Annons:
Etikettrensning
Läst 2066 ggr
[Torahzen]
2015-09-14 09:19

Rensningstips

10 saker du kan kasta bort utan att fundera

Hamstrar. Alla känner vi någon. Då menar vi inte de lurviga djuren utan de som sparar allt från gamla kläder till köksgeråd och annat krimskrams. Snart är varenda garderob och låda full och vips har de tagit över barnens rum.

Känns det bekant? Kanske stämmer det på dig?

Att göra sig av med saker kan vara svårt av olika skäl. Förutom att det tar tid och ork så finns det ofta emotionella skäl till att man inte vill göra sig av med en viss pryl.

Oavsett finns det ofta prylar vi kan göra oss av med ganska lätt och få lite mer ordning och reda. Sajten House Beautiful har listat tio saker som du kan slänga utan att behöva tänka en extra gång.


1. Alla överflödiga och dåliga klädhängare

Erkänn. Du har fler än du behöver och synen av dem gör att garderoben verkar ännu stökigare. Låt dina kläder andas och släng de du inte använder i återvinningen – framför allt trådgalgarna från kemtvätten som ändå bara förstör dina blusar – eller bygg ett tält till din katt av dem. Behöver du fylla på galgar så köp nya i kraftigare slag. Det är en billig investering.

LÄS OCKSÅ: Så gör du världens bästa tält till din katt

2. Högen av oöppnade kontoutdrag

Nu för tiden finns all viktig information på nätet och det är ändå inte bra att lämna känsliga handlingar framme. Förutsatt att du kollat att det verkligen inte innehåller något viktigt, så som ditt nya kreditkort, så riv papprena och släng.

3. Plastbesticken som följde med gårdagens hämtmat

Allvarligt. Varför spar du dem? I fall du plötsligt skulle bli av med dina vanliga bestick? Behöver du plastbestick till en picknick lär du inte bli ruinerad av att köpa en påse med nya. Dessutom är det lika smidigt att ta med sig riktiga bestick i picknickkorgen och de fungerar mycket bättre.

Så nästa gång du beställer hämtmat – be att de skippar att lägga i platsbesticken om du ändå tänkt äta maten hemma.

Foto: Colourbox

4. Alla dessa högar med tidningar

Vi vet, du har faktiskt tänkt göra den där goda sparrisrätten du läste om och du är säker på att hinna till butiken innan rabattkupongen går ut. Fast på riktigt. Det kommer inte att hända. Dessutom är sparrissäsongen över för längesen. Det kommer nya magasin i brevlådan nästa vecka med nya artiklar, recept och erbjudanden i överflöd.

LÄS OCKSÅ: Ta bort stank & ogräs med gamla tidningar

Av Veronica Lundström Kristensen

veronica.lundstrom@expressen.se

Läs resten på:

http://www.expressen.se/leva-och-bo/10-saker-du-kan-kasta-bort-utan-att-fundera/

Annons:
[NeferNefer]
2015-09-16 13:07
#1

Utmärkta tips! Tack så mycket 🌺

[Torahzen]
2015-09-16 14:26
#2

Varsågod!

Aloe.Vera
2016-01-14 18:49
#3

har varken massa plastbestik o tidningar o det du listar upp men ändå känner jag att jag inte får någon ordning på alla barnens grejer o kläder , ytterplagg skor o skridskor , hur mycket grejer som helst.. Hur skapar man ordning, det stressar upp mig . Vart och hur början med att rensa upp, det är ju i och för sig inte skräp utan saker vi måste spara, sånt vi behöver som fortfarande passar. usch..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

[Torahzen]
2016-01-14 19:33
#4

Ja det blir lätt mycket saker. Börja med att gå igenom garderober och byråer för varje barn, så de har aktuella storlekar. De kläder som ett syskon ska ärva är det bra att lägga i påse/låda märkt med storlek. Kläder som ingen ska ha, skänk eller sälj eller släng om det är trasigt eller för fläckigt.

Ha ordentligt med förvaring för mössa, vantar och halsduk i hallen eller groventré. Minst en låda per barn. Tänk förvaring på höjden. 

För skor,skridskor, hjälmar kan du ha en back per barn. Stapla på höjden. Jag vet inte hur mycket mer jag kan tipsa om då jag inte vet hur det ser ut. Återkom gärna!

Aloe.Vera
2016-01-15 21:15
#5

Men det är en bra början, att gå igenom garderoberna , sortera upp storlekarna, spara det som ska ärvas o skänk att som är för litet.. superbra.. 

sen får jag nog köpa förvaringslådor till hallen.  hm vad blir snyggt och praktiskt då?.. vi har vitt , vitt och mer vitt i hallen. så det lär synas om det inte är i ordning

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

[Torahzen]
2016-01-15 21:25
#6

Dela upp i många delmoment, tex en låda i taget, då räcker när du har 5-10 minuter över. Annars kommer man väldigt långt om du kan ta två timmar i en stöt.

Hallem i vitt, låter obalanserat. Balansera upp med en mörkare matta, lådor med färg (träbrunt, grått, svart eller färgen för baguaområdet) en färgglad lampa. Tänk yin och yang.

Annons:
Aloe.Vera
2016-01-15 21:28
#7

okej inte hel vitt, haha va nog lite otydlig.. trä golv o vinröd matta hahah men vita tavlor och skohylla o sådant på väggarna är vitt mot vitt.. så jag vet inte riktigt hur jag skulle göra med fler hyllor.. det är en lång smal hall innan man kommer mot en annan smal hall innan trappuppgången..  kan man gömma dem lite fint??förvaringslådorna altså

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

[Torahzen]
2016-01-15 21:32
#8

Dåså. Små rum är bra att hålla ljusa och med bra belysning, både mysbelysning och full belysning.

Du gör rätt i att hålla nere intrycken med vita tavlor och skolhylla, det är oftast väldigt många saker ändå i en hall. Vita lådor låter bra, för att dölja dem. Har du plats för byrå så går det att ha lådor i lådan för att hålla ordning. Lär barnen vilken låda som är deras och vantar och mössor ska dit (om de är torra). Ikea är ju bra på fiffiga och praktiska möbler.

Amandla
2016-01-16 11:43
#9

En Kallaxhylla kanske? (Hette Expedit tidigare) Till den kan du välja bland flera olika sorters korgar/lådor som passar, det finns även skåpluckor om du föredrar det, och det finns hjul att sätta på om man vill kunna flytta på den. Hyllan finns i ett antal olika storlekar.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/living_room/series/27534/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2016-01-16 14:44
#10

Bra tips Amandla!

Har du en väldigt smal hall går det med en skobyrå. Det går ju han annat än skor i den:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70178170/

Aloe.Vera
2016-01-17 12:48
#11

ja den var ju superfint, den skulle mycket möjligt passa in tusen tack för iden. nu blir de säkerligen mycket enklare med alla grejer det är ju så mycket när man har småbarn, stövlar, gummistövlar, fodrade o ofodrade o hur många storlekar som helst som ska gå i arv som man måste spara.. mössa o vantar.. en kalax hylla vore helt perfekt. ska nog ta mig en tur till ikea, finns säkert annat jag behöver också

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Amandla
2016-01-17 14:45
#12

Det är ju det som är så farligt med Ikea, man får plötsligt så många behov man inte visste att man hade innan… 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2016-01-17 15:35
#13

Jag har nog alltid köpt något när jag har besökt Ikea. Det vore en riktigt prestation att inte handla när man väl är där!

Annons:
Upp till toppen
Annons: