Annons:
Etikettbyta-grejer
Läst 2808 ggr
Tuva-Lena
5/17/10, 12:35 AM

100 år gamla..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..gardiner har jag satt upp idag. Dom har hängt här hos farmor och farfar så länge jag kan minnas och mönstret på dem skvallrar om att dom är från förra sekelskiftet eller där ikring. Materialet är linne och visst är dom knypplade..? Dom har blivit så sköra med åren så jag får handtvätta dem, och jag använder dem inte så ofta, men varje gång jag sätter upp dem så är det en högtidsstund för mig. Visst är dom vackra..? Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Nordann
5/17/10, 12:50 AM
#1

Ja,de är vackra.Jag gillar mest enkla mönster men när det är kära minnessaker blir det nåt alldeles extra.Du bor i ett hus där det passar med lite "gammaldags" saker också.

JohannaMax
5/17/10, 1:04 AM
#2

Jättefina!

Jag har gardiner mormor har gjort men nu är jag lite feg att ha dem uppe. Solen bränner ganska bra på dem.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hellas
5/17/10, 1:22 AM
#3

Otroligt vackra och jag förstår att du är försiktig med dem, tyg blir ju så sprött med åren.

Hålmönstrade gardiner ligger ju verkligen i tiden nu med så de passar både den lite mer gammeldags stilen och den moderna.

Det du skulle kunna göra är att ta riktigt bra närbilder för att bevara mönstret, kanske finns det någon hembyggdsgård eller ´knyppelcirkel" som är intresserade av det.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

abbis
5/17/10, 1:31 AM
#4

otroligt fina ,tuvan!Glad

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
5/17/10, 12:03 PM
#5

Ja jag är så rädd att dom skall "ramla isär". Jag har redan kapat dem nertill för där hade mönstret gett vika, men jag skall ta bilder på dem och kanske kan som sagt någon kopiera mönstret sedan. Farmor och farfar gifte sig 1914, samma år som 1:a världskriget bröt ut - visst låter det otroligt!Förvånad - och alldeles säkert ingick de här gardinerna i hemgiften. Jag bor som sagt i deras hus nu, och har bevarat alla gamla fönster som de såg ut i orginal, ni vet buktiga och bubbliga fönster som alla handgjorda fönster är. Lite svårt att se ut ibland, men dom är verkligen vackra. Glad..och höööga! Tyst ha ha..

Förresten, ser ni nere på ängen - bråten som står där? Det är sambons "lekhage".. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

abbis
5/17/10, 3:21 PM
#6

Handblåsta glas är hårdvaluta ,va rädd om dom!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Pagan
5/17/10, 9:25 PM
#7

Vilken skatt du har Tuvan. Förstår att du hänger dem med andakt. jag har oxå några gamla fönster i mitt hus, på glasverandan.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
5/18/10, 12:46 PM
#8

superfina.Jag ärver handknypplade dukar av mannens frármor hela tiden,de är verkligen vackra, men vad ska jag göra med 20 st?Tyst

det är fint att ha framme en, nån gång, under en fin bukett blommor.Men annars är det inte riktigt min smak.Det känns tråkigt att de ska ligga i ett skåp bara, samtidigt är det inget man vill ge bort…

Tuva-Lena
5/19/10, 2:37 AM
#9

Nej, för mycket o för lite skämmer allt. Jag är inte heller någon vän av de gamla mörka inredningsdetajerna egentligen, men just dom här gardinerna andas glädje för mig. (Nytvättade fönster och vet ni, efter endast två timmar hade jag slagit ihjäl fyra spyflugor mot dem. Skrikandes, ni vet dom där koboltblåa störtbombarna..?) That's countrylife, kära vänner. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
5/19/10, 1:47 PM
#10

hmmm, det var det där med nytvättade fönster, ja…TystOskyldig

Tuva-Lena
5/20/10, 2:33 AM
#11

Ja och det konstiga är att dom dras till dom fönster man precis har tvättat! Förklara det den som kan.. Foten i munnen Kanske är nåt slags flugferomon i fönsterputsmedel… Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tiana
5/20/10, 4:19 PM
#12

Kanonfina! Önskar jag med hade lite sånt arvegods, men eftersom mina föräldrar kom till Sverige på 70-talet så är det äldsta från då!

Tuva-Lena
5/21/10, 12:13 AM
#13

Fast 70-tal är väldigt inne just nu Tiana! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: