Annons:
Etikettträdgård
Läst 8962 ggr
Clary
2010-11-07 20:19

Hur ser din entre ut?

Idag när jag var ute på min cykeltur tittade jag lite närmare på hur det ser ut hos grannarna.

Vi har tidigare tagit upp att det är viktigt att det ska vara lätt för dina besökare att hitta till dig, att entrén ska vara välkomnande och brevlådan väl synlig och snygg att se på.

Jag bor i ett parhus område så vi har alla en uteplats både vid ytterdörren och med utgång från köket. Blandade årgångar, barnfamiljer, ungdomar och pensionärer.

Vad såg jag då, jo, vissa använde sin uteplats för trasiga leksaker, sopsäckar och annat bråte, andra hade pyntat och gjort så fint och så den tredje varianten där det bara var ytterdörr och naken uteplats.

När jag väl var tillbaka hemma stannade jag utanför på gången och tog mig en ordentlig titt på hur det verkligen ser ut när man kommer till oss. Syns husnumret, är det städat och vad kan jag göra mer för att det ska se riktigt inbjudande ut?

Kunde svar ja på det mesta men jag ska flytta fram en större lykta, flytta undan en kruka som är tom om jag inte hittar något kul att dekorera med . Var faktiskt nyttigt att ta en ordentlig titt med andra ögon för hemmablind, är det lätt att bli.

Hur har du fixat till hos dig?

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
[GunillaF]
2010-11-07 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en lång uppfart till mitt hus. Där har jag en "port" som alltid står öppen för att besökare ska känna sig välkommen. Undersommarhalvåret står där alltid en kruka med blommor och under vintern hänger det ett knippe ris på den och en lykta på marken.

Väl framme vid trappen har jag alltid en dekoration av något slag samt en stor ljuslykta som för det mesta har ett brinnande ljus i sig.

En stor skylt med "VÄLKOMMEN" på väggen.

Clary
2010-11-07 21:29
#2

Ser helt perfekt ut Gunilla, där måste man känna sig välkommen.

Vi har handikappramp och där ska det bli ett räcke och på utsidan av det kommer jag att ha två träbyttor med liljor i till sommaren. Det är en lagom stor plats för ett litet bord med två stolar, perfekt för morgonkaffe för att se på soluppgången. Ska ställa min stora lykta på plats i morgon och ut i skogen en sväng för att hitta lite fina kvistar, om det inte regnar förstås Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[GunillaF]
2010-11-07 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Jaa, det är skönt att ha någonstans att sätta sig en stund. Min farstutrapp är ganska stor. Som en mindra altan…

När jag byggde den så ville jag ha just som du beskriver; någonstans att dricka kaffe. Men för mig blir det eftermiddas eller kvällskaffe om jag vill ha sol samtidigt.

Så har såg det ut för tre år sedan när jag precis gjort den färdig.

Clary
2010-11-07 21:45
#4

Det är det som är så bra här, för på eftermiddagen tar vi altanen utanför köket och njuter av solen där. Jag ska försöka ta lite foton i morgon och lägga in. Har inte fått till allt som vi vill än, har ju bara haft ett halvår här och det fanns bara altangolvet innan men nästa vår tar vi nya tag Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

dagdrivarn
2010-11-07 23:15
#5

Funderar hur man ska göra om man bor i hyreshus och svalen är ett ständigt irritationsmoment. Ständigt nedskräpad och skitig, blommorna rivs ofta upp och det är allmänt otrevligt där.

I lilla svalen just utanför dörren finns inga fönster utan det är endast en fyrkantig yta med grannens dörr rakt fram och så hissen och hjärndörren till trappan på vänster sida. Höger sida är bara betongvägg.

Hur gör man när man inte kan påverka sin ingång?

Jag kan ju påverka hur det ser ut inne, men ute kan jag inte göra mycket.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Clary
2010-11-08 08:47
#6

#5 I ett hyreshus är det inte lika lätt att få till det, vad du kan göra är att hålla din dörr så fin som möjligt, en snygg namnskylt/välkomstskylt om det går.

Det är så trist när hyresgästerna inte kan låta det få vara rent och snyggt utan måste förstöra. Vårt område är hyresrätter men de flesta gör sitt bästa för att hålla ordning. Hyresgästföreningen gör ett bra jobb och engagerar folk när det gäller städning av omgivningen, har trädgårdsredskap att låna ut. Hyresvärden tillåter oss att sätta upp staket, anlägga rabatter så länge vi sköter om det själva så vi är lyckligt lottade

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Clary
2010-11-08 21:42
#7

Tog kameran med mig ut och tänkte att nu ska jag fota allt, urladdad. Jaha, men var har jag lagt laddare då? Visste att jag inte hade använt den sen jag kom hit. Gissa om jag hittat många laddare och till sist den till kameran. Nu undrar jag bara vart går alla de andra ObestämdSkäms

Hur som helst, i morgon blir det många kort hoppas jag Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2010-11-08 23:51
#8

Åhh en sån fin altan du har Gunilla! Och visst är entrén viktig. Jag försöker att pynta den fin och hålla rent, men det är inte lätt skall gudarna veta, när man har en "inneboende" som gärna använder den till redskapsbod. Skrikandes Usch jag är så less på att aldrig få ha det som jag vill.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[GunillaF]
2010-11-09 00:04
#9

#8 Tack. Jag har byggt min farstukvist alldeles själv!! Skryt!Tungan ute

Det där var första sommaren. Det är mer möbler och grejjer där nu.

Clary
2010-11-09 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vid rensningen av bilder hittade jag den här som jag tog strax efter att vi flyttat hit. Planterade en humle som täckte spaljen och så två stolar för morgonfikat. Kan lova att nästa vår är det mycket snyggare Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2010-11-09 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ena delen av baksidan ser ut så här men vi har också fått upp en vägg så man slipper se alla som passerar och de slipper se oss. Planterade några rosor och hoppas att de täcker hela väggen nästa år.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2010-11-10 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag älskar verkligen vår entre…blir alltid glad av att komma hem. Och nu har jag ändrat vår kyliga lilla hall( inget element där)  genom att måla lila och sätta dit en lampa med mjukt ljus.

[GunillaF]
2010-11-10 16:47
#13

Vad mysigt ni har det allihopa!Glad

Annons:
szirius
2010-11-10 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

hallen :

Clary
2010-11-10 19:13
#15

Du har det så fint szirius och jag blir inspirerad till att göra mer med vår entré bara det blir vår igen Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tofu
2010-11-14 10:44
#16

Ett hem skall först och främst vara funktionellt-skyller i allafall på det, då paraplyer och snöspadar blir liggande.

Har i allafall två träsvalbon med tillhörande fåglar som matar sina ungar-på var sida om de små vädringsfönstren-får räcka, för min del.

Tuva-Lena
2010-11-14 15:43
#17

#16 Ha ha.. Flört och jag har en liten musingång strax bredvid tröskeln, Inte kan jag ta ifrån den lille hyresgästen hans/hennes entré!? Förvånad Sedan har vi just nu två säckar med ved som står på bron - det är kallt nu, och som du säger; ibland måste det praktiska få ta plats ifrån det estetiska. På trappstegen däremot har jag ställt några krukor med ljung och tallris.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

abbis
2010-11-14 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag hyr huset vi bor i och efter vändan i tingsrätten med hyresvärden så händer ingenting..Husets tak har all färg nästan helt flagnat av.Det ligger i stora sjok efter varje storm.En del fönster ser du ända in till isoleringen och färgen flagar..Staketet som vi blev tilldömda runt lägenhets delen slutar strategiskt utanför våran ytterdörr och det staketet som är fortsättningen runt vår butik är ruttet och 50 cm lägre än det andra..Ser jävligt kul ut med två olika staket i två höjder..Detta är dessutom passagen till vårt bibliotek..

Jag försöker så gott det går att göra fint när jag har utställningen i butiklsträdgården..Men ingången till vår lägenhet är slitet och eländigt.Jag har ingen lust att lägga pengar på nått jag inte ägerObestämd

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Pagan
2010-11-14 20:28
#19

men men Abbis, på bilden ser det ju sagolikt ut. Jättefint.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

abbis
2010-11-14 20:29
#20

Det är på lång håll ha ha ha

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Clary
2010-11-14 20:33
#21

Det enda jag minns från besöket är alla dina fina saker i trädgården Kyss Förstår mycket väl att du inte har lust att kosta på något med en sådan hyresvärd Skrikandes

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tofu
2010-11-17 12:11
#22

Kanske värden betalar färgen om Ni-Du målar själva?

Själv har jag liknande besvär med flagnande färg men tyvärr äger jag kåken.Har ingen att hoppas på annat än mej själv….Suck!!

abbis
2010-11-17 14:15
#23

Då får dom betala min förlorade  timpening oxå..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Torahzen]
2012-09-13 08:51
#24

puttar…

Igår kväll städade jag utanför ytterdörren. torkade dörren och sopade bort sand och blomblad. Wow, att det lilla gjorde så mycket!

Förhoppningsvis kommer vi att hinna byta ut träpanelen på en del av framsidan nu i höst innan det blir för kallt. Nya brädor och målarfärg kommer definitivt att lyfta entrén ytterligare.

Det ska komma lite höst växter också för blommorna är delvis inne på sista versen.

Så ta en titt på er entré!

Tzatze
2012-09-13 18:58
#25

Jag fengshuiade vår entre i somras och fick ett märkligt problem. Nu strömmar det in försäljare, småbarn och katter/hundar som inte hör hemma här.

Funderar på att sätta ut två stenlejon som vaktar ingången Glad.

[Torahzen]
2012-09-13 19:55
#26

Oj, det måste ha blivit riktigt inbjudande att besöka dig!

Några väktare låter bra. De gem uppdraget att bara släppa in positiva energier och besökare som du välkomnar.

[Torahzen]
2012-09-13 19:58
#27

Till entrén räknas även staket och buskar om man har det framför huset. Här på västkusten så blir det lätt svart- och grönprickigt. Passa på att skura med diskborste och diskmedel. Skönt när man ser snabb effekt.

Själv skurade vi vindskivorna till friggeboden för ett tag sedan. Förra ägaren tyckte tydligen att det var en bra idé med VITA vindskivor. Visserligen av plåt, men färgen… Nåja, nu vi har skurat rent!

Annons:
Clary
2012-09-14 07:18
#28

Städade av på framsidan igår, blommorna börjar ta slut och även humlen börjar vissna. Vi ska så småningom få våra ytterdörrar bytta, det behövs för de är så otäta, hoppas på att de ska hinna göra det innan vintern kommer.

Har tre stora tomatplantor där frukterna börjar rodna så vackert, det kommer att bli väldigt tomt när de ska bort Rynkar på näsan

Jag tror att vår entré är välkomnande nog, ofta kommer någon av grannarna och slår sig ner en stund, däremot slipper vi försäljare Flört men det får bli en tur in till torget och införskaffa lite höstfint att ställa ut.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Torahzen]
2012-09-14 12:26
#29

Täta dörrar låter bra. Själv har vi två gamla altandörrar som vi planerar byta så snart ekonomin tillåter. Det drar och låsen är mindre bra.

LoAEmma
2012-09-14 13:14
#30

Läser era texter och min längtan efter ett hus växer sig ÄNNU starkare. Ååååhhh vad jag längtar, det skär i hjärtat på mig…!

Jag bor i hyreshus, det är välskött ute och så, så inga problem. Men nu när jag tänker på det tittar jag alltid på ett askfat som hänger på väggen precis vid entren när jag kommer hem. Inte så trevligt! Vid min egen dörr så ligger det en hallmatta, jag har (givetvis) mitt efternamn på brevlådan, en lapp med min företagslogga upptejpat snyggt, samt så satte jag häromdagen upp en Välkommen-skylt i trä på dörren!
Nu hoppas jag att fler känner sig välkomna hit, såna som jag tycker om! :-)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
2012-09-14 13:18
#31

Bra jobbat LoAEmma!

Går det att flytta askkoppen lite? Jag antar att det tyvärr är uteslutet att ta bort det. Det är bättre med en askopp än en massa fimpar liggandes. Går det att skymma den lite? ta dit någon blomma?

Är entrén ordentligt upplyst?

LoAEmma
2012-09-14 14:41
#32

Nä den sitter fast på husväggen, precis i brösthöjd eller hur jag ska säga…

Vet inte ens vem i huset som röker, måste va nån pojkvän till nån. Bara sex lägenheter här.
Och det är ju inte jag som bestämmer över den, hyresvärden som har satt upp den gissar jag.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
2012-09-14 19:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#32 LoEmma

Kanske du kan prata med hyresvärden och tillfälle ges, annars får du snygga till den. Tex en drake som klättrar uppför kanten (finns i leksaksaffärer) och påminner alla rökare om vilket öde som väntar.

[Torahzen]
2012-09-14 20:44
#34

Ha, ha den var bra!

Annons:
szirius
2012-09-14 22:28
#35

Jag har börjat röja vid ingången…murgröna är vackert( se bild på #12…det har vuxit två år sedan dess…)  men växer ju värre än ogräs och har nu tagit över lite mer av huset än det var tänkt…Flört. Ännu bara påbörjat arbete, det finns nog åtaliga timmar att lägga där, plus att vi ska lägga plattor vid ingången så att det finns plats för sonens kompisar att ställa cyklarna på. Höstens projekt, men det går lååångsamt….tids nog blir det nog fint.

Pagan
2012-09-14 22:36
#36

Jag har just nu dränerring på gång här så någon välkomnande entré är ju inte att tala om på ett tag. Men jag funderar på växter i min entré rabatt. Det ska bli en mur i 2 etage (som en trappa) 4 meter lång och 1,5 meter bred totalt. Funderar på vad jag ska plantera där. Ska ju gärna vara trevlig året runt. Någon som har växtförslag?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Torahzen]
2012-09-15 21:09
#37

Jag tänker dirket på vildvin. Det är en klätterväxt som brukar sprida ut sig bra och blir så härligt röd på hösten.

szirius
2012-09-15 22:18
#38

och jag tänkte på thujor…finns många olika varianter och är gröna både sommar o vinter…på framsidan har vi några som växer ut " på bredden" och är ganska låga och mörka, tillsammans med några andra som ser ut som enar och är ljusgröna. Väldigt fint tillsammans tycker jag.Dessutom väldigt lättsköttaFlört

Pagan
2012-09-16 13:14
#39

Vad härligt med förslag, tack så mycket. Ska genast googla bilder och kolla in dem. Blir ju lätt att man fastnar i tänket

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

redheadgeorgeous
2012-09-27 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Nu har jag höstfixat vår ingång :) Lyktan ska stå framför krukan egentligen.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

[Torahzen]
2012-09-27 16:58
#41

Det var fint! Jag har planer på nya höstblommor, fast ganska många sommarblommor står sig yfsat i krukorna.

Annons:
Clary
2012-09-28 14:48
#42

Någon ny dörr blir det inte i år, tillverkaren kunde bara leverera hälften Skrikandes

#40 Fin grupp du fått ihop.

Jag har inte tagit mig in till torget än men baksidan har fått en uppsnyggning, nu behövs det bara x-antal säckar jord till våren.

Pagan, håller med szirius ang växtval. På förra stället hade vi en hel del krypande barrväxter som höll sig snygga året om, i mellan dem hade jag rosor, också de av den marktäckande sorten och så slängde jag ut ringblomsfrön som fick ta sig upp där de kunde.

Vildvin är fint så har du något de kan klänga sig fast i blir det också snyggt.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

JereMina
2012-09-28 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Såhär såg det ut i sommar då folk om till oss men brevlådan har vi 100 meter nere vid stora vägen och där är det bara fula postlådor!

[Torahzen]
2012-09-28 23:28
#44

Härlig blomprakt!

Upp till toppen
Annons: