Annons:
Etikettträdgård
Läst 5772 ggr
Tuva-Lena
2010-05-20 02:15

Stenparti - före/efter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag slitit med detta stenparti i två dagar, med att rensa bort gammalt ogräs, buskar och obehöriga växter som kväver allt vad blommor heter.

Tänkte att jag skulle visa er nu hur det ser ut, och sedan tar jag en bild lite senare i sommar när jag har planterat nya växter. Håll tummarna för mig, jorden var genomborrad av rötter av alla de slag så det blir spännande att se om jag lyckas få nåt att trivas där.. Tyst Jag tar väl bilder lite nu och då så att ni får följa själva utvecklingen. Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tuva-Lena
2010-05-20 02:19
#1

DEt som får stå kvar är min prydnadsrabarber - tror jag den heter. Blommar så fint på våren med stora rosa blomklasar. Sedan gömmer sig några ormbunkar där också. En gul lilja, kommer inte ihåg vad den heter, hade tagit över helt o hållet. Rötterna fanns i hela rabatten, tjocka som morötter och ljusröda är dom. Jag fick dyka riktigt djupt för att få bort allt. Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
2010-05-21 18:59
#2

låter som ett tungt jobb, men det ska bli kul att följa med. Får du inte massa bärfisar i rabatten?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
2010-05-23 01:26
#3

Nej såna har vi inte här - vad jag vet i alla fall. Det jag kan hitta är knäpparlarver däremot. Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2010-05-24 02:42
#4

Hästar är bra att ha - idag tog jag två skottkärror med dynga coh strödde ut över både rabatter och trädgårdsland. PÅ vintern är det en plåga att mocka ut skiten i kylan, men när våren kommer så inser man varför man står ut med det. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2010-05-27 14:46
#5

Det där stenpartiet kan bli jättefint Tuvan och håller med dig om hästdynga, det är inte alls dumt att ha Flört

Har du idéer om vad du ska stoppa ner? Nyfiken som vanligt!!!

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2010-05-29 01:16
#6

Jag har köpt lite plant redan. Just nu står det blodnäva där, och brudslöja och taklök - du, va dyra dom är planten!? Förvånad Skall fylla på med mer allt eftersom. LÄngst upp mot stenväggen har jag satt höga blommor som jag hade sen förut, bl a studentnejlika och en annan orange sak som jag inte vet namnet på, men den blommar på våren. Inte i vår däremot för den hade nästan blivit kvävd av ogräs. Tyst Tror det stod några kejsarkronor längst upp också. Dom har funntis där sedan farmors tid.

Sedan köpte jag lavendel och bellis, men dom satte jag i ett annat stenparti som jag gjorde för ett par år sen, jo en brudslöja till den rabatten också. NU väntar jag på att järnnätterna skall passera så jag kan plantera ut min egen plant. Då kommer kort! Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tuva-Lena
2010-05-29 01:18
#7

Jo, intill väggen har ormbunkarna kommit upp nu, så jag skall sätta lite fler av dem. Älskar ormbunkar, varför vet jag inte.. Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2010-06-05 20:49
#8

Plantor är dyrt ja om man inte fyndar när de börjar rea ut dem men då vet man inte heller om det blir något av dem. Ormbunkar är fina tycker jag med, är något speciellt med dem.

Känns lite  konstigt i år att inte ha drivit upp några plantor alls men det ska jag ta igen till nästa vår, långtidsplanering Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2010-06-06 02:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Sätter in bild nr 2 nu så ser ni att det har hänt lite sen sist. Idag när jag var på väg hem ifrån stan så hittade jag stället med spjutbräken, som ormbunkarna egentligen heter. Så nästa gång tar jag med spaden! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2010-06-06 02:40
#10

…ser ni förresten bambustavarna till höger på bilden? 4 st..? Dom stal jag utefter vägen till kyrkan - man använder ju dem som stakkäppar numera för att markera vägkanten på vintern. Där har jag planterat humle som skall få klättra uppför stavarna. Jag skall försöka få till några bågar upptill också, av sälg, så blir det en fin portal sedan. Återkommer med resultatet! Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Halvdansken
2010-06-07 20:38
#11

Dina växter i bild #1 är Bergenia. Jag har aldrig hört dem kallas för prydnadsrabarber, de är inte släkt med rabarberna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tuva-Lena
2010-06-08 00:57
#12

#11 Ja det var som jag trodde då, att den hade ett finare namn. Här uppe kallar vi den prydnadsrabarber helt enkelt. Bladen liknar rabarberblad en aning fast är mindre, därav smeknamnet. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
2010-06-08 22:02
#13

jamenvisst, borde jag ju sett. Har ju ett helt gäng  bak i en av mina rabatter. Har inga bärfisar på mina hellerFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
szirius
2010-06-09 15:35
#14

de där "prydnadsrabarberna" har jag med på framsidan, de blommar först av allt på våren, redan i slutet av februari ibland.Fina, rosa blommorGlad.Men annars ser de lätt lite "slarviga " ut tycker jag,pga att rotknölarna växer ovanför marken på vissa, svårt att få fint med dem, så jag har gett upp och låter dem vara.

Halvdansken
2010-06-09 17:21
#15

Bergenia är jättebra växter. De trivs i skugga och halvskugga och klarar torka, så man kan ha dem under träd. Gräv upp, dela och sätt dem där inga andra växter vill bo.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tuva-Lena
2010-06-11 00:40
#16

Ja dom är riktiga överlevnadskonstnärer, till o med på stenar har jag sett dem. Glad Igår köpte jag buxbom. Dom tycker jag är så fina - passar in i feng shui tanken också med sina rundade blad. Planterade dom i kruka för jag måste ta in dem till vintern. Dom tål ner till -10 bara..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: