Annons:
Etikettfilosofi
Läst 6874 ggr
Pagan
12/31/10, 5:22 PM

Kaninens År

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2 Februari 2011 påbörjas Kaninens år.

Kaninens år är det fjärde året i den kinesiska zodiakens cykel. Året kännetecknas av stor tur. Kaninens år får symbolisera det lite tystlåtna som verkar i hemlighet och når stor framgång utan att skryta med det. Det är individualismens och samtidigt vänskapens år. Kaniner tycker om sällskap och hjälper andra men vill samtidigt ha väldigt mycket tid för sig själva.

Det är bra att starta upp projekt som är till bara för ens egen skull i kaninens år, man får tur med sitt självförverkligande. Det passar också extra bra att spela olika spel detta år eftersom man är benägen att få mer tur.

Kaninens år är elegansen och modets år, det är en energi som har ett öga för det vackra.

Är du född under ett kanin år Elementen:

  • 29 januari 1903 - 15 februari 1904: Vattenkanin
  • 14 februari 1915 - 2 februari 1916: Träkanin
  • 2 februari 1927 - 22 januari 1928: Eldkanin
  • 19 februari 1939 - 7 februari 1940: Jordkanin
  • 6 februari 1951 - 26 januari 1952: Metallkanin
  • 25 januari 1963 - 12 februari 1964: Vattenkanin
  • 11 februari 1975 - 30 januari 1976: Träkanin
  • 29 januari 1987 - 16 februari 1988: Eldkanin
  • 16 februari 1999 - 4 februari 2000: Jordkanin
  • 3 februari 2011 - 22 januari 2012: Metallkanin

Till skillnad från Kaninen, som nu är i sitt esse, har den opportunistiska Råttan ett magert år att vänta, när tonvikten läggs på en välordnad och förfinad syn på världen. Trots att Tigern och Kaninen är avlägsna kusiner, kommer den alltid lika ombytliga Tigern att hämmas av uppmärksamheten på vad han menar är struntsaker. Allt Buffeln önskar sig av livet är arbete och Kaninen kommer sannerligen inte att göra något för att hindra honom att jobba. Inte för att hjälpa honom heller för den delen. Den plikttrogna Tuppen är inte den som försöker smita undan när det är fråga om arbete, men han behöver fler knuffar i ryggen än vad Kaninen är beredd att ge. Den nyckfulla Geten är den enda, vid sidan av Kaninen själv, som kan njuta för fullt och på alla nivåer av detta möjligheternas år. Efter att ha tvingats sitta still alltför länge på läktarplats, kan Geten nu äntligen börja leva det liv hon önskar. Det är nu man hittar skvallerglada Getter på alla inneställen, där de prisar alla som råkar komma i deras närhet.

Det brukar ju sägas om två stridande personer att de är som hund och kanin, men under Kaninens år har den ärlige Hunden det bättre förspänt än på länge. Den allt överskuggande aura av förfining som präglar året, hjälper Hunden att glömma sina personliga problem och får honom att slappna av. Kaninen snarare lugnar än retar upp en orolig Hund. Den gemytliga Grisen och den populära Hästen finner båda sina liv berikade under året, kanske i form av en ny familjemedlem eller genom att de äntligen kan flytta in i sitt drömhus. Men i regel arbetar inte Kaniner lika hårt som Grisar och Hästar, så risken finns alltid för problem på kontoret.

Den anpassningsbara Draken trivs och frodas i snart sagt alla sammanhang och precis som den sluga Apan finner Draken lugnet under året vara en passande bakgrund för fyrverkerier och tricks. Ett utmärkt år för Drake och Apa att utveckla sina idéer. Den lugna Ormen trivs med stillheten och dyker upp ur sitt stenröse för att hävda sig med sin charm. Hon har haft ett par dåliga år under Tigern och Buffeln och ser därför till att göra det mesta möjliga av Kaninens år. Och ingen har det heller bättre förspänt än Ormen vad beträffar framgång i kärlek och pengar under Kaninens år.

Tag reda på ditt tecken

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Pagan
12/31/10, 5:25 PM
#1

Själv är jag get, så mig kommer ni hitta på alla hippa inneställenSkrattande enligt vad jag läser ovan så kommer jag ha bästa året ever.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tiana
12/31/10, 5:55 PM
#2

Och den här apan ska ta det lugnt. Det låter verkligen välbehövligt Skrattande

szirius
12/31/10, 6:28 PM
#3

Jag är precis på slutet av häst och  början på get, men en god vän som är väldigt inne i detta säger att jag är mer get än häst. Både make och son är ormar, så det ser ut som att det kan bli ett bra år för oss allaFlört

Tack för detta Pagan, detta hade ju jag tänkt göraFlört

Pagan
12/31/10, 6:34 PM
#4

sorry Szirius ibland rusar jag på i getfartTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

miffo
12/31/10, 10:44 PM
#5

Jag är tupp, ser ut som jag får knuffa mig fram själv en hel del

Clary
1/1/11, 11:12 AM
#6

Buffel är jag men stämmer inte så väl, tyckte jag. Ska fördjupa mig lite mer.

Tack fina Pagan för att du skrev Kyss

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
szirius
1/3/11, 10:14 AM
#7

#4 nämen inte behöver du be om ursäkt, det var ju bara jättegulligt av dig att du gjorde det!Glad

Jag läste på lite mer om detta på andra sidor och då lät det inte alls lika positivt…fick genast ont i magen, haha, så det vill jag inte tro på. Nä, vi kör på den positiva inställningen i stället, orkar inte med fler uppförsbackarTungan ute

Pagan
1/3/11, 1:10 PM
#8

SZ: det är rätta takter det, vi tar den versionen vi helst vill ha o kör på det.

Läste oxå flera källor och det är nog som med soltecknet - stämmer till viss del kanske men inte helt. Blev väldigt positivt överraskad då jag kollade in mitt måntecken och samkörde med soltecknet - då var det många saker som fick sin förklaring. Vi är ju komplexa varelserGlad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
2/3/11, 2:17 PM
#9

Puttar upp tråden Glad

Pagan
2/3/11, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag hoppas mycket på kaninens år. Satt och funderade på hur tigerns år gestaltade sig så här i efterhand. Intressant att se hur väl det stämmer och detta var lite av den information jag fann i cyberrymden:

2010 var tigerns år och enligt kinesiska astrologin så står det för ett år av kaos och oförutsägbarhet. Tigerns år består av tvära kast - ibland från ytterlighet till ytterlighet. Stora projekt dras igång för att plötsligt avstanna. Mycket förändringar gör att det kan friska i rejält. Tigern är ju en snabb kanalje och ser vi till hur h*n lever så kan han säkert komma lunkande snabbt för att accelerera eller för att angripa snabbt som attan. När man ser tillbaka på år som varit Tigerns år så finns det mycket som vittnar om katastrofer och kaos. 1914 första världskriget var tigerns år. Koreakrigen 1950 var tigerns år. Kuba krisen 162 oljekrisen 1974 och under 1998 var det kris i Asiens ekonomi - och just det, det var tigerns år allihop. 2010 inträffade näst flest naturkatastrofer på 30 år, varav flera extrema väderhändelser, och de totala ekonomiska förlusterna uppgick till 130 miljarder dollar.

Enligt tyska Munich Re:s årliga granskning inträffade 950 incidenter, vilket påtagligt överskrider det årliga genomsnittet för de senaste tio åren på 785 incidenter per år. Av de totala förlusterna på 130 miljarder dollar (cirka 860 miljarder kronor) var endast 37 miljarder försäkrat.

Förutom jordbävningar på Haiti, i Chile och Kina dominerades året av extrema väderhändelser som sommarens torka i Ryssland och översvämningarna i Pakistan, som täckte en fjärdedel av landets yta och vållade ekonomiska förluster på runt 9,5 miljarder dollar.

Munich Re:s slutsats är att det höga antalet väderrelaterade naturkatastrofer och noterade rekordtemperaturer både globalt och i olika regioner av världen indikerar klimatförändringar på frammarsch.

Med Nordatlanten två grader varmare än normalt blev orkansäsongen den intensivaste på hundra år. Som tur var rasade de flesta orkaner ute till havs och begränsade därmed antalet döda och materiella skador på land.

Den dyraste stormen blev orkanen Karl som härjade i Mexiko i september och orsakade förluster på upp till 3,9 miljarder dollar. Den dyraste enskilda väderhändelsen var vinterstormen Xynthia som i huvudsak påverkade Spanien och Frankrike och orsakade förluster på 6,1 miljarder dollar.

Fortfarande härjar efterverkningar av vissa av Tigerns katastrofer på vår jord. Tre extrema väderhändelser som pågår samtidigt - översvämningar i Australien, Brasilien och på Sri Lanka. Vi får innerligt hoppas att dessa katastrofer snart bedarrar så Kaninens år kan bli så löftesrikt som de lovat.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
2/3/11, 3:51 PM
#11

# 10 ja , även nån annan hade siat om att 2010 skulle bli bland det värsta på väldigt lång tid vad gäller naturkatastrofer…vilket stämde….och vissa menar att det bara börjat….Tyst

Nej KÄRLEK OCH HEALING TILL MODER NATUR I MASSOR, och medvetna beslut, så ska vi komma i balans igenOskyldigGlad

Pagan
2/3/11, 4:01 PM
#12

varför mår vår jord så bra?

Tack för att Moder jord är så härlig och underbar

Moder jord är mästerlig.Flört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
2/3/11, 5:00 PM
#13

Jag undrar varför vår jord läker sig själv så snabbt och fantastiskt?

Tack moder jord för att vi kan leva i perfekt balans med dig!

Jorden ÄR vårt käraste hem! {#emotions_dlg.tongue_out}

Annons:
Upp till toppen
Annons: