Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1530 ggr
[Torahzen]
2014-04-10 15:16

Övning - sovrum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag tycker det är dags för en till övning. Vad tycker ni om detta rummet? Vad är yin och vad är yang? Vad bör tillföras för att få en bättre balans?

Annons:
[Torahzen]
2014-04-10 15:23
#1

Oj vad liten bilden blev…

Längst in i rummet är det ett långsmalt fönster täckt med en ljus gardin.

[Torahzen]
2014-04-10 15:25
#2

Den bruna listen på väggen till höger har några krokar.

[NeferNefer]
2014-04-11 00:30
#3

Jag tycker det ser kalt, kallt, omysigt, opersonligt ut. Jag gillar ljuset. Kanske en stor fin grön växt i hörnet, lite mer tyger, skulle hjälpa? En skön matta, kanske med röda inslag?

[Torahzen]
2014-04-11 08:04
#4

Bra förslag. Rummet känns ju inte färdigt men det bör gå ganska lätt att lägga till lite saker.

Vad tänker du för kruka till växten?

Var ska tygerna vara?

För att få rummet mer varmt kan man ju införa lite rött, dvs elementet eld. Man ka även tänka en ull-filt eller fårfäll på golvet. Det ger samma effekt.

Någon fler?

Älvan
2014-04-13 18:30
#5

Just det. Skulle vara något högt på höger sida? Ormen? Hur var det nu igen? :/

[Torahzen]
2014-04-17 22:47
#6

Ingen fler?

Annons:
ebzi
2014-04-22 22:02
#7

Jobbigt att bilden är så liten, men försöker ändå. Jag hade lagt till sängbord på båda sidorna med varsin sänglampa, piffat upp sängen med fler kuddar och överkast. En matta och bytt listerna eftersom jag inte tycker de var så fina. För att göra det personligare skulle jag även lägga till lite bilder, böcker och andra saker som är personliga :)

Tycker att de här övningarna är jätteroliga så fortsätt gärna med dem (även fast jag är nybörjare och inte så duktig)!  👍

[Torahzen]
2014-04-22 22:38
#8

Jag lovar att jag ska ta en större bild nästa gång 👍

Det låter jättebra med stöd på sidorna i form av sängbord och lampor på. Mer textilier ger ett mjukare intryck, mer yin. Lite bilder är alltid trevligt. Tänk på vad det är det första du ser på morgonen när du vaknar.

Böcker i sovrum ska man vara försiktigt med, det blir lätt för tungt.

ebzi
2014-04-25 12:34
#9

#8 Det med böckerna visste jag inte! Gäller det även om de inte syns/står framme i rummet? (tänker på mitt egna sovrum nu)

[Torahzen]
2014-04-25 20:23
#10

Ja tyvärr. Lite hjälper det nog. Själv älskar jag att läsa och har gärna många böcker både i sängskåpet och på, men det hjälps inte att det är bäst med en bok i taget. Jag känner skillnaden när jag har rensat och plockat undan.

Tzatze
2014-07-03 08:30
#11

Oj, ska försöka jag med fast jag tycker det var svårt med så liten bild.

Ying/Yang - Rummet är väldigt avskalat, nästan som en klassisk yin/yang-symbol, men jag skulle behålla denna avskalade känsla och försöka fullända den. Det jag tycker om är att det vita yang inte är helt vitt utan drar åt varmgult och det svarta yin inte är helt svart utan drar åt brunt precis som pricken i yin/yang-symbolen. Just nu är det ett överskott på Yang men det beror nog mycket på tiden på dagen också. Till kvällen blir det nog bättre balans.

Åtgärder - Ta bort den mörka listen för den drar till sig blicken utan att tillföra något positivt.  Den kraftiga lampan skulle jag hålla släkt, den ger för mycket yang. Flytta fönstret till väggen där listen är nu så att solljuset faller in snett över sängen. Ställ ett mörkt nattygsbord på var sida om sängen för att ge stöd och öka lite av det mörka Yin. Gärna en lampa på varje bord med dämpat sken. Det enda element jag skulle tillföra är JORD, vilket blir i form av textilier i dämpade jordfärger.

Upp till toppen
Annons: