Annons:
Etikettsovrum
Läst 5291 ggr
[Torahzen]
2/6/13, 6:02 PM

Låt sovrummet bli en dröm!

En välbäddad säng i ett vackert sovrum betyder mer än bara att dörren kan stå öppen när det kommer gäster. Feng shui-experten Agneta Nyholm Winqvist menar att ett väl inrett sovrum gör att man känner sig både starkare och sover bättre.

Artikel tagen från Sydsvenskan, Författare: Helena E Källgren /TT Spektra
http://www.sydsvenskan.se/bostad/lat-sovrummet-bli-en-drom/

Tips för sovrummet

1. Lyft fram allt som har med sömn, vila, passion och kärlek att göra, rensa bort resten.

2. Placera sängen i kraftposition, det vill säga med ryggen mot en stabil vägg (stabil sänggavel), stöd på sidorna av jämlika sängbord och fri sikt mot dörren.

3. Använd mjuka varma sensuella färger, tänk dig sovrummet som en famn att vila i.

4. Inred personligt, tänk på symboliken i sovrummet och på vad du behöver i livet, lyft fram det.

5. Undvik tunga objekt ovanför sängen, flacka snedtak, vassa hörn och mycket elektronik i sovrummet.

6. Se till att det första du ser när du vaknar på morgonen och somnar på kvällen gör dig glad.

7. Jordelementet, finns i alla färger som du kan koppla till hud, är viktiga i sovrummet. Jordelementet grundar oss är avstressande och sensuell i rätt proportioner.

8. Använd naturmaterial och tänk miljömedvetet.

9. Unna dig det bästa sovrum och säng du har råd med.

10. Se sovrummet som ett av de viktigaste rummen i hemmet. Höj din självkänsla och självrespekt genom att prioritera sovrummet högt.

Annons:
[Torahzen]
2/6/13, 6:04 PM
#1

Jag tycker det är så skönt när det är renbäddat i sängen. Jag försöker göra det varannan vecka, men det varierar.

Jag har enfärgade målade väggar i ljus aprikos-ton. Dock inte mitt färgval. när tid ges ska det bli pastell-lila/blått o sovrummet.

Vad tycker ni det är det bästa med just ert sovrum?

[FarbrorNöjd]
2/6/13, 6:08 PM
#2

Det bästa med mitt sovrum är min dunderstora säng, den är 2,40 bred. :)

[Torahzen]
2/6/13, 6:13 PM
#3

Härligt med rymlig säng!

Välkommen hit FarbrorNöjd, jag har inte sett dig här förut.

[FarbrorNöjd]
2/6/13, 6:16 PM
#4

#3 Hittade hit av en slump och fastnade, Det var så intressant att sitta och läsa alla trådar! ;)

[Torahzen]
2/6/13, 6:20 PM
#5

Trevlig läsning!

Skriv gärna något i en tråd om du vill lyfta fram den eller undrar över något.

terkina
2/7/13, 9:09 AM
#6

Det jag är mest nöjd med i vårt sovrum är tapeterna och känslan som de inger. Ljust och lite "herrgårdsaktigt" :)

Det var också det enda rummet som vi gjorde om väggerna på när vi flyttade in för snart ett och ett halvt år sedan.

Tonerna på väggarna går i lätt blankt beige/offwhite och så har vi en fondtapet med blankt blommönster, som vi valde att sätta på motsatt sida av sängen istället för bakom huvudgaveln som de flesta har. Vi gjorde det just av den anledningen att VI faktiskt ska få se den under tiden som vi ligger i sängen och inte bara när man äntrar rummet.

Det här är inte den tapeten vi har, men det är lite samma känsla med de blanka blommorna: http://www.eco.se/ProductWaveImages/6660_w1.jpg

Förutom väggarna så är det lila som är överhängande i färgvalet. Det har blivit en naturlig färg i hela huset faktiskt, för både jag och sambon är barnsligt förtjusta i det.

Läste i Karen Kingstons 'Rensa i röran' att lila står för att hämta kraft och att man ofta använder sig av, och drar till sig en viss, färg i sin omgivning för att få ta extra del deras olika egenskaper.

Vi har ju två stora renoveringar som ska sätta igång förhoppningsvis i år (Byta avlopp/göra markbädd, samt nytt tak på båda husdelarna). Kan det vara det vi samlar kraft för kanske? :P

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Amandla
2/7/13, 3:17 PM
#7

Mitt sovrum går i vitt och blekrosa, romantiskt men inte på det där volang-rysch-pyschiga viset. Sparsamt med saker, inte bara på grund av att rummet är väldigt litet. Jag vill ha det lugnt, stilla och svalt. Använder bara lakan som är vita eller blekt rosa eller ljungfärgade. 

Det känns viktigt för mig att allt är en helhet även visuellt, då jag blir klart störd av att saker sticker ut färgmässigt eller utseendemässigt, jag vägrar att ha saker som jag inte gillar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
12/10/13, 10:14 AM
#8

Jag puttar!

Tänk på att sova särskilt gott vintertid då vi har större sömnbehov.

Amandla
12/10/13, 11:10 AM
#9

Måste säga att jag sover klart bättre sen jag köpte ny sängram, nu har jag en Brimnes från Ikea. Det är nästan helt tätslutande lådor under den och jag har helt släppt tanken som jag haft sen jag var liten, ni vet den där med att det ligger någon/något under sängen 😛

Egentligen började jag känna mig riktigt trygg efter att den gamla sängramen gick sönder och jag istället la madrasserna på golvet, det var en sån påtaglig lättnad… tänk vad gammal mörkerrädsla kan påverka Galen

Jag har huvudgaveln kvar från den gamla sängen och har skruvat upp den en bit upp på väggen så den ser lite högre och maffigare ut. 

Det hela känns så mycket lugnare och tryggare än jag väntade mig innan då jag nojjade lite över att det inte ska vara bra att förvara saker under sängen. Fördelarna överväger helt klart nackdelarna i mitt fall 🙂Sen förvarar jag bara rena gardiner och filtar under min del av sängen, det är jag noga med.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
12/10/13, 1:27 PM
#10

Så skönt att höra. 

Man får visst ha saker under sängen, men som du säger är det bra att tänka på vad man har där. Se till att gå igenom lådorna någon/några gånger per år.

MrsGoldfire
2/23/14, 10:43 PM
#11

Har inte ens dammråttor under sängen just nu, men däemot en snedvägg som måste lyftas snarast.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Upp till toppen
Annons: