Annons:
Etikettrensning
Läst 3140 ggr
terkina
2013-02-16 22:30

Rensningslek

Min sambo (och även jag) har haft en förmåga att glömma plocka undan saker efter oss under längre tid. Han säger själv att han kan ta med sig reklambladen in på toaletten, läsa dom, slänga dom på golvet och sen glömma dom. De existerar liksom inte alls för honom längre medan jag blir irriterad varje gång jag går in på toaletten och ser eländet. Vi har lätt blivit osams över sånt här, för jag tycker att man inte ska behövs säga till flera gånger (helst ska man inte behöva säga till alls) och han tycker att jag tjatar när jag säger till mer än en gång. (gör det direkt då, hävdar jag, så slipper du tjatet :P) Härom kvällen kom jag dock på en liten lek som jag inpräntade hos sambon med gott resultat! ;) Han skulle vara ledig förmiddagen efter så jag sa till honom: "imorrn när du är hemma hela förmiddagen ska du få öva lite extra på att bli medveten om alla grejer du rör vid och har kontakt med. Så fort du så lite som snuddar vid något ska du stanna upp och tänka 'men vänta, var ska den här grejen vara EGENTLIGEN?!'. Den urdruckna kaffekoppen, toarullen som precis tog slut eller till och med om du snubblar på illern - stanna upp och tänk 'var ska den här saken vara - EGENTLIGEN?!'" Jag nötte detta ett tag så att vi skrattade år det båda två och det blev en rolig grej av det istället för tjat. Nästa dag när jag kom hem var det sambon själv som förde det på tal. Han hade varit på väg att ställa in eltandborsten i badrumsskåpet när det slog honom att den hade varnat om dåligt batteri. Då kom han på att EGENTLIGEN så skulle den ju faktiskt stå i sin laddare, och så gick han dit och ställde den på rätt plats istället. Tänk vilken skillnad det kan bli i ett beteende bara över en dag och att han själv tyckte att det var så mycket roligare. :) Jag har själv inga barn, men jag kan tänka mig att det här kan vara ett bra sätt att tex göra dem delaktiga i städningen på ett roligt sätt. Man kanske till och med kan tävla i hur många saker som hittat sin egentliga plats under kvällen, eller bestämma ett antal saker som ska hitta hem innan man tex får titta på tv, äta godis etc. Det har i alla fall funkat med gott resultat både på mig och sambon! :D

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Fjäril
2013-02-17 14:01
#1

Det var ett mycket bra tips! Saker överallt eller inte, så ökar medvetandet till vad man Egentligen gör - och inte bara på rutin :)

Sajtvärd på Övernaturligt

[Torahzen]
2013-02-17 15:51
#2

Det gäller bara att båda vet var saken ska ligga Egentligen…. 😉

Bra tips! 🏆

Sedan kan man köra på tid också. ⏰ Tex en reklampaus eller med en äggklocka. Man hinner väldigt mycket på fem minuter om man är taggad! 👍

terkina
2013-02-17 17:01
#3

Vet man inte vart saken ska ligga egentligen så får man där och då bestämma vart den ska höra hemma. Ofta faller jag i den fällan att jag låter saker vara för att jag inte vet vart jag ska göra av dom. Men nån gång måste man ju ta beslutet - kasta/spara och i så fall vart - så då kan man lika gärna göra det hellre förr än senare. :)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

[Torahzen]
2013-02-17 21:25
#4

Jo, fast det är där jag brukar komma av mig… Gubben brukar lägga saker där det finns plats, vilket gör att en del inte hamnar på så logiska platser.

LoAEmma
2013-02-19 17:39
#5

Ibland har jag tänkt att jag skulle haft en sån här shoppingkorg hemma så man kan gå runt och ta reda på allt som ligger på fel ställen och lägga dom på rätt ställe. 
När man gör sånt här brukar man ju tappa bort sig hela tiden eftersom man hamnar i olika rum, ser nåt annat, gör det, glömmer bort vart man var från början osv hahah…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
2013-02-19 21:30
#6

Ha! Det har jag också tänkt på. Fast det har inte blivit någon korg för det skulle nog jämt ligga saker i den och det är ju inte tanken..

Annons:
Amandla
2013-02-19 22:31
#7

Ett förkläde tar ni istället! 😃 Med en lagom stor ficka då, så ni inte stoppar i allt på en gång.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2013-02-19 22:34
#8

Jag har en pytteliten ficka på mitt förkläde, så det skulle inte fungera. Jag tror jag tar ett par saker i taget och går runt istället, så får jag motion på köpet! Några steg extra blir det allt.

Amandla
2013-02-19 22:42
#9

Man kan sätta fast en plastkasse på bältet om man vill, så skulle jag göra nu när jag helst inte går så många steg. Fast jag försöker plocka lite varje dag istället för att bygga högar, de där högarna har en tendens att bara bli högre och högre 🐖


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LoAEmma
2013-02-20 15:27
#10

Haha, smart! Min mamma syr jättefina förkläden i linnetyg med jättefina fickor på :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
2013-06-15 21:27
#11

Jag puttar för alla leksugna…

[Torahzen]
2013-07-31 13:58
#12

Någon som har lekt i sommar?

terkina
2013-08-01 12:35
#13

Nä, men jag skulle behövt…. :/

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
[Torahzen]
2013-08-01 12:55
#14

Det är bara att köra igång!

Sameli
2013-08-03 13:19
#15

Min man och jag körde jämt snabbfixande under reklampauserna. Hänga tvätt, diska plocka undan.. Snabbt snabbt snabbt tills någon ropar "nu börjar det" och så skyndade vi oss och satte oss och kollade klart på programmet. Väldigt effektivt och dessutom roligt :)

"Man måste ge lite mer än man tar"

LoAEmma
2013-08-03 17:59
#16

Idag blev det rensning i min karls kök! Jättekul måste jag säga :) Konstigt va roligt det är att rensa och göra fint hos nån annan haha….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
2013-08-03 18:09
#17

Ja det är superkonstigt att det är så lätt hos andra, men hemma hos en själv kan det verkligen ta emot… 🤔

[Torahzen]
2014-05-20 20:56
#18

Putt…

[Torahzen]
2014-05-28 21:12
#19

Jag har rensat på min hallbyrå som är en magnet som drar till sig allt möjligt. Nu är det städat!

Upp till toppen
Annons: