Annons:
Etikettpraktiska-tips
Läst 3284 ggr
Tuva-Lena
2010-09-19 02:18

Måla om hemma..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några tips som du bör tänka på innan du sätter igång:

  • Se till att färgerna i ditt hem passar ihop golv, väggar och möbler. Tänk på att när du målar om väggar så behövs ofta taket också målas om.
  • Utgå från en färgskala, du kan ha en nyans på väggarna och en annan på textilier.
  • Använda dig av komplementfärger, färger som framhäver varandra till exempel kuddar i soffan eller prydnadssaker.
  • Tänk på att färg uppfattas olika i olika ljus och i olika kombinationer. Det bästa sättet om du ska måla en vägg är att provmåla lite på just den väggen för att få rätt nyans. Du kommer snabbt att upptäcka hur olika färger kan se ut i olika miljöer.
  • Man kan också lura ögat med färger, om man har en lång hall och gör kortväggen i en mörkare nyans skapar man intrycket av att hallen är kortare.
  • Med färg kan du göra ett rum i rummet. I det kombinerade mat/vardagsrummet kan du måla vardagsrumsväggarna i en färg och köksväggen i en annan.
  • Tomma ytor är mer lättstädade och ger ett lugnare intryck. Bort med alla "tillfälligt" placerade saker.
  • Släng eller ge bort sådant du inte använder.
  • Planera din förvaring noga.

Källa: www.inneonline.se

Nästan lite som feng shui, eller hur? Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
JohannaMax
2010-09-19 12:46
#1

Bra tips!

Jag vill ha den där trappen…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Pagan
2010-09-19 17:49
#2

ja det är ju just det - måla om väggarna, så behövs ju taket målas om. Nya fåtöljer måste till, för de gamla funkar ju inte med de nya färgerna. Gardinerna måste ju också bytas då de inte heller håller det nya färgtemat och mattorna sen…nä de måste bytas - helt klart. Nytt bord, kanske lite nya blommor oxå då man ändå håller på…ja sedan är man klar! den lilla lilla förändringen man planerat blev som vanligt ett projekt som drog med sig hela sparbössan…känns det igen?Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
2010-09-21 00:09
#3

Ha ha.. nä Pagan, jag väljer färger som passar det gamla istället. Skrattande Ofta ljusa färger som passar till det mesta. Titta på färgen i trappan, den behagliga crémefärgade väggen, en sån har jag precis köpt. Cool (Ser nästan ut som om tösen skulle vara på väg upp till himlaporten, eller hur? Oskyldig)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Svartkatt
2010-09-21 02:44
#4

Jag är väldigt förtjust i dom ljusa färgerna i min lägenhet! Sandfärgat i köket, beige/noguat i övre och nedre hallen och vitt i vardagsrummet.

Känns så lugnt, och man kan inreda med gardiner och mattor. :)

JohannaMax
2010-09-21 10:54
#5

#4 Låter som jättehärliga färger!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Pagan
2010-09-21 21:05
#6

#3 ja, någongång ska väl även jag nöja mig med planen som den var tänkt från börjanFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Tuva-Lena
2010-09-22 02:11
#7

..och tittar man i gömmorna så blir man förvånad över vad mycket man redan har som passar in - faktiskt. Där jag sitter just nu har jag en ljus beige vägg. Har haft vita gardiner här nu i sommar, men så kände jag för nåt mörkare så här på hösten. Dök in i linneskåpet och vad hittade jag, om inte dom läckraste panelgardiner i rostbrunt men guldtryck. Snyggt till den ljusa väggen, dessutom en gammal fönsterlampa som stod bortglömd uppe på övervåningen, med skärm som lyser i en varm orange färg när man tänder den. Ja, det blev inte så dumt ändå nu på kvällen när man tittar ut genom fönstret. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: