Annons:
Etikettrensning
Läst 1676 ggr
[Yllhilda]
2013-09-05 00:09

Motsägelsen i ägodelar.

Jag är i ett stadie där jag verkligen överväger att göra mig av med en massa saker, Problemet är att många av sakerna antigen är saker jag vill spara, behöver senare som vid jul och påsk och saker jag faktiskt behöver. Men jag gillar inte att ha så mycket saker, jag mår inte bra av det. De gånger jag mått bäst i mitt hem har varit då jag haft en enda byrå med personliga vill-behålla-saker och resten spartanskt. Nu är det också så att min kille gärna insisterar på att behålla en massa, vilket inte hjälper. Jag skulle kunna kasta en massa saker, risken är dock att jag kommer ångra mig vid vissa saker (har hänt förr), och det irriterar mig. Hur bör man hålla sig till ägodelar egentligen?

Annons:
[Torahzen]
2013-09-06 20:03
#1

Du äger dina ägodelar, inte tvärtom. När du hade lite saker, hur såg ditt liv ut då?

Jag rekommenderar att du går igenom det du har och slänger det du lätt känner att du inte behöver/vill ha kvar. Saker du är tveksamma till, lägg det i en särskild låda. Om du inte saknar något i lådan eller kommer ihåg vad du har där efter säg tre månader. Då borde det vara ganska lätt att göra sig av med.

Du får gå igenom gemensamma saker med pojkvännnen. Det är aldrig ok att slänga något av di killes saker. Det är hans beslut att ta.

HUR förvarar du dina saker. Du behöver inte ha julsaker om du inte vill. Jag tycker att du ska se till att ha bra ordning på några kartonger eller skåp med julpynt. Så att du vet vad du har och var du har det.

Saker du har slängt och ångrat, vad var det? Något som går att skaffa igen eller vad det typ foton?

Är det något särskilt rum du har mest problem med?

Minnen ska man bli glad av tycker jag. Har du kvar något som du blir ledsen eller arg arg, så kanske du inte är redo att göra dig av med det.

[Yllhilda]
2013-09-06 22:21
#2

Allt kändes lättare med färre ägodelar. Det var lättare att koncentrera sig och jag kände mig lugnare.

Det är oftast i samband med högtider eller kopplat med någon jag känner som jag ångrar att jag inte längre har vissa saker. Om jag kastar julpynt exempelvis har jag alltid brukat ångra mig vid jul för att det känns så futtigt och lite trist. Saker kopplade med någon jag känner är det mer sällan att jag får ångra eftersom jag ofta har foton, fast ibland kan jag få dåligt samvete. Det jag ångrar mest att jag kastade var min väckarklocka jag fick av pappa, trots att den var trasig hade jag önskat att jag behållt den, jag tror min kille hade kunnat laga den om jag haft kvar den.

Jag har alla mina saker på speciella platser i lådor, men eftersom jag har mycket saker för kreativa projekt(som jag borde banta ner också) händer det att det svämmar över och hamnar lite överallt. 

Vi har gjort flera utrensningar, den största gjorde vi när vi flyttade. Det jag har mest problem med är all elektronik. Min kille jobbar med data och behöver ha en server igång för jobbet, men det känns jobbigt när så gott som 3 datorer är på i vardagsrummet samtidigt, det plus tv:n, telefonen och vinkällaren. Tonvis med sladdar och saker som surrar. Vi har försökt ordna så det är snyggt, och han har sin hörna gjord av bokhyllor så jag slipper se och ha att göra med hans saker. Ibland sitter jag i sovrummet, men det är inte det mest praktiska stället att exempelvis måla på.

mogfarm
2013-09-07 12:59
#3

Det där är verkligen något man kan fundera över! Men bra råd av Torahzen tycker jag. /Monica.

[Torahzen]
2013-09-07 20:17
#4

Tack! Hoppas att du kommer på svaren också. 😃

Upp till toppen
Annons: