Annons:
Etikettinredningstips
Läst 2776 ggr
Saffran0Spice
9/11/14, 6:35 PM

Feng shui i mitt hem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska flytta nu i december och kommer ha väldigt mycket yta att möblera - då slog det mig att Feng Shui kunde vara något kul att testa på!
Dock har jag aldrig riktigt kommit in i hur hela detta koncept fungerar…

Så jag undrar om någon kunde hjälpa mig att ''möblera'' mitt hem med basmöbler i Feng shui och förklara hur det skulle fungera ungefär i mitt hem =)

Jag lägger in en planlösning (ej skalenlig) som man gärna får använda sig av om man vill!
- Grå rutor är objekt som inte kan flyttas, fönster är ljusgrå sträck i väggarna =)

Annons:
[Torahzen]
9/12/14, 8:28 PM
#1

Intressant planlösning!  Jag ska grunna på hur jag skulle lägga baguan för att lokalisera de olika områdena. Jag har en idé, ska stämma av den först bara. Bland det första jag ser är att kontoret inte har några fönster. Kommer det att vara ett kontor eller klädkammare/förråd? Som kontor behövs ljus, lite saker, gärna spegel, och öppen dörr när man sitter där. Hur stort är rummet?

Saffran0Spice
9/12/14, 8:36 PM
#2

#1 Så roligt! Det ser vi fram emot =)
Tyvärr kan jag bara gissa hur stort rummet är då jag inte har en riktigt planlösning, men skulle tro att det är 2½-3 meter x ca 5 meter!
(Har en hel del olika speglar jag kan använda också)
Kontoret är också tänkt att bli sovrummet efter mycket tänk och förslag på detta, så sovrummet och kontoret borde byta namn =)

[Torahzen]
9/12/14, 8:42 PM
#3

Är det en singelsäng eller en dubbelsäng?

Saffran0Spice
9/12/14, 8:44 PM
#4

#3 bra fråga - det är 140 säng och en singel i den hahahaha

Saffran0Spice
9/12/14, 9:01 PM
#5

Om det hjälper så ska jag iväg och fota hela lägenheten imorgon, så kan ju lägga in lite bilder om du vill =)
Och vill du veta mer om naturen som ligger runt om så säg till!

[Torahzen]
9/12/14, 9:17 PM
#6

Mera foton är alltid bra. Både inne och ute.

Annons:
Saffran0Spice
9/12/14, 9:18 PM
#7

Laddar upp några imorgon då ^^

[Torahzen]
9/12/14, 9:48 PM
#8

👍

Saffran0Spice
9/14/14, 10:14 AM
#9

Ledsen att det inte blev foton igår!
Men jag har lagt upp kort och en bättre planlösning på bloggen nu som du gärna får använda!

här har du en länk till det =)

http://saffrandoggies.weebly.com/rossi/hem-snart-nya-hem

[Torahzen]
9/14/14, 10:35 AM
#10

Tack för det! Jag ska jobba med röstningen idag in på småtimmarna och jag har fullt upp under veckan. Jag lovar att kika när jag har ordentligt med tid.

Någon annan får gärna kommentera så länge!

Saffran0Spice
9/14/14, 10:38 AM
#11

#10 Ok - ingen bråska, flyttar inte förre 1 dec ^^

Men vill någon annan också göra så varsågod!
Kan vara kul att se om flera kommer till samma slutsatser =)

[Torahzen]
9/14/14, 10:39 AM
#12

Vid en snabbkik på bilderna så är lägenheten som ett blankt papper! Mycket skåp i köket är praktiskt så man lätt kan ställa undan, bra med takfönster för att ge gott om ljus.

det är bra att man kan gå runt i lägenheten, vandra från rum till rum utan att behöva hamna i återvändsgränd så att säga.

Saffran0Spice
9/14/14, 10:42 AM
#13

#12 Ja den är fylld med skåp och hörn, men massa ljus och ändå öppet - takfönstret i matrum/allrummet livar verkligen upp den delen av lägenheten så det är där det blir mörkast in mot hallen och farstun =)

Annons:
[Torahzen]
9/14/14, 10:43 AM
#14

Spännande med både inglasad balkong OCH terass.

Saffran0Spice
9/14/14, 10:46 AM
#15

Verkligen!
Blir mys både vinter (inglasad balkong med golvvärme) och sommar (öppen terrass) på den sidan av lägenheten, solen går nämligen ner där =)

Saffran0Spice
9/25/14, 8:11 PM
#16
[Torahzen]
9/25/14, 9:05 PM
#17

Du är inte heller bortglömd…

[Torahzen]
10/4/14, 7:30 AM
#18

Halloj! Nu går jag feng shui- kurs och är fullmatad med information. Nu gäller det bara att föra det vidare så att du förstår! Jag hinner inte /har inte möjlighet att rita en databild nu med baguan. För att beskriva den i ord så hamnar rummet "sovrum" i söder och alltså framgång. Badrum och hall är i norr och står för livsväg och karriär. Den inglasade balkongen är i kreativitet och barn. Jag kan fylla på med de andra områdena sen.

Jag tycker att du ska behålla sovrummet som sovrum. Du kanske vill träffa någon så småningom?

Den inglasade balkongen bör bli kontor. Du säger att det finns golvvärme och är varmbonat. Detta rum ligger som sagt i kreativitetsläget och du kan tänka fritt istället för att bli instängd i "kontoret". Rummet du kallar för kontor bör vara klädkammare/förråd.

Lägenheten är nästan fyrkantig, vilket är bra. Jag har inte räknat med terrassen då den inte nyttjas hela året, även om det är under stor del av året.

Hur låter detta som en början?

Saffran0Spice
10/4/14, 9:13 AM
#19

Låter super! ^^
Sovrum kan vara sovrum, träffar jag någon får vi ändå plats där =)

[Torahzen]
10/4/14, 8:34 PM
#20

Precis! Vad tror du om att ha ett skrivbord i det inglasade uterummet så du har ryggen mot söder, vänster sida mot terrassen och sovrummet på din högra sida? Det verkar vara bästa placeringen för ett skrivbord. Pröva om det känns bra här.

Sängen ställer du med huvudgaveln mot söder med sängbord på båda sidor om sängen.

Annons:
[Torahzen]
10/27/14, 9:43 PM
#21

Har du fler funderingar i nuläget?  Om inte så får du gärna återkomma när du har flyttat in.

Saffran0Spice
10/28/14, 9:18 AM
#22

Nej det har jag inte - men tack för hjälpen och jag återkommer absolut i framtiden ^^

[Torahzen]
10/28/14, 10:46 AM
#23

Gör så! 👍

Upp till toppen
Annons: