Annons:
Etikettpraktiska-tips
Läst 2614 ggr
Sparklingponi
11/10/13, 6:36 PM

Kaos!

Hej jag är ny här, och vet inte om det är rätt forum men jag behöver hjälp! Jag flyttade i somras till en ny lägenhet på ca 20kvm. Innan bodde jag ensam i en trea på ca 70kvm. Man kan ju tänka sig att det skulle vara lätt att hålla ordning på en så liten lägenhet, men det är verkligen helt kaos. Och jag har ingen energi att göra någonung åt det. Jag bara sitter här och tittar på det. Det är saker överallt. Var hittar jag energin och hur får man ordning på kaos? Det känns som att kaoset är större än vad lägenheten är. Jag känner mig själv också kaos förresten.

Annons:
Amandla
11/11/13, 10:58 AM
#1

Det låter som att du har för många saker och för lite förvaringsmöjligheter?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Sparklingponi
11/11/13, 12:14 PM
#2

Skulle kunna vara så ja!

[Torahzen]
11/12/13, 10:39 PM
#3

Jag håller med Amandla. På 20 kvadratmeter gäller det att bara ha det som är viktigt och ha möbler med dubbla funktioner köksbord/skrivbord, säng/soffa med förvaring under.  Vi påverkas ju av vår omgivning sår är det kaos känns det kaos och tvärtom.

Börja städa och rensa upp en yta.

Vad vill du har för känsla hemma hos dig?

[Torahzen]
11/12/13, 10:39 PM
#4

Och såklart är du välkommen här 👍

Sparklingponi
11/12/13, 11:27 PM
#5

#3 Jag har ett köksbord, ett mindre vid fönstret, en tv och en bred säng. Mamma undrar om jag vill ha en soffa oxo men isåfall måste nåt annat ut. Jag vill känna trygghet, kärlek och att det ska vara luftigt så man kan andas. #4 Tack! :D

Amandla
11/13/13, 10:23 AM
#6

Sparklingponi, har du sett att det finns en kategori som heter Rensning? Där finns en massa trådar som kan hjälpa dig. Det kan kännas svårt att rensa men om man får en strategi som underlättar kan det hjälpa.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Torahzen]
11/13/13, 12:44 PM
#7

Vad har du för färger? Ta gärna några få ljusa färger som lättar upp. Se till att bädda sängen och lägg undan saker varje dag.

Behöver du allt du har i kartongerna? Var kritisk. Behåll bara det du gillar och behöver. Har du ett förråd där du kan ställa saker du inte använder så ofta?

Har du en ritning på lägenheten eller vill lägga in några foton? Det är lättare att komma med synpunkter då.

szirius
11/16/13, 7:20 PM
#8

Var hittar jag energin och hur får man ordning på kaos? Det känns som att kaoset är större än vad lägenheten är.

Du svarar på din fråga ganska bra själv😉.Du har för många saker på för liten yta, det blir rörigt då oavsett hur duktig man är på att plocka.

Jag känner mig själv också kaos förresten.

Du har ju hittat hit av en anledning🙂, kanske av vetskapen om att det inre speglar det yttre och tvärtom. Att rensa kan fungera som perfekt terapi, för du kommer att märka att fler och fler saker klarnar inom dig, iom att du får ordning på det yttre. Win-win, eller hur?🥳

Börja inte för hårt, börja med 2 kartonger. Märk en med "släng/ge bort/sälj" och en med "lägg undan". Fyll dem under en veckas tid. Sedan tar du 2 nya. På en månad har du fått ordning. ( detta kräver att du har ett förråd att förvara saker i…det du ska sälja/ge bort ordnar du såklart direkt)

Jag bodde i en lägenhet på 24 kvadratmeter en gång och det blev som en slags rolig tävling med mig själv om hur påhittig jag kunde vara på att förvara smart, så det är därför jag går igång lite, hehe.

Jag hade då en uppfällbar säng som sparade massor av plats. Ett alternativ är ju bäddsoffa - soffa på dagen/kvällen och säng på natten.

En annan smart lösning kan vara klaffbord. Behöver du tex ett  matbord med 4 platser eller kan du ha ett klaffbord som kan fällas in mot väggen och klaffstolar i stället?

Om du har ett förråd så förvara i så fall så mkt som möjligt där som du inte använder dagligen. Tex ha bara säsongskläder i garderoben, dvs. höst/vinter nu och lägg undan sommarkläderna i en kartong så länge. På det sättet kan du få loss en hylla i garderoben till annat :). 

Lägg gärna in foton, enklare att ge tips då!

[Torahzen]
11/16/13, 8:42 PM
#9

Bra tips szirius!

Sparklingponi
11/18/13, 12:09 AM
#10

Tack! :D #8

Amandla
12/19/13, 10:00 PM
#11

Hur går det för dig, Sparklingponi?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tzatze
12/21/13, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej, om det fortfarande är intressant så kan jag berätta hur jag gjorde när jag var trångbodd.

I min sovalkov så satte jag in skrivbordet och alla böcker/hobbies. Där inne fick det vara rörigt och kreativt. Till sovalkoven tillverkade jag två skjutdörrar likt såna de har i japan, vit/svartrutig rispappersdörr fast jag gjorde den av ett vitt lakan och ribbor. Då såg det snyggt och harmoniskt ut på utsidan.

Sov gjorde jag i en bäddsoffa. Framför soffan hade jag en stor matta som jag var noga med att hålla fri från möbler och saker. Den gav rummet en känsla av luft och rymd.

[Torahzen]
12/21/13, 6:40 PM
#13

Mycket bra tänkt! Det runda bordet gillar jag. Och att du stängde in dina böcker. Då kunde du vara "ledig" från studier när du stängde till.

Annons:
Sparklingponi
1/1/14, 10:34 PM
#14

Hej igen, tack för tipsen :)
Har börjat plocka lite men har även bott många dagar på andra ställen, som mamma och mina vänner. Har inte hunnit så mycket.

Däremot känner jag mig alltid väldigt trött, vad kan det bero på?
Jag är trött hur mycket eller lite jag än sover.

[Torahzen]
1/1/14, 10:54 PM
#15

Blir du trött så fort du kommer hem? Beror det på att du inte trivs i lägenheten? 

Vad är uppiggande för dig? Har du krukväxter? Mår de bra, välskötta? Har du skön säng, sköna sängkläder, har du spegel så du ser dig när du ligger i sängen?

På ett så litet utrymme är det viktigt att plocka undan varje dag, låt inte det ligga framme. Gå igenom det du älskar och ska ha kvar, bestäm en plats för det. Tänk inte att du ska gå igenom hela lägenheten på en gång. Börja med en byrålåda per dag.

[Torahzen]
1/1/14, 11:03 PM
#16

Ett passande klipp:

Upp till toppen
Annons: