Annons:
Etikettövrigt
Läst 4309 ggr
Tuva-Lena
2010-04-03 02:42

Tittat på drömhuset

…och det blev en stor besvikelse. Rynkar på näsan

Ända sedan 80-talet har jag lagt märke till det där huset när jag har gått ut med hundarna. Då bodde jag inne i stan och huset ligger alldeles vid skogskanten, men ändå centralt med affär ca 300 m bort. Det byggdes i början av 70-talet och var då en riktig lyxvilla. Vitt mexitegel med mörka detaljer, en jättestor balkong och panoramafönster i v-rummet med en vidunderlig utsikt mot stan och slalombacken. Underbar trädgård med en enorm gräsmatta!

Nu har dom blivit gamla dom som bott i huset så det är till salu. Vi var på visning i onsdags och när vi kom in bara gapade jag, ljust o fint med ett fantastiskt fint kök, vardagsrum med öppen spis, matplats med altandörr ut till balkongen. Toppenfint uppe alltså, men sedan gick vi ner till källarplanet..

Fuktskador överallt! Mattan i tvättstugan hade bubblor av fukt som har stigit upp genom golvet, putsen hade lossnat från väggarna, tapeterna nere hade släppt i skarvarna o s v.. avloppsrör sönderrostade.. Fy fasen, vilken besvikelse! Rynkar på näsan

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Pagan
2010-04-03 11:01
#1

ja man vet aldrig vad som döljer sig bakom tjusiga fasader. Lite trist när du gått och tjusats av denna villa - så är det rena rama fuskbygget. Undras vad Timell & Grabbarna hade sagt om byggmästaren där.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

JohannaMax
2010-04-03 11:05
#2

Åh va tråkigt :o( Antar att det är sånt som kostar en rejäl slant att fixa till med.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

PiteCarina
2010-04-03 12:05
#3

Nej, vad trist för dig och vad tråkigt för husägarna! Rynkar på näsan

Innan vi flyttade till den här lägenheten för snart 8 år sedan så hyrde vi ett hus. Det syntes inga fuktskador i källaren, men det luktade "källare" tyckte vi.

En dag då jag var till min läkare så var han ärlig nog att berätta att det luktade mögelhus från mig. Han sa att om man bor i ett sådat så blir man så van vid lukten så att man inte känner att ens kläder luktar och folk tycker det är för känsligt att påpeka att man luktar illa.

Vi började efter det besöket leta efter en annan bostad och flyttade till nuvarande lägenhet efter några månader. De som vi hyrde huset av hade en likadan skinnsoffa som oss och den använde vi uppe i TV-rummet. Våran egen, var nere i källaren och när vi tog in den i lägenheten kände vi hur den luktade mögel.

Det blev att vi for tillbaka med den till huset och tog hyresvärdens istället. Den var mer nött, men den stank iallafall inte. 

De kanske har undrat varför soffan nu var i bättre skick än då de hyrde ut huset till oss? Flört

Tuva-Lena
2010-04-03 12:10
#4

Visst, vi pratade med några andra spekulanter, en av dem i byggbranchen, och han sa att det går på ca halvmiljonen extra att fixa till allt. Nä vårt gamla hus med över 100 år på nacken står sig lätt i jämförelsen, inga dolda fel här inte! Bara det att jag längtar tillbaka till stan - speciellt vintertid. Känns ibland som man tillhör de livsöden som "glömdes bort" härute, där man sällan ser en själ efter 4 på eftermiddan..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2010-04-03 12:12
#5

#3 Ha ha, smart drag Carina! FlörtCool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2010-04-03 19:44
#6

Med lite feng-shui -ögon kan man också fundera på vad den familjen bär på för nedtryckta känslorObestämd.Allt superfint där " det syns" och så rena förskräckelsen nere i källaren, jo jag tackar FlörtTyst.

Man skulle vilja ta med sig huset ibland, eller hur Tuvan? Jag trivs så i vårt hus, men inte med läget, det ligger vid genomfartsvägen in till samhället, jag skulle helst bo i slutet av en väg, gränsande till skog…men huset vill jag ju ha kvar!

Som gammal ser jag mig i ett torp med getter, höns, duvor, katter o hund och viiiid utsikt över dalar o vatten Oskyldig.Behöver bara bli rik tills dess, för jag vill ändå ha det bekvämt, gärna golvvärme, badkar o diskmaskinCool.Och det kostar väl att rusta upp ett torp så…

Annons:
[Jeremina]
2010-04-04 04:32
#7

Där ser man Tuvan…min farmor brukade säga: Uta blank ina skrank! Cool

Pagan
2010-04-04 15:11
#8

Bra gjort carina. Sicket genidragSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
2010-04-05 00:00
#9

Jaa, jag skulle vilja ta med mig mitt hus märmare stan! Mitt gamla timmerhus är så vackert och har sannerligen själ. Jag har ändå ett annat hus på gården, bagarstugan, som kan få stå kvar och bli sommarbostad. Den var den ursprungliga bostaden och byggdes på 1700-talet. Uppe vid taknocken har man skurit ut ett kors som skulle skydda mot "oknytt" - ändå lever småfolket rövare nere i stallet.. ha ha.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
2010-04-06 17:58
#10

tänker som du, sz! Tungan uteVad har de inte gjort upp med livet?#7 och min far brukade säga: sic transit gloria munid. Det var väl ungefär den latin han kunde. Det var före carpe diem.FlörtAnnars betyder det: så förgår världens härlighet.Obestämd

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tuva-Lena
2010-04-07 00:37
#11

Nu är budet uppe i 720 mille Förvånad - och då ska ni veta att villapriserna här i "ingenmansland" ligger på mellan 500 tusen - 1 milj oftast. Dessutom betydligt nyare villor..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hellas
2010-04-07 01:01
#12

WOW, det var mycket pengar, finns det några bilder eller länk till huset.

Du vet Tuva att när det är meningen då hittar huset till de nya ägarna, det liksom bara kommer och allt löser sig på allra bästa sätt. Se bara på drömhuset som kom till oss.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[Jeremina]
2010-04-07 04:37
#13

#12 Det där såg inbjudande ut Flört

Annons:
szirius
2010-04-07 13:19
#14

*12 men ååååh, jag minns dina bilder från huset o poolen, så himla fintGlad.Bilden ser ut som från ett hotell!

Jag är lite rädd för pooler bara…har hört att det är väldigt mkt jobb med demObestämd.Dessutom är det nog värre här nere, med värmen så många månader, tänker att det lättare blir alger osv…jag märker ju att dammen slammar igen på nolltid här jämfört med i Sverige…

Är den tempererad?Tungan uteCool

Tride
2010-04-07 13:55
#15

Pooler är nog härliga, men säkert mycket jobb också. Själv har jag simmat i Nackas sjöar eller havet de senaste decennierna. Duger gott!Flört Så ett drömhus får gärna vara nära vatten där det går att bada.Det måste inte absolut stå helt nära stranden. Några hundra meter bort är också fint, så får man en promenad på köpet. Så bor jagGladfast iägenhet.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

szirius
2010-04-07 18:17
#16

*15 visst föredrar jag också sjöar och hav före pool.Helt andra vattenenergierFlört.

Conquest
2010-04-07 20:07
#17

Jag är som ni kanske vet, elektriker, och jobbar ofta med brand och vattenskador. Mitt råd: Köp ett hus utan källare. Alltid. Själv har jag en liten matkällare som hade översvämmning då och då i början för 30 år sedan, men jag bytte golvbrunnen till en typ med boll som stoppar ev. bakflöde vid stark hällregn.

Min dotter har ett hus från 70-talet med källare. Just nu har de ett 4 meter stup från terrassdören. Orsak? Fukt och omdränering.

Tride
2010-04-07 20:14
#18

Intressant. Jag bor  i ett flerbostadshus utan källare. 3 vån, 12 lägenheter. Förråd på alla våningsplan. Har aldrig tänkt på de fördelar du skriver om, Conq, men nu vet jat alltså bättre. Husen här i området är också ofta byggt på små kullar, vilket ju kan vara bra mot översvämningsrisker.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Conquest
2010-04-07 20:28
#19

Szirius.

Inga problem med poolen. Du skaffar dig bara en vackert solbrun, stark, muskulös POOLMAN att sköta om poolen.

Hur svårt kan det vara?

Hellas
2010-04-07 20:45
#20

Det är inte så mtcket arbete med en pool om man har ett bra reningsverk, man får förstås gå med håven lite då och då för att fiska lite löv men annars sköter den sig ganska väl själv.

Sjö är helt underbart och ingenting kan ersätta sjöarna eller våra hav men det ena behöver ju inte utesluta det andra Flört.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
[Jeremina]
2010-04-07 23:31
#21

#17 Det har alltid min man också sagt att man inte ska ha någon källare helst. Min mamma har jobbat som skadereglerare i många år så hon har berättat om allt möjligt elände med källare!

Vår äldre son har ett gammalt hus från 1899 och det är skavanker både här och där och en massa jobb. Men de trivs ändå Cool

Tuva-Lena
2010-04-08 00:48
#22

#17 Det är exakt det man måste göra till att börja med, dränera om allt runt huset. Sedan tillkommer skadorna inomhus också, alltså i källarplanet. Vet ni förresten, när en bastant karl äntrade trappan ner till källaren så sjönk trappan! Man såg att den hade flyttat sig ca 5-10 cm ner på väggen! Förvånad Knarrande golv vilket också kan tyda på fuktskador eller att huset har flyttat på sig o s v..

Jag skall skaffa egen "pool" till sommaren jag: Knycker hästarnas vattenho, ett gammalt badkar, och sedan gör jag utomhus-spa intill skogsbrynet. Har en gammal järngryta som jag kan värma vatten i, och vattenslangen får sköta resten. GIssa om det blir mys på hög nivå i aftonsolen? Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
2010-04-08 00:49
#23

#22 Det låter mysigt med sommarspa Tungan ute

szirius
2010-04-08 18:11
#24

Vi har en rejäl källare under hela husetObestämd, men runt huset ligger ca en meter brett betonggolv längst väggarna, och lika långt går taket ut, så fukten som annars kan komma från rabatter längst husväggen slipper vi iaf…

*22 åååh, det där sista gav mig en fantastisk bild, hahaha, jag ser dig ligga där med solnedgången bakom dig och älvslöjor dansande från det heta badet och skogar och ängar omkring Tungan ute

Conquest
2010-04-08 21:20
#25

Tuva-Lena

Kom ihåg att stoppa en klortablett i, annars blir det en giftig sörja efter ett par timmar i solan.

Pagan
2012-01-08 22:57
#26

hur gick det med försäljningen av huset Tuvan, vad landade det på och vilka flyttade in??????

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
2012-01-09 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Det landade på dryga 800 lappar, mycket för att vara i den här lilla stan och det var ett ungt par som flyttade in. Dom fick börja med att gräva upp runt huset för att dränera kåken .. och anlita experthjälp till källarutrymmena - ytterligare några hundra alltså.Tyst Fast dom är ju unga och har tid på sig att avbetala lånen, så det kan bli vinst i slutändan ändå.Flört

Själv snodde vi åt oss ett litet sött hus i utkanten av stan, inte långt från det andra huset faktiskt, välskött och med fina energier, stor tomt med uthus och skogen helt inpå oss. Sött så det förslår.Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Amandla
2012-01-09 14:09
#28

Åh, det ser ju helt perfekt ut! Sånt hus kan jag tänka mig själv, just i utkanten av ett litet samhälle… om några år VET jag att jag kommer att få ett eget hus, jag litar på min intuition och min skapande kraft Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Pagan
2012-01-09 20:24
#29

vad fint tuvanSkrattande slutet gott allting gott.

Ja du Amandla, affirmera mera är ju min melodi. Visserligen har jag hus, men såååå mycket jag vill få råd att göra. jag skissar och ändrar, lägger till och justerar så jag vet precis hur jag vill ha det.

Ja vad vore väl en bal på slottet………….om inte alldeles alldeles underbarTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
2012-01-10 12:12
#30

#27 åååh, så gulligt Tuvis! Kul att få seGlad

Upp till toppen
Annons: