Annons:
Etikettträdgård
Läst 2023 ggr
NaimaG
2010-03-26 20:30

Värmen i Benjamin Ficus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Naturen har alltid stått min familj nära till hjärtat och med tron om att naturen har en själ där andarna vakar tar man givetvis in naturen i hemmet också.

I sekler har Benjamin Ficus varit en stolthet i min familj. alla i min familj har alltid en eller flera Benjamin Ficusar. Varför? Just för att inget bringar mer stabilitet i hemmet än en Benjamin Ficus. Dess utseende påminner oerhört mycket om träden ute i naturen.

Någon annan som känner ren naturkänsla av en Benjamin Ficus?

Annons:
Tuva-Lena
2010-03-27 00:26
#1

Jag håller med dig Naima, det är en oerhört fin blomma och påminner mycket om ett träd. JUst nu har jag ingen äkta Benjamin fikus men en sammetsfikus - med äkta stam - som är stor som ett träd. Den har jag haft på min praktik under många år, och visst önskar jag det var en äkta men som tur är så är feng shuin överseende i det här fallet. Det är den gröna färgen som ger bra Qi också, även om äkta vara är allra bäst. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
2010-03-28 22:16
#2

Vilka ståtliga växter du har där Glad

Conquest
2010-03-28 23:42
#3

Men valet står mellan Benjaminen och Julgranen som tar död på Benjaminer i samma rum. Tyvärr. Vi hade en stor fin Benjamin men alldrig mera.

Tuva-Lena
2010-03-29 01:56
#4

Jag drabbades inte av julgranen, men däremot av trips som sög ur växtsaften ut den stackarn.. Trips är nästan omöjlig att bli av med för dom är ju utrustade med små vingar dom rackarna. Jag duschade blomman och höll på med livsuppehållande åtgärder bra länge, men den dukade under efter några månader.. Samma öde drabbade en vacker bergspalm efter några veckor.. Tripsen hade spridit sig genom att flyga över till nästa offer. Gråter Det hände när jag kom till en ny bostad där det antagligen fanns tripsägg kvar.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

NaimaG
2010-03-29 02:15
#5

Vi har plastgran så här är det lungt.

Conquest
2010-03-29 22:49
#6

Plastgran får vi aldrig. Känns alldeles fel. Vi har elljus på den äkta granen som tänds efter stearinljusen brunnit ut. Till dansen kring granen på julaftonen är det tända stearinljus som gäller. Kanske gammalmodigt men ger en för oss, äkta julstämning. Frun hade en plastgran då hon hade affärr men den har "gått vidare".

Benjamin Fikus kallas "Stuebirk" på danska. "Rumsbjörk"

Tuva. Dushade du med enbart vatten? Lite såpa hade kanske hjälpt? Det gör det i trädgården. Eller nikotin. (Det finns säkert nån gubbe nära dig som du kan få lite begagnade prillor av) Dödar alla ohyrar utom nikotinlössen som knappast lever här.

Pyretrum är annars det mest effektiva mot ohyrar på växter. Dessutom naturligt och miljövänligt. KRAV-odlare får använda det.

Annons:
NaimaG
2010-03-29 22:52
#7

#6 Äkta gran är alltid mysigare men ett rent helvete när man har två långhåriga kissar. SkrikandesSkrattande

Tuva-Lena
2010-03-30 01:00
#8

Jag testade såpa också, men det hjälpte inte. Jag får nog be nån snusgubbe avyttra en prilla åt mig nästa gång det blir aktuellt, men nu har jag varit fri från dem en längre tid. Tack för tipset! Glad

#7 Kan tänka mig det Naima, min är korthårig så då är det inga problem, mer än med kulorna som gärna hamnar i golvet.. SkrikandesFlört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Nordann
2010-03-30 14:46
#9

Hihi,det gör väl inget att plocka kulor varje morgon.Det gör iaf jag gärna då vet jag att kisse haft roligt på natten!Jag har plastkulor förstås annat går inte.

[Jeremina]
2010-03-31 10:30
#10

Trips brukar försvinna med såpa eller snus, det är också min erfarenhet.

Julgran med riktiga ljus, va mysigt conquest, jag blir avis!

Clary
2010-04-04 09:59
#11

Dina Benjaminfikusar är verkligen fina Naima, har varit ägare till några sådana också och kommer att införskaffa nya när vi är klara med flytten. Här har jag inte en blomma inne, alla är placerade i "vinterträdgården" men det ska det bli ändring på Glad

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Upp till toppen
Annons: