Annons:
Etikettträdgård
Läst 3515 ggr
szirius
2013-09-07 15:32

rensa ogräs....

Alltså, älska trädgård och allt det där❤️☀️🌺, men huuuuur hittar man glädjen och orken att rensa ogräs?? Hos oss växer det enormt snabbt och efter 2 veckor får man börja om. Rosenrabatten, som är stoor,  är värst, den tar 4-5 h hårt arbete😞 ( nåt slags ogräs med långa rötter växer där) att få fin och man river sönder sig och det känns som att det aldrig är fint där mer än nån vecka i taget😕. Just nu är den totalt överväxt.

I morgon har vi bestämt oss för att ha en trädgårdsdag och röja, men det tar tyvärr så emot. Börjar tappa lusten för trädgård när det är ett sånt evighetsgörande där ute. Buskar dör, gräset får gula fläckar, murgrönan tar över, man får kämpa med ogräs som växer upp mellan gångplattorna ( tar också flera h varje gång) . Jag blir bara nedslagen, rent symboliskt också, jag känner ett ständigt dåligt samvete för att jag inte tar mig tid att hålla trädgården i tiptoppform och så maler orden " jag borde…" i stället för " jag VILL…". Hur blev det så?

Idag har jag inte ens gått ut fast det är fint väder, för att jag inte kan njuta det minsta när jag ser allt som behöver göras🤐

Jag vill hitta tillbaks till glädjen med en egen trädgård, i stället för att drömma om att stenlägga hela baksidan.

Tips?

Annons:
[Torahzen]
2013-09-07 20:28
#1

Det låter som det är dags att förenkla trädgården. Jag är intresserad av trädgård men inte trädgårdsarbete. Jag gillar alltså att planera och se hur det växer fram, eller snarare skulle kunna växa fram. Sen inser jag att det blir som det blir när jag rensar tre gånger per år. Sedan har jag satt en rabatt med blommor som inte alls trivs där. 

Min (vår) trädgård är liten, men det räcker till och blir över ändå.

Jag ska sätta mer buskar och bygga om två altaner (ja, där hjälper gubben till).

Sedan är det ju så att en trädgård blir ju aldrig perfekt, men man vill ju bli lugn, rofylld istället för stressad och tung i sinnet för att man vill eller "borde" göra.

Vi får peppa varann. 

Vilken del i trädgården trivs du i? Hur ser entrén till trädgården ut? Blir du upplyft eller nedfälld av det? Sänka ambitionsnivån. Har ni möjlighet till att anlita trädgårdsmästare för enstaka jobb eller åt återkommande (ogräsrensning)? Har ni ofta gäster kan ni ta hyra i form av någon timmes trädgårdstjänst?

Jag tycker det är SÅÅÅ mycket roligare att rensa åt någon annan än åt mig själv. Jag fattar inte varför, men så är det. Jag försöker lura mig att jag är i någon annans trädgård, men jag har än så länge inte gått på det 😉

szirius
2013-09-08 13:26
#2

Jag är likadan - börjar rensa och greja när jag är hos andra😃.

Det är ju det där med ekonomin🤐, det finns många sätt att göra trädgården enklare (plantera i krukor och ta bort några av alla rabatter tex. Och plantera mer buskar så att gräsmattan blir mindre) men det kräver pengar…

Har ofta tänkt att jag ska använda mig av gästerna, men sen när de väl är här känns det "förmätet" att be om hjälp…jag veeet, behöver jobba på det😇

Allt känns så stort så att jag inte vet vart jag ska börja..typiskt problem hos mig, jag ser helheten och blir splittrad i stället för att beta av en sak i taget, en hörna i taget ute…

Peppa varandra låter bra!🙂🤗

[Torahzen]
2013-09-08 22:24
#3

Jag tycker definitivt att du ska be gäster om hjälp. Som du själv säger så går det mycket lättare hos andra.

Jag frågade: Vilken del i trädgården trivs du i? Hur ser entrén till trädgården ut? Blir du upplyft eller nedfälld av det? Sänka ambitionsnivån.

För egen del så har vi rivit en del av en altan och kommer att ha gräs där sen. Igår pratade vi med grannen som också ska bygga altan att han kan få lägga jord och grästuvor på vår tomt. Vi ska bygga ny altan som blir lite större åt ett annat håll, så den gräsmattan kan vi flytta. Då räcker det till nya gräsmatta överallt. Vi behöver göra lite underarbete bara och lägga stenar närmast huset. Det tror jag att jag ska börja med imorgon. En sak i taget.

szirius
2013-09-08 22:47
#4

Vi eldade bort en hel del idag! SKÖNT!

Jag har flera delar som jag trivs i🙂. Vid dammen såklart, och vid vår terass framförallt. Men det finns flera små mysiga ställen.

Entrén till trädgården går däremot förbi rosen&/(&%¤&#%/rabatten🤐. Vi pratade idag om att vi ska göra ett försök att gräva upp allt runt rosorna, lägga markväv och fylla på med sten. Vi testar ett litet parti först för att se om det funkar. Vi har provat redan med att täcka med bark men det funkade inte ( då hade vi ingen markväv, det var när vi precis flyttat hit och inte visste hur aggressivt ogräset var…)

Gräs går nästan helt bort egentligen, inte alls lätt att sköta och hålla fint här i hettan, det är grönt mars-maj, sen är det totalt gult och torrt hur mkt man än vattnar juni, juli o aug och nu har det börjar ta sig igen och är grönt över höstmånaderna. Men det är för stor tomt för att kunna anlägga annat där vi har gräsmatta nu..vete sjutton hur vi ska göra, kanske bara gilla läget.

[strutter]
2013-09-17 08:05
#5

#1 Ha ha ha, där var du för rolig! Skönt att du trots allt vet var du befinner dig!

[Torahzen]
2013-09-17 08:56
#6

Tack för påminnelsen. Jag behöver kratta ihop lite plommon som ramlat ner från plommonträdet innan det blivit alldeles mosiga på marken. Jag ska nog göra lite plommonsylt, vilken vecka som helst nu…

Annons:
[Torahzen]
2013-09-23 22:18
#7

Jag har krattat plommon idag. Det är alltid något.

szirius
2013-09-24 22:08
#8

Maken har sågat granar och jag har fortsatt med mosaiken runt dammen, blir det sol i helgen ska jag avsluta det då.

Klippt gräset, ansat lite bland rosenbuskarna, skrapat bort ogräs på gångvägen, fyllt på grus…jag har gjort rätt mkt faktiskt, men lite pö om pö sådär…

[Torahzen]
2013-09-24 22:35
#9

Se där, lite i taget så är det mesta gjort! Jag hoppas på fint väder så vi kan klippa gräsmattan en sista gång.

szirius
2013-10-07 19:55
#10

Hurrraaaa, nu är det fint ute efter en eftermiddag i trädgården🥳

[Torahzen]
2013-10-07 22:01
#11

Bravo!!! 👍

[NeferNefer]
2014-06-03 06:52
#12

Hur ser det ut i trädgårdarna nu? Jag kan berätta att jag äntligen har lejt bort mitt ogräsrensande! Det var sannerligen på tiden. Själv har jag varken tid eller ork som det är för närvarande, men jag blir stressad av att se ogräset på fel ställen. Sen har jag ett vildvuxet parti i trädgården också, där får allt breda ut sig precis som det vill!

[Torahzen]
2014-06-14 20:20
#13

Jag gillar trädgård men inte oräsrensandet så därför är det rätt mycket gräs i rabatten.

Annons:
Amandla
2014-06-15 10:12
#14

Du måste plantera tätt, Tora, då har inte ogräset så stor chans att ta sig upp. Sätt marktäckare om du har några lite högre växter som du vill framhäva.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2014-06-15 21:54
#15

Jag satte blommor som inte trivdes och eftersom det inte räcker med att rensa ogräs en gång per säsong, så är det numera gräs där… Jag behöver göra om hela rabatten tror jag. Det är mer blött än jag trodde.

Amandla
2014-06-15 22:04
#16

Kanske finns det fina grässorter som passar där det är lite blött?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2014-06-15 22:35
#17

Det finns det säkert. Vi ska fixa i ordning två altaner och gräsmattan först innan det blir rabattens tur.

Upp till toppen
Annons: