Annons:
Etikettövrigt
Läst 4058 ggr
Hellas
2010-08-11 11:43

Rensning av mamma!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi åkte en sväng till mamma för någon vecka sedan, som håller på med att rensa ut lite grejjer.
Där jag fick med mig min mormor och morfars bröllopslakan (överlakan) som jag ska göra en fin gardin av.
Det är ett väldigt fint hålssömsmönster broderat på det tillsammans med monogram.
Tänk så det var, mormor sydde sängkläder i finaste bomull som endast skulle användas en enda natt.
Vidare plockade jag med mig 2 set med handvävda handukar som var helt oanvända, ja det fanns en hel del kvar av oanvänt linne men jag tyckte att det räckte, det kan vara fint att ha till gästhanddukar.
Jag såg även för några år sedan ett tips om att man kan använda dem till tygservetter, det var jättefint.
Sedan ryckte hon fram 2 oanvända gamla ullfilltar, sådana där stickiga men varma och med den där rätta tyngden.

Det pratas om att vi idag har alldeles för mycket grejjer och inte sliter ut det vi har men när jag ser högarna med vackra handvävda handdukar, fina broderade örngott med veckande band (jodå, det skulle vara stryckta pressveck på knytbanden).
Oanvända lakan, oanvända trasmattor osv. ja då kan man ju börja undra om det inte var lite överflödstänk även då, fast på ett annat sätt förstås.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Hellas
2010-08-11 11:46
#1

Jag har tänkt göra en hissgardin av lakanet och låta broderiet hänga ner så att det syns.
Jag har aldrig gjort hissgardiner förut men det ska väl inte vara så knepigt, lite veckband och en stav + kardborrband att fästa gardinen med uppe i fönstret.
Vad tror ni?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2010-08-11 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Handdukar

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hellas
2010-08-11 11:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Filtar

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Tiana
2010-08-11 12:25
#4

Tycker det ser helt underbart ut! Speciellt filtarna..

Jag tror snarare att man inte använde det bästa för att spara på det tills någon "viktig" kom på besök. Så har det varit för min släkt i alla fall. Skrattande

Pagan
2010-08-11 18:24
#5

Jättefina fynd Helena.

ja de hade ett annat tänk förr, spara till det där speciella tillfället…….som kanske aldrig kom. Blev väldigt förvånad när min som lekte hos en kompis (ca 6år sedan) och när jag hämtade honom så blev jag visad runt. De hade ett finrum, som mycket sällan användes, typ jul och släktkalas. Barnen 2 pojkar och en tös fick dela sovrum . Är inte det väääldigt konstigt i nutid??

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

JohannaMax
2010-08-11 23:12
#6

Jag har såna lakan efter mormor med! Jag har haft dem som gardiner med men har hela lakanet så viker jag det så att det blir som en längd med kappa eller vad man ska säga. Ska ta o leta rätt på dem tror jag. Har bara sovrummet jag kan ha dem i nu men de är jättefina. De kanske blir förstora där förresten…Hmm, ja det måste undersökas vid tillfälle!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Tuva-Lena
2010-08-13 00:51
#7

Åhh så fina lakan Hellas! Jag har hittat några här också efter farmor, och undrat vad jag skall hitta på med dem - men nu vet jag! Tungan ute

Man var ju sååå försiktig med alla "finsaker" förr, och som Tiana skriver, skulle bara användas vid fina tillfällen. SEdan handtvättade man ju allt. Jag tror inte att det sliter lika mycket på tyget som när vi maskintvättar. Dessutom var kvalitén hundra ggr bättre! Cool

Ja Pagan, det låter lite gammaldags. Undrar var barnen fick leka då…? När vi var små hade man "finrum" - som kallades vardagsrum ändå - men hemma hos mig var det aldrig någon skillnad som tur var. Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2010-08-13 20:27
#8

Fina saker du fått Helena blir säkert jättefina gardiner av lakana.

Har två överlakan som min mamma fick, det är ungefär allt som fanns kvar.

Visst hade man en hel del förr också men det skulle ju sparas. Skrev det i någon tidigare tråd om alla ouppackade saker som min farmor lämnade efter sig. Det hon använde var väldigt trådslitet och sådant som vi för längesedan hade kasserat.

Hemma hade vi inget finrum men hos farmor och mormor var det kammarn som man inte fick gå in i om det inte var något alldeles speciellt Flört Minns att farmor hade sina kakburkar där, gott Skäms

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Pagan
2010-08-13 22:03
#9

ClarySkrattande

Vi ärvde en del underlakan och överlakan från en faster. Väldigt vackra saker, knappt använda. Känns väldigt högtidligt när jag använder dem. Såg på tradera för längesedan att de lakan av äldre modell som gick på auktion fick många och höga bud. Sådant rekordeligt material finns ju inte längre. jag ärvde oxå en del jätte vackra näsdukar. De är så vackra att de fungerar som "findukar" hos mig.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
2010-08-13 22:17
#10

Sånt är trevligt Pagan. Dagens bomull går ju inte att jämnföra, jag kommer ihåg hur mysigt det var att krypa ner i sängen hos mormor med prassliga hårdmanglade lakan *suck* det var tider det Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2010-08-14 00:16
#11

Jaaa, Clary var det inte härligt! Tungan ute Och luktade gott gjorde dom också! Såna där prassliga lakan som du skriver, såna saknar man idag. Sedan var det ju så fina broderier på dem, ja på örngotten också, som man fick knyta ihop upptill på kudden. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hellas
2010-08-14 00:48
#12

Visst minns jag också finrummen som skulle stå som monument och endast användas på de stora kalasen.
Inte klokt egentligen, familjen kunde få sova hur trångt som helst med många i ett sovrum men finrummet rörde man inte.

Jag saknar också barndomens prasslande lakan, är det ett tecken på att man börjar bli gammal Obestämd.

Jag ska också försöka få lite prassel till mina barnbarn då de kommer så att de kan få lite prasselminnen de med FlörtKyss

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Torahzen]
2010-08-16 00:51
#13

Saker ska användas! Jag är uppväxt med "se men inte röra" Usch vilket fattigdomstänk! Vi hade lite snålt ekonomiskt ibland men inte fattigt. Nu köper jag dyrt bara för att jag kan och dricker vin till pizza (ibland). Det har slagit över lite åt andra hållet… Men det är så skönt att inse att jag är värd att få använda det jag har och äger.

Annons:
Tuva-Lena
2010-08-16 01:52
#14

#13 Rätt tänkt! Jag har också varit lite utav en "självplågare" i det avseendet. Inte unnat mig nånting utan sparat på allt. Numera däremot så köper jag det jag behöver när ekonomin tillåter, och sitter inte längre och lappar o lagar gamla energityngda kläder och prylar. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: