Annons:
Etikettträdgård
Läst 4072 ggr
Tuva-Lena
2010-05-01 12:01

Feng shui tips/trädgården

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den här tråden kan vi lägga in små tips om hur vi får en fin och balanserad trädgård tycker jag. (Och mest är det jag som är ute efter såna..Tyst)

Det skall alltså inte vara några stora projekt utan enkla tips som går snabbt att göra. Vissa blommor går väldigt bar ihop, medan andra kanske inte blir så lyckat, stenar, trall o s v som kan få rabatten, altanen, trädgården att få mera "liv" s a s.

(Oj nu kom kissen in blöt som en skurtrasa, bäst att serva honom då… Flört)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Clary
2010-05-02 23:12
#1

Jag gillar att använda mig av krukor i olika storlekar. Smidigt att göra i ordning och plocka om så att det ser bra ut. Sen går det ju snabbt på hösten också när allt ska bort.

Har du gott om sten, så kan man göra ett fint stenparti, där är det bara fantasin som sätter gränser.

Jag såg en jättehäftig variant av vattenfall när jag var i stan. Tyvärr hade jag ingenting att fota med men jag ska se om jag kan få till en skiss. Man hade använt sig av träd och stenar som man byggt upp ca 1 meter och lika bred. Vattnet rann ner i en liten damm får jag väl kalla det. Murgröna och andra slingerväxter fanns där och även låga blommande. Det skulle man helt klart kunna bygga upp, om jag bara hade haft det utrymmet Skrikandes

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2010-05-03 12:02
#2

LÅter underbart med stenpartiet, och trä och sten går så bra ihop dessutom - mjukt mot hårt liksom. Jag har nästan bara sten på tomten faktiskt, stenhällar som sticker upp lite överallt, men för mycket o för lite skämmer allt, så stenhällen gör att det blir för lite jord åt gräsmattan istället. Vad göra..? Jag skall i alla fall ta fasta på ditt råd ang krukor, det har jag börjat fundera på också. Blommorna trivs inte i rabatterna här p g a underlaget, som gärna blir för torrt av all sten.

Vad gör man av en naturtomt då? Halva "gräsmattan" på framsidan av kåken är naturtomt med granar, björkar, ljung, blåbärsris och lingonris och sen det här gräset som växer på hyggen, väldigt magert alltså. PÅ sätt o vis tycker jag det är snyggt, men jag skulle vilja ha mera "normalt gräslikt" närmare huset s a s.. Obestämd Kanske göra en avgränsning med stockar..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2010-05-03 22:30
#3

Avgränsning med stockar är inte helt fel om du inte känner för att göra en stenmur Flört Naturtomt är fint men jag förstår dig ganska så bra, lille gubben hade en naturtomt och vi slet som sjutton för att få till lite rabatter, många lass jord gick det åt och det blev en kamp mellan den naturliga växligheten och det vi vill skulle växa.

Det finns så många fina stenpartiväxter som står ut med lite kärvare miljö, har inget namn på lager just nu men jag ska kolla upp lite.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2010-05-04 12:43
#4

Wow stenmur! Va snyggt det skulle bli! Fast det tar tid att anlägga en sån så ajg får se det på sikt men det skulle verligen lyfta gården! Vet du, härom dagen skickade jag efter en bok där man får tips om hur man kan använda betong i trädgården. Betong låter ju väldigt "tråkigt" jämfört med sten, men man kan göra fina krukor och fågelbad t ex i betong. SEr fram emot att få hem den, och då kan jag dela med mig av några tips.. Flört

En liten stenmur kankse man kan göra uppe vid trädgårdslandet faktiskt, det ligger lite avsides ifrån övriga tomten och där är det mest gammal gräs runt ikring. Skulle vara fint med nåt i sten som avviker.. Fint tips Clary! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2010-05-19 02:18
#5

*puttar upp den här..* Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

filuring
2011-04-06 11:38
#6

Jag gillar växter som klarar sig sjäva och sprider glädje med ett vacker praktfullt bladverk och färg!

Jag vet inte om dett är ett bra tips men jag har planerat att måla en vägg himmelblå, (har tyvärr ingen vägg som passa nu men planerar att flytta om  ett år) gärna en vägg på en jordkällare. Där ska jag plantera Vildvin! Värdens grannaste självklättrande växt! Grön och vacker, blommar i juni och till hösten ett knallrött bladverk!

Jag känner inre harmoni med växter som trivs. denna växt är otroligt tålig och sträcker sig mot skyn! Den kan också täcka marken om den inte har något att klättra på!Med en himmelblå bakgrund blir det vackert vackert…

Som sagt jag vet inte om detta äns passar in under denna tråd men jg ville dela med mig av det ivf! :)

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Annons:
Clary
2011-04-06 11:54
#7

Ditt tips passar mycket bra filuring och välkommen in Skrattande

Vildvin är så snyggt, vi planterade en förra året som ska klättra på en spalje som insynskydd och om den nu blir så stor och fin som vi tänkt oss ska den få klättra vidare och bilda ett tak över en del av altanen

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

filuring
2011-04-06 12:27
#8

#7 Vilken tur! :) Jag älskar också berberis och körbärsträd! färgklickar i trädgårdens gröna!

Det bästa med vildvinet är ju att den kan växa vart som helst och behöver inte äns ha något att klättra i! Jag vill också ha en spalje och sätta vildvin som kan växa och så det blir som ett mysigt "rum". hoppas ni förstår vad jag menar ;)

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Clary
2011-04-06 17:40
#9

Japansk lönn är inte heller helt fel, mycket vackra färger på den men eftersom den klarar sig bäst i zon 2-3 vågar jag inte ge mig på den, tror jag Flört Får tänka till innan jag handlar alltför många stora växter för vi har inte så stort område att plantera på.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

filuring
2011-04-06 17:47
#10

Haha jaa Momiji! den ska klara sig bra i Sverige har jag hört!

Jag ska definitivt plantera det! Underbart vacker!

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Clary
2011-04-06 18:09
#11

Och när den vuxit sig stor nog kan man bygga en bänk runt om (såg det i nåt tv-program) och sitta och mysa under, ljuvligt

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

filuring
2011-04-06 18:12
#12

Åhh jaa ! med en kopp te ;)

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Clary
2011-04-06 18:44
#13

SkrattandeCool gärna en bra bok också

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
filuring
2011-04-06 18:51
#14

Lätt! =)

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

szirius
2011-04-07 10:19
#15

Jag har varit sugen på att ha vildvin på balkongen, som kan klättra upp och runt " valven" som finns där. Frågan är bara om det är möjligt…man behöver nog en väääldigt stor kruka i så fall….Obestämd

Annars är humle toppen till detta, växer som " ogräs", och ramar in och skapar lummighet och grönska.Tålig är den också.Glad

Clary
2011-04-07 18:15
#16

Humle har vi en som ska avskärma lilla uteplatsen på framsidan, den tog sig inte så bra förra året så jag väntar med spänning nu om den kommer igen som jag vill.

Har du plats szirius kanske du kan bygga en låda till vildvinet så att du får till ett bra utrymme för rötterna, då borde det funka.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tiana
2011-04-30 15:51
#17

Nu har ju jag också flyttat till ett ställe med trädgård och stormtrivs! (Är faktiskt inne och fikar bara och ska snart ut igen).

Här har trädgården varit vacker en gång i tiden, men nu har den blivit lite gammal och vildvuxen, så första steget är att föryngra den. Jag har STOOORA planer, men får väl ta ett litet minipyttesteg i taget. Så jag har satt lite solrosor i kruka på framsidan för att få en första glädjekick Skrattande

Upp till toppen
Annons: