Etikettbadrum-toalett
Läst 5493 ggr
[Torahzen]
2013-01-20 22:55

Sveriges fulaste badrum!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi i villa har haft en tävling om Sveriges fulaste badrum. Vinnaren blev 15 nyanser av brunt á la 70-tal.

Jag tänkte vi kunde öva oss i Feng shui-tänket och kommentera varför detta badrum inte är bra. Jag vet inte väderstreck så vi för utgå från dörrens läge.

Vad är era kommentarer?

Bild Fredrik Gunnarsson och Stina Lundgren

http://www.gp.se/bostad/1.1222806-har-ar-sveriges-fulaste-badrum

Annons:
[Torahzen]
2013-01-20 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild från andra hållet:

Tzatze
2013-01-21 20:56
#2

Bruna toalettstolar får mig att tänka på bajs, att toaletten inte är städad. Vet inte om det är feng shui….

Annars är det väl så att det är för mycket JORD där huvudelementet ska vara VATTEN. Jord suger upp vattnet enligt den kontrollerande cykeln.

[Torahzen]
2013-01-21 21:17
#3

Tja, man ska ju inte behöva fundera om det är rent eller inte.

Vilket element dominerar? Placering av speglar och möbler? Förslag till åtgärd som inte innebär helrenovering (fast det vore nog bäst…)?

Tzatze
2013-01-21 21:30
#4

Vattnets funktion är att spola bort dåligt qi (smuts, bajs mm). Jorden suger upp "skiten" istället och bevarar den, stagnerar. Den qi som inte sugs upp kommer att studsa i oändlighet i speglarna som är uppsatta mitt emot varandra.

Amandla
2013-01-21 21:58
#5

Det kan inte vara bra att blockera ett fönster på det där viset heller…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tzatze
2013-01-22 08:13
#6

Håller med. Nej, det ser inte bra ut att blockera ett fönster, men det är bra att det finns ett för då kan man öppna det ibland och få lite luftväxling. Fast om jag tänker efter så är det kanske inte så blockerat trots allt, för duschväggen släpper igenom ljuset och det är inget slutet utrymme i duschen.

Som åtgärd i det här badrummet hade jag börjat med att ta bort den vänstra spegeln. Sen hade jag tonat ner jord-elementet genom att förstärka metall, eftersom metall hjälper vattnet, dvs det bruna porslinet byts ut mot vitt (metall). Eftersom det finns ett fönster kanske det går att ha nån grön växt (trä) hängande på dushväggen. Kanske en grön lurvig matta (trä) eller röd (eld) med matchande duschdraperi. Taket borde målas ljusare också, för det tynger ner.

Är det ingen mer som vill vara med och "leka" fengshui-expert? Det här är ju jättekul. Bra idé Amandla.

Annons:
Tzatze
2013-01-22 08:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hmmm…ett försök till förbättring i paint. Kanske gjorde allt värre istället Foten i munnen

[Torahzen]
2013-01-22 08:54
#8

Tack för att du gillar min idé!

Det ser genast bättre ut med din ritning. Jag hinner kika på det mer ikväll.

Amandla
2013-01-22 18:15
#9

Titta vad jag hittade! Nästan precis så som Tzatzes förslag ovan Glad

(bild lånad från http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-jakobsberg-kristinehamns-kommun-dalgatan-16-4602636)

Badrum


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tzatze
2013-01-22 18:31
#10

Haha ha, ja den där tapeten verkar vara en klassiker. Men helt klart blir det bättre med vitt porlin. Bajskänslan försvinner. Resten kan man ju diskutera.

[Torahzen]
2013-01-22 22:41
#11

Nämen! Att den tapeten finns kvar på fler ställen!!!

Ja, det badrummet är ju lite bättre med vitt porslin och gult golv. Fönstret känns som det sitter på en konstig höjd men det är inte blockerat vilket är bra. Taket borde gå lätt att måla vitt.

Jag ska testa att rita på bilden som du Tzatze, men det får bli senare i veckan. Det är lite mycket nu…

Amandla
2013-01-22 22:55
#12

Ja jag blev så full i skratt när jag såg badrumsbilden Skrattande Inte nog med att det var samma hiskliga tapet, det var ju så likt Tzatzes förslag dessutom! Synkroniciteten i högform? *haha*


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2013-01-22 22:57
#13

Ja, verkligen!

Annons:
Tzatze
2013-01-23 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Mmmmmm, mer brunt………

Amandla
2013-01-23 12:54
#15

Bajsbajsbajsbajsbajs… Sorry, kunde inte låta bli. Tungan ute Nuförtiden tycker nog väldigt många att det där är rent förskräckligt fult, men då när badrummet var nytt sågs det nog som ombonat och mysigt. Man vill inte gärna varken sitta på toa eller stå i duschen och frysa. Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tzatze
2013-01-23 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Brunt är en skön färg på rätt plats. Jag gillar luftig mörk mull i trädgårdslandet och varmbrun täckbark under träden. Många träslag ger ett varmt intryck också. Men för mycket av det goda får motsatt effekt. Dessutom krävs det mycket ljus för att komma till sin rätt. Förr fanns det bara vitt porslin så när det kom färgat porslin så var det lyxigt, och det enda sättet att matcha brunt porslin är med ännu mer brunt. Tanken var god. Glad

Här tycker jag brunt blir mysigt. Men det är också balanserat.

Amandla
2013-01-23 13:39
#17

Ja det där är bra mycket snyggare Glad Balans är verkligen ett nyckelord.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: