Annons:
Etikettbadrum-toalett
Läst 3903 ggr
Wony
6/23/14, 8:44 PM

Stökig, liten toalett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lite planer på att sortera upp och sätta färg på toaletten. Det är en väldigt liten toalett, som just nu är överbelamrad med prylar. Tyvärr har jag bara en ganska dålig mobilbild just nu (har slarvat bort den riktiga kameran), men kanske kan jag få några tips ändå? Väggen är någon slags ljus creme/aprikos, men jag har ärligt talat ingen aning om hur man ska beskriva den. 

Problemet är att det just nu känns stökigt, och jag är trött på att det är så knasiga färger. Tänkte köpa ett gäng nya handdukar bland annat, så jag vill ha samma färg hela tiden, som passar in i rummet…

Någon som vill ge lite tips kanske? Fler bilder kan ordnas!

Annons:
[Torahzen]
6/23/14, 11:11 PM
#1

Det första man ser är den stökiga hyllan. Steg 1 är att slänga det som inte används. Steg två är att ordna förvaring, för jag misstänker att det mesta på hyllan används. Börja med att använda de blå korgarna så ser man två saker - korgarna, inte ett tjog med saker.

Vad vill du att man ska se det första man gör? En fin blomma? En tavla? Fina handdukar?

Ett litet rum passar bäst i en ljus färg. Vilken färg på handdukar och annat kan vi återkomma till. Vet du vilket väderstreck som rummet ligger i?

Wony
6/24/14, 12:16 AM
#2

Jo, det mesta där används. Dock ser det ju för bedrövligt ut, och ärligt talat drar jag mig lite för att gå in där, eftersom vi tydligen är duktiga på att stöka till, och mindre duktiga på att ordna upp!

Korgarna används litegrann, egentligen ska de vara stapelbara, men de har blivit skeva tyvärr. Har funderat på att ersätta dem med nya någon gång framöver. Men helt klart kan jag organisera lite med dem tills vidare!

Om jag inte är helt ute och cyklar ligger det åt norr. Ska ta ett par bilder till så man ser bättre hur rummet ser ut!

Wony
6/24/14, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så här ser det ut direkt när man kommer in,

Wony
6/24/14, 12:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Till höger i rummet, även här en stökig hylla…

Wony
6/24/14, 12:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Toaletten med sitt fina fisklock…

Wony
6/24/14, 12:23 AM
#6

Det jag helst vill är att få den här känslan av ordning och reda, och att det finns mer utrymme än det faktiskt gör. En känsla av rymd och frihet, liksom. 

Jag älskar sådant som sten, växter (kanske konstväxter?), bambu, natur i allmänhet.

Annons:
Tzatze
6/24/14, 8:28 AM
#7

Oj påminner om mitt eget lilla näste. Fast vårt stök beror mest på barn. Vi har ett helt tomt skåp under tvättstället och toaborsten står på en hylla i lagom ögonhöjd när man sitter på toan :-(

Tzatze
6/24/14, 8:28 AM
#8

Oj påminner om mitt eget lilla näste. Fast vårt stök beror mest på barn. Vi har ett helt tomt skåp under tvättstället och toaborsten står på en hylla i lagom ögonhöjd när man sitter på toan :-(

Tzatze
6/24/14, 8:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
Tzatze
6/24/14, 8:39 AM
#10

Detta låter som ett jobb för ikea. De brukar ha smarta förvaringslösningar för steg 1 i ditt badrum är att få bort småsakerna och ordna med en ordentlig förvaring. Sen när det är klart kan du plocka in snyggsakerna. Ett badrum är oftast mycket vatten och metall (kallt porslin) så trä och jord är bra ta in. Du nämnde bambu, grönt är bra, textilier. Men kolla in på ikea och låt dig inspireras.

Tzatze
6/24/14, 8:57 AM
#11

Hur många personer är ni där inne? Varje person bör ha eget utrymme i skåp med lucka. Städprylar och extra toapapper ska också ha eget skåp. Extra handdukar kan ligga snyggt ihopvikta på en hylla som dekoration. Tvättkorgen kan bytas ut till en i trä istället för plast. Ett träjalusi till fönstret. Toasitsar finns i trä .

Tzatze
6/24/14, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Istället för hyllan under fönstret kanske du kan ha den här. Jag vet ju inga mått hos dig så det är en chansning.

Tzatze
6/24/14, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Istället för hyllan under fönstret kanske du kan ha den här. Jag vet ju inga mått hos dig så det är en chansning.

Annons:
Tzatze
6/24/14, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och den här ovanför toalettstolen

Tzatze
6/24/14, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Och en snygg spegel om du har vägg till det. Jag har en sån som jag sprayat i guldfärg.

Tzatze
6/24/14, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ett skåp under tvättstället. Finns träfärgat också ifall du vill få bort lite steril känsla (metall) och få in lite jord/trä värme.

Wony
6/25/14, 11:11 AM
#17

Jag vet inte om jag kan byta ut hyllorna så lätt, det får jag nog kolla med sambon som är mycket händigare. Har funderat på ljusgröna handdukar, och att ha dom som inte används ligga fint upptravade i hyllan ovanför toastolen. Var tror ni om det? Tvättkorgarna har jag inte möjlighet att byta ut just nu, däremot kan jag kanske flytta undan dem till någon annan del av huset. Det är fyra stycken just nu, en vit, en svart, en gul och en grön. Jag hittade några silvriga korgar i köket som jag sorterade upp med lite. Ser betydligt bättre ut nu än innan, även om jag fortfarande närapå får fnatt! Jag funderar, skulle man kunna sätta in en flätad ampel uppe i taket någonstans, med en lite "slingrande" konstväxt?

Wony
6/25/14, 11:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18
Wony
6/25/14, 11:12 AM
#19
Wony
6/25/14, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20
Annons:
Tzatze
6/25/14, 1:38 PM
#21

Ja en slingerväxt är fint, låt den gärna klänga mot en vägg för att spara plats. Vi har inget badrumsskåp så jag förvarar mina måstegrejer i en hängande nessecär.

Tzatze
6/25/14, 1:40 PM
#22
Tzatze
6/25/14, 1:40 PM
#23
Tzatze
6/25/14, 1:46 PM
#24

Fäst ett tygstycke som gardin framför skåpet ovanför toaletten. G öm rengöringsprylar och toapapper i en snygg kasse och häng upp på väggen under hyllan vid fönstret.

Tzatze
6/25/14, 1:48 PM
#25
Tzatze
6/25/14, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

En stor avlång lurvig badrumsartiklar ger rymd och är skönt för fötterna. Och ja, de fyra (??) tvättkorgarna tar lite väl mycket plats. Eller använd någon av dem till prylförvaring (kanske).

Tzatze
6/25/14, 1:56 PM
#27

Åh vad iFokus krånglar just nu :-( Har du nått tipps till mig med min entré? Kolla "Har kört fast".

Annons:
Wony
6/25/14, 3:47 PM
#28

Ja alltså, vi har fyra korgar för att grovsortera tvätten. Svart för sådant som är grovtvätt, typ oljiga arbetskläder, vitt för vittvätt och fintvätt, grönt för handdukar och gult för kulörtvätt. Men jag funderar på att flytta dem till sovrummet eller något sådant. Kanske sprida ut dem lite i huset beroende på var dom passar bäst. Bra idé med tygskynke framför skåpet. Ska man satsa på någon grön färg där med kanske? Jag funderade, ovanpå skåpet finns det en del förvaringsyta, kanske skulle man hänga ett skynke ovanför, nära taket, och kunna gömma mindre fina saker högst upp?

[Torahzen]
6/27/14, 9:02 PM
#29

Tzaze har kommit med många bra idéer. Bambu och grönt låter fint.

Flytta gärna tvättkorgarna till annat rum och ställ undan städflaskorna.

Wony
6/27/14, 9:04 PM
#30

Jag ska till stan till veckan, ska kika på en grön färg på handduk som jag tror blir fin. Kanske hittar jag någon fin korg och något bambu också. Toasitsen kan jag inte göra så mycket åt för tillfället, men korgarna kan jag försöka flytta på!

Wony
7/6/14, 12:12 PM
#31

Nu är 6st ljusgröna handdukar inköpta, och för tillfället letar jag efter något träigt/bambu-igt. Typ korgar, draperi osv. Men jag hoppas att jag kan få bukt på rummet framöver! 🙂

[Torahzen]
7/6/14, 10:39 PM
#32

Härligt!

Tzatze
7/7/14, 12:24 PM
#33

😃 Vi ser framemot bilder så småningom

[Torahzen]
7/7/14, 3:27 PM
#34

Ja! Bilder vill vi se!

Annons:
Wony
7/7/14, 4:16 PM
#35

Ska fixa det lite senare! Har inte fixat så mycket mer egentligen, än handdukarna.

Wony
7/8/14, 2:38 PM
#36

Någon som har något "fixa själv"-tips för att få in växt-känsla/trä/bambu etc? Det är ju väldigt dåligt med solljus så riktiga växter är mer ellet mindre uteslutna ju. Och har inte jättebra med pengar heller så gärna billiga grejer, eller rentav gratis? Har spanat på loppisar och så, men inte hittat något riktigt bra ännu.

Tzatze
7/8/14, 5:44 PM
#37

Se om du kan hitta ett tygstycke/stuvbit med naturmotiv. Gärna blomrankor eller kanske blommande bambu. Sätt upp tygstycket över skåpet ovanför toaletten. Panduro hobby brukar ha fina tryckta naturmotiv och en liten bit behöver ju inte bli så dyr. Annars kolla på loppis idyl om du kan hitta nått snyggt.

[Torahzen]
7/31/14, 2:12 PM
#38

Hur har det gått?

Wony
7/31/14, 2:16 PM
#39

Tyvärr inte så fort som jag velat. Handdukarna är ju i alla fall på plats, och de är riktigt tjusiga. Jag tänkte leta efter något fint tyg, kanske med naturmotiv, att göra ett draperi av vid skåpet ovanför toaletten.

[Torahzen]
7/31/14, 2:20 PM
Wony
7/31/14, 3:17 PM
#41

Jag gillar "bladiga" saker, som inte ser för stökiga ut. De gröna med bambu t ex tycker jag om. 🙂

Nu blev jag inspirerad igen, håller på med ett annat syprojekt för tillfället, men så fort det är klart blir det nog till att sätta igång och pyssla!

Annons:
[Torahzen]
7/31/14, 3:56 PM
#42

Härligt att jag kunde var behjälplig!

Wony
7/31/14, 6:34 PM
#43

Alltid kul med tips och idéer, det är inte alltid man kommer på allt sådant själv ju!

[Torahzen]
7/31/14, 8:19 PM
#44

Så är det ju ! 😎

[Torahzen]
10/1/14, 11:34 AM
#45

Hur har det gått?

Jag gillar idén med ett skåp under tvättstället eftersom det första man ser är skräpkorg och rengöringsflaskor på golvet. Det blir lite sunkig känsla och dt är mycket på golvet i ett litet rum.

Får man be om en bild?

Wony
10/1/14, 1:29 PM
#46

Just nu bor jag inte hemma i veckorna, så har gått väldigt långsamt tyvärr! Funderat på att byta skräpkorgen mot en med lock, såndär pedalhink heter det nog. Skåp vet jag inte om vi får dit, men man kan ju alltid kolla runt!

[Torahzen]
10/1/14, 4:13 PM
#47

Det finns små nätta skåp så det hittar du säkert. En pedalhink gör också att det ser trevligare. Går den att placera vid toastolen eller i hörnet till vänster om tvättstället? Eller blir det för opraktiskt långt från toastolen..?

Wony
10/1/14, 4:18 PM
#48

Hmm, bredvid toastolen tror jag att jag kan få dit en pedalhink! Undrar om det finns något med trä-tema? Annars får jag kanske pyssla till det. 🙂

Annons:
[Torahzen]
10/1/14, 4:34 PM
#49

Jag har inte sett någon med trätema. Du får nog bli lite händig och limma eller klistra på något. Det blir säkert jättefint!

Wony
10/1/14, 4:36 PM
#50

Jag funderar på om man kan klä in själva tunnan med typ vaxduk… Vet inte om det finns med trätema dock? Bambu funkar kanske också! 😃

[Torahzen]
10/1/14, 6:25 PM
#51

Det finns väl bordstabletter av bambu som du kan klippa till och limma fast?!?

Upp till toppen
Annons: